UPM Vuosikertomus 2020

MEGATRENDIT KASVATTAVAT KYSYNTÄÄ

polttoaineille. Kasvava verkkokauppa lisää tarramateriaalien, pakkaus- ja sellutuottei den ja kuljetusten kysyntää. UPMosallistuu vähähiilisen energian tuotantoon ja käyttöön sekä innovoi ja tarjoaa kestäviä tuotteita. Suunnittelemme prosesseja ja tuotteita jät teidenminimoimiseksi, tehokkuudenmak simoimiseksi sekä tuotannon ja kulutuksen kiertotaloudenmahdollistamiseksi. Globaalit megatrendit tarjoavat UPM:lle merkittäviä pitkän aikavälin mahdollisuuk sia, mutta niihin voi liittyä myös riskejä, kuten ennakoimaton sääntely ja protektio

ja sitoutuneet YK:n 1,5 asteen ilmastota voitteeseen sekä rajoittamaan ilmaston lämpenemistä tieteeseen pohjautuvilla menetelmillä. Ilmastopositiivinen metsän hoito takaa myös puumme saatavuuden. Mahdollisuudet ja haasteet Monipuolisen tuotevalikoimamme ansiosta pystymme vastaamaan kuluttajakysynnän kasvuun sekämahdollistamaan kestävät valinnat asiakkaillemme ja kuluttajille. Sääntely voi lisätämarkkinoita kestäville tuotteille, kuten puhtaammille liikenne

nismi. Epätasa-arvo, resurssien niukkuus tai ilmastonmuutoksen vakavat vaikutukset voivat vääristää markkinoita tai johtaa poliittiseen epävakauteen. Metsäekosys teemin muutoksilla voi olla negatiivisia vaikutuksia yhtiön raaka-aineperustaan. Digitalisaatiolla on erilaisia vaikutuksia eri liiketoimintoihin. UPM analysoi jatkuvasti megatrendejä ja yhtiön toimintaympäris tön kehitystä sekä mahdollisuuksien että haasteiden tunnistamiseksi.

Globaaliin kuluttajakysyntään vaikuttavat voimakkaasti kasvavan keskiluokan tarpeet. Samanaikaisesti on välttämätöntä ratkoa ilmastonmuutoksen ja resurssien niukkuuden aiheuttamia haasteita.

GLOBAALIT MEGATRENDIT

Väestönkasvu ja muut väestörakenteen muutokset lisäävät merkittävästi globaalia kuluttajakysyntää. Vuonna 2020 noin 2 miljardia aasialaista kuului keskiluokkaan, ja tuon luvun arvioidaan nousevan 3,5 mil jardiin vuoteen 2030 mennessä. Korkeamman elintason ja ikääntyvän väestönmyötä ihmiset kuluttavat enemmän ja pidempään. YK:nmukaan vuoteen 2050 mennessä 70%maailman väestöstä asuu kaupungeissa, jolloin heillä on paremmat mahdollisuudet korkeampaan tulotasoon ja erilaisiin palveluihin terveydenhuollosta verkkokauppaan. Tällä hetkellä 70% globaa lista energiankäytöstä ja jopa 85% taloudelli sesta toiminnasta tapahtuu kaupunkialueilla.

Tutkijat ennustavat vahingon muuttuvan peruuttamattomaksi, jos lämpötilan nousu ylittää 2,5 °C. Ilmastonmuutos näkyy eri tavoin maapallon eri alueilla ja vaikuttaa esimerkiksi merenpinnan nousuun, äärim mäisiin sääilmiöihin, kuivuuteen, lämpö tilan nousuun, hyönteistuhoihin ja veden niukkuuteen, sekä vahingoittaa ekosystee mejä ja niiden tarjoamia palveluita. Ratkaisu Tehokkain tapa hillitä ilmastonmuutosta on vähentää fossiilisten raaka-aineiden käyttöä. Tämä tarjoaa meille vahvaa kilpai luetua, kun keskitymme uusiutuviin, puu pohjaisiin raaka-aineisiin ja vähähiiliseen energiaan. Olemme tutkineet ilmaston muutoksen vaikutuksia liiketoimintaamme

Viime vuosikymmeninä olemme näh neet samanaikaisen väestön- ja talouskas vun kasvattavan kysyntää niin energian, ruuan ja materiaalien kuin niiden tuotan toon tarvittavien resurssienkin suhteen. Nyt on ennennäkemättömän suuri tarve ratkaisuille, jotka parantavat tehokkuutta ja tarjoavat uusiutuvia vaihtoehtoja niu koille resursseille. Näiden trendien rinnalla kulkee pääs töjen jatkuva kasvu maailmanlaajuisesti. Monissa paikoin maailmaa veden laatu on huonontunut ja maaperän saastuminen lisääntynyt merkittävästi. Muovisaasteen aiheuttama merien roskaantuminen on edelleen yksi vaikeimmista jätteiden ja resurssien hallintaan liittyvistä haasteista. Kestävän kehityksen mukaiset pakkaukset ja paremmat kierrätyskäytännöt ovat osa ratkaisua. Ilmastonmuutoksen torjuminen Vuonna 2017 maapallon lämpötila oli noin 1 °C esiteollista tasoa kor keampi. Ilmastonmuutos itsessään on alkanut aiheuttaa muutoksia

KASVAVA KESKILUOKKA

RESURSSIEN NIUKKUUS

ILMASTON MUUTOS

KYSYNTÄÄ TUKEVAT

MUUTTUVA KULUTTAJA KÄYTTÄYTYMINEN

ELINTASON NOUSU

DIGITALISAATIO JA VERKKOKAUPPA

KAUPUNGISTUMINEN JA LIIKKUVUUS

TIUKKENEVA SÄÄNTELY

KESTÄVÄT RATKAISUMME

PUHTAAMMAT LIIKENTEEN POLTTOAINEET

UUSIUTUVAT RAAKA-AINEET

VÄHÄPÄÄSTÖINEN ENERGIA

ILMASTOPOSITIIVINEN METSÄNHOITO

KIERRÄTETTÄVYYS

luonnonjärjestelmiin, mikä puolestaan voimistaa muita haastavia muutostekijöitä.

UPM VUOSIKERTOMUS 2020

Made with FlippingBook - Online catalogs