UPM Vuosikertomus 2020

Sijoittajasuhdejohtaja Mika Mikkola (vas.), toimitusjohtaja Jussi Pesonen, strategiajohtaja Kari Ståhlberg sekä talous- ja rahoitusjohtaja Tapio Korpeinen.

PITKÄN AIKAVÄLIN ARVONLUONTIA

Tavoitteena huipputulokset Tavoitteemme on taloudellisen tuloksen jatkuva parantaminen. Hyödynnämme kaupallisia strategioita, tiukkaa kustannusten hallintaa sekä materiaali- ja energiatehokkuutta. Pääoma kohdennetaan ja tehtaita käytetään tehokkaasti. Hyödynnämme toimintamallimme tarjoamat mahdollisuudet ja konsernisynergiat. Arvoa lisäävät kasvuhankkeet Kuluttajamegatrendit vauhdittavat useimpien tuotteidemme kysynnän kasvua. Kasvua tukee myös lisääntyvä tarve löytää kestäviä vaihtoehtoja fossiilipohjaisille materiaaleille ja energialle. Investoimme liiketoimintoihin, joiden pitkän aikavälin tuotto- ja kasvunäkymät ovat vahvat ja joissa meillä on selkeä kilpailuetu. Näin voimme tarjota houkuttelevaa sijoitetun pääoman tuottoa sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Innovaatioita fossiilisista raaka-aineista riippumattomaan tulevaisuuteen Innovoimme asiakkaille ja kuluttajille lisää vastuullisia vaihtoehtoja. Suojaamme immateriaalioikeuksiamme. Innovaatiomme luovat uutta, kannattavaa liiketoimintaa, joka tuo lisäarvoa ja ainutlaatuisia kilpailuetuja esimerkiksi molekulaarisissa biotuotteissa ja erikoispakkausmateriaaleissa. Arvoa vastuullisuudesta Kestävä kehitys on meille tärkeä kasvun ja kilpailukyvyn ajuri. Tavoitteemme on tarttua mahdollisuuksiin, joita kuluttajien vastuullisten valintojen lisääntyminen ja tiukkeneva sääntely esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillitsemisessä ja muovihaasteeseen vastaamisessa asettavat. Vastuullinen toiminta koko arvoketjussa auttaa vähentämään riskejä. Liiketoimintaportfolion kehittäminen Kestävän kehityksen mukaisten ja korkeiden marginaalien kasvuliiketoimintojen osuuden kasvattaminen tukee kannattavuuttamme pitkällä aikavälillä ja nostaa osakkeen arvoa. UPM:n kasvavat liiketoiminnot ovat keskimäärin kolme kertaa kannattavammat verrattuna elinkaaren kypsässä vaiheessa olevaan graafisten papereiden liiketoimintaan. Toimialan johtava tase Toimialamme johtava tase auttaa vähentämään riskejä ja luo edellytykset kasvuhankkeidemme toteuttamiseen myös epävarmoina aikoina, kuten vuonna 2020. Houkutteleva osinko Pyrimme maksamaan houkuttelevaa osinkoa. Tuloskasvu mahdollistaa osingon kasvattamisen pitkällä aikavälillä. Osinkopolitiikkamme mukaan tavoitteena on osinko, joka on 30–40 % vuotuisesta liiketoiminnan rahavirrasta per osake.

LUOMME OMISTAJA-ARVOA

Keskitymme tulosten varmistamiseen, merkittävien uudistushankkeidemme menestyksekkääseen loppuunsaattamiseen ja seuraavien kasvuhankkeidemme kehittämiseen.

-1,4 % Osakkeen hinta 2020

0,2

Osakekannan markkina-arvo, milj. euroa

0,0