UPM Vuosikertomus 2020

Ilmasto Ilmastonmuutoksen hallintaan liittyvät asiat on yhdistetty muiden ei taloudellisten asioiden hallintaan, ja siitä raportoidaan yhtiön hallitukselle asiayhteyden mukaan ja tapauskohtaisesti. Esimerkkejä: 1) talousjohtaja raportoi riskeistä hallitukselle, 2) tarkastusvaliokunnalle neljännesvuosittain, 3) sidosryhmäjohtaja raportoi 2030 vastuullisuustavoitteiden etenemisestä vuositasolla tai 4) vastaava omistaja raportoi ilmastoon liittyvistä ajankohtaisista aiheista hallitukselle. Lisäksi keskeisistä ilmastoon liittyvistä kysymyksistä, kuten skenaarioanalyyseista, sitoumuksista ja UPM:n yleisistä toimintaperiaatteista metsien käytön, tuotannon päästövähennysten ja hankintaketjun suhteen sekä ilmastopositiivisten tuotteiden suhteen raportoidaan suoraan toimitusjohtajan johtamille hallintoelimille. UPM:n asemaa ja joustavuutta eri ilmastoskenaarioissa (IPCC RCP 2.6, RCP 4.5, RCP 8.5, IEA B2DS, IEA NPS ja IEA CPS) on arvioitu liiketoimintojen ja funktioiden osalta sekä fyysisen vaikutusten että transitiovaikutusten näkökulmasta, ja arviointiin on osallistunut tiedeyhteisön asiantuntijoita. Yleisesti vähäisten ja keskitason päästöjen skenaarioissa transitiovaikutuksilla on suurempi rooli, ja UPM:n asema on hyvä, sillä liiketoimintaportfoliomme joustaa havaittujen riskien ja mahdollisuuksien mukaisesti. Korkeiden päästöjen skenaariossa fyysiset vaikutukset ovat yleensä hallitsevia, ja niillä on vakavat seurauksen niin UPM:n kuin ekosysteemien ja yhteisöjen kannalta kaikkialla maailmassa. UPM:n tärkein ilmastonmuutokseen liittyvä mittari on fossiilisten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen (Scope 1 ja Scope 2) 65 %:lla vuoden 2015 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Science Based Target - aloite vahvisti, että tavoite on linjassa Pariisin ilmastotavoitteen kanssa, jolla rajoitetaan ilmaston lämpeneminen 1,5 asteeseen. Vuonna 2020 nämä päästöt olivat yhteensä 5,4 miljoonaa tonnia eli 6 % pienemmät kuin vuonna 2019. Muita ilmastonmuutokseen liittyviä tavoitteitamme ovat toimitusketjun fossiilisten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen (Scope 3) 30 %:lla vuoden 2018 tasosta vuoteen 2030 mennessä, ilmastopositiivinen maankäyttö ja ilmastopositiivisen tuotevalikoiman kehittäminen. Maankäytön, metsänhoidon ja tuotevalikoiman osalta UPM on tehnyt yhteistyötä tiedekumppanien kanssa uskottavien tietojen ja lähestymistapojen laatimiseksi. Yhtiö suosii uusiutuvien ja muiden hiilineutraalien energialähteiden käyttöä. UPM:n käyttämistä polttoaineista 72 (70) % on biomassapohjaisia. Jos UPM joutuisi ostamaan fossiilisia CO 2 päästöoikeuksia kattamaan kokonaispäästönsä ja päästöoikeuksien hinta nousisi 5 euroa tonnilta, se merkitsisi noin 14 miljoonan euron vuosittaista lisäkustannusta. vaatimustenmukaisuusjohtaja selostaa asiaan liittyviä vaatimustenmukaisuus- ja sääntelyasioita hallituksen

UPM:n raportointi TCFD:n (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) mukaisesti on sisällytetty tähän raporttiin seuraavasti:

resursseja kuten raaka-aineita, vettä ja energiaa vastuullisesti ja parantaa jatkuvasti energia-, tuotanto- ja kustannustehokkuuttaan. UPM on sitoutunut kestävään metsänhoitoon ja varmistaa kolmannen osapuolen varmentamilla, FSC ™ :n ja PEFC:n mukaisilla alkuperän seurantajärjestelmillä, että yhtiön käyttämä puu on peräisin kestävästi hoidetuista metsistä ja laillisesti hankittu. Kaikki UPM:n omistamat metsät on sertifioitu, tai sertifinointi on meneillään, mikäli kyseessä on uusi kohde. Vuonna 2020 UPM jatkoi luonnon monimuotoisuuden parantamiseen yhtiön metsissä Suomessa tähtäävän ohjelman toteuttamista. Monimuotoisuusohjelma käsittää operatiiviseen metsien käsittelyyn liittyvät biodiversiteettitoimet ja käytönrajoitukset sekä yhteistyön sidosryhmien kanssa. Biodiversiteetin indikaattoreita ja mittausmenetelmiä on edelleen kehitetty vuonna 2020. UPM:n suurimmat tuotantolaitokset sijaitsevat alueilla, joilla vettä on riittävästi. UPM:n tehtaiden toiminnassa käytetty vesi on peräisin joista, järvistä tai pohjavesistä. UPM:n vedenkäyttö on vastuullista määrällisesti ja laadullisesti. Jos käyttöveden hinta nousisi 0,01 euroa kuutiolta, se merkitsisi noin 4 miljoonan euron vuosittaista lisäkustannusta. Vuonna 2020 jäteveden määrä paperitonnia kohti kasvoi 2 % ja laski sellutonnia kohti 4 %. Kiertotalousajattelu on kaiken toimintamme ytimessä. UPM on kehittänyt innovatiivisia tapoja vähentää ja käyttää uudelleen jätteitä sekä hyödyntää sivuvirtoja. Esimerkiksi UPM BioVerno, uusiutuva diesel ja nafta, valmistetaan raakamäntyöljystä, ja tuhkaa käytetään maanparannuksessa, sementtiteollisuudessa tai paperitäyteaineen tuotannossa. Sääntelyn muutokset voivat vaikuttaa jätteen tai tähteiden uudelleenkäyttömahdollisuuksiin, ja vaihtoehtoiset ratkaisut voivat Vuonna 2020 UPM:n ympäristöinvestoinnit olivat 6 (17) miljoonaa euroa. Suurimmat investoinnit olivat UPM Chudovon vaneritehtaan jätevedenpuhdistamo sekä hulevesien keräysjärjestelmä puuvarastoilta suoraan jäteveden puhdistamoon UPM Kaukaalla. UPM:n ympäristönsuojelukustannukset olivat 110 (123) miljoonaa euroa (poistot mukaan lukien), ja ne koostuivat pääasiassa jätevesien puhdistamisen ja jätehuollon kustannuksista. Konsernissa vuonna 2012 käynnistetyn Clean Run - ympäristöohjelman tavoitteena on parantaa UPM:n ympäristösuorituskykyä nostamalla ympäristöasiat etusijalle päivittäisessä toiminnassa. Kaikissa toimipaikoissa seurataan systemaattisesti poikkeamia, raportoidaan proaktiivisesti havainnoista ja läheltä piti -tilanteista, toteutetaan turvallisuuskierroksia ja -keskusteluja ja kootaan yksityiskohtaisia riskinarviointeja. Globaalista pandemiasta huolimatta vuonna 2020 järjestettiin keskimäärin 1 700 (1 900) ympäristökierrosta ja raportoitiin 2 300 (2 900) ennakoivaa ympäristöhavaintoa ja läheltä piti -tilannetta. UPM:n sisäisen, vuonna 2012 alkaneen Clean Run - ympäristöohjelman ansiosta ympäristöpoikkeamien määrä on laskenut merkittävästi. Vuonna 2020 UPM:n tuotantolaitoksilla ei sattunut merkittäviä ympäristövahinkoja eikä UPM maksanut merkittäviä sakkoja poikkeamista johtuen. Vuoden aikana kirjattiin kuitenkin 17 (19) tilapäistä poikkeamaa lupaehdoista tai UPM:n omista ympäristörajoista. Useimmat poikkeamat liittyivät ilma- (7 kpl) ja vesipäästörajojen (10 kpl) pieniin ylityksiin. UPM raportoi poikkeamista välittömästi viranomaisille ja tarvittaessa paikallisille sidosryhmille sekä ryhtyi tarvittaviin toimenpiteisiin tilanteen normalisoimiseksi ja vastaavien poikkeamien ehkäisemiseksi jatkossa. kasvattaa kustannuksia. Vuonna 2020 89 (89) % UPM:n prosessijätteestä käytettiin uudelleen tai kierrätettiin.

VAATIMUKSET

SIVU

HALLINNOINTI a) Hallituksen tehtävät ilmastoasioiden johtamisessa

Sivu 134, kappale ”Konsernin johdon ja funktioiden tehtävät muiden kuin taloudellisten asioiden johtamisessa” Sivu 134, kappale ”Konsernin johdon ja funktioiden tehtävät muiden kuin taloudellisten asioiden johtamisessa”

b) Johdon tehtävät ilmastoasioiden arvioinnissa ja johtamisessa

STRATEGIA a) Ilmastoon liittyvät riskit ja mahdollisuudet lyhyellä, keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä

Sivut 129-130, luku ”Riskit” Sivut 36-37 ”Riskit ja mahdollisuudet" Sivut 14-15 "Globaalit megatrendit kasvattavat kysyntää"

b) Ilmastoon liittyvien riskien ja mahdollisuuksien vaikutukset liiketoimintaan, strategiaan ja taloudelliseen suunnitteluun

Sivut 36-37 ”Riskit ja mahdollisuudet" Sivut 14-15 "Globaalit megatrendit kasvattavat kysyntää" Sivut 131 kappale "Ilmastonmuutos" ja sivu 132 kappale "Metsät ja puuviljelmät"

c) Strategian joustavuus eri ilmastoskenaarioiden suhteen

Sivut 136, kappale ”Ilmasto” Sivut 16-17, luku "Kohti fossiilitonta tulevaisuutta"

RISKIEN HALLINTA a) Ilmastoriskien tunnistamisprosessi

Sivu 129, kappale ”Riskienhallinta” Sivu 134, kappale ”Konsernin johdon ja funktioiden tehtävät muiden kuin taloudellisten asioiden johtamisessa” Sivu 129, kappale ”Riskienhallinta” Sivu 134, kappale ”Konsernin johdon ja funktioiden tehtävät muiden kuin taloudellisten asioiden johtamisessa”

b) Ilmastoriskien hallintamenetelmät

c) Miten ilmastoriskien tunnistamien, arviointi ja hallinta on integroitu yleiseen riskienhallintaan MITTARIT JA TAVOITTEET a) Ilmastoriskien ja -mahdollisuuksien arvioinnissa käytetyt mittarit

Sivu 129, kappale "Riskienhallinta" Sivut 105-106, luku "Hallinnointi"

Sivut 10-11, ”Avainluvut 2020”

b) Scope 1, Scope 2 ja Scope 3 päästöt ja niihin liittyvät riskit

Sivut 136, kappale ”Ilmasto” Sivu 93, kuva ”Hiilidioksidipäästöt UPM:n toiminnasta lähteittäin” Sivut 138-139, taulukko ”Muut kuin yhtiön taloudelliset olennaiset asiat ja keskeiset tunnusluvut” Sivut 22-23, taulukko ”UPM:n vastuullisuustavoitteet”

c) Ilmastoriskien ja -mahdollisuuksien hallintaan käytetyt tavoitteet ja tulokset

Muut kuin yhtiön taloudelliset olennaiset asiat ja keskeiset tunnusluvut

AIHE

HALLINTA

TUNNUSLUVUT

TULOKSET 2020

Hallinnointi / lahjonnan vastainen toiminta

Korruptioon liittyviä riskejä arvioidaan ja ne pyritään tunnistamaan yhtiön riskienhallintaprosessin avulla. Riskejä hallitaan ja minimoidaan koulutuksella, viestinnällä, due diligence -menettelyillä, tarkastuksilla ja korruption- ja lahjonnanvastaista toimintaa koskevilla käytännön ohjeilla. UPM:n Toimintaohjetta (Code of Conduct) koskeva koulutus on pakollinen kaikille yhtiön työntekijöille ja lahjonnanvastaista toimintaa koskeva koulutus kaikille yhtiön toimihenkilöille. UPM on sitoutunut kunnioittamaan ihmisoikeuksia yhtiön Toimintaohjeen (Code of Conduct) mukaisesti. Yhtiöllä on käytössään prosessi liittyen ihmisoikeuksien arviointiin yhtiön toimipaikoilla, mukaan lukien paikalliset sidosryhmät ja paikallinen hankinta sekä toimittajien riskiarvioinnit ja auditoinnit. UPM edellyttää, että sen toimittajat sekä kolmannet osapuolet ja yhteisyrityskumppanit noudattavat yhtiön Toimintaohjeessa määriteltyjä periaatteita. Toimittajille asetetut vaatimukset on määritelty UPM:n Toimintaohjeessa toimittajille ja kolmansille osapuolille.

100 % henkilöstöstä suorit tanut UPM:n toimintaohje koulutuksen (jatkuva tavoite)

99 % (96 %) aktiivisessa työsuhteessa olevasta henkilöstöstä on suorittanut uudistetun toimintaohjekoulutuksen. Koulutus aloitettiin syyskuussa 2019.

Ihmisoikeudet

Jatkuva toimittajien auditointi perustuen systemaattiseen riskien arviointiin

117 toimittajien auditointia tehtiin tunnistettujen riskien perusteella mukaan lukien ihmisoikeus-, sosiaalisen ja ympäristövastuun kysymykset. Lisäksi tehtiin noin 350 urakoitsija-arviointia, joissa painopisteenä oli työolosuhteet. 84 (84) % hankintojen arvosta toimittajilta, jotka ovat hyväksyneet UPM:n Toimintaohjeen toimittajille ja kolmansille osapuolille.

Vastuullinen hankinta

80 % hankintojen arvosta toimittajilta, jotka ovat hyväksyneet UPM:n Toimintaohjeen toimittajille ja kolmansille osapuolille (jatkuva)

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2020 20

137 UPM VUOSIKERTOMUS 2020 UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2020 21