UPM Vuosikertomus 2020

UPM PLYWOOD

,

MENESTYMME ASIAKKAIDEN KANSSA

Tuotteemme ovat pitkäikäisiä, varastoivat hiiltä ja valmistetaan vastuullisesti hankitusta puusta.

STRATEGIAMME • Kannattava kasvu erinomaisen asiakaskokemuksen ja toiminnan laadun kautta • Markkina-aseman vahvistaminen arvoa ja palveluvalikoimaa lisäämällä VAHVUUTEMME • Käyttökohteiden, markkinan ja asiakkaiden tunteminen • Johtava toimitusluotettavuus ja tasaisen korkea laatu • Johtava toimittaja vaativissa loppukäyttösegmenteissä • Markkinoiden vahvin brändi: WISA®

Tarjoamme kulutusta kestäviä ja vastuullisia ratkaisuja esimerkiksi rakennusteollisuuden ja kuljetusalan tarpeisiin hyödyntämällä koivu- ja kuusipuun parhaita ominaisuuksia.

AVAINLUVUT

Liikevaihto, milj. euroa

Ilmaston kannalta vaneri on materiaalina vertaansa vailla. Vanerilla voidaan korvata monia uusiutumattomiin raaka-aineisiin, kuten alumiiniin, betoniin ja teräkseen, perustuvia materiaaleja, ja sillä on pie nempi hiilijalanjälki. WISA®-vaneri on rakenteellisesti luja ja ympäristösertifioitu materiaali, jota voidaan käyttää rakenta misessa innovatiivisesti ja vastuullisesti. Ajoneuvojen lattioissa vanerin kilpailue tuna on sen erinomainen, polttoaineen kulutusta vähentävä paino-lujuus-suhde. Nesteytetyn maakaasun kuljettaminen on myös mielenkiintoinen käyttökohde, sillä vaneri sopii eristemateriaaliksi. Kuusivanerin markkinatilanne oli

hyvä vuonna 2020. Koivuvanerin kysyntä teollisiin sovelluksiin oli vaatimatonta joh tuen koronaviruspandemiasta. Markkina oli myös erittäin kilpailtu. Koivuvanerin pitkän aikavälin kysyntänäkymät säilyivät kuitenkin hyvinä. Toimintaolosuhteet olivat erittäin poikkeukselliset. Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä toimintaamme ja toimitus varmuuteemme vaikutti lakko Suomessa. Toisesta vuosineljänneksestä eteenpäin koronaviruspandemia aiheutti merkittävää epävarmuutta, ja liiketoimintaympäristössä edellytettiin nopeaa toimintaa ja pande miaan liittyvien muutosten sietokykyä. Turvasimme työntekijämme ennakoivilla

toimenpiteillä ja pystyimme palvelemaan asiakkaitamme ja jatkamaan toimintaamme keskeytyksettä. Kilpailu- ja suorituskykyä vahvistettiin UPMChudovon vaneritehtaan laajennus Venäjällä valmistui vuonna 2019. Tuo tannon optimointi jatkui vuonna 2020, ja tehtaan vuosittainen tuotantokapasiteetti lähestyy 155 000 kuutiometriä. Laajennus on parantanut kilpailukykyä ja tehtaan ympäristösuorituskykyä merkittävästi. Vuonna 2020 myös juhlistettiin tehtaan 30-vuotispäivää. Tehdas on ollut nyky aikaisen vaneriteollisuuden edelläkävijä Venäjällä ja toimii edelleen paikallisen johtuvia rakenteellisia ja terveydellisiä ongelmia, kun rakenteeseen päätyy vähemmän kosteutta. Rakentamisen WISA-Spruce-tuoteperheeseen kuuluvat myös palamista ja mikrobikasvustoja vastaan suojattu vaneri. Erikoistuotteita ovat lisäksi katoissa ja aluskatteissa käytettävä vane rilevy, joka on mitoitettu kestämään esimerkiksi lumikuormaa. Kukin erikoistuote tukee tiettyä osaa puura kentamisen prosessissa: suunnitteluvaihetta ja materiaalivalintoja, toimimista työmaalla sekä rakennuksen pitkäikäisyyden ja turvallisten asui nolosuhteiden varmistamista. Kaikille vastuullisesti valmistetuille, kestäville ja turvallisille WISA-va nereille on julkaistu ympäristöselosteet.

Vertailukelpoinen liikevoitto, milj. euroa Sijoitettu pääoma (keskimäärin), milj. euroa

292 11,2

329 11,0

Vertailukelpoinen ROCE, %

Henkilöstö 31.12.

Vertailukelpoinen liikevoitto laski hieman alempien toimitusmäärien ja myyntihinto jen seurauksena. Kiinteät kustannukset olivat merkittävästi alemmat. Vanerin kysyntä heikkeni Euroopan markkinoilla. Kuusivanerin kysyntä pysyi hyvällä tasolla ja koivuvaneriin liittyvien teollisten sovellusten kysyntä oli kohtuullista.

CASE

vaneriteollisuuden esikuvana. Vuonna 2020 jatkoimme toimenpiteitä pitkän aikavälin kilpailukyvyn ja tulosten turvaamiseksi. Koivu- ja kuusivaneria valmistanut UPM Jyväskylän vaneriteh das suljettiin pysyvästi. Investoinneista, säästöistä ja tehostustoimista huolimatta tehdas ei ollut kannattava. Vastuullisuus asiakaslupauksen ytimessä Vastuullisuus on kiinteä osa UPM:n toimintaa. Responsibility Made Easy -lupauksessamme on kuusi painopistettä: vastuullinen liikekumppani, vastuullinen puumateriaali, ympäristövastuu, sosiaali nen vastuu, vastuulliset tuotteet ja palvelut

sekä innovaatiot kestävämmän fossiilisista raaka-aineista riippumattoman tulevaisuu den rakentamiseksi. Kehitämme toimintaamme ja valikoi maamme asiakaslähtöisesti. Tuotteemme ovat pitkäikäisiä, ne varastoivat hiiltä ja ne valmistetaan vastuullisesti hankitusta puusta. Vuonna 2020 lisäsimme FSC-ser tifioidun koivuvanerin saatavuutta esimer kiksi Saksan markkinoilla. Jatkamme valikoimamme parantamista uusilla innovatiivisilla vaneriratkaisuilla. Toimme markkinoille uuden vettä hylki vän WISA-SpruceWR-vanerin, joka tekee rakentamisesta tehokasta ja vaivatonta myös vaihtelevissa sää- ja kosteusoloissa (lue lisää vasemmalla).

Yksi esimerkki kiertotalouden edistämi sestä on yhteistyö Suomen maataloussek torin kanssa. Olemme kehittäneet uuden orgaanisen maanparannusaineen, jolla voi daan parantaa viljelysmaan kasvuolosuh teita. Aine valmistetaan vanerintuotannon sivuvirtana saatavasta kuorijätteestä.

INNOVAATIOITA VASTUULLISEEN PUURAKENTAMISEEN

UPM Plywoodin kehittämät erikoiskäsitellyt vanerituotteet lisäävät puun monikäyttöisyyt tä rakennusmateriaalina. Yhtiön innovoimien erikoistuotteiden suunnittelun lähtökohtana on aina tuoda hyötyä loppukäyttäjälle esimerkiksi tehostamalla rakentamista. Tuoteperheen uusin lisäys, vettähylkivä vaneri, helpottaa ja nopeuttaa rakentajan työtä. Vaneri on suojattu puupohjaisella pintakäsittelyllä, joka hidastaa kosteuden tunkeutumista rakentee seen ja antaa levyn myös hengittää ja kuivua vapaasti. Työmaalla ei mene ylimääräistä aikaa materiaalien peittelyyn vaihtelevissa sää- ja kosteusolosuhteissa.

Vastuullinen tuotteen elinkaari sivu 82 www.wisaplywood.fi

Tuote on tehty kestävästi kasvatetusta ja hankitus ta puusta, eikä puupohjainen pintakäsittelyaine sisällä mitään haitallisia kemikaaleja. Vettähylki vä pinta ehkäisee myös mahdollisia kosteudesta

UPM VUOSIKERTOMUS 2020

Made with FlippingBook - Online catalogs