UPM vuosikertomus 2014

VUOSIKERTOMUS 2014

Sisältö

UPM konserni

1 UPM lyhyesti 3 Toimitusjohtajan katsaus 5 Strategia 11 UPM sijoituskohteena 13 Taloudelliset tavoitteet ja tulokseen vaikuttavat tekijät 14 Riskienhallinta

Liiketoiminta-alueet 15 UPM Biorefining

19 UPM Energy 21 UPM Raflatac

23 UPM Paper Asia 25 UPM Paper ENA 27 UPM Plywood 29 Innovaatiot ja T&K

Sidosryhmät 31 Lisäarvoa vuoropuhelusta sidosryhmien kanssa 35 UPM:n veropolitiikka painottaa säädösten noudattamista, riskienhallintaa sekä toiminnan läpinäkyvyyttä ja tehokkuutta 37 Jatkuvaa vuoropuhelua ja yhteistyötä asiakkaiden kanssa 39 Toimittajat ovat olennainen osa UPM:n arvoketjua 41 Henkilöstö mahdollistaa yhtiön uudistumisen 44 Merkittävä muutos UPM:n turvallisuuskulttuurissa Vastuullisuus 45 Vastuullisuus tukee liiketoiminnan kehittymistä 49 Tuotteiden koko elinkaari otetaan huomioon 50 Eilisen jäte on tämän päivän raaka-aine 51 Parannusta energiatehokkuudessa ja tunnustusta ilmastotoimenpiteistä 53 UPM varmistaa, että sen käyttämä puu ja puukuitu on kestävästi hankittua

54 Vastuullista veden käyttöä 55 UPM:n materiaalitase 2014 57 GRI-sisältövertailu 59 Riippumaton varmennusraportti

Hallinnointi

60 Hallinnointi 65 Hallitus 67 Johtajisto

Tilinpäätös 2014

69 Sisältö

137 Avaintietoja 2005–2014 139 Vastuullisuuteen liittyviä lisätietoja 141 UPM:n liiketoiminnot maailmankartalla

144 Yhteystietoja 146 Yhtiökokous

UPM – The Biofore Company

VISIO Uuden metsäteollisuuden edelläkävijänä UPM yhdistää bio- ja metsäteollisuuden sekä rakentaa uutta, kestävää ja innovaatiovetoista tulevaisuutta. Kustannusjohtajuus, muutosvalmius sekä henkilöstömme sitoutuminen ja turvallisuus muodostavat menestyksemme perustan.

TOIMINTA-AJATUS Luomme lisäarvoa uusiutuvista ja kierrätettävistä raaka-aineista. Hyödynnämme osaamistamme ja teknologiaa kuitu-, energia- ja tekniset materiaalit -liiketoiminnoissa.

ARVOT Luota ja ole luotettava

Tuloksia yhdessä Uudistu rohkeasti

UPM uudistaa bio- ja metsäteollisuutta. Rakennamme kestävää tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella. Tuotteemme valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista, ja ne ovat kierrätettäviä.

Vuonna 2014 UPM:n liikevaihto oli 9,9 miljardia euroa. UPM:llä on tuotantolaitoksia 13 maassa ja maailmanlaajuinen myyntiverkosto. UPM:n palveluksessa on noin 20 000 työntekijää. UPM:n osakkeet on noteerattu NASDAQ OMX Helsingin pörssissä. Yhtiöllä oli noin 90 000 osakkeenomistajaa vuoden 2014 lopussa.

UPM BIOREFINING

UPM ENERGY

UPM PAPER ASIA

UPM PAPER ENA

UPM PLYWOOD

UPM RAFLATAC

UPM Paper Asia tuottaa hienopapereita Aasian kasvaville markkinoille sekä tarrama­ teriaaleja maailmanlaajuisille markkinoille. Hienopapereita valmistetaan UPM Changshun tehtaalla Kiinassa ja tarra- ja pakkausmate­ riaaleja UPM Tervasaaren ja UPM Jämsän­ kosken tehtailla. Asiakkaita ovat pääasiassa vähittäismyyjät, painotalot, kustantajat, jake­ lijat ja paperin jalostajat. UPM Paper Asia hakee kasvua toimistopapereissa Kiinassa ja Aasian-Tyynenmeren alueella sekä tarra­ materiaalimarkkinoilla maailmanlaajuisesti.

UPM Biorefining muodostuu sellu-, saha- ja biopolttoaineliiketoiminnoista. UPM:llä on kolme sellutehdasta Suomessa sekä selluteh- das ja puuviljelmät Uruguayssa. Lisäksi yhti- öllä on neljä sahaa Suomessa. UPM:n puu- pohjaista uusiutuvaa dieseliä valmistavan biojalostamon toiminta käynnistyi alkuvuo- desta 2015. Selluliiketoiminnan asiakkaita ovat pehmo-, erikois- ja painopapereiden sekä kartongin tuottajat. Biopolttoaineiden asiakkaat ovat polttoainejakelijat, kun taas sahatavaraa toimitetaan rakennus- ja puuse- pänteollisuuteen. UPM:n tavoitteena on kas- vaa edelleen luotettavana selluntoimittajana ja kasvaa kehittyneissä biopolttoaineissa.

UPM Plywood tuottaa vaneria ja viilua pääasiassa rakentamiseen, ajoneuvojen lattioihin ja LNG-laivanrakentamiseen sekä muuhun teollisuustuotantoon. UPM on johtava vanerintoimittaja Euroopassa, ja sillä on tuotantolaitoksia Suomessa, Virossa ja Venäjällä. UPM Plywood pyrkii vahvista- maan markkina-asemaansa valikoiduilla loppukäyttöalueilla ja tuottaa lisäarvoa asiakaslähtöisellä palvelutarjonnalla.

UPM Energy tuottaa kustannuskilpailukykyis- tä, vähäpäästöistä energiaa ja toimii Poh- jois- ja Keski-Euroopan fyysisen sähkön kaupassa sekä sähkön johdannaismarkki- noilla. UPM:n energian tuotantokapasiteetti koostuu vesivoimasta, ydinvoimasta ja lauh- devoimasta. UPM Energy aikoo kasvaa poh- joismaisilla hiilidioksidipäästöttömän energi- an markkinoilla.

UPM Raflatac valmistaa tarralaminaattia tuote- ja informaatioetiketöintiin mm. elintar- vike- ja juomateollisuudelle, vähittäiskaup- paan ja logistiikkaan. UPM Raflatac on maailman toiseksi suurin tarralaminaatin valmistaja. UPM Raflatacin tavoitteena on edetä kasvumarkkinoilla ja vahvistaa asemaansa filmi- ja erikoistuotteissa.

UPM Paper ENA valmistaa sanoma- ja aikakauslehtipapereita sekä hienopapereita useisiin erilaisiin käyttökohteisiin 17 tehok- kaalla paperitehtaalla Euroopassa ja Yhdys- valloissa. Asiakkaita ovat pääasiassa kus- tantajat, vähittäismyyjät, painotalot ja jakelijat. UPM:llä on maailmanlaajuinen paperinmyyntiverkosto ja tehokas logistiik- kajärjestelmä. UPM Paper ENA keskittyy kustannusjohtajuuteen ja kannattavuuden parantamiseen rahavirran maksimoimiseksi.

Puunhankinta ja metsätalous vastaa kilpailukykyisen puun hankinnasta UPM:n liiketoiminnoille sekä hallinnoi UPM:n omia metsiä. Lisäksi UPM tarjoaa laajan valikoiman erilaisia puukauppa- ja metsäpalveluita metsänomistajille ja metsäsijoittajille. Muuhun toimintaan kuuluvat myös komposiittiyksikkö UPM Biocomposites sekä biokemikaaleja tutkiva UPM Biochemicals.

MUU TOIMINTA

UPM:N LIIKETOIMINTAPORTFOLIO LUKUINA

AVAINLUVUT 2014

Liikevoitto *) 847 milj. euroa +24 %

Liiketoiminnan rahavirta per osake 2,33 euroa +68 %

Tulos per osake *) 1,17 euroa +29 %

Hankinnat Toimittajaohjeen hyväksyneiltä toimittajilta 67 % +3 % -yks. Oman pääoman tuotto *) 8,3 % +1,9 % -yks.

Velkaantumisaste 32 % –9 % -yks. Ympäristömerkittyjen tuotteiden myynti 76 % +1% -yks.

Liikevaihto 2014 *) 9 868 miljoonaa euroa

Käyttökate (EBITDA) 2014 1 287 miljoonaa euroa

Sijoitettu pääoma 2014 10 944 miljoonaa euroa

UPM Biorefining 26 %

UPM Biorefining 28 %

UPM Biorefining 18 %

UPM Plywood 2 % Muu toiminta 13 %

Muu toiminta 4 % UPM Plywood 4 %

UPM Plywood 5 % Muu toiminta -2 %

UPM Energy 4 %

UPM Paper ENA 21 %

UPM Raflatac 11 %

UPM Paper ENA 49 %

Henkilöstön sitoutuminen 63 % +3 % -yks.

Tapaturma- taajuus 4,4 –18 %

Sertifioidun puun osuus 83 % +3 % -yks.

UPM Paper ENA 30 % UPM Paper Asia 14 %

UPM Energy 16 %

UPM Energy 25 %

UPM Paper Asia 10 %

UPM Paper Asia 8 %

UPM Raflatac 9 %

UPM Raflatac 5 %

*) Liikevaihtoa ei ole konsolidoitu

*) ilman kertaluonteisia eriä

Edistyksen vuosi

Hyvä tulosvire Koko vuosi 2014 sujui hyvässä tulosvireessä. Liikevoittomme kasvoi 24 prosenttia edellisvuo- teen verrattuna onnistuneiden kannattavuus­ toimenpiteiden ansiosta. Oman pääoman tuotto ilman kertaeriä oli koko vuonna 8,3 prosenttia ja rahavirta osaketta kohti 2,33 euroa. Olen erityisen tyytyväinen erinomaiseen rahavirtaamme. Tasaisen vahvan rahavirran ansiosta yhtiömme tase oli vuoden lopussa vahvempi kuin koskaan aiemmin yhtiön histo­ riassa. Vuoden kuluessa pystyimme alentamaan nettovelkaamme 639 miljoonalla eurolla. Kaikki kuusi UPM:n liiketoiminta-aluetta tekivät hyvää tulosta, ja neljä kuudesta liike­ toiminta-alueesta saavutti tai ylitti pitkän aikavälin tulostavoitteensa. UPM Plywood-, UPM Energy- ja UPM Paper Asia -liiketoiminta-alueet ansaitsevat erityismaininnan johdonmukaisesta kehityk­ sestä ja vahvasta tuloksesta. Myös UPM Paper ENA (Eurooppa & Pohjois-Amerikka) onnistui tavoitteessaan parantaa kannattavuuttaan ja luomaan vahvaa rahavirtaa erittäin vaikeassa markkinatilanteessa. UPM Biorefiningin kannattavuutta heikensi lyhytkuitusellun alempi hintataso, mutta toi- saalta tuotannon tehokkuus parani. UPM Raflatacin toimitusmäärät kasvoivat ja tulos oli vakaa, joskaan liiketoiminta ei saavuttanut täyttä tulospotentiaaliaan. Yhtiön hallitus päätti uudesta osinkopoli­ tiikasta, joka tähtää hyvään osinkoon: 30–40 prosenttia liiketoiminnan rahavirrasta per

Näkymät UPM:llä on monipuolinen liiketoimintaport­ folio ja monia kasvavia liiketoimintoja. Arvi- oimme vuonna 2014 saavutetun paremman kannattavuustason jatkuvan vuonna 2015, ja näemme mahdollisuuksia parantaa edelleen. Kannattavuudelle luovat pohjan 150 miljoo- nan euron kannattavuuden parannusohjelma sekä kasvuhankkeiden ensimmäiset positiiviset tulosvaikutukset. Vuoden alussa kannatta­ vuuteen vaikuttavat alemmat sanoma- ja aika­ kauslehtipaperien hinnat ja alemmat sähkön myyntihinnat. Tämän hetkinen heikentynyt euro ja alentunut öljyn hinta tukevat yhtiön tulosta. Tavoitteemme on edelleen kasvattaa UPM:n liiketoimintojen arvoa. Metsäbiomassan monipuolinen käyttö ja kilpailukykyinen toiminta sekä edelläkävijä- asenne vievät UPM:n Biofore-strategiaa eteen- päin myös vuonna 2015. Liiketoimintojemme hyvän tuloksen, vahvan rahavirran sekä toimialamme johtavan taseen ansiosta olemme ainutlaatuisessa asemassa: voimme samanaikaisesti jakaa houkuttelevaa osinkoa, toteuttaa valittuja kasvuhankkeita sekä toimia, kun strategisia mahdollisuuksia ilmenee.

osake. Tämän politiikan mukaisesti hallitus on esittänyt vuoden 2014 osingoksi 0,70 euroa per osake. Osinkoehdotus on osoitus luottamuk­ sesta UPM:n vakaaseen kehitykseen ja muutos- kykyyn. Kokonaisuutena katsoen yhtiön tulos on kehittynyt suunnitellusti, ja haluankin kiittää UPM:läisiä hyvästä vuodesta 2014. Kilpailuetua vastuullisuudesta Tavoitteemme on, että kestävä liiketoiminta tuo meille eri liiketoiminnoissa kilpailuetua ja kasvua tulevaisuudessa. Toimintamme läpinäkyvyyden lisäämiseksi käytämme kestävän kehityksen raportointi­ ohjeistoa (Global Reporting Initiative, GRI). Tämän vuosikertomuksen kautta haluamme myös tuoda esille taloudellista, sosiaalista ja ympäristöllistä lisäarvoa, jota liiketoimintamme luovat sekä yhtiön sisällä että koko arvoketjussa. Johdonmukainen työ vastuullisuuskysymyk- sissä sai ulkopuolista tunnustusta myös vuonna 2014. Jo kolmantena peräkkäisenä vuotena yhtiö oli mukana Dow Jonesin kestävän kehi- tyksen indeksissä. Indeksiin valitaan yritykset, jotka suoriutuvat kilpailijoitaan paremmin kestävyyden eri mittareilla arvioituna. Myös työturvallisuuden suhteen vuosi 2014 oli vahvan edistyksen vuosi. Työturvallisuuden ryhtiliikkeen myötä UPM:n tapaturmataajuus on laskenut kolmessa vuodessa 70 prosenttia. Jokainen UPM:läinen voi kokea onnistuneensa paremman työturvallisuuskulttuurin luomisessa UPM:ään.

Vuosi 2014 oli UPM:lle vahva vuosi. Etenimme hyvin sekä kannattavuuden parantamisessa että kasvuhankkeissamme.

Vuosi oli ensimmäinen täysi toimintavuosi uudistetulla liiketoimintarakenteella. Kuuteen liiketoiminta-alueeseen perustuva rakenne toi selkeyttä ja kukin liiketoiminta saattoi keskittyä toteuttamaan omia tavoitteitaan. Se terävöitti toimintaamme asiakasrajapinnoissa. Samaan aikaan pystyimme tehokkaasti viemään läpi lyhyen aikavälin kannattavuusohjelmaa. Tavoit- teena olleet 200 miljoonan euron kustannus- säästöt saavutettiin suunniteltua aikaisemmin, ja uudeksi tavoitteeksi asetettiin 150 miljoonaa euroa. Myös kasvuhankkeet etenivät hyvin vuoden aikana: uusiutuvaa dieseliä tuottava biojalosta- mo käynnistyi Lappeenrannassa tammikuun 2015 alussa. Kahdeksan vuoden tutkimuksen ja kehityksen, pilotoinnin ja rakentamisen jälkeen hetki oli historiallinen. Sellun laajennushankkeet Suomessa ja Uruguayssa etenivät, samoin investoinnit tarra- materiaalien, puuvapaan erikoispaperin ja tarralaminaatin tuotantoon Kiinassa ja Puo­ lassa. Näiden hankkeiden avulla tavoittelemme 200 miljoonan euron EBITDA-vaikutusta. Projektit valmistuvat vuoden 2015 aikana ja ensimmäisiä tulosvaikutuksia arvioidaan nähtävän kuluvan vuoden edetessä.

Jussi Pesonen Toimitusjohtaja

MÄÄRÄTIETOISTA TYÖTÄ KOHTI HUIPPUTULOKSIA JA MUUTOSTA

RESURSSITEHOKKUUS – UPM:N KULMAKIVI

+18 % Keräyspaperin käyttö

UPM:n muutos jatkuu tavoitteena pitkän aikavälin arvon luonti kestävästi. Yhtiön kuuden liiketoiminta-alueen rakenne edistää huipputulosten saavuttamista ja mahdollistaa liiketoimintaportfolion muutokset.

More with Biofore – tavoitteena luoda enemmän vähemmällä kaikessa toiminnassa – on UPM:n Biofore-strategian perusta. Viereinen kuva kertoo, mitä kymmenen viime vuoden aikana on saavutettu.

–20 % Sähkönkulutus paperitonnia kohti

Enemmän kierrätystä Tehokkaat prosessit Tuotteen elinkaaren optimointi Loppukäytön järjestelmät

–25 % Prosessijäteveden määrä tuotettua paperitonnia kohti

Vähemmän energiaa Systemaattinen energiankäytön hallinta Ener- giatehokkaat prosessit ja teknologiat Vähemmän päästöjä ilmaan

KONSERNIOHJAUS

TOTEUTUS LIIKETOIMINNOISSA

LOPPUTULOS

Vähemmän vettä Vedenkäytön hallinnan optimointi Kehittyneet tekniset ratkaisut Vähemmän jätevettä

Visio ja arvot Portfoliostrategia Liiketoiminnan tavoitteet Pääoman allokointi Toimintaohje Vastuullisuustavoitteet

Liiketoiminta-alueiden strategiat Kaupallisuus ja asiakaslähtöisyys Kasvuhankkeet Kannattavuusohjelmat Innovaatio

Huipputulokset Kilpailuetu Arvon luonti Arvoa sidosryhmille Toiminnan hyväksyttävyys

–32 % Kaatopaikkajätteen kokonaismäärä

Vähemmän jätettä Jätteen ja sivuvirtojen hyödyntäminen Tehokkaat tekniset ratkaisut

Edistyksen vuosi Uusi vaihde UPM:n muutokseen

UPM:n strategia sisältää lyhyen aikavälin tulosta parantavia toimenpiteitä, keskipitkän aikavälin hankkeita kannattavien kasvumahdollisuuksien hyödyntämiseksi sekä pitkän aikavälin kehitys- työtä lisäarvoa tuovan kasvun luomiseksi. Yhtiö kehittää liiketoimintaport- foliotaan tavoitteena kas- vattaa liiketoimintojensa arvoa ja luoda kasvua.

LYHYEN AIKAVÄLIN KANNATTAVUUSOHJELMAT UPM toteuttaa kannattavuutta parantavia toimenpiteitä kaikissa liiketoiminnoissaan ja pyrkii siten parantamaan kustannuskilpailu­ kykyä ja tavoittelemaan huipputuloksia kunkin liiketoiminnan omilla markkinoilla. • Elokuussa 2013 käynnistetyn kannattavuusohjelman tavoitteena oli saavuttaa 200 miljoonan euron vuotuiset säästöt muuttuvissa ja kiinteissä kustannuk­ sissa. Ohjelman tavoite toteutui etuajassa vuoden 2014 kolmannella neljänneksellä. Saavutus näkyi vuoden 2014 liikevoitossa, joka nousi 24 % vuodesta 2013. • UPM ilmoitti uudesta kannattavuusohjelmasta marras­ kuussa 2014. Uuden ohjelman tavoitteena on saavuttaa 150 miljoonan euron säästöt muuttuvissa ja kiinteissä kustannuksissa vuoden 2015 loppuun mennessä. Suunnitelmaan sisältyy neljän sanoma- ja aikakauslehtipaperikoneen sulkeminen Euroopassa.

UUDEN LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMINEN PITKÄN AIKAVÄLIN KASVUN LUOMISEKSI UPM kehittää uusia liiketoimintoja perustuen yhtiön laajaan osaamiseen ja vahvaan asemaan metsä­ biomassan hankinnassa ja jalostuksessa. Ekodesignin huomioon ottavat liiketoimintamahdollisuudet tarjoa­ vat suuret markkinat ja korkeamman jalostusasteen.

KESKIPITKÄN AIKAVÄLIN KOH­ DENNETUT KASVUHANKKEET UPM investoi 680 miljoonaa euroa vuosina 2013–2016 neljään kasvuhankkeeseen, joiden tavoitteena on 200 miljoonan euron EBITDA-vaikutus, kun kaikki hankkeet on toteutettu.

LIIKETOIMINTAPORTFOLION KEHITTÄMINEN JA ARVON LUONTI UPM kehittää liiketoimintaportfoliotaan tavoitteena kasvattaa liiketoimintojensa arvoa ja luoda kasvua.

• Tuloksenteko: tavoitteena huipputulokset kaikissa liiketoiminnoissa

• Sellu: nykyisten sellutehtaiden 10 %:n (340 000 t) tuotantokapasiteetin lisäys

BIOPOLTTOAINEET Kehittynyt uusiutuva dieselpolttoaine, joka soveltuu kaikkiin dieselmoottoreihin BIOKOMPOSIITIT Uusiutuvat materiaalit korvaavat öljypohjaisia materiaaleja esimerkiksi ruiskuvalutuotannossa BIOKEMIKAALIT Uusiutuvat toiminnalliset kemikaalit ja korvaavat vaihtoehdot öljypohjaisille kemikaaleille

• Kasvu: kohdennetut korkean tuoton kasvuinvestoinnit, synergiset yrityskaupat

• Biopolttoaineet: Lappeenrannan biojalostamo ja UPM:n biopolttoaineliiketoiminnan käynnistä­ minen

• Yksinkertaistaminen: paras arvo UPM:lle

• Rakennejärjestelyt Euroopan paperimarkkinoilla sitomatta lisää pääomaa

• Tarramateriaaleja ja erikoispapereita valmistava uusi tuotantoyksikkö Kiinassa

• Tarralaminaatit: tarralaminaattien tuotanto-kapasiteetin 50 %:n lisäys Aasian-Tyynenmeren

alueella sekä lisäarvoa tuovien filmipohjaisten tarralaminaattien tuotantokapasiteetin lisäys Puolassa

UPM:N STRATEGIA KÄYTÄNNÖSSÄ

SELLU: 10 %:n kapasiteetin lisäys

BIOPOLTTOAINEET: Lappeenrannan biojalostamo

TARRAMATERIAALIT: Changshun laajennushanke

UPM Paper Asia

UPM Biorefining

TARRALAMINAATIT: kasvu kehittyvillä markkinoilla ja korkeamman jalostusarvon tuotteissa

UPM Raflatac

UPM Plywood

UPM Paper ENA

UPM Energy

Uusi tarramateriaaleja ja erikoispapereita valmistava tuotantoyksikkö on rakenteilla UPM Changshun tehtaalla Kiinassa. Yksikön odotetaan käynnistyvän vuoden 2015 lopulla.

Biofore-strategia muuttuvassa toimintaympäristössä

Kasvumarkkinat: UPM:llä on houkut­ televat kasvunäkymät Aasian, Latinalaisen Amerikan ja Itä-Euroopan sellu-, paperi-, tarramateriaali- sekä puutuotemarkkinoilla. Yhtiö vastaa kulutuksen kasvuun ekologisesti kestävällä tavalla. Tehokkaat toiminnot: Kustannustehok- kuus ja skaalautuvat toiminnot ovat tärkeitä kaikessa liiketoiminnassa, mutta Euroopan ja Pohjois-Amerikan kypsillä graafisen paperin markkinoilla ne ovat menestyksen kulmakivi. Innovaatio: UPM hyödyntää osaamistaan ja vahvaa asemaansa puunjalostuksen – tai bio­ jalostuksen – arvoketjussa innovoidessaan uutta kestävää liiketoimintaa, jolla on suuret kohdemarkkinat ja korkeampi jalostusaste. Monet näistä uusiutuviin raaka-aineisiin perus- tuvista vaihtoehdoista korvaavat uusiutumatto- mia tuotteita. Vastuullisuus: UPM soveltaa samoja tiukko- ja ympäristösuorituskykyä, työturvallisuutta, vastuullista hankintaa ja liiketoimintatapoja koskevia periaatteita kaikkialla maailmassa. Suurin osa maailman muutosta ohjaavista tekijöistä tukee UPM:n liiketoimintaa pitkällä aikavälillä, mutta niiden vaikutukset eivät kuitenkaan kohdistu tasaisesti kaikkiin UPM:n liiketoimintoihin. Eri liiketoiminnoilla on tämän vuoksi kullakin oma strateginen suun- tansa, tavoitteensa ja toimenpiteensä, jotta mahdollisuudet voidaan hyödyntää ja haas­ teisiin vastata niin lyhyellä kuin pitkälläkin aikavälillä.

UPM:N LIIKETOIMINTAAN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT

Maailma muuttuu nopeasti, ja tulevaisuus tuo tullessaan ennennäkemättömiä haasteita ja mahdollisuuksia. Öljyn, ruoan, veden, energian ja muiden resurssien maailmanlaajuinen kysyntä voimistuu jatkuvasti, kun maailman väkiluku kasvaa, kaupungistuminen jatkuu ja kasvu- markkinoiden keskiluokka kasvaa. Ilmaston- muutos on jo noussut merkittäväksi maailman­ laajuiseksi ilmiöksi. Lisäksi maailmantalouden voimasuhteiden muutokset lännestä itään, liike- toiminnan muutostahdin nopeutuminen sekä jokapäiväisen elämän uudet digitaaliset tekno- logiat muuttavat toimintaympäristöä merkit­ tävästi. UPM:n Biofore-strategia sopii hyvin tähän muuttuvaan maailmaan. Uusiutuvat luonnonvarat: UPM:n tuot- teet perustuvat kestävistä lähteistä hankittuihin uusiutuviin raaka-aineisiin. More with Biofore: Enemmän vähemmällä on keskeinen periaate UPM:n resurssitehok- kuudessa ja merkittävä kustannustehokkuuden ja kilpailukyvyn lähde. Kierrätys: Valtaosa UPM:n tuotteista on kierrätettäviä, ja UPM kierrättää monet niistä uusiksi tuotteiksi, kuten paperiksi, biokompo- siiteiksi ja energiaksi. Energia: UPM käyttää energian – sähkön, lämmön ja biopolttoaineiden – tuotannossa luotettavia, vähäpäästöisiä ja kustannuskil­ pailukykyisiä energianlähteitä. UPM kehittää energiatehokkuuttaan jatkuvasti.

AIHE

Vähäpäästöinen ja uusiutuva energia

Nopeasti liikkuvat kulutus- tavarat, vähittäiskauppa

Mainonta, toimistoviestintä

Biopohjaiset materiaalit

TRENDIT

Energian epävarma hinta ja saatavuus

Maailmanlaajuinen väestönkasvu

Digitalisoituminen – paperilta näytölle

Raaka-aineiden niukkuus

Euroopan markkinoiden integroituminen

Kypsien markkinoiden ikääntyvä väestö

Painopisteen siirtyminen kypsiltä kehittyville markkinoille

Kestävä kehitys ja uusiutuvat materiaalit

Ilmastonmuutos

Kehittyvien markkinoiden BKT:n kasvu, kaupungistuminen ja kasvava keskiluokka

Puhtaan veden saatavuus

Luonnon monimuotoisuuden väheneminen

Muutos kuluttajakäyttäytymisessä

Öljypohjaisten materiaalien korvaaminen

Lisääntyvä säännöstely, energiamarkki- noiden epävarmat säädökset

Kehittyneiden markkinoiden kasvumahdol- lisuudet selluliiketoiminnassa ja lisäarvoa tuovissa tarramateriaaliratkaisuissa Houkuttelevat kasvunäkymät sellu-, tarra- materiaali-, puutuote- ja toimistopaperi­ liiketoiminnoissa kehittyvissä maissa

Raaka-aineiden hinnan nousu ja epävarma saatavuus

VAIKUTUS UPM:ÄÄN

Uusiutuvan energian suosiminen

Kasvava kiinnostus kestävän kehityksen mukaisia tuotteita ja ratkaisuja kohtaan Ekodesignin tuomat uudet liiketoiminta- mahdollisuudet

Päästömaksut

Keskittyminen kustannuskilpailukykyisiin, vähäpäästöisiin energianlähteisiin

Kasvu kilpailukykyisen sellun tuotannossa

Uusiutuvien raaka-aineiden käyttö

UPM:N VASTAUS

Vastuullinen hankinta

Energiatehokkuuden parantaminen

Materiaalitehokkuuden parantaminen

Kasvu kehittyneiden biopolttoaineiden tuotannossa Vaneriratkaisut nesteytettyä maakaasua kuljettaviin tankkereihin

Tuotantojätteiden kierrättäminen ja uudelleenkäyttö UPM:n maailmanlaajuinen monimuo­ toisuusohjelma Uuden biopolttoaine-, biokemikaali- ja biokomposiittiliiketoiminnan kehittäminen

Maailman ensimmäinen puu­ pohjaista uusiutuvaa dieseliä valmistava biojalostamo on käynnistynyt Lappeenrannassa.

UPM:n Biofore-strategia 2014

LYHYEN AIKAVÄLIN KANNATTAVUUS- OHJELMAT

KESKIPITKÄN AIKAVÄLIN KOHDENNETUT KASVU- HANKKEET

LIIKETOIMINTAPORTFOLION KEHITTÄMINEN JA ARVON LUONTI

UUDEN LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMINEN PITKÄN AIKAVÄLIN KASVUN LUOMISEKSI

Uusi liiketoimintarakenne tukee UPM:n muutosta ja tulosten saavuttamista 2014 oli UPM:n ensimmäinen kokonainen vuosi uudessa liiketoimintarakenteessa. Yhtiöllä on kuusi liiketoiminta-aluetta: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Paper Asia, UPM Paper ENA (Eurooppa & Pohjois- Amerikka) ja UPM Plywood. Muita toimintoja ovat UPM:n puunhankinta ja metsätalous sekä UPM Biocomposites- ja UPM Biochemicals -liiketoimintayksiköt. Jokaiselle liiketoiminta- alueelle on määritelty strateginen rooli ja selkeät tavoitteet, jotka on esitelty oheisessa taulukossa. 2014 oli edistyksen vuosi, joka osoitti, että uusi organisaatio pystyy tekemään tulosta. Kaikki liiketoiminnot ja funktiot osallistuivat elokuussa 2013 käynnistettyyn 200 miljoonan euron kannattavuusohjelmaan. Ohjelman tavoitteet saavutettiin vuoden 2014 kolmannella neljänneksellä, eli aikataulusta edellä. UPM tunnisti tuolloin mahdollisuuksia lisäsäästöihin ja käynnisti toisen, 150 miljoonan euron kannattavuusohjelman marraskuussa 2014. Orgaaniset kasvuhankkeet etenivät UPM Biorefining-, UPM Raflatac-, UPM Paper Asia- ja UPM Energy -liiketoiminta-alueilla. Suurin osa nykyisistä hankkeista arvioidaan saatavan päätökseen vuoden 2015 loppuun mennessä. Liiketoimintaportfolion kehitys jatkui orgaanisilla kasvuhankkeilla ja metsäalueiden myynnillä. Fuusio- ja yrityskauppamahdolli-

Vuodelle 2015 suunnitellut toimenpiteet *)

suuksia tutkittiin vuoden aikana, mutta merkittäviä kauppoja ei tehty. Uusien liiketoimintojen kehitys saavutti tärkeän merkkipaalun, kun UPM Biofuels käynnisti maailman ensimmäisen puupohjaista uusiutuvaa dieseliä valmistavan biojalostamon osana UPM Biorefining -liiketoiminta-aluetta. Painopiste vastuullisuudessa ja johtajuudessa Vastuullisuus on keskeinen osa UPM:n tapaa toimia, ja myös kilpailuetu. UPM on vahvasti sitoutunut taloudellisen, yhteiskunnallisen ja ympäristösuorituksensa jatkuvaan parantami- seen. Viime vuosina UPM:n kehitystoimien painopiste on ollut erityisesti työturvallisuuden ja tuotantolaitosten ympäristösuorituskyvyn parantamisessa. Vuonna 2014 erityistä huomio- ta kiinnitettiin myös vastuulliseen hankintaan. Kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttami- seen tarvitaan huippusuorituksiin yltäviä ja muutosta ohjaavia ihmisiä ja tiimejä. UPM:lle on myös tärkeää olla kiinnostava työnantaja, jonka innostavat ja osallistavat johtajat tarjoavat mahdollisuuksia menestyä ja kehittyä. UPM:n johto panostaa erityisesti tulosten saavuttamiseen ja henkilöstön sitoutumiseen liiketoimintojen ja henkilöstön menestyksen takaamiseksi.

Liiketoiminta-alue

Strategiset tavoitteet

Vuoden 2014 toimenpiteet

UPM BIOREFINING

Kasvu kustannuskilpailukykyisessä, korkealaatuisessa sellussa ja kehittyneissä biopolttoaineissa

Tuotantokapasiteettia lisättiin UPM Pietarsaaren ja UPM Fray Bentosin sellutehtailla, UPM Kymin tehtaan laajennustyö alkoi 2

UPM Kymin laajennuksen valmistuminen UPM Pietarsaaren ja UPM Fray Bentosin sellutehtaiden tuotannon laajennukset täyteen vauhtiin. Lappeenrannan biojalostamon tuo- tannon kasvattaminen ja optimointi Osallistuminen 150 miljoonan euron kannattavuusohjelmaan OL3:n rakennustöiden ja vesivoima- laitosten kunnostaminen jatkuu Osallistuminen 150 miljoonan euron kannattavuusohjelmaan Kiinan, Malesian ja Puolan investointi- hankkeiden valmistuminen Uusien leikkuu- ja jakeluterminaalien suunnittelu kasvumarkkinoille

Lappeenrannan biojalostamon tuotanto käynnistyi

Tehokas sahatavaraliiketoiminta

Muuttuvat kustannukset laskivat

Synergiaetujen hyödyntäminen ja jalostus- arvon kasvattaminen biojalostuksessa

Sahaliiketoiminnan tehokkuus ja kannattavuus parani

UPM ENERGY

Kannattava kasvu vähäpäästöisen energian tuotannossa Pohjoismaissa Arvon luonti fyysisen sähkön kaupassa ja johdannaiskaupassa

Onnistunut johdannaiskauppa ja fyysisen sähkön kauppa, kustannusten lasku

OL3:n rakennustyöt jatkuivat

Vesivoimalaitosten kunnostus jatkui

UPM RAFLATAC

Kannattava kasvu lisäarvoa tuottavissa filmi- ja erikoislaminaateissa sekä kehittyvillä markkinoilla

Kiinteiden kustannusten lasku tuotannon optimoinnin ansiosta 1 Espanjan ja Australian laminointilinjat suljettiin ja tuotanto siirrettiin muille tehtaille 1

Investointien toteutus tuotantokapasiteetin kasvattamiseksi Kiinassa, Malesiassa ja Puolassa alkoi

Globaalin T&K-toiminnan kehittäminen

Osallistuminen 150 miljoonan euron kannattavuusohjelmaan

Uusi leikkuu- ja jakeluterminaali avattiin Meksikoon

UPM PAPER ASIA

Kannattava kasvu globaaleilla tarra- materiaalimarkkinoilla ja Aasian korkea- laatuisten toimistopaperien markkinoilla

UPM Changshun kolmannen tuotantoyksikön rakennustyöt alkoivat

UPM Changshun investoinnin valmistuminen Kiinassa

Lue lisää vastuullisesta hankinnasta (s. 40) ja työturvallisuuden parantamisesta (s. 44).

Muuttuvien ja kiinteiden kustannusten lasku

UPM PAPER ENA

Kannattavuuden parantaminen ja rahavirran maksimoiminen kustannus- kilpailukyvyn ja asiakaslähtöisen myyntistrategian avulla

Osallistuminen 150 miljoonan euron kannattavuusohjelmaan Neljän paperikoneen sulkeminen Euroopassa vuoden 2015 alussa

Muuttuvien ja kiinteiden kustannusten huomattava lasku

Yksinkertaistettu, asiakassegmenttilähtöinen organisaatio

TAPAHTUMIA 2014

UPM Docellesin paperitehtaan sulkeminen

22.1. UPM sulki Docellesin hienopaperitehtaan Ranskassa 28.2. UPM ilmoitti etenevänsä Changshun tehtaan kolmannen tuotantolinjan investoinnin toteutuksessa Kiinassa 28.2. UPM ilmoitti 160 miljoonan euron tehtaan laajennusinvestoin- nista Kymin tehtaaseen 3.4. UPM Raflatac ilmoitti suun- nittelevansa tuotantokapasiteetin lisäämistä Kiinassa ja Malesiassa 24.4. UPM Raflatac ilmoitti suunnit- televansa investointia filmitarralami- naattituotantoon ja arkkitoimintojen uudelleenjärjestelyjä Euroopassa 12.6. UPM Fray Bentosin sellu­ tehdas Uruguayssa sai lupapro- sessin päätökseen ja lisäsi tehtaan tuotannon kapasiteetin mukaiseksi

16.6. UPM allekirjoitti sopimuksen North European Oil Trade Oy:n (NEOT) kanssa uusiutuvan dieselin, UPM BioVernon, myymisestä ja jakelusta 11.9. UPM listattiin alansa parhaaksi yritykseksi globaalissa Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä 25.9. Valtioneuvosto ei myöntänyt TVO:n Olkiluoto 4 -ydinvoimayksi- kön periaatepäätökselle jatkoaikaa 13.11. UPM ilmoitti uudesta 150 miljoonan euron kannattavuu- den parantamistavoitteesta – UPM Paper ENA ilmoitti suunnittelevansa painopaperikapasiteetin vähen- tämistä 800 000 tonnilla vuoden 2015 aikana

UPM PLYWOOD

Kannattava kasvu valituissa asiakas- segmenteissä toimintaa tehostamalla ja asiakaslähtöisellä palvelulla

Muuttuvien ja kiinteiden kustannusten lasku

PUUNHANKINTA JA METSÄTALOUS

Kilpailukykyisen biomassan saannin turvaaminen

Puukustannusten lasku

LIIKETOIMINTA- PORTFOLION KEHITTÄ- MINEN JA ARVON LUOMINEN

Kasvu synergisten yrityskauppojen kautta

Mahdollisten yrityskauppojen selvittäminen, ei merkittäviä yrityskauppoja

Arvoa lisäävien yrityskauppojen etsiminen

Parasta arvoa UPM:lle yksinkertaistamalla

51 000 hehtaarin metsäalueiden myynti Suomessa

Metsien myynti jatkuu

Koko 7 100 hehtaarin metsäalueiden myynti Isossa-Britanniassa 3

UUSIEN LIIKETOIMINTOJEN KEHITYS

UPM Biocomposites: UPM Formi -liike- toiminnan luonti ja UPM ProFi -biokompo- siittien kasvun jatkuminen UPM Biochemicals: biofibrillien ja -kemikaalien käyttösovellusten kehityksen jatkaminen ja pilotointi Teknologian kaupallistaminen ja sivuvirtoja koskevien patenttien hyödyntäminen

Biopolttoaineet-liiketoiminta aloitti osana UPM Biorefining -liiketoiminta-aluetta

UPM ProFi -tuotevalikoiman laajenta- minen ja UPM Formin kaupallistaminen jatkuu

Renmatixin kehittämän Plantrose ™ -prosessin testaaminen yhteistyössä Renmatixin kanssa

Biokemikaalien kehittäminen jatkuu

Ligniinipohjaisten tuotteiden kehittäminen

Tutkitaan mahdollisuuksia teknologian kaupallistamiseen ja sivuvirtoja koskevien patenttien hyödyntämiseen

UPM:n kehittämän tuoreusvahdin kansainvälinen kaupallistaminen Indicatorium Oy:lle

*) ei täydellinen luettelo

UPM sijoituskohteena

UPM:n osakekurssi 2010–2014 ja osakkeen kokonaistuotto EUR

UPM:n osakekurssi 2010–2014 verrattuna indekseihin

Rahavirtapohjainen osinko EUR per osake

EUR

UPM pyrkii parantamaan kannattavuutta, kasvunäkymiä ja liiketoiminta­ portfolionsa arvoa. Tavoitteena on yksinkertaistaa ja kehittää liiketoiminta­ portfoliota sekä tuoda esille ja kasvattaa liiketoimintojen arvoa. Liiketoimintojen hyvä tulos, vahva rahavirta ja toimialallamme erinomainen tase mahdollistavat sen, että yhtiö voi samanaikaisesti jakaa houkuttelevaa osinkoa, toteuttaa kohdennettuja kasvuhankkeita ja tarttua strategisiin tilaisuuksiin.

0,70 * )

UPM:n osakekurssi Osakkeen kokonaistuotto * ) *) Olettaen, että osingot sijoitettu takaisin yhtiöön 2010 2011 2012 2013 2014 0

UPM:n osakekurssi NASDAQ OMX Helsinki (suhteutettu) DJ STOXX 600 (suhteutettu) 2010 2011 2012 2013 2014 0

% operatiivisesta rahavirrasta per osake

*) Hallituksen ehdotus vuodelle 2014

UPM:n mallin vahvuudet

UPM pyrkii kasvattamaan omistaja-arvoa

Tuloksen parantaminen: UPM tavoittelee huipputu- loksia kunkin liiketoimintansa omilla markkinoilla. Vuonna 2014 yhtiö asetti kuudelle liiketoiminta-alueelleen pitkän aikavälin tulostavoitteet. Neljä kuudesta liiketoiminta- alueesta saavutti tai ylitti tulostavoitteensa (sivu 13). Positiivisen kehityksen tukemiseksi UPM julkisti marras- kuussa 2014 kannattavuuden parantamisohjelman, jonka tavoitteena on 150 miljoonan euron kustannussäästöt vuoden 2015 loppuun mennessä verrattuna vuoden 2014 kolmannen vuosineljänneksen tulokseen. 1 Kasvumahdollisuuksien hyödyntäminen: UPM toteuttaa seuraavan kahden vuoden aikana kohden- nettuja kasvuhankkeita liiketoiminnoissa, joiden pitkän aikavälin kasvunäkymät ovat hyvät. Tavoitteena on 200 miljoonan euron EBITDA-vaikutus, kun kaikki hankkeet on toteutettu. 2 Liiketoimintaportfolion kehittäminen: UPM pyrkii yksinkertaistamaan ja kehittämään liiketoiminta­ portfoliotaan tavoitteenaan liiketoimintojen todellisen arvon tuominen esille ja kasvu. Hyvät kasvunäkymät omaavien kannattavien liiketoimintojen osuuden kasvattaminen tukee UPM:n kannattavuutta pitkällä aikavälillä ja nostaa osak- keiden arvoa. 3 Vahva liiketoiminnan rahavirta on UPM:lle tärkeää. Se mahdollistaa orgaanisten kasvuhankkeiden toteuttamisen, uuden liiketoiminnan kehittämisen sekä houkuttelevan osingon maksamisen UPM:n osakkeen­ omistajille. Toimialalla erinomainen tase: Yhtiön tavoitteena on säilyttää vahva tase, jonka turvin yhtiö voi toteuttaa UPM:n omistaja-arvoa kasvattavat portfolion muutokset. Uudet liiketoiminnot: UPM:n asiantuntemus uusiu- tuvissa ja kierrätettävissä materiaaleissa, vähäpäästöisessä energiassa ja resurssitehokkuudessa on avainasemassa, kun yhtiö kehittää uutta kestävää, korkean lisäarvon liike­ toimintaa. 4 Vastuullisuus on keskeinen osa UPM:n Biofore- strategiaa. Hyvä hallintotapa, tavoitteellinen johtaminen, asianmukaiset työolosuhteet ja yhteistyö paikallisyhteisöjen kanssa ovat olennainen osa UPM:n tapaa toimia. Aktiivinen työ vastuullisuuskysymyksissä mahdollistaa liiketoiminnan vaikutusten ja riskien tehokkaan tunnistamisen ja mini- moimisen. UPM:n johdonmukainen vastuullisuustoiminta sai ulkopuolista tunnustusta myös vuonna 2014. Osinkopolitiikka Houkutteleva osinko: UPM:n tavoitteena on houkutteleva osinko: 30–40 % vuotuisesta liiketoiminnan rahavirrasta per osake.

Houkutteleva osinko

Vahva rahavirta

Kohdennetut kasvuhankkeet

HUIPPU- TULOKSET

TOIMIALALLAMME ERINOMAINEN TASE

Teollisuussektorin paras yritys Dow Jonesin eurooppalaisessa ja globaalissa kestävän kehityksen indeksissä (DJSI) 2014–2015 ULKOPUOLISTA TUNNUSTUSTA UPM:N BIOFORE-STRATEGIALLE

OSAKKEEN KEHITYS JA ARVOSTUSKERTOIMET 5 VUODEN AJANJAKSOLLA

2013 2012 2011 2010 12,28 8,81 8,51 13,22 0,91 0,74 0,93 0,99 0,60 0,60 0,60 0,55 1,39 1,98 1,99 1,89

2014 13,62

Kultaluokitus RobecoSAMin vuosittaisessa Sustainability Yearbook 2014 -kirjassa

Osakekurssi kauden lopussa, euroa

Gold Class 2014

Tulos per osake ilman kertaluonteisia eriä, euroa

Osinko per osake, euroa

0,70 * )

Kärkiasema täysillä pisteillä CDP:n vuoden 2014 Climate Performance Leadership -indeksin A-listalla Materiaalisektorin johtava yhtiö CDP:n vuoden 2014 maailmanlaajuisessa metsäraportissa

Liiketoiminnan rahavirta per osake, euroa

4,9 6,8 7,1 4,2

Efektiivinen osinkotuotto, %

5,1

19,5 neg.

9,2 13,4

P/E -luku

14,2 0,97

0,87 0,62 0,60 0,7 8,3 6,0 5,8 7,6

P/BV -luku 1)

EV/EBITDA -luku 2)

7,5

UPM BioVerno – EU:n Sustainable Energy Europe 2014 -palkinto

6 497 4 633 4 466 6 874

Osakekannan markkina-arvo, milj. euroa

Energia on yksi UPM:n kasvavista liiketoiminnoista. Se tuottaa sähköä ja käy kauppaa sähkö- markkinoilla.

*) 2014: Hallituksen esitys 1) P/BV -luku = Osakekurssi 31.12./oma pääoma per osake 2) EV/EBITDA -luku = (Markkina-arvo + nettovelat)/EBITDA

Lue lisää: www.upm.fi/vastuullisuus

UPM Vuosikertomus 2014 11

12 UPM Vuosikertomus 2014

Taloudelliset tavoitteet

Riskienhallinta

Tulokseen vaikuttavat tekijät Myyntihintojen muutokset Suurin UPM:n tulokseen vaikuttava tekijä on paperin myyntihinta. Toimitusmäärän yhtä suuren suhteellisen muutoksen vaikutus tulok- seen on alle puolet myyntihinnan muutoksen vaikutuksesta. tavoite on pitää velkaantumisaste alle 90 %. Vuonna 2014 UPM:n oman pääoman tuotto ilman kertaluonteisia eriä oli 8,3 % ja velkaan- tumisaste 32 % vuoden lopussa.

nettorahavirrasta suojataan keskimäärin 50 %. Vuoden 2014 lopussa UPM:n arvioitu netto­ valuuttavirta seuraaville 12 kuukaudelle oli 1 640 miljoonaa euroa. Yhdysvaltain dollarin osuus oli suurin, 810 miljoonaa euroa. Muuttuvilla valuuttakursseilla voi olla myös välillisiä vaikutuksia, kuten muutos suhteelli- sessa kilpailukyvyssä valuutta-alueiden välillä.

UPM:n liiketoiminta on altis erilaisille riskeille, joilla voi olla haitallinen vaikutus yhtiön toimintaan. Vaikka alla oleva luettelo ei ole tyhjentävä, siinä esitetään joitakin riskejä ja niiden mahdollisia vaikutuksia sekä miten UPM pyrkii hallitsemaan kyseisiä riskejä. 1)

UPM tavoittelee suhteellisia huipputuloksia kunkin liiketoiminta-alueensa markkinoilla tärkeimpiin kilpailijoihinsa verrattuna. UPM on myös määrittänyt pitkän aikavälin EBITDA- marginaalin ja sijoitetun pääoman tuottotavoit- teet kaikille liiketoiminta-alueille. UPM Paper ENA -liiketoiminta-alueen pitkän aikavälin tavoitteet on määritetty rahavirran marginaalina ja sijoitetun pääoman rahavirtatuottona. UPM Energy -liiketoiminta-alueen tasearvo arvostetaan käypään arvoon ja sijoitetun pää- oman tuottotavoite on 6 %. Vähemmän pääomaa sitovassa jalostusteollisuudessa, UPM Raflatacis- sa, sijoitetun pääoman tuottotavoite on 18 %. Prosessiteollisuuden liiketoiminnoissa eli UPM Biorefining-, UPM Paper Asia- ja UPM Plywood -liiketoiminta-alueilla sijoitetun pääoman tuotto- tavoite on 10–12 % tai UPM Paper ENA-liike­ toiminta-alueella rahavirran tuotto. Nykyisellä liiketoimintaportfoliolla liike­ toiminta-alueiden tavoitteiden saavuttaminen samanaikaisesti johtaisi noin 10 %:n liikevoitto- prosenttiin ja noin 9 %:n sijoitetun pääoman tuottoon koko konsernissa. Konsernitasolla UPM:n taloudelliset tavoit- teet perustuvat oman pääoman tuottoon ja velkaantumisasteeseen. Oman pääoman tuoton tulee ylittää vähintään viidellä prosenttiyksiköllä kymmenen vuoden riskittömän sijoituksen – esimerkiksi Suomen valtion euromääräisen obligaation – tuotto. Vuoden 2014 lopussa näin määritelty vähimmäistuotto oli 5,9 %. Yhtiön

ULKOMAAN VALUUTAN NETTORAHAVIRTA

milj. euroa

Riskin kuvaus

Vaikutus

Hallinta

USD GBP

STRATEGISET RISKIT

Rakenteelliset muutokset paperin kulutuksessa johtavat paperin kysynnän laskuun ja sen seurauksena ylikapasiteettiin

Jatkuvasti alhaiset käyttöasteet ja teollisuuden- alan heikko hinnoitteluvoima

Toiminnan kustannustehokkuuden varmista- minen Ennakoiva tuotevalikoiman hallinta Kummankin osapuolen sopimusvelvoitteiden täyttämisen varmistaminen Kumpikin osapuoli on aloittanut välimiesmenettelyn

JPY

Muut, yhteensä

Viive uuden Olkiluodon ydinvoimalaitoksen (OL3) käynnistyksessä ja siitä seuraavat tulon menetykset ja kustannusylitykset

Merkittävä kustannusten ylitys

Kustannusrakenne Yhtiön suurimmat kustannuserät ovat kuitu­ raaka-ainekulut sekä henkilöstökulut.

10 %:N HINNAN MUUTOKSEN VAIKUTUS VUODEN LIIKEVOITTOON

milj. euroa

KUSTANNUKSET ILMAN POISTOJA

Mahdollisen yritysoston hankintakustannukset osoittautuvat korkeiksi ja/tai toimintojen strategisen sopivuuden ja integraation tavoitteita ei saavuteta

Sijoitetun pääoman tuotto ei saavuta tavoitteita Järjestelmällinen kaupan valmistelu strategisen sopivuuden, oikean arvostuksen ja tehokkaan integraation takaamiseksi

Paperit, UPM Paper ENA Hieno- ja erikoispaperit, UPM Paper Asia

2014 2013 10 11 31 29 9 10 11 12 14 13 15 15 10 10 100 100

Omien tuotteiden jakelu

Tarramateriaalit

Puu ja kuitu

Vaneri

Muutokset sääntelyssä, esimerkiksi EU:n ilmastopolitiikka ja uudet vaatimukset hiilidioksidipäästöille

Tuet puuraaka-aineen vaihtoehtoiselle käytölle lisäävät kustannuksia Energiamuotojen suhteellinen kilpailukyky muuttuu

Selkeä viestintä sääntelyn vaikutuksista työllisyyteen ja lisäarvon luomiseen Investointi uusiin, lisäarvoa tuottaviin biomassan käyttömahdollisuuksiin Kustannustehokkaat toiminnot Materiaalitehokkuuden parantaminen Pitkäaikaiset hankintasopimukset ja turvautuminen vaihtoehtoisiin toimittajiin Metsänomistus ja pitkäaikaiset metsänhoitosopimukset

Energia

Sahatavara

Täyteaineet, päällysteet ja kemikaalit

Sellu (nettovaikutus)

Muut muuttuvat kustannukset

Henkilöstökulut

Valuuttakurssit Pitkäkestoiset valuuttakurssimuutokset vaikuttavat merkittävästi tulokseen. Yhtiön noudattaman suojauspolitiikan mukaan arvioidusta 12 kuukauden tulevasta

Muut kiinteät kustannukset

Kasvavat raaka-ainekustannukset ja mahdolliset tuotantokatkokset alentaisivat kannattavuutta

OPERATIIVISET RISKIT

Tärkeiden tuotantopanosten, kuten kemikaalien, täyteaineiden tai puun, hinta ja saatavuus

Yhteensä

Kustannukset olivat vuonna 2014 yhteensä 8,7 miljardia euroa (2013: 9,1 miljardia)

Merkittävä kustannusten ylitys, sijoitetun pääoman tuotto ei saavuta tavoitteita

Järjestelmälliset projektin suunnittelu-, hallinta- ja seurantaprosessit

Investointiprojektien toteutus

Pitkän aikavälin tuottotavoitteiden toteutuminen 2013–2014

ROCE % (*

ROCE %

CF/CE % **)

ROCE %

Liiketoiminnan suunnittelun ja toteutuksen heikkeneminen vaikuttaa pitkän aikavälin kannattavuuteen

Osaamisen kehittäminen Kannustinjärjestelmät

Kyky hankkia ja pitää palveluksessa ammattitaitoista henkilöstöä

Palvelukatkot kriittisissä tietojärjestelmissä aiheuttavat merkittävää vahinkoa UPM:n liiketoiminnoille

Tekniset, fyysiset ja toiminnalliset parannukset pienentämään katkojen aiheuttamaa riskiä

Tietojärjestelmien käytettävyys

RAHOITUS- RISKIT

Tärkeät kauppavaluutat, kuten Yhdysvaltain dollari, muuttuvat merkittävästi suhteessa euroon

Valuuttakurssien muutokset muuttavat viennin kannattavuutta ja eri valuutta-alueiden suhteellista kilpailukykyä

Nettovaluuttavirran jatkuva suojaaminen

Taseen suojaaminen

2013 2014 UPM Energy

2013 2014 UPM Biorefining

2013 2014 UPM Paper Asia

2013 2014 UPM Paper ENA

2013 2014 UPM Plywood

2013 2014 UPM Raflatac

Maksukyvyttömyys tai asiakkaan konkurssi

Tulonmenetykset

Luottoriskien aktiivinen hallinta ja luottovakuutuksen käyttö

Tavoite

*) UPM Energyn osakkuudet on arvostettu käypään arvoon

**) rahavirta investointien, käyttöpääomamuutosten ja uudelleenjärjestelymaksujen jälkeen

Oman pääoman tuotto verrattuna tavoitteeseen %

Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä % liikevaihdosta

Korolliset nettovelat ja velkaantumisaste milj. e

VAHINKO- RISKIT

Ympäristöriskit: vuoto, maahan valuminen tai räjähdys

Maineen vahingoittuminen, mahdolliset sanktiot Suorat kustannukset puhdistuksesta ja tuotantoyksikön mahdollisten vahinkojen korjaamisesta, tuotannon menetys Työntekijälle koituva vamma ja maineen vahingoittuminen Omaisuusvahinko tai tuotannon menetys

Kunnossapito, sisäinen valvonta ja raportointi Sertifioidut ympäristönhallintajärjestelmät (ISO 14001, EMAS)

Velkaantumisaste, %

Henkilöstölle tai omaisuudelle koituva fyysinen vahinko

Työterveys- ja turvallisuusjärjestelmät Ennaltaehkäisevä työ sekä havaitsemis- ja estojärjestelmät Hätätilanneohjeistus ja liiketoiminnan jatkuvuuteen liittyvä ohjeistus

1) Yksityiskohtaisempi kuvaus riskeistä ja riskienhallinnasta on hallituksen toimintakertomuksessa sivulla 70.

■ Oman pääoman tuotto ilman kertaluonteisia eriä, % Minimitavoite

■ Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä, % liikevaihdosta

■ Korolliset nettovelat Velkaantumisaste Maksimivelkaantumisaste

UPM Biorefining

STRATEGIAMME

VAHVUUTEMME

Liikevoitto *) milj. euroa

• Selluliiketoiminta: kustannuskil- pailukyvyn säilyttäminen ja jatkuva parantaminen, kasvu kustannustehokkaana tuottajana matalariskisten, pullonkaulojen poistamiseen tähtäävien investointien, strategisen myyntiyhteistyön ja mahdollisten yritysostojen avulla • Biopolttoaineet: maailman biojalostamoinvestoinnin kaupallistaminen ja UPM:n patentoiman teknologian kehittäminen edelleen • Sahaliiketoiminta: kannattavuu- den parantaminen tehokkaan puun käytön, toiminnan ensimmäisen puupohjaista uusiutuvaa dieseliä tuottavan

• Nykyaikaiset, tehokkaat sellutehtaat ja kasvuun sitoutunut liiketoiminta • Monipuolinen selluvalikoima erilaisiin loppukäyttökohteisiin • Oma myynti- ja palveluverkosto maailmanlaajuisen asiakaskunnan ulottuvilla • Eri mantereet yhdistävä maailman- luokan logistiikkaverkosto • Kestävä kuidunhankinta ja erin­ omainen ympäristösuorituskyky • Puupohjaisen uusiutuvan dieselin valmistusteknologia • Kilpailukykyiset sahat ja ammatti­ taitoinen globaali myynti • Synergiaetuja yhteisestä puun toimitusketjusta sahatavaran, sellun ja uusiutuvan dieselin tuotannossa

AVAINLUVUT

LIIKETOIMINNOT 15–30

Liikevaihto, milj. euroa

Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä, milj. euroa Sijoitettu pääoma (keskimäärin), milj. euroa

10,6

ROCE ilman kertaluonteisia eriä, %

7,6

Henkilöstö 31.12.

*) ilman kertaluonteisia eriä

Kasvava selluliiketoiminta ja biojalostamon käyttöönotto

Integroidun tuotannon edut UPM on integroinut UPM Biorefining -liike­ toiminta-alueella sellun, uusiutuvan dieselin ja sahatavaran tuotannon ja hyödyntää yhteistä puuraaka-aineen toimitusketjua. Sellutehtaat tuottavat soodakattiloissaan uusiutuvaa energiaa ja hiilidioksidineutraalia biomassapohjaista sähköä. Selluntuotannon tähteenä syntyy raaka- mäntyöljyä, jota käytetään puupohjaisen uusiu- tuvan dieselin raaka-aineena biojalostamossa. Sahojen rooli puun toimitusketjussa on keskei- nen, sillä niiden sivutuotteita käytetään sellun ja energian tuotannossa. UPM Biorefining -liike- toiminta-alueella UPM hyötyy tehokkaasta puuraaka-aineen käytöstä ja integroidusta tuotannosta.

Liiketoiminnan tulos Liikevoitto laski pääasiassa lehtipuusellun alempien hintojen johdosta. Kiinteät kustan- nukset nousivat UPM Kaukaan ja UPM Pietar- saaren sellutehtailla vuoden alkupuoliskolla toteutettujen suunniteltujen huoltoseisokkien sekä biopolttoaineliiketoiminnan organisaation kasvun johdosta. Biojalostamon käyttöönotto alkoi heinäkuussa, ja kehittyneen uusiutuvan dieselin kaupallinen tuotanto aloitettiin tammi- kuussa 2015. Sahaliiketoiminnan kannattavuus parani myynnin ja tuotannonohjauksen edel- leen kehittämisen ansiosta.

tehokkuuden ja terävöitetyn kaupallisen strategian avulla

Puupohjaisen uusiutuvan dieselin kaupallinen tuotanto alkoi Lappeenran- nassa tammikuussa 2015.

UPM BIOREFINING ARVONLUONTI

VAIKUTUKSET

METSÄT JA PUUNHANKINTA

TUOTANTO