UPM Vuosikertomus 2020

UUSIUTUVIA VAIHTOEHTOJA Pandemia muutti vuoden 2020 globaaliksi epävarmuuden vuodeksi. Keskityimme henkilöstön turvallisuuden ja tulosten varmistamiseen sekä kasvuhankkeidemme edistämiseen.

niistä kasvavaa liiketoimintaa. Hankimme raaka-aineemme kestävästi hoidetuista metsistä ja vähennämme päästöjämme. Samalla rajoitamme riskejä, jotka liittyvät ilmastopolitiikkaan ja ilmastonmuutoksen fyysisiin vaikutuksiin. Tämä kaikki on tär keää yhtiön arvolle pitkällä aikavälillä. Uskomme että asiakkaat, sijoittajat sekä muut sidosryhmämme arvostavat vastuul lista toimintaa, jolla hallitaan riskejä ja luo daan uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Tavoitteemme on merkittävä tuloskasvu, ja siksi edellytämme jatkossakin investoin neilta vahvaa pitkän aikavälin tuottoa. Vuosi 2021 on tärkeä Uruguayn sellutehtaan ja Saksan biokemikaalijalostamon rakenta misen kannalta. Olemme myös aloittaneet uuden sukupolven uusiutuvia polttoaineita tuottavan biojalostamon perussuunnittelu vaiheen. Mahdollinen investointi nostaisi UPM:n menestyksekkään biopolttoainelii ketoiminnan uudelle tasolle. Vahva taloudellinen asema Strategiamme olennainen osa on omista ja-arvon kasvattaminen. Uskomme, että se hyödyttää myös muita sidosryhmiämme ja yhteiskuntaa pitkällä aikavälillä. UPM:n hallitus ehdottaa, että vuoden 2020 osinko on edelleen 1,30 euroa osakkeelta. Esi tys kuvastaa UPM:n vahvaa taloudellista asemaa ja luottamusta yhtiön kykyyn luoda rahavirtaa tulevaisuudessa. Vuonna 2021 maailmantalouden odote taan alkavan toipua vuonna 2020 koetusta jyrkästä taantumasta. Yleinen taloudellinen toimeliaisuus vaikuttaa useimpien UPM:n tuotteiden kysyntään, joka näin ollen riippuu taloudellisen elpymisen muodosta ja vauhdista. Teemme kaikkemme varmis taaksemme liiketoiminnan jatkuvuuden ja tuloksentekokyvyn sekä merkittävien kasvuhankkeidemme turvallisen ja onnistu neen etenemisen. Liiketoimintojemme pitkän aikavälin näkymät ovat hyvät. UPM on valmis tarttu maan biotalouden tarjoamiin mahdollisuuk siin luoda arvoa ja kasvattaa liiketoimintaa.

Vuonna 2020 globaali pandemia aiheutti äkillisen ja ankaran taloudellisen shokin, joka koetteli kaikkia yhteiskuntia ja yrityk siä. Suuresta epävarmuudesta huolimatta onnistuimme varmistamaan henkilös tömme turvallisuuden, tuloksentekokyvyn ja kahden strategisen kasvuhankkeemme onnistuneen etenemisen. Hankkeemme Uruguayssa ja Saksassa etenivät aikataulun ja budjetin mukaisesti. Poikkeuksellisissa olosuhteissa tulok semme oli tyydyttävä. Liikevaihtomme laski 16% ja vertailukelpoinen liikevoittomme 32 %. Onnistuimme kuitenkin pitämään liike voittomarginaalin yli 11 %:ssa, ja liiketoimin nan rahavirta oli riittävän vahva kattamaan kasvuinvestointiemme vauhdittumisen. UPMRaflatac ja UPMSpecialty Papers olivat vuoden tähtiä. Kuluttajakäyttäytymisen muutokset sekä verkko- ja vähittäiskaupan kasvu piristivät markkinakysyntää, mistä molemmat liiketoiminnot hyötyivät. Yhteistä oli myös vuoden alusta jatkunut marginaalien hyvä kehitys, kun kannattavuutta parannet tiin johdonmukaisilla kaupallisilla toimilla ja tehostamisella. Samaan aikaan viranomaisten asettamat COVID-19-sulkutoimet laskivat merkittä västi graafisten paperien kysyntää. Myös sellun markkinahinnat pysyivät suhdan teessa matalalla tasolla suurimman osan vuotta. Toimimme monella rintamalla kiintei den kustannusten vähentämiseksi. Cha pellen ja Kaipolan paperitehtaiden sekä Jyväskylän vaneritehtaan sulkeminen sekä useiden liiketoimintojen ja funktioiden tehostamistoimet olivat oikea-aikaisia ja välttämättömiä liiketoiminnan tehokkuu den ja kilpailukyvyn kannalta.

Vastuullisuus on strategiamme ydintä. Vuonna 2020 sitouduimme YK:n 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen ja tieteeseen perus tuviin toimenpiteisiin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Olimme alamme johtava toimija useissa tunnetuissa vastuullisuuslistauksissa. Laa dimme vihreän rahoituksen viitekehyksen ja laskimme liikkeelle ensimmäisen vihreän joukkovelkakirjalainamme. Myös valmius luottomme on sidottu monimuotoisuus- ja ilmastotavoitteisiin. Haluan kiittää vilpittömästi kaikkia UPM:läisiä ja kumppaneitamme ponnis teluista turvallisuuden ja menestyvän liiketoiminnan varmistamiseksi poikkeuk sellisena vuonna. Tarjoamme vastuullisia valintoja Olemme erinomaisessa asemassa: vas taamme globaaleihinmegatrendeihin ja uusiutuvien tuotteiden kasvavaan kysyn tään. Tuotteemme auttavat asiakkaitamme ja kuluttajia tekemään vastuullisempia valintoja. Tavoitteemme on luoda fossiilisista raaka-aineista riippumatonta tulevaisuutta. Strategiamme säilyi muuttumattomana: kasvamme liiketoiminnoissa, joiden pitkän aikavälin kasvunäkymät ovat hyvät ja joissa kynnys tulla markkinoille on korkea. Toimintamme kulmakivet ovat edelleen tulokset, innovaatiot ja vastuullisuus. Huolehdimme myös, että henkilöstöllämme on strategian toteuttamiseen tarvittava osaaminen ja halu pyrkiä parempaan. Olemme määritelleet selkeästi kas vumme keihäänkärjet: korkean arvon kuitutuotteet, erikoispakkausmateriaalit ja molekulaariset biotuotteet. Innovoimme ilmastopositiivisia tuotteita ja luomme

Jussi Pesonen Toimitusjohtaja

UPM VUOSIKERTOMUS 2020