UPM Vuosikertomus 2020

VASTUULLINEN TUOTTEEN ELINKAARI Väestön ja sen myötä kulutuksen kasvaessa uusiutuvien raaka-aineiden käyttöä ja kierrätystä on lisättävä fossiilisten materiaalien ja muiden uusiutumattomien luonnonvarojen korvaamiseksi.

Ekodesign tuotekehityksessä Olemme sitoutuneet edistämään tuottei demme kierrätettävyyttä. Pyrimme myös minimoimaan materiaalien käytöstä ja tuotantoprosesseista aiheutuvat ympäris tövaikutukset arvoketjussa tuotteen koko elinkaaren ajan. Uudistimme kestävän tuo tekehityksen konseptiamme vuonna 2020. Ensimmäisessä vaiheessa sisällytimme ekodesign-kyselyymme YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin liittyviä kysymyk siä ja testasimme mallia ligniinituotteiden kehityksessä. Vuonna 2021 työ jatkuu kestä vän pakkaamisen osalta ja muilla liiketoi minta-alueilla. Erityistä huomiota kiinnite tään tuotteiden rooliin kiertotaloudessa. Elinkaariarvioinnit (LCA, Life Cycle Assessment) ovat tärkeä osa ekodesign-työ tämme. Ne tarjoavat luotettavaa ja doku mentoitua tietoa materiaaliemme ja tuotan toprosessiemme ympäristövaikutuksista. Tuloksia käytetään myös UPMRaflatacin Label Life -työkalussa, UPMPlywoodin vanerituotteiden ympäristötuoteselosteissa sekä sellu- ja paperituotteiden, biopolttoai neiden ja naftan hiilijalanjäljen laskennassa. Uudistetut tuoteturvallisuusvaatimukset ISO 9001 -laatujärjestelmä ja ISO 22000 -elintarviketurvallisuusjärjestelmä luovat edellytykset toiminnan jatkuvalle paranta miselle. Kaikki tehtaamme on sertifioitu ISO 9001 -standardinmukaan. Kaikilla selluteh tailla, UPMRaflatacin tehtailla Euroopassa, UPMSpecialty Papersin tuotantolinjoilla Euroopassa sekä UPMChangshun paperi kone 3:lla on sertifioitu ISO 22000 -elintar viketurvallisuusstandardi. Vuonna 2020 UPMChangshun paperikone 3:lle myön nettiin FSSC 22000 -sertifikaatti ja Kiinan sertifioitu elintarviketurvallisuusstandardi. Voimme näin tarjota useita tuotteita, jotka on suunniteltu ja valmistettu elintarvikepak kauksia koskevien vaatimustenmukaisesti. Vuonna 2020 kehitimme tuoteturvalli suusvaatimuksiamme koskevaa viestintää sellun, paperin, kemikaalien ja raaka-ainei den tuottajia ja asiakkaita varten. Pyrimme yhteistyössä paperi- ja kemianteollisuuden yritysten kanssa lisäämään toimitusketjun läpinäkyvyyttä ja nopeuttamaan tiedon vaihtoa. Yhteistyön tuloksena otettiin käyttöön uusi sellu- ja paperiteollisuuden yhtenäinen kysely. Sen avulla voimme arvioida etukäteen tuotteissa ja materiaa leissa käytettäviä kemikaaleja ja varmistua

tuotteidemme lainmukaisuudesta ja muista vaatimuksista, kuten ympäristömerkkien kriteerien täyttymisestä. Asiakasviestintää parannetaan myös tuoteturvallisuusse losteilla ja kemiallisia aineita koskevien vakuutusten päivittämisellä. Läpinäkyvyyttä ympäristömerkeillä ja tuoteselosteilla Tarjoamme useimmille tuotteillemme tuo teselosteet ja ympäristötiedot. Ne kertovat asiakkaille tuotteiden ympäristösuoritusky vystä ja auttavat tekemään vastuullisia valintoja. Tuoteprofiilit sisältävät tietoa raaka-aineista, päästöistä ja muista ympä ristöominaisuuksista. Tuoteturvallisuusse losteet osoittavat, miten tuotteet vastaavat asiaankuuluviin tuote- ja kemikaalisäädök siin. Puun alkuperäselvitykset tarjoavat tietoa puulajeista ja alkuperämaista. Useimmille tuotteillemme on myön netty yleisesti tunnettuja ympäristömerk kejä. EU:n ympäristömerkki on saatavilla kaikkiin yhtiön graafisiin papereihin Euroopassa. Tarjoamme sellu- ja paperiasi akkaillemme myös mahdollisuuden käyttää paikallisesti tunnettuja ympäristömerkkejä, kuten saksalaista Blauer Engel -merkkiä tai pohjoismaista Joutsenmerkkiä. Biopoltto aineidemme valmistukselle on myönnetty RSB (Roundtable on Sustainable Biomate rials)- ja ISCC (International Sustainability and Carbon Certification) -sertifioinnit. Myös UPM Formin tuotannolla Suomessa ja UPMRaflatacin neljällä tehtaalla on ISCC PLUS -sertifiointi (lue lisää sivu 50). Carbon Trust vahvisti UPMRaflatacin RAFNXT+ -tarramateriaalin maailman

Ympäristömerkittyjen tuotteiden saatavuus %

Tuotevastuu kattaa tuotteen koko arvoket jun raaka-aineiden hankinnasta lopputuot teisiin ja niiden kierrättämiseen tai hävit tämiseen. Biopohjaisista raaka-aineista valmistetut kierrätettävät tuotteet ja niihin perustuvat innovaatiot ovat olennainen osa kestävää biotaloutta. Avoin ja läpinäkyvä tuoteviestintä, jota tukevat esimerkiksi ympäristömerkit, sertifikaatit ja tuoteselos teet, lisää kuluttajien tietoisuutta. Ilmastonmuutoksen hillitseminen ja yhteiskunnallinen arvonluonti Tuotteemme hillitsevät ilmastonmuutosta korvaamalla fossiilisista raaka-aineista valmistettuja tuotteita biopohjaisilla uusiu tuvilla vaihtoehdoilla. Ilmakehästä sidottu hiili pysyy tuotteissamme koko niiden elinkaaren ajan, vaikka tuotteita kierrätet täisiin useita kertoja. Kehitämme aktiivisesti kiertotalouteen perustuvia ratkaisuja. Pyrimme samanai kaisesti parantamaan myös asiakkaidemme liiketoimintaprosesseja ja luomaan yhteis kunnallista arvoa. Innovatiiviset ja vastuul liset puupohjaiset biolääketieteen tuotteet sekä lääketeollisuuden ja terveydenhuollon tarraratkaisut ovat esimerkkejä suoran yhteiskunnallisen arvon luomisesta. Monet tuotteemme edistävät kiertotaloutta, sillä ne valmistetaan sivuvirroista, tähteistä ja jätteistä (sivu 94). Jatkuvaa vuoropuhelua ja yhteistyötä asiakkaiden kanssa UPM:n liiketoiminnot tarjoavat useita erilaisia tuotteita ja palveluita. Kullakin

MERKITYS • Globaalit megatrendit ohjaavat kestävien ja turvallisten ratkaisujen kysyntää • Uusiutuva puu ja kierrätettävät tuotteet vähentävät maailman riippuvuutta fossiilisista ja muista uusiutumattomista raaka-aineista TAVOITTEET • Innovoimme uusiutuvia ja vastuullisia vaihtoehtoja fossiilisen talouden ratkaisuille • Otamme huomioon koko elinkaaren • Tuotteemme auttavat kuluttajia tekemään vastuullisempia valintoja TOIMINTATAPAMME • Kierrätettävät tuotteet, jotka valmistetaan uusiutuvista ja biohajoavista raaka-aineista • Vahva sitoutuminen pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin • Yhteistyö arvoketjussa • Sitoutuminen ekodesigniin ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin tuotekehityksessä • Kemikaalien hallinnan kehittäminen tuoteturvallisuuden parantamiseksi • Avoin ja läpinäkyvä tuoteviestintä • 2030-vastuullisuustavoitteet

Tavoite

100 % soveltuvista tuotteista ympäristömerkittävissä vuoteen 2030 mennessä 82 % saavutettu

TAVOITTEET 2030

ensimmäiseksi ilmastonmuutosta hillitse väksi tarramateriaaliksi. Kaikilla UPM:n liiketoiminnoilla on puun alkuperän todentavat FSC®- ja PEFC-sertifikaatit. Niillä varmistetaan puun alkuperä ja taataan, että kaikki tuotteissamme käytetty puu on peräisin vastuullisesti hoidetuista metsistä eikä kiistanalaisista lähteistä. Innovointia tulevaisuuteen sivu 32 Vastuullinen hankinta sivu 80 Kestävä metsänhoito sivu 86 Kiertotalous ja resurssitehokkuus sivu 94

liiketoiminnolla on oma asiakkuuksien hallintaprosessinsa ja tapansa toimia. Asiakassuhteet perustuvat markkinoiden ja asiakkaiden tarpeiden perinpohjaiseen ymmärtämiseen sekä loppukäyttökohtei den tuntemukseen. Olemme jatkuvassa vuoropuhelussa asi akkaidemme kanssa. Lisäksi meillä on useita erilaisia kehityshankkeita heidän kanssaan. Monet hankkeet liittyvät tuotekehitykseen ja toimitusketjun tehokkuuteen.

Liiketoimintomme mittaavat asiakas tyytyväisyyttä säännöllisillä kyselyillä. Kyselyjen perusteella asiakkaiden keski määräinen kokonaistyytyväisyys UPM:ään toimittajana on 86 (86) %. Kehitämme toimintaamme kyselyistä saadun palaut teen pohjalta. Eniten asiakkaita kiinnos tavat tuoteturvallisuus, metsäsertifiointi, puun alkuperä ja tuotteiden ympäristöasiat. Ilmastonmuutoksen hillitseminen on nous sut entistä tärkeämmäksi aiheeksi.

UPM VUOSIKERTOMUS 2020

Made with FlippingBook - Online catalogs