UPM Vuosikertomus 2020

Hallituksen toimintakertomus UPM ja yhtiön liiketoimintamalli

Kehittyneiden uusiutuvien dieselpolttoaineiden ja naftan kysyntä kehittyi positiivisesti. Siihen vaikuttivat ilmastonmuutoksen lievennystavoitteet, ympäristövaatimusten tiukentuminen ja pyrkimykset edistää kestävää kehitystä. Suomen sähkönkulutus oli epävakaata vuonna 2020. Vesivoiman tuotanto oli vuoden lopussa hyvällä, normaalia korkeammalla tasolla. Ydinvoiman vuosituotanto oli hieman edellisvuotta matalammalla tasolla. Sähkön myyntihinnat Suomessa olivat alemmat. Tarramateriaalien maailmanlaajuinen kysyntä kasvoi voimakkaasti vuoden ensimmäisellä puoliskolla, erityisesti kulutustavaroiden ja verkkokaupan osalta COVID-19-pandemiasta johtuvien sulkutoimien ja kuluttajakäyttäytymisen muutosten vuoksi. Vuoden toisella puoliskolla kysyntä normalisoitui jonkin verran, koska varastoja purettiin asiakaslähtöisessä arvoketjussa. Kysyntä lähti kuitenkin kasvamaan vuoden loppua kohti, mikä johtui osittain pandemian toisesta aallosta. Tarra-, tausta- ja pakkauspaperin kysyntä kasvoi voimakkaasti kulutustavaroiden kysynnän ja verkkokaupan ansiosta. Toimistopaperin kysyntä laski Aasian ja Tyynenmeren alueella vuoden ensimmäisellä puoliskolla, mutta kasvoi toisella puoliskolla. Kiinassa markkinahinnat olivat edellisvuotta alhaisemmat, mutta ne nousivat vuoden loppua kohti. Vanerin kysyntä hidastui Euroopan markkinoilla vuonna 2020. Kuusivanerin kysyntä pysyi hyvällä tasolla ja koivuvaneriin liittyvien teollisten sovellusten kysyntä oli kohtuullista. Maailmantalouden epävarmuustekijät ja voimakas kilpailu vaikuttivat markkinahintoihin. COVID-19-pandemian vaikutukset COVID-19-pandemia ja siihen liittyvät rajoitustoimenpiteet ympäri maailmaa aiheuttavat edelleen merkittävää epävarmuutta vuoteen 2021. Maailmantalous COVID-19-pandemia ja siihen liittyvät rajoitustoimenpiteet johtivat maailmanlaajuiseen taantumaan vuonna 2020. Taantuman ensimmäisessä vaiheessa pandemian rajoittamiseen tähtäävät toimet ja sulkutoimenpiteet ympäri maailmaa rajoittivat raskaasti tai pysäyttivät väliaikaisesti merkittäviä osia taloudesta. On epävarmaa, kuinka voimakas talouden elpyminen tulee olemaan ja kuinka kauan maailmantaloudelta kestää saavuttaa pandemiaa edeltänyt toimeliaisuuden taso. Epidemian seuraavat aallot eri puolilla maailmaa ovat mahdollisia rokotusten aloituksesta huolimatta. Turvallisuus ja liiketoiminnan jatkuvuus UPM on toteuttanut mittavia varotoimenpiteitä tavoitteenaan huolehtia työntekijöidensä terveydestä ja turvallisuudesta sekä varmistaa liiketoimintojensa jatkuvuus ja strategisten kasvuhankkeidensa edistyminen pandemian aikana. Varotoimenpiteistä huolimatta on mahdollista, että pandemian ja siihen liittyvien rajoitustoimenpiteiden aikana yhdellä tai useammalla tuotantolaitoksella tai toimitus- ja logistiikkaketjussa esiintyisi väliaikaisia häiriöitä. Näissä oloissa jotkut tehtaat joutuisivat rajoittamaan toimintaansa tai väliaikaisesti pysäyttämään tuotantonsa. Toistaiseksi UPM on pystynyt suojelemaan henkilöstöään ja liiketoimintojen jatkuvuutta hyvin. UPM:n tuotteiden kysyntä Monet UPM:n tuotteet tyydyttävät jokapäiväisiä tarpeita ja niiden kysyntä voi olla suhteellisen joustavaa kriisin aikana. Tällaisia tuotteita ovat sellu, erikoispaperit ja tarramateriaalit. Talouden tilanne vaikuttaa kuitenkin myös näiden tuotteiden kysyntään. Rajoitustoimet ja talouden taantuma tulevat todennäköisesti vaikuttamaan negatiivisesti graafisten paperien, vanerin ja sahatavaran

kysyntään. Kriisin ensimmäisen vaiheen sulkutoimenpiteet rajoittavat laajasti kuluttajapalveluita ja vähittäiskauppaa sekä toimistotyöntekoa. Tällä on ollut negatiivinen vaikutus painettuun mainontaan ja graafisten paperien kysyntään pandemian aikana. Sulkutoimenpiteet ja taloudellisen toiminnan taso voi todennäköisesti vaikuttaa myös sähkön kysyntään. Graafisten paperien kysyntä Euroopassa laski 32 % vuoden 2020 toisella neljänneksellä edellisvuodesta, kun sulkutoimen-piteet Euroopassa vaikuttivat erityisesti mainontalähtöisen paperin kulutukseen ja toimistopapereiden kysyntään. Vuoden 2020 kolmannella neljänneksellä kysyntä elpyi hieman, mutta graafisten paperien kysyntä pysyi silti18 % edellisvuotta alempana. Vuoden 2020 neljännellä neljänneksellä COVID-19:n toinen aalto levisi Euroopassa ja useissa maissa otettiin vaiheittain käyttöön uusia sulkutoimenpiteitä. Graafisten paperien kysyntä oli 14 % edellisvuotta alempana. Sellun kysyntä säilyi melko hyvällä tasolla ja sitä tuki pehmo- ja hygieniapapereiden kuten myös joidenkin pakkaus- ja erikoispaperituotteiden hyvä kysyntä. Sellun kulutus graafisten paperien tuotannossa laski. Tarralaminaattien ja erikoispaperien kysyntä kasvoi sulkutoimenpiteiden aikana, kun kulutus siirtyi osittain kodin ulkopuolisesta kulutuksesta pakattuihin päivittäisiin kulutustavaroihin. Verkkokaupan kasvu jatkui ja se tuki joidenkin tarra- ja erikoispaperituotteiden kysynnän kasvua. Toisella neljänneksellä tarralaminaattien kysyntä Euroopassa kasvoi 10 % edellisvuodesta. Vuoden 2020 kolmannella neljänneksellä tarralaminaattien kysyntä Euroopassa oli 3 % edellisvuotta alempana asiakasvarastojen laskun seurauksena. Vuoden 2020 neljännellä neljänneksellä tarralaminaattien kysyntä jatkoi kasvuaan ja oli 7 % edellisvuotta korkeampi. Tähän vaikutti osittain uudelleen käyttöön otetut sulkutoimenpiteet. Sopeutuminen eri skenaarioihin Mahdolliset vaikutukset UPM:ään tulevat todennäköisesti vaihtelemaan liiketoiminnoittain pandemian eri vaiheissa ja riippuen sulkutoimenpiteistä, kuluttajakäyttäytymisen muutoksista, taantumasta ja elpymisestä. UPM käyttää vuorojärjestelyjä, määräaikaisia lomautuksia tai työaikojen lyhentämistä sopeuttaakseen toimintojaan kulloisenkin tilanteen mukaan. Vuoden 2020 kolmannella neljänneksellä yhtiö ilmoitti myös suunnitelmista sulkea pysyvästi graafisten paperien tuotantokapasiteettia sekä muista suunnitelmista eri liiketoimin-tojen ja funktioiden kustannustehokkuuden parantamiseksi. Hankkeet ja kunnossapitoseisokit Pandemia ja sen edellyttämät terveys- ja turvallisuustoimenpiteet lisäävät haasteita toteuttaa suuria investointihankkeita ja kunnossapitoseisokkeja. UPM:n merkittävä selluhanke Uruguayssa ja biokemikaalihanke Saksassa etenevät tiukkoja terveys- ja turvallisuusvarotoimenpiteitä noudattaen. Näistä varotoimenpiteistä huolimatta hankkeiden yksityiskohtaisiin aikatauluihin saattaa tulla muutoksia pandemian ja siihen liittyvien rajoitustoimenpiteiden aikana. Tällä hetkellä hankkeet edistyvät suunnitellun valmistumisaikataulun mukaisesti. Huhtikuussa TVO ilmoitti, että polttoainetta ei asenneta OL3:n reaktoriin laitostoimittajan aiemmin ilmoittaman aikataulun mukaisesti kesäkuussa 2020. TVO ilmoitti päivitetyn aikataulun elokuussa 2020. Pandemiasta johtuen UPM siirsi kahden sellutehtaansa kunnossapitoseisokit vuoden 2020 toiselta neljännekseltä vuoden viimeiselle neljännekselle. Kaksi kunnossapitoseisokkia saatiin päätökseen neljännen neljänneksen aikana tiukkoja terveys- ja turvallisuusvarotoimenpiteitä noudattaen.

Selkeät roolit ja vastuualueet

Biometsäteollisuuden edelläkävijänä UPM rakentaa kestävää ja innovaatiovetoista tulevaisuutta kuudella liiketoiminta-alueella: UPM Biorefining, UPM Energy, UPM Raflatac, UPM Specialty Papers, UPM Communication Papers ja UPM Plywood. Liiketoiminta-alueet ovat kilpailukykyisiä ja niillä on vahva markkina-asema. UPM tarjoaa kestäviä ja turvallisia ratkaisuja kasvavaan maailmanlaajuiseen kulutuskysyntään. Tuotteet valmistetaan uusiutuvista materiaaleista ja ne ovat kierrätettäviä. UPM pyrkii konsernina luomaan lisäarvoa sidosryhmilleen erillisillä liiketoiminnoilla. Painopistealueet ovat: • Kilpailukykyinen ja kestävä puunhankinta, metsänhoito ja puuviljelmät • Lisäarvoa tuovat, tehokkaat ja vastuulliset globaalit funktiot • Jatkuvan parantamisen Smart-ohjelmat • Teknologia ja immateriaalioikeudet • Globaali toimintamalli, jolle on hyvä rakentaa • Hallittu ja vaikuttava pääoman allokointi • Soveltuvien lakien ja säännösten, UPM:n Toimintaohjeen (UPM Code of Conduct) sekä muiden yhtiön politiikkojen noudattaminen Markkinaympäristö vuonna 2020 COVID-19-pandemia ja siihen liittyvät viruksen torjuntatoimenpiteet johtivat merkittävään epävarmuuteen, maailmanlaajuisen tuotannon jyrkkään laskuun ja koko maailmaa kurittavaan taantumaan. Globaalin BKT:n kasvun arvioidaan olevan -4,0 % vuonna 2020. Pandemia vaikutti eri tavoin eri teollisuudenaloihin ja aiheutti rajuja vaihteluja kulutuksessa. Kiina elpyi vuoden toisella puoliskolla odotettua paremmin, mutta samaan aikaan monien maiden oli pakko hidastaa uudelleenavaamista ja joidenkin oli jopa pakko ottaa sulkutoimenpiteet uudelleen käyttöön. Pandemia toi esiin kiireellisen tarpeen terveys- ja talouspoliittisille toimille ja maailmanlaajuiselle yhteistyölle. Suurten talousalueiden, kuten Yhdysvaltojen ja Kiinan, välisiin maailmanlaajuisiin kauppajännitteisiin panostettiin kuitenkin vähäisesti vuonna 2020, ja Brexit-suunnitelmat olivat epäselviä koko vuoden. Yhdistyneen kuningaskunnan ja EU:n välinen vapaakauppasopimus julkistettiin juuri ennen vuoden pituisen siirtymäajan päättymistä vuoden 2020 lopussa. Euroopassa talouskasvun arvioidaan olevan noin -6,7 % vuonna 2020. Viruksen leviämisen estämistoimenpiteet vaikuttivat voimakkaasti talouteen ja vähensivät kulutusta. Laajat talouspoliittiset toimenpiteet suojelivat yrityksiä jonkin verran ja pehmensivät työttömyyden jyrkkää nousua. Yhdysvaltojen talouskasvun arvioidaan olevan noin -3,6 % vuonna 2020. Yhdysvallat ei onnistunut pitämään COVID-19:n leviämistä hallinnassa, ja työttömyysaste oli odotettua korkeampi. Finanssimarkkinat kuitenkin kestivät tilanteessa hyvin, ja Yhdysvaltojen osakkeet rikkoivat jatkuvasti ennätyksiään Yhdysvaltojen historiallisen suurten elvytyspakettien nostettua talouden elpymiseen liittyvää optimismia. Kiinan talouskasvu hidastui 2,1 %:n. Kiina onnistui tukahduttamaan COVID-19-pandemian lähes täysin. Tärkeimmät teollisuudenalat

Konserniohjaus Portfoliostrategia Pääoman allokointi Liiketoiminnan tavoitteet Toimintaohje Vastuullisuustavoitteet

Liiketoiminnat

Lopputulos

Huipputulokset Kilpailuetu Arvonluonti Arvoa sidosryhmille ja yhteiskunnalle Toiminnan hyväksyttävyys

Liiketoiminta-alueiden strategiat Kaupalliset strategiat Toiminnallinen huippuosaaminen Kannattavuusohjelmat Kohdennetut kasvuhankkeet Innovaatio

Jokainen liiketoiminta-alue vastaa oman strategiansa toteuttamisesta ja tavoitteidensa saavuttamisesta. Konserniohjaus ja globaalien funktioiden tuki mahdollistavat sen, että liiketoiminnot saavat täyden hyödyn UPM:n brändistä, mittakaavasta ja integraatiosta monimutkaisessa toimintaympäristössä. Pääoman allokointipäätökset tehdään konsernitasolla. Vastuullisuus on keskeinen osa UPM:n toimintaa ja kilpailuetu. UPM on sitoutunut taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristösuorituksensa jatkuvaan parantamiseen. UPM edistää vastuullisia toimintatapoja koko arvoketjussa ja pyrkii aktiivisesti löytämään kestäviä ratkaisuja yhdessä asiakkaiden, toimittajien ja kumppaneiden kanssa. hyötyvät vahvasta viennistä. Elpyminen oli kuitenkin epätasapainoista, koska yksityinen kulutus pysyi alhaisena ja julkisen talouden alijäämä kasvoi edelleen. Vaikka maailma keskittyi pandemiaan vuonna 2020, kestävän kehityksen mahdollisuuksien hyödyntäminen jatkui. Hallitukset toteuttivat kiireellisiä toimia ja loivat pohjaa talouden, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan elpymiselle, ja ovat yhä tiiviimmin ottaneet ilmastotoimenpiteet osaksi kehityssuunnitelmiaan ja luvanneet tukea ilmastoon liittyviä investointeja. Kehittyneissä talouksissa inflaatio pysyi alhaisena ja alle pandemiaa edeltävän tason vuonna 2020. Maailmanlaajuisesta taantumasta huolimatta hyödykkeiden hinnat nousivat toimitushäiriöiden ja vuoteen 2021 liittyvien elpymisodotusten vuoksi. Öljymarkkinat kärsivät voimakkaasti pandemiasta sekä Venäjän ja Saudi-Arabian välisestä öljyn hintasodasta. UPM:n tuotantopanosten kustannukset olivat edellisvuoteen verrattuna alhaisemmat, erityisesti kuitualalla. Yhdysvaltain dollari heikkeni euroon ja muihin keskeisiin valuuttoihin nähden vuoden 2020 aikana. Kaiken kaikkiaan valuuttakurssien muutosten vaikutus UPM:n liiketoimintoihin oli maltillinen vuonna 2020. COVID-19-pandemia, siihen liittyvät viruksen torjuntatoimenpiteet ja taantuma vaikuttivat UPM:n tuotteiden kysyntään markkinoilla sekä kielteisesti että myönteisesti. Ne vaikuttivat kielteisimmin graafisten papereiden kysyntään. Euroopassa graafisen paperin kysyntä laski edellisvuodesta 18 %. Kaikkien paperilajien hinnat laskivat vuoden aikana. Sellun maailmanlaajuinen kysynnän kasvu jatkui hyvin vuonna 2020, ja sellun toimitukset kasvoivat heikosta vertailuvuodesta 2019. Kasvua ohjasi pääasiassa Kiina. Sellun hinnat laskivat merkittävästi edellisvuodesta ja jäivät alle marginaalituottajien kassakustannusten. Sellun hinnat alkoivat kuitenkin nousta vuoden loppupuolella.

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2020

UPM VUOSIKERTOMUS 2020 UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2020