UPM Vuosikertomus 2020

Uusia biokomposiitti-tuotteita markkinoille UPM Biocomposites tarjoaa innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia komposiittimateriaaleja ulkorakentamiseen ja kuluttajatuotteisiin. Materiaalit perustuvat UPM:n omaan tutkimus- ja kehitystoimintaan. UPM ProFi -biokomposiitissa hyödynnetään tarramateriaalituotannosta yli jääviä kuituja ja polymeerejä sekä asiakkaiden tarrajätettä. Tarrajäte kerätään UPM Raflatacin 150 asiakkaalta ja kumppanilta useista Euroopan maista. Tavoitteenamme on lisätä edelleen kierrätysmateriaalien osuutta tuotteissa. Esimerkiksi UPM:n ProFi Piazza -terassilaudassa kierrätysmateriaalien osuus on 75 %. Osuuteen sisältyy myös kierrätetty kuluttajamuovi. Vuonna 2020 keskityimme sisäisen tehokkuuden ja digitalisoitumisen kehittämiseen sekä datapohjaisiin ennustemalleihin. UPM:n ProFi Piazzan lanseeraus oli kaupallinen menestys. Liityimme myös EU:n Circular Plastics Alliance -foorumiin, jonka tavoitteena on edistää kierrätysmuovin käyttöä kulutustavaroissa. Samaa periaatetta noudatetaan UPM ProFi -tuotteissa. UPM Formi -komposiittimateriaaili valmistetaan puupohjaisista kuiduista ja polymeereistä. Se soveltuu monenlaisiin teollisuus- ja kuluttajatuotteisiin, kuten huonekaluihin ja kodinkoneisiin. Tämän materiaalin hiilijalanjälki on 30–60 % pienempi kuin fossiilipohjaisilla materiaaleilla, ja se täyttää EU:n lujitemuoveille asettamat kiertotalousvaatimukset. Uusi UPM Formi EcoAce -tuotevalikoima pohjautuu lähes kokonaan uusiutuviin luonnonvaroihin. Se sisältää sertifioituja puu- tai sellukuituja sekä UPM:n biopolttoaineiden tuotannosta saaduista puupohjaisista raaka-aineista valmistettuja biomuoveja. Tuotannolle myönnettiin ISCC Plus -sertifiointi, joka takaa sen, että tuote on ympäristö- ja yhteiskuntastandardien mukainen koko toimitusketjussaan. UPM Formi 3D -biokomposiitin kehittäminen jatkui vuonna 2020. Painopisteenä oli teollisen mittakaavan 3D-tulostustekniikka.

T&K:n rooli eri liiketoiminnoissa

Tuotteilla voidaan korvata öljy-, kaasu- ja hiilipohjaisia materiaaleja. Asiakkaiden ei tarvitse muuttaa arvoketjujaan, sillä UPM:n biokemikaalit toimivat nykyisissä tuotantoprosesseissa ja kierrätysjärjestelmissä. Ne pienentävät myös loppukäyttötuotteiden hiilijalanjälkeä merkittävästi. Uusiutuvilla biokemikaaleilla on valtavasti teollisiin ja kuluttajasovelluksiin liittyvää potentiaalia. Markkinointistrategiamme keskittyy arvoketjussa erityisesti kestävään kehitykseen tähtäävien yrityskumppanuuksien rakentamiseen. Kestävästi hoidetun puun tarjonta, ainutlaatuinen teknologiakonsepti ja asiakkaiden läheisyys takaavat toimintojemme kilpailukyvyn. Euroopan kemianteollisuuden keskuksessa toimiva InfraLeuna GmbH - yritys tarjoaa erittäin kilpailukykyiset olosuhteet biojalostamon rakentamiselle, sillä lupaprosessit, logistiset järjestelyt sekä useiden palveluiden ja hyödykkeiden infrastruktuuri ovat jo valmiina. Arvoketjun turvallisuus ja kestävyys perustuvat UPM:n tiukkoihin vaatimuksiin. Biojalostamon raaka-aineet ja olennaiset palvelut hankitaan alueelta, joka mahdollistaa paikallisen arvonluonnin ja edistää kestävää kehitystä. Kun biojalostamo on täydessä käynnissä ja tuotanto optimoitu, sen arvioidaan yltävän 14 %:n sijoitetun pääoman tuottotavoitteeseen. Liityimme vuonna 2020 Renewable Carbon Initiative (RCI) - aloitteeseen, jonka tavoitteena on tehdä kemikaaleista jatkossa entistä vastuullisempia, ilmaston kannalta kestävämpiä ja osa kiertotaloutta. World BioEconomy Forum myönsi investoinnillemme The Bio Act of the Year 2020 -palkinnon. Se on konkreettinen osoitus siitä, että kiertotaloutta edistävillä tuotteilla katsotaan olevan olennainen rooli ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Ensimmäinen kliininen tuote sairaaloille UPM Biomedicals kehittää ja tarjoaa innovatiivisia ja vastuullisia puupohjaisia biolääketieteen tuotteita useisiin sovelluksiin. Laadukkaiden tuotteidemme pääraaka-aine on koivusta saatava nanoselluloosa. Pitkän aikavälin tavoitteitamme ovat potilaan mukaan räätälöity hoito, soluhoitojen tuotantoalusta sekä kliiniset käyttökohteet. Hydrogeeliemme etuna on, etteivät ne ole eläinperäisiä, joten potilaisiin ei siirry eläinten DNA:ta. Tuotteitamme myydään kahdella sovellusalueella: kliininen lääketiede ja biotieteet. Kliinisessä lääketieteessä toimme markkinoille FibDex®- haavasidoksen, jota lääkintälaitteiden jakelija Steripolar Oy alkoi myydä suomalaisille terveydenhoidon ammattilaisille ja sairaaloille. FibDex sai vuonna 2019 kliinisiin tutkimustuloksiin perustuvan CE merkin, jonka ansiosta haavasidoksen markkinointi ja myynti voitiin aloittaa Euroopan unionin alueella. Rekisteröinti Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirastossa (FDA) on meneillään. Biotieteissä päätuotteemme ovat 3D-solukasvatukseen soveltuva GrowDex®-hydrogeeli ja GrowDase®-entsyymi, jolla voidaan irrottaa soluja geelistä. Nanoselluloosa on yhteensopiva vaativimpienkin solujen kanssa, joten se sopii käytettäväksi esimerkiksi kantasoluille ja potilaan kudoksesta eristetyille soluille tai potilasperäisille soluille. Tällä hetkellä pääasiallinen käyttökohde on uusien lääkeaineiden seulonta. Markkinoilla jo olevan GrowDex-tuoteperheen lisäksi toimme vuonna 2020 markkinoille myös uudet bioyhteensopivat, käyttövalmiit GrowInk™-hydrogeelit solujen 3D-biotulostukseen. Kehitämme kansainvälisten kumppaneiden kanssa uusia biolääketieteen tuotteita ja sovelluksia. Vuonna 2020 osallistuimme uuteen immunologiseen syöpähoitoon keskittyvään Cancer IO -tutkimus- ja innovaatiohankkeeseen. Sillä on tulevaisuudessa merkittävä vaikutus kliiniseen syöpätutkimukseen, terveydenhuollon järjestelmiin ja yrityksiin sekä ennen kaikkea syöpäpotilaiden elämään. Tähän immuno onkologian yhteishankkeeseen osallistuu yliopistoja, yliopistosairaaloita, syöpäjärjestöjä ja suuria lääkeyhtiöitä.

LIIKETOIMINTA-ALUE TOIMINTATAPA UPM Biorefining UPM Pulp

Vuonna 2020 panostettiin erityisesti UPM:n kasvustrategian tukemiseen ja oikeiden ratkaisujen löytämiseen uusimmalle sellutehtaallemme, jonka on määrä käynnistyä Uruguayssa vuonna 2022. Tekninen asiakaspalvelumme ja tuotekehitys- ja tutkimusasiantuntijamme Suomessa, Saksassa, Uruguayssa ja Kiinassa toteuttivat yhdessä kehitystyön, jonka tarkoituksena oli kartoittaa, miten voimme parhaiten vastata asiakkaidemme tarpeisiin. Useilla loppukäyttötarkoituksilla ja -alueilla saavutettiin hyviä tuloksia, jotka paransivat meidän ja asiakkaidemme tuotannon tehokkuutta. Lisäsimme digitalisaatiota kehitystyön avulla ja pyrimme näin parantamaan tuotteiden laatua ja alentamaan tuotantokustannuksia. Otimme käyttöön uusia digitaalisia ylemmän tason hallintaratkaisuja puun käsittelyssä, sellun keitossa, valkaisussa ja kemikaalien talteenotossa sellutehtaillamme Suomessa ja Uruguayssa. Toteutimme onnistuneesti luotettavaan laatuun liittyvää kehitystyötä, jonka tavoitteena oli yhdenmukaistaa laadunvalvontaa ja tehostaa prosessejamme. Sen ansiosta paransimme ja vahvistimme kykyämme toimittaa kuhunkin loppukäyttötarkoitukseen parhaiten sopivaa sellua. UPM BioVerno -naftaan pohjautuvien uusiutuvien muovien uusien loppukäyttökohteiden kehittämistä jatketaan. UPM Lappeenrannan biojalostamon kohdennettu kehitystyö on parantanut toiminnan tehokkuutta entisestään ja lisännyt nimelliskapasiteettia 130 000 tonniin vuodessa. Pilotointi, tutkimus ja prosessikehitys jatkuvat UPM:n biojalostamokehityskeskuksessa (BrDC). Arvioimme vetykäsittelyn katalyyttejä ja valitsimme entistäkin paremman katalyytin UPM Lappeenrannan biojalostamon käyttöön parantaaksemme dieseltuotteiden kylmävirtaominaisuuksia ja tuotannon tehokkuutta. Näin meidän on mahdollista vastata paremmin asiakkaiden tarpeisiin. UPM tutkii ja testaa myös useiden kestävän kehityksen kriteerit täyttävien uusien raaka-aineiden käyttöä, kuten puuperäisiä tähteitä ja hiiliviljelystä peräisin olevia raaka-aineita. Tutkimusten tuloksia hyödynnetään mahdollisten kasvusuunnitelmien toteutuksessa joko Kotkassa tai Länsi-Euroopassa. Painopiste oli vesivoimalaitosten kustannuskilpailukyvyn ja ympäristösuorituskyvyn parantamisessa ja energiankulutuksen optimointiin ja kysyntäjoustoon liittyvän osaamisen ja liiketoiminnan kehittämisessä. UPM Energy osallistui useisiin tutkimusohjelmiin ja teki kehitystyötä tavoitteena parantaa UPM:n energian tuotantoon ja kulutukseen liittyvää toimintaa muuttuvilla energiamarkkinoilla. Tutkimuskeskukset neljällä paikkakunnalla (Suomi, Puola, Kiina, Yhdysvallat) tukevat globaalien tarralaminaattiliiketoimintojen paperi-, filmi- ja erikoistuotteiden tuotevalikoiman laajentamista. Asiakas- ja markkinalähtöisessä kehitysvaiheessa otettiin huomioon kustannustehokkuuden ja tuoteräätälöinnin vaatimukset eri loppukäyttöalueille. Näiden vaatimusten rinnalle on noussut entistä enemmän tuoteturvallisuus ja kestävät vaihtoehdot, kuten Forest Film ja RAFNXT+. Jatkuva laadun kehittäminen pysyy oleellisena osana tuotteiden ja tuotantoprosessien kehittämistä. T&K- ja tuotekehityshankkeiden tavoitteena on arvoketjun korkea suorituskyky ja tehokkuus sekä kuitupohjaisten vaihtoehtojen kehittäminen uusiutumattomille materiaaleille. Nämä hankkeet myös tukevat kasvutavoitteita edistämällä uusiin käyttökohteisiin tarkoitettujen tuotteiden innovointia. Lisäsimme uusia paperilajeja voimapaperivalikoimaamme vuonna 2020. Otimme myös käyttöön pakkauspaperin, johon ei ole lisätty optisia kirkasteita. Jatkossa keskitymme edelleen luomaan kestävän kehityksen mukaisia pakkauspapereita yhä vaativampia loppukäyttökohteita varten yhteistyössä pakkausten arvoketjun kanssa. Tällä hetkellä käynnissä on useita yhdessä luomiseen liittyviä aloitteita. UPM Specialty Papers jatkaa taustapaperien kehittämistä tavoitteenaan parantaa tehokkuutta ja minimoida arvoketjun ympäristövaikutukset muun muassa keventämällä pakkauksia ja kehittämällä kierrätysmateriaalista valmistettujen paperilajien valikoimaa. UPM Specialty Papers pyrkii myös parantamaan toimintojen kestävyyttä ja tehokkuutta. Tehostimme vedenkäyttöä monin eri tavoin Changshun tehtaalla vuonna 2020. Tehtaan veden kokonaiskulutus väheni 1,3 miljoonalla kuutiometrillä, ja tämä saavutettiin optimoimalla kaikkien kolmen paperikoneen toiminnot (–12 %). Useita vedenkeräyshankkeita saatiin päätökseen. Hankkeissa sadevesi ja jätevesi kerättiin ja pumpattiin jätevedenpuhdistamoon jatkokäsittelyä varten. Tehtaalla uusittiin kaksi maakaasukattilaa ja saavutettiin erittäin tiukka NOx-päästöraja. Tutkimuskeskukset Lappeenrannassa ja Augsburgissa, Saksassa, keskittyivät tutkimaan uusia kuitukonsepteja erilaisia paperilajeja varten. Lisäksi kierrätyskuidun (RCF) laadunvalvonta edistyi. Tuotevalikoiman kehittämisessä keskityttiin avainasiakasryhmien tarpeisiin ja uusiin ja kannattaviin loppukäyttökohteisiin laajentamiseen. UPM Communication Papers on käynnistänyt arvoketjukumppaneidensa kanssa projekteja tarkoituksenaan etsiä ja kehittää ratkaisuja, joilla voidaan korvata ja vähentää pakkauksissa käytettävän muovin määrää. Yksi innovatiivista hankkeista liittyi toimistopaperin kääreissä perinteisesti käytetyn muovikalvon poistaminen ja sen korvaaminen UPM:n uusiutuvilla ja vastuullisesti hankituilla puukuiduilla. Energiatoiminnoissa keskityttiin teknologisiin innovaatioihin, jotka minimoivat tuotantolaitosten energiantarpeet. Paperitehtaat kehittivät myös älykkäitä toimintoja, joiden avulla sähkömarkkinoiden ja -verkkojen kysyntää voidaan paremmin hallita ja sitä kautta tukea järjestelmän vakautta ja vähentää päästöjä ruuhka-aikoina. Keskityimme toiminnan tehokkuuden parantamiseen tähtäävässä T&K-työssämme useisiin tehtaisiin ja toteutimme kohdennettuja tehokkuutta parantavia toimia ja paransimme turvallisuutta. Optimoimme RCF:n toimitusvirtoja ja koneiden suorituskyvyn mittaamista ja lisäsimme koneellista tilaustietojen lukemista kehittämällä, rakentamalla ja testaamalla digitaalisia ratkaisuja. T&K-tiimien panos auttoi merkittävästi vuoden 2030 tavoitteiden saavuttamisessa energiatoiminnoissa, vedenkulutuksessa, jätevesien puhdistamisessa ja resurssitehokkuudessa. UPM Plywoodin tuotehallinta ja kehitys tarjoavat kilpailukykyisiä tuotteita valituilla loppukäyttöalueilla yhteistyössä asiakkaidemme kanssa, korkealaatuista teknistä asiantuntemusta ja tukipalveluita asiakkaille sekä tukea kehitettyjen uusien tuotteiden kaupallistamiseen. Uusin esimerkki uusista toiminnallisista tuotteista on vettä hylkivä WISA-SpruceWR-vanerilevy, joka mahdollistaa tehokkaan ja vaivattoman rakentamisen myös muuttuvissa ja kosteissa sääolosuhteissa.

UPM Biofuels

UPM Energy