UPM Vuosikertomus 2020

Emoyhtiön tilinpäätös (suomalainen tilinpäätöskäytäntö) Tuloslaskelma

8.4 Myytävänä olevat omaisuuserät Vuoden 2020 lopussa ei yhtiöllä ollut myytävänä oleviksi luokiteltuja omaisuuseriä. Vuoden 2019 lopussa myytävänä oleviksi luokitellut varat 18 miljoonaa euroa liittyvät UPM Chapelle -tehtaan varoihin Ranskassa.

Konserniyhtiöt Yhtiön johdolla ei ole tiedossa olennaisia riita-asioita vuoden 2020 lopussa. 9.3 Tilinpäätöspäivän jälkeiset tapahtumat 19.1. UPM ilmoitti 13 miljoonan euron investoinnista UPM Raflatacin uuteen tuotantolinjaan Nowa Wie ś in tehtaalle Puolaan. Investointi kasvattaa UPM Raflatacin vuotuista taustapaperittomien etikettiratkaisujen tuotantokapasiteettia 100 miljoonalla neliömetrillä. Uuden tuotantolinjan odotetaan olevan toiminnassa vuoden 2021 loppuun mennessä. 28.1. UPM ilmoitti, että se etenee biopolttoaineiden kasvusuunnitelmissa ja aloittaa perussuunnitteluvaiheen seuraavan sukupolven biojalostamosta. 10. Muut liitetiedot 10.1 Uudet standardit ja tulkinnat, joita ei ole vielä otettu käyttöön Muutamat uudet julkaistut standardit ja tulkinnat tulevat voimaan vasta 1.1.2020 alkaneen tilikauden jälkeen. Näillä standardeilla ja tulkinnoilla ei odoteta olevan olennaista vaikutusta tilikauteen tai myöhempiin tilikausiin eikä myöskään ennakoitavissa oleviin tulevaisuudessa toteutuviin liiketoimiin, eikä niitä ole otettu käyttöön ennenaikaisesti. Korkokantojen vertailuarvojen (IBOR) toisen vaiheen uudistuksesta ja sen vaikutuksesta tilinpäätösraportointiin (IFRS 9, IFRS 7 ja IFRS 16 standardeihin) on esitetty alla. Vaiheen 2 muutokset IFRS 9-, IFRS 7- ja IFRS 16- standardeihin IBOR-uudistuksen seurauksena IBOR-uudistuksen toisen vaiheen uudistukset liittyvät asioihin, jotka saattavat vaikuttaa taloudelliseen raportointiin silloin, kun olemassa olevat korkojen vertailuarvot korvataan. Muutokset selittävät kuinka IBOR-uudistuksen seurauksena tapahtuneet muutokset sopimusperusteisissa rahavirroissa kirjataan, ja antavat väliaikaisia poikkeuksia suojauslaskennan soveltamiseen jotta pelkästään IBOR uudistuksen seurauksena ei aiheudu suojauslaskennan epäjatkuvuutta. Muutokset myös sisältävät lisäyksiä IFRS 7 -standardin liitetietovaatimuksiin. IBOR-uudistuksen 2. vaiheen muutokset IFRS 9-, IFRS 7- ja IFRS 16 -standardeihin tulevat voimaan 1.1.2021 ja sen jälkeen alkaville tilikausille. IBOR-uudistuksen vaikutukset konsernin riskeihin rajautuvat pitkäaikaisten kiinteäkorkoisten lainojen käyvän arvon suojaukseen ja niiden käyvän arvon muutoksiin liittyen USD LIBOR viitekorkoon. Konsernilla on tällä hetkellä vain muutamia sopimuksia, joiden arvostuksen perustana on USD LIBOR ja jotka ovat voimassa 2021 jälkeen. Konsernin rahoitusosasto seuraa konsernin IBOR siirtymävaihetta sekä muutoksia ISDA- ja muihin markkinaohjeistuksiin sekä niiden vaikutuksia UPM:n sopimuksiin. Käyvän arvon suojaussuhteissa suojatun lainan ja suojaavan instrumentin käypä arvo lasketaan käyttäen samaa korkoa. Tämän takia tehottomuutta ei odoteta muodostuvan.

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet

MILJ. EUROA

LIITE

1.1.-31.12.2020 1.1.-31.12.2019

Myytävänä olevat pitkäaikaiset omaisuuserät (tai luovutettavien erien ryhmä) luokitellaan myytävänä oleviksi ja arvostetaan kirjanpitoarvoon tai sitä alempaan myynnistä aiheutuvilla menoilla vähennettyyn käypään arvoon, mikäli niiden kirjanpitoarvoa vastaava määrä tulee kertymään erittäin todennäköisesti omaisuuserän myynnistä. Poistot myytävänä olevista pitkäaikaisista omaisuuseristä tai luovutettavien erien ryhmästä lopetetaan luokitteluhetkellä. 9. Taseen ulkopuoliset erät 9.1 Vastuusitoumukset UPM tekee tavanomaiseen liiketoimintaansa liittyen erilaisia sopi muksia, joiden perusteella tarjotaan taloudellisia tai suoritustakeita kolmansille osapuolille. Niiden maksujen enimmäismäärät, joista UPM on vastuussa, on sisällytetty alla olevaan taulukkoon kohtaan Muut vastuusitoumukset. Omien sitoumusten vakuudeksi annettuun kiinnitettyyn omaisuuteen kuuluu aineellisia käyttöomaisuushyödykkeitä, teollisuuskiinteistöjä ja metsämaata.

Liikevaihto

-6

Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen muutos

-2

Valmistus omaan käyttöön Liiketoiminnan muut tuotot

Materiaalit ja palvelut Aineet, tarvikkeet ja tavarat, ostot tilikauden aikana

-1 342

-1 460

-6 -6

Varastojen muutos Ulkopuoliset palvelut

-45

-5

-1 353

-1 510

Henkilöstökulut

-196

Palkat ja palkkiot Henkilösivukulut Eläkekulut

-212

-31

-7

Muut henkilösivukulut

-7

-234

-250

Poistot ja arvonalentumiset Suunnitelman mukaiset poistot

-115

-111

Arvonalentumiset pysyvien vastaavien hyödykkeistä

-1

-116 -183

-111 -192 277

MILJ. EUROA

2020 2019

Liiketoiminnan muut kulut

Omien velkojen vakuudeksi Kiinnitykset

Liikevoitto

-27

Muiden puolesta Takaukset

Muut vastuusitoumukset Leasingvastuut, erääntyminen seuraavien 12 kuukauden aikana IFRS 16 mukaisesti Leasingvastuut, erääntyminen seuraavien 12 kuukauden jälkeen

Muut korkotuotot muilta Muut rahoitustuotot muilta

Muut vastuusitoumukset

Yhteensä

Arvonalentumiset pysyvien vastaavien sijoituksista

Muiden vastuusitoumusten kasvu johtuu pääasiassa PVO:lle annetusta 123 miljoonan euron lainalupauksesta. Lisätietoja » liitteessä 4.3 Energiaosakkeet. Leasingvastuut vuokrasopimuksista, joiden alkamisajankohta on tilinpäätöspäivän jälkeen, ovat noin 412 miljoonaa euroa ja ne liittyvät pääasiassa pitkäaikaisiin rahtaussopimuksiin, rautatiepalvelu sopimukseen Uruguayssa sekä tuotantohyödykkeiden, puun ja jätevesien käsittelyä koskeviin vuokrasopimuksiin Leunassa, Saksassa. Vastaavat leasingvastuut vuoden 2019 lopussa olivat 100 miljoonaa euroa.

Korkokulut ja muut rahoituskulut Korkokulut saman konsernin yrityksille

-8

-13 -16

-21 -20 -69

Korkokulut muille

Muut rahoituskulut saman konsernin yrityksille

-3

Muut rahoituskulut muille

-32

Voitto ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja

Tilinpäätössiirrot

Poistoeron muutos

9.2 Riita-asiat Vastuusitoumukset

Annetut konserniavustukset

-19 -18

Tuloverot

-8

-43

Konserni on vastaajana tai kantajana useissa sen toimintaan liittyvissä oikeusmenettelyissä, joissa on esitetty enimmäkseen kaupallisista asioista johtuvia korvausvaateita.

Tilikauden voitto

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2020 86