UPM Vuosikertomus 2020

URUGUAYN SELLUTEHDAS HANKE ETENEE Vuosi 2020 oli sellutehdashankkeelle vauhdikas. Kaikilla hankkeeseen liittyvillä 16 rakennustyömaalla otettiin merkittäviä askelia.

UPMrakentaa uuttamaailmanluokan sellutehdasta Paso de los Torosin kaupungin lähelle Uruguayn keskiosaan. 2,7miljardin Yhdysvaltain dollarin investoinnilla onmer kittävä vaikutus UPM:n tuloksentekokykyyn ja omistaja-arvoon tulevaisuudessa. Tehdas investoinnin lisäksi UPM investoi noin 280 miljoonaa dollaria satamatoimintoihin Montevideossa ja 70miljoonaa dollaria teh taan ulkopuolisiin paikallisiin hankkeisiin. Kapasiteetiltaan 2,1 miljoonan tonnin euka lyptussellutehtaan arvioidaan käynnistyvän vuoden 2022 toisella puoliskolla. Vuosi 2020 oli sellutehdashankkeelle vauhdikas. Rakennustyöt jatkuivat korona viruspandemian aiheuttamista poikkeuso loista huolimatta (lue lisää sivu 42). Hankkeen kohokohdat vuonna 2020 • 16 työmaata, 3 000 työntekijää • Paikallisille suunnattuja koulutusohjelmia käynnistettiin ja hankkeesta viestittiin yhteistyössä uruguaylaisten järjestöjen ja viranomaisten kanssa • Tehdasalueen valmistelutyöt saatiin päätökseen mukaan lukien maansiirto- ja tietyöt, sisäänkäynnit ja portit, toimistorakennukset sekä 12,5 km raja aitaa • Rakennustöitä valmistui, muun muassa 127-metrinen piippu ja tuotantorakennusten perustukset, kuten kuitulinja, jäähdytystornit, kuivaamo, soodakattila, turbiinit ja haihduttamo • Pysyviä ja väliaikaisia asuntoja valmistui tehtaan rakennustyöntekijöille lähikylissä • Montevideon sataman alueen ruoppaus ja täyttö valmistuivat, ja selluvaraston, säiliöalueen ja sellun lastausalueen teräsrakenteiden rakentaminen käynnistyi • Viimeisintä teknologiaa hyödyntävän eukalyptustaimitarhan rakentaminen alkoi Sarandí del Yíssä • Tiestön parantamiseen liittyviä töitä tehtiin Keski- ja Länsi-Uruguayssa • Sopimukset tehdasteknologiasta Andritzin kanssa ja kemikaalien toimittamisesta Kemiran kanssa, lisäksi sopimukset ratalogistiikasta sekä muista toimituksista

Ihanteelliset olosuhteet puuviljelmille Eukalyptuksen saatavuus tehtaalle on varmistettu UPM:n omilta ja vuokratuilta puuviljelmiltä sekä yhteistyösopimuksin yksityisten maanomistajien kanssa. UPM:n puuviljelmien määrä Uruguayssa kasvoi vuonna 2020. UPM omistaa tai vuokraa yhteensä 434 000 hehtaaria puuviljelmiä. Niiltä toimitetaan puuta UPM Fray Bento sin tehtaalle ja uudelle tehtaalle. Uruguay tarjoaa ihanteelliset olosuhteet eukalyptuksen viljelylle. Eukalyptus on suosituin viljelypuulaji nopean kasvunsa ja 10 vuoden kasvukiertonsa vuoksi. Lisäksi eukalyptus on maailman tehokkaimmin kasvavia kasveja mitattuna biomassayk sikön tuottamiseen vaadittavalla vesi- ja ravinnemäärällä. Puuviljelmät on sijoitettu entisille laidunmaille. Metsäteollisuuslaki asettaa tiukat rajat puuviljelmien suunnittelulle ja rakenteelle. Laki sääntelee viljelmien sijaintia, puulajeja ja sopivan maaperän tunnistamista sekä turvavyöhykkeitä, jotka on jätettävä teiden, luonnonmetsien ja vesistöjen ympärille. Uruguayn luonnonmetsät ovat kaikki suojeltuja ja kasvavat yleensä jokien var rella ja muilla alavilla maa-alueilla. Uruguay sijaitsee lauhkealla ilmastovyöhykkeellä, joten maassa ei ole sademetsiä. Kilpailukykyisen puunhankinnan, suuren koon, parhaan saatavilla olevan tek nologian ja tehokkaan logistiikan ansiosta uuden tehtaan arvioidaan saavuttavan kilpailukykyisen kassakustannustason eli noin 280 dollaria toimitettua sellutonnia kohden. Lisäksi työturvallisuus ja ympäris tösuorituskyky koko arvoketjussa puuvil jelmiltä asiakastoimituksiin tulee olemaan teollisuuden huipputasoa.

CASE

UPM tekee laajaa yhteistyötä valtion, paikallishallinnon, ulkopuolisten asiantunti joiden ja kansalaisjärjestöjen kanssa, jotta löydetään keinoja lieventää sellutehtaan rakentamisen vaikutuksia. Jotta raken nusajan 6 000 työntekijän asuttamisesta aiheutuva rasite ei kasva liian suureksi, UPM on rakennuttanut vakituisia ja väliaikaisia asuntoja neljällä paikkakunnalla. Asuntojen infrastruktuuri, kuten sähkö- ja viemärijär jestelmät sekä 60 vakituiseen asuinkäyttöön tarkoitettua taloa, jäävät paikkakuntien hyödynnettäviksi. Yhteistyötä tehdään myös liikennemäärän kasvun aiheuttaman liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Työntekijöille perustettiin bussikuljetuspalvelu työmaan ja asuina lueiden välille. Kansalaisjärjestöjen kanssa järjestetään luentoja, koulutuksia ja tapahtu mia liikenneturvallisuudesta. Paikallisesti on nostettu esiin myös huoli seksuaalisesta hyväksikäytöstä, joka tyypillisesti liittyy suuriin rakennushankkeisiin. UPM rahoittaa kansalaisjärjestön kampanjaa, jossa lisätään tietoisuutta hyväksikäytön haitoista sekä koulutetaan ehkäisemään erityisesti nuoriin kohdistuvaa mahdollista hyväksi käyttöä. Tehdas on suunniteltu täyttämään Uruguayn ympäristölainsäädännön tiukat vaatimukset ja kansainväliset standardit. UPM rahoittaa paikallista vedenpuhdistusjärjestelmän ja kaatopaikan uudistamista ja osallistuu Rio Negro -joen tilan parantamiseen rahoitta malla hanketta ja tarjoamalla teknistä tukea sen toteutukseen. Tehtaan ympäristösuori tusta valvotaan läpinäkyvällä ja reaaliaikai sella seurannalla. TEHTAAN TULOON VALMISTAUDUTAAN YHTEISTYÖSSÄ ERI TAHOJEN KANSSA

CASE

UUDET MONIMUOTOISUUDEN INDIKAATTORIT URUGUAYHIN

alueet lintujen tai muiden eläinten suojelemiseksi, on rauhoitettu. UPM:n omistamilla maa-alueilla on tehty tutkimuk sia 1990-luvun alusta lähtien suojeltavien lajien ja kotoperäisten ekosysteemien tunnistamiseksi ja luokittelemiseksi. Tällä hetkellä suojelualueiden verkosto kattaa noin 13 000 hehtaaria. Pitkän ai kavälin monimuotoisuustavoitteidemme saavutta miseksi aiomme lisätä suojelualueita määritellyissä suojeluluokissa ja jatkaa pitkän aikavälin seuran taohjelmaamme. Teemme yhteistyötä paikallisten ympäristöjärjestöjen, kuten Vida Silvestren ja Aves Uruguayn, kanssa.

UPM on valinnut kolme monimuotoisuusin dikaattoria yhtiön omistamille maa-alueille osana globaalia, vuonna 1998 käynnistynyttä monimuotoisuusohjelmaansa. Indikaattorit ovat 1) luonnonsuojelualueverkoston kehittäminen, 2) endeemisten ja uhanalaisten lajien populaatioiden ylläpitäminen ja parantaminen virallisilla suoje lualueilla ja 3) eksoottisten puulajien populaatioi den torjunta ja vähentäminen suojelualueilla. UPM:n puuviljelmät Uruguayssa on perustettu ruohomaille, joita käytettiin aiemmin karjan laiduntamiseen. Emme muunna luonnonmetsää

www.upmpulp.fi, www.upmtimber.fi www.upmpasodelostoros.com (en)

viljelmiksi. Luontoarvoltaan tärkeimmät kohteet, kuten kosteikot, luonnonmetsät ja ainutlaatuiset

UPM VUOSIKERTOMUS 2020