UPM Vuosikertomus 2020

Arvonalentumistestaus Liikearvo ja muut aineettomat hyödykkeet, joiden vaikutusajan katsotaan olevan rajoittamaton, testataan arvonalentumisen varalta vähintään vuosittain. Liikearvon arvonalentumistestausta varten konserni määrittelee rahavirtaa tuottavat yksiköt, joilla tarkoitetaan pienintä yksilöitävissä olevaa omaisuuseräryhmää, joka kerryttää rahavirtoja pitkälti muista omaisuuseristä tai omaisuuseräryhmistä riippumatta. Mikään rahavirtaa tuottava yksikkö ei ole suurempi kuin liiketoiminta alue. Rahavirtaa tuottavan yksikön kirjanpitoarvo sisältää liikearvon, pitkäaikaiset omaisuuserät ja käyttöpääoman. Jos rahavirtaa tuottavan yksikön kirjanpitoarvo taseessa ylittää sen kerrytettävissä olevan

Varaus kirjataan, kun konsernilla on aikaisemman tapahtuman seurauksena oikeudellinen tai tosiasiallinen velvoite, kun maksuvelvoitteen toteutuminen on todennäköistä ja velvoitteen suuruus on luotettavasti arvioitavissa. Oikeudenkäyntien vaikeasti ennakoitavasta luonteesta johtuen oikeudenkäynnin todellinen kustannus voi poiketa merkittävästi alkuperäisestä arviosta.

rahamäärän, kirjataan arvonalentumistappio. Arvonalentumistappio kohdistetaan ensiksi kyseiselle yksikölle kohdistettuun liikearvoon ja sen jälkeen yksikön muihin varoihin. Liikearvosta kirjattua arvonalentumistappiota ei peruuteta myöhemmällä tilikaudella. Muut taloudelliselta vaikutusajaltaan rajoittamattomat aineettomat hyödykkeet ovat arvoltaan alentuneita, jos omaisuuserän kerrytettävissä oleva rahamäärä on pienempi kuin sen kirjanpitoarvo. Omaisuuserän kirjanpitoarvo pienennetään vastaamaan siitä kerrytettävissä olevaa rahamäärää, joka on omaisuuserän nettomyyntihinta tai sitä suurempi käyttöarvo.

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet

Varaus merkitään taseeseen, kun konsernilla on aikaisemman tapahtuman seurauksena olemassaoleva oikeudellinen tai tosiasiallinen velvoite ja on todennäköistä, että velvoitteen täyttäminen edellyttää varojen siirtymistä pois konsernista ja velvoitteen määrä on luotettavasti arvioitavissa. Varauksena kirjattavat määrät jaetaan kahteen ryhmään sen mukaan, odotetaanko maksusuoritusten toteutuvan 12 kuukauden kuluessa tilinpäätöspäivästä (lyhytaikaiset) vai myöhemmin (pitkäaikaiset). Rakennejärjestely- ja henkilöstökuluvaraukset Rakennejärjestelyvaraus kirjataan, kun toimenpiteiden toteuttamista koskeva suunnitelma on valmis ja suunnitelmasta on ilmoitettu niille, joita se koskee. Työsuhteen päättämiseen liittyvät henkilöstökuluvaraukset kirjataan, kun konsernin suunnitelmasta on tiedotettu työntekijöille. Ympäristökuluvaraukset Ympäristömenot, jotka syntyvät aikaisemmista toiminnoista johtuvista olosuhteista ja jotka eivät kerrytä tuloja tulevaisuudessa, kirjataan kuluiksi. Ympäristövaraukset kirjataan perustuen ympäristösäännösten ja -määräysten nykyisiin tulkintoihin. Varaus kirjataan, kun konserni on velvollinen purkamaan ja poistamaan tuotantoyksikön tai laitteiston ja palauttaman sen sijaintipaikan alkuperäiseen tilaan. Kirjattava määrä on nykyarvo arvioiduista tulevaisuudessa syntyvistä menoista, jotka määritetään paikallisten olosuhteiden ja vaatimusten mukaisesti. Samalla kirjataan varausta vastaava määrä aineelliseen käyttöomaisuuteen ja siitä tehdään poistot osana kyseistä hyödykettä. Varauksiin ei sisälly kolmansien osapuolten korvauksia. Päästöoikeusvaraukset Päästöihin liittyvät velvoitteet kirjataan varaukseksi toteutuneiden päästöjen perusteella. Varauksen määrä on aineettomiin hyödykkeisiin merkittyjen vastaavien päästöoikeuksien kirjanpitoarvo. Jos toteutuvat päästöt ylittävät päästöoikeudet, ylimenevä osuus arvostetaan tilinpäätöspäivän markkinahintaan. Ympäristökuluvaraukset Varausten määrittämiseen käytettävät arviot perustuvat tilikaudella samankaltaisista toiminnosta aiheutuneisiin kuluihin ottaen huomioon inflaation vaikutuksen, kustannuspohjan kehityksen ja diskonttauksen. Koska toteutuvat menot saattavat poiketa arvioiduista menoista säädösten, määräysten, yleisön odotusten, teknologian, hintojen ja olosuhteiden muutoksista johtuen ja voivat toteutua useita vuosia myöhemmin, varausten kirjanpitoarvoja tarkastellaan säännöllisesti ja oikaistaan tällaisten muutosten huomioonottamiseksi. Käytettävä diskonttauskorko tarkistetaan vuosittain. Konserni pyrkii toimimaan jätevesien, päästöjen ja kaatopaikkajätteiden käsittelyssä määräysten mukaisesti. Odottamattomat tapahtumat tuotantoprosesseissa ja jätteiden käsittelyssä voivat kuitenkin aiheuttaa konsernin liiketoiminnassa merkittäviä tappioita ja lisäkustannuksia. Oikeudelliset vastuut Johdon arviointia edellytetään parhaillaan käynnissä oleviin oikeudenkäynteihin liittyvien varausten arvostamisessa ja kirjaamisessa. Keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut

Oikeudelliset vastuut on esitetty » liitetiedossa 9.2 Riita-asiat.

4.6 Käyttöpääoma Konsernin määrittelemä käyttöpääoma sisältää vaihto-omaisuuden, myyntisaamiset, ostovelat ja saadut ennakot, jotka esitetään erikseen jäljempänä. Saatuihin ennakoihin liittyvät suoritevelvoitteet täytetään tyypillisesti 12 kuukauden kuluessa ennakon saamisesta. UPM painottaa käyttöpääoman tehokkuutta ja tavoitteena on käyttöpääoman kestävä ja pysyvä vähentäminen.

4.5 Varaukset

RAKENNE- JÄRJESTELY VARAUKSET

HENKILÖSTÖ- KULU- VARAUKSET

YMPÄRISTÖ KULU- VARAUKSET

PÄÄSTÖ- OIKEUS- VARAUKSET

MUUT VARAUKSET

MILJ. EUROA 2020 Varaukset 1.1.

YHTEENSÄ

30 43 -11

36 96 -33

18 23 -19

MILJ. EUROA Vaihto-omaisuus Myyntisaamiset

Uudet varaukset ja varausten lisäykset

1 285 1 098 -1 128

1 367 1 222 -1 130

Käytetyt varaukset

-9 -7

-73 -21

Käyttämättömien varausten peruutukset

-6 -4

Ostovelat

Siirrot erien välillä Varaukset 31.12. Pitkäaikaiset varaukset Lyhytaikaiset varaukset

Saadut ennakot

MILJ. EUROA Myyntisaamiset Myyntisaamiset Luottotappiovaraus

1 129

1 253

UPM on viime vuosina toteuttanut useita rakennejärjestelyjä, joihin on liittynyt tehtaiden sulkemisia ja kannattavuusohjelmia. Rakenne järjestelyvaraukset koskevat erilaisia rakennejärjestelytoimia, kuten suljettujen tehtaiden purkamisesta johtuvia menoja. Henkilöstökuluvaraukset sisältävät yhtiöstä lähteville työntekijöille maksettavia erorahoja, työttömyyskorvauksia tai muita heitä koskevia järjestelyitä. Suomessa varauksiin sisältyy myös työttömyys- ja työkyvyttömyyseläkejärjestelyjä, joita koskevat varaukset kirjataan 2-3 vuotta ennen eläkkeen myöntämistä ja maksamista. Rakennejärjestely- ja henkilöstökuluvaraukset vuoden 2020 ja 2019 lopussa liittyvät UPM Communication Papers -liiketoiminta-alueen kapasiteetin vähennyksiin ja toimintojen optimointiin. Vuonna 2020 suljettiin UPM Chapelle paperitehdas. UPM Kaipola paperitehdas suljettiin tammikuun 2021 alussa. Näihin toimenpiteisiin liittyvien henkilöstökuluvarausten ja rakennejärjestelyvarausten yhteismäärä vuonna 2020 oli 106 miljoonaa euroa. Lisäksi vuoden aikana tehdyt rakennejärjestelyvaraukset ja henkilöstökuluvaraukset liittyvät UPM Communication papers -liiketoiminta-alueen ja UPM Raflatac - liiketoiminta-alueen tukitoimintojen rakennejärjestelyihin. Näihin toimenpiteisiin liittyvien varausten yhteismäärä on 14 miljoonaa euroa.

UPM Plywood -liiketoiminta-alueella suljettiin Jyväskylän vaneritehdas ja tähän liittyviä rakennejärjestelvarauksia ja henkilöstökuluvarauksia kirjattiin 12 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 UPM on sulkenut UPM Plattling tehtaan paperikone 10:n Saksassa sekä SC-paperikone 2:n Raumalla. Näihin toimenpiteisiin liittyvien henkilöstökuluvarausten ja rakennejärjestelyvarausten yhteismäärä vuonna 2019 oli 33 miljoonaa euroa. Konsernissa kirjataan varauksia tavanomaisista ympäristön ennalleen palauttamisista, jotka liittyvät pitkäaikaisten omaisuuserien poistamiseen käytöstä ja kaatopaikkojen maisemointiin ja joihin konsernille on syntynyt oikeudellinen tai tosiasiallinen velvoite. Muut varaukset aiheutuvat lähinnä tappiollisista sopimuksista, joihin liittyvät menot toteutuvat yhtä vuotta pidemmän ajan kuluessa. Päästöoikeusvaraukset sisältävät päästöoikeuksien palautusvelvoitetta koskevan velan. Konsernilla on aineettomiin hyödykkeisiin kirjattuja päästöoikeuksia 95 (80) miljoonan euron arvosta.

Myyntisaamiset yhteensä

1 098

1 222

Siirtosaamiset Henkilöstökulut

Korkotuotot

Energia- ja muut valmisteverot

Muut erät

Siirtosaamiset yhteensä

Muut saamiset ALV- ja muut välilliset verosaamiset

Muut saamiset

Muut saamiset yhteensä

1 534

1 576

Lisätietoja päästöoikeuksista on » liitetiedossa 2.3 Liiketoiminnan kulut ja liiketoiminnan muut tuotot.

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2020 60

177 UPM VUOSIKERTOMUS 2020 UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2020 61