UPM Vuosikertomus 2020

JOUSTAVA JA SITOUTUNUT UPM COMMUNICATION PAPERS

STRATEGIAMME • Johtavan ja kannattavan markkina-aseman säilyttäminen ja ak tiivinen kapasiteetin hallinta markkinoiden kehityksen mukaisesti • Toiminnan tehokkuuden parantaminen ja tuotteiden tasaisen laadun varmistaminen • Digitalisaation edistäminen keskittymällä toiminnan ja toimi tusketjun optimoimiseksi ja kehittämällä asiakasrajapinnan digitaalisia ratkaisuja • Painopiste entistä vahvemmin kestävässä kehityksessä ja hiilija lanjäljessä paperiliiketoiminnan tulevaisuuden turvaamiseksi VAHVUUTEMME • Pitkäjänteinen sitoutuminen paperiin ja toimitusten luotettavuuteen • Laaja tuotevalikoima ja maantieteellinen kattavuus • Laadukkaat tuotteet ja palvelut • Kattava ja kokonaisvaltaisesti optimoitu tuotanto • Vastuullinen toiminta, vahvat eettiset arvot ja toimitusketjun täysi jäljitettävyys

Strateginen painopisteemme on pitkän aikavälin kilpailukyvyn turvaamisessa. Kehitämme liiketoimintaamme kohdennetuilla innovaatioilla, tinkimättömällä suorituskyvyllä ja vahvalla sitoutumisella luotettavuuteen, laatuun ja vastuullisuuteen.

Olemme maailman johtavana graafis ten paperien valmistajana sitoutuneet paperiliiketoimintaan ja asiakkaidemme palvelemiseen. Tarjoamme laajan valikoi man tuotteita mainostajille, kustantajille, kotikäyttäjille ja toimistoille. Graafisten paperien markkinat ovat laskeneet tasaisesti viime vuosina, mutta vuoden 2020 koronaviruspandemia ja siihen liittyvät rajoitustoimet aiheuttivat odottamattoman ja voimakkaan väliaikai sen häiriön kysyntään. Pystyimme suojaamaan työntekijöi demme terveyttä ja turvallisuutta syvälle

juurtuneen turvallisuuskulttuurimme ansiosta. Toimintamme jatkui keskeytyk settä kaikilla tehtailla, mukaan lukien koko toimitusketju, ja pystyimme palvelemaan asiakkaitamme kaikilla markkinoilla. Olemme samalla tehneet toimenpiteitä, joilla varmistettiin kaupallinen onnistumi nen poikkeuksellisena vuonna. Graafisten paperien maailmanlaajuiset markkinat ovat yli 70 miljoonaa tonnia, josta noin 20 miljoonaa tonnia on Euroo passa. Vaikka markkinat laskevat, niillä on kannattavaa toimia ja ne tuovat hyvän raha virran kustannuksiltaan kilpailukykyisille

tehtaille. Olemme tarttuneet tähän tilai suuteen nojaamalla pitkään ja onnistunee seen kokemukseemme kustannuskurista, vakaasta tuotosta ja vahvasta rahavirrasta. Vuosien 2016–2020 kumulatiivinen vapaa rahavirtamme oli 2,0 miljardia euroa. Kestävän tulostason varmistaminen Graafisten paperien kysynnän pitkäaikaisen laskun ja heikentyneiden talousnäkyminen johdosta oli toimittava pitkän aikavälin suo rituskyvyn varmistamiseksi. Jatkamme strategian mukaisella linjalla – olemme sitoutuneet pitämään kilpailuky

AVAINLUVUT

2020 3 333

2019 4 552

Liikevaihto, milj. euroa

Vertailukelpoinen liikevoitto, milj. euroa Sijoitettu pääoma (keskimäärin), milj. euroa

12,4 19,1

Vertailukelpoinen ROCE, %

23,2 39,1

Uusiutuvista lähteistä saatava ja käytön jälkeen kierrätetty paperi on kiertotalouden ytimessä.

FCF/CE, %

Henkilöstö 31.12.

Vertailukelpoinen liikevoitto laski alempien toimitusmäärien seurauksena. COVID-19-pandemia ja siihen liittyvät sulkutoimet vaikuttivat graafisten paperien kysyntään. Myyntihinnat laskivat ja ylittivät alempien kuitukustannusten positiivisen vaikutuksen. Kiinteät kustannukset laskivat. Graafisten paperien kysyntä oli Euroopassa 18 % alempi kuin edellisvuonna.

SUUNNITELLUT PÄÄSTÖVÄHENNYKSET, CO 2 -päästöt, indeksi 100 % vuonna 2015

UPM Communication Papers on sitoutunut mittavaan, 65 %:n CO 2 -päästöjen vähentämiseen vuoteen 2030 mennessä

kyisenä kaikissa olosuhteissa. Käytännössä tämä tarkoittaa kapasiteetin sovittamista kannattavan asiakaskysynnän mukaan ja toiminnan jatkuvaa tehostamista. Tästä johtuen UPMChapellen sano malehtipaperitehdas Ranskassa suljettiin lopullisesti heinäkuussa. UPMKaipolan sanoma- ja aikakauslehtipaperitehdas suljettiin lopullisesti tammikuussa 2021. Ilmoitimme myös Walesissa sijaitsevan UPM Shottonin paperitehtaan myymisestä muuntotarkoituksiin ja globaalien liiketoi mintatiimien toimintojen tehostamisesta. Samalla mukautimme liiketoimintaa mark kinoiden muuttuviin vaatimuksiin.

arkituslinjaanUPMKymin paperitehtaalla vahvistaa asemaamme graafisten paperiark kienmarkkinoilla. Olemmemyös laajenta neet tuotevalikoimaamme sanomalehtipa periinUPMJämsänkosken tehtaalla, jotta voimme palvella Suomen ja Pohjoismaiden asiakkaita luotettavasti myös jatkossa. Digitaalisen teknologian soveltaminen on tulevan menestyksen edellytys. Olemme rakentaneet asiakasrajapintaamme uusia digitaalisia kanavia. Lisäksi olemme tehos taneet prosesseja laadukkaan suunnittelun ja jakelun varmistamiseksi.

Toimia ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Biovoimalaitos UPM Hürth

Tuulisähkön ostosopimus

Yhdistetty lämmön- ja sähkön tuotanto (kaasu CHP) UPM Nordland