UPM Vuosikertomus 2020

TULOSTEN VARMISTAMINEN

• Lisäarvoa tuovat, tehokkaat ja vastuulli set globaalit funktiot • Konsernin jatkuvan parantamisen ohjel mat kaupallisille strategioille, muuttuville kustannuksille, käyttöpääomalle, tehdas- ja kunnossapitokustannuksille, turvalli suudelle ja ympäristösuorituskyvylle • Teknologiakehitys ja immateriaalioikeudet • Globaali liiketoimintamalli • Hallittu ja tehokas pääoman allokointi • Vaatimustenmukaisuus, UPM:n Toimin taohje ja vahva UPM-brändi Vaikuttava pääoman kohdentaminen Pääoman kohdentaminen on keskeistä houkuttelevan pitkän aikavälin tuoton luomisessa. On myös tärkeää kehittää liiketoimintaportfoliota niillä alueilla, joilla on parhaat mahdollisuudet pitkän aikavälin arvonluontiin. UPM:n pääoman allokointi päätökset tehdään konsernitasolla. Investoimme kestävään liiketoimintaan, jossa on vahvat pitkän aikavälin kysynnän kasvunäkymät ja selkeä kilpailuetu tai kor kea kynnys tulla markkinoille. Huolellisen taustatyön avulla pyrimme varmistamaan houkuttelevan tuoton, joka täyttää lyhyen ja pitkän aikavälin tuottotavoitteemme. Viiden viime vuoden aikana UPM:n investoinneista on saatu erittäin hyviä tuot toja. Myös yhtiön kasvavien liiketoiminto

jen vertailukelpoiset liikevoittomarginaalit ovat olleet samaan aikaan keskimäärin kolme kertaa kypsän graafisten papereiden liiketoiminnan vertailukelpoista liikevoit tomarginaalia suurempia. Vahva tase ja oman pääoman tuotto Investment grade -luottoluokitus on olen nainen osa yhtiön rahoitusstrategiaa. Vel kaantuneisuuspolitiikan tavoitteena on, että nettovelan ja EBITDAn suhde on korkein taan kaksi. Vuoden 2020 lopussa nettovelan suhde EBITDAan oli 0,04-kertainen. Oman pääoman tuottotavoite on 10 %. Oman pääoman tuotto sisältää myös kon sernin rahoituksen, verotuksen ja pääoma rakenteen. Vuonna 2020 oman pääoman vertailukelpoinen tuotto oli 7,5 %.

Oikea liiketoimintamalli Bio- ja metsäteollisuuden arvoketjun eri osiin sijoittuvat liiketoimintomme toimivat kuten erilliset markkinalähtöiset yritykset suhteessa asiakkaisiin ja toimittajiin. Toi mintamallissa on monia etuja: • Läpinäkyvyys ja vastuun kantaminen: tavoitteiden asettaminen, kannus tepalkkiot, kaupalliset strategiat ja benchmark-vertailu • Kustannuskilpailukyky: ketteryys, tehok kuus ja hankintojen optimointi • Kasvu ja tuotevalikoima: laajemmat liike toimintamahdollisuudet UPM tavoittelee huipputuloksia kunkin lii ketoiminta-alueensa markkinoilla. Olemme asettaneet kuudelle liiketoiminta-alueelle pitkän aikavälin tuottotavoitteet (sijoitetun pääoman tuottoprosentti, vasemmalla). Tuottotavoitteet ovat voimassa liiketoi minta- ja investointisyklien yli. Vuonna 2020 neljä kuudesta liiketoiminta-alueesta saavutti tai ylitti tuottotavoitteensa. Konsernietujen hyödyntäminen UPM hyödyntää konsernietuja ja syner gioita ja luo lisäarvoa liiketoiminnalleen ja sidosryhmilleen: • Kilpailukykyinen ja kestävä puunhan kinta, metsänhoito ja puuviljelmät

Koronapandemia sulkutoimineen vaikutti tuotteidemme kysyntään monin tavoin, mutta vaikutus oli suurin graafisten paperien markkinassa. Toimimme määrätietoisesti hyvien tulosten turvaamiseksi.

7,5 % Vertailukelpoinen ROE

Tavoitteemme on taloudellisen tuloksen jatkuva parantaminen oikean liiketoiminta mallin, suorituskulttuurin, jatkuvan paran tamisen ohjelmien ja tehokkaan pääoman kohdentamisen avulla. Konsernitasolla tavoitteena on kasvattaa vertailukelpoista liikevoittoa pitkällä aikavälillä. Koronapandemian vuoksi panostimme erityisesti terveyteen ja turvallisuuteen. Onnistuneiden varotoimien ansiosta liiketoimintamme jatkui keskeytyksettä, ja merkittävät kasvuhankkeet etenivät Uruguayssa ja Saksassa. Pandemian sulku toimista oli kuitenkin huomattavaa haittaa

graafisten paperien markkinoilla. Sellun kysyntä pysyi hyvänä, mutta sellun hinnat jäivät alhaiselle tasolle. Tarra- ja erikoispa perimarkkinat hyötyivät kuluttajatuottei den kysynnän ja verkkokaupan kasvusta. Vertailukelpoinen liikevoitto laski 32 % ja oli 948 (1 404 ) miljoonaa euroa. Vahvistimme tuloksentekokykyä vähen tämällä kapasiteettia sekä tehostamalla liiketoimintoja ja funktioita. Vuoden 2020 toisella vuosipuoliskolla ilmoitettujen tai toteutettujen toimien arvioidaan vähentä vän kiinteitä kustannuksia 130 miljoonaa euroa vuodessa.

Luomme omistaja-arvoa sivu 20 2030-vastuullisuustavoitteet sivu 22 Kasvun keihäänkärjet sivu 30 Tilinpäätös 2020 sivu 146

Vertailukelpoinen liikevoitto

−32 %

MERKITYS • Huipputulokset lisäävät arvoa ja vähentävät liiketoimintaympäristöön liittyviä riskejä • Huipputulokset mahdollistavat investoinnit kasvuun, innovaatioihin ja vastuullisuuteen • Tehokas pääoman kohdentaminen edistää yhtiön uudistumista ja pitkän aikavälin arvonluontia TAVOITTEET • Jatkuva parantaminen • Huipputulokset jokaisessa liiketoiminnossa • Vertailukelpoisen liikevoiton kasvu • Houkutteleva tuotto • Vahva tase TOIMINTATAPAMME • Liiketoimintamalli, jossa on erilliset liiketoiminta-alueet • Huipputuloksiin yltävä henkilöstö • Kaupalliset strategiat • Kustannustehokkuus • Tehtaiden ja pääoman tehokas käyttö • Konsernietujen ja synergioiden hyödyntäminen

LIIKETOIMINTA-ALUEIDEN PITKÄN AIKAVÄLIN TUOTTOTAVOITTEIDEN TOTEUTUMINEN

20 ROCE %* ) UPM Specialty Papers

ROCE %* ) UPM Biorefining

FCF/CE %** ) UPM Communication Papers

milj. euroa Vertailukelpoinen liikevoitto

milj. euroa Nettovelka ja velkaantuminen

EBITDA (x)

Tavoite 13

19 20 11 12 13 14 15 16 17 18 0

ROCE %* ) UPM Raflatac

ROCE %* ) UPM Plywood

ROCE %* ) UPM Energy*** )

Nettovelka Nettovelka/EBITDA

Vertailukelpoinen ROE %

Tavoite

* ) Sijoitetun pääoman tuotto (%) = Sijoitetun pääoman tuotto (%) ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä. ** ) Vapaa rahavirta investointien ja uudelleenjärjestelykulujen vähentämisen jälkeen. *** ) UPM Energyn osakeomistukset on arvostettu käypään arvoon.

11 12 13 14 15 16 17 18

UPM VUOSIKERTOMUS 2020