UPM Vuosikertomus 2020

KESTÄVÄ METSÄNHOITO Liiketoimintamme perustuu kestävään metsien käyttöön. Kasvatamme ja korjaamme puuta valmistaaksemme siitä uusiutuvia ja kestäviä materiaaleja ja tuotteita.

kestäväämetsien käyttöä koskevan ohjeis tuksen puuntoimittajille. Suomessa jatkoimme uhanalaisten lahottajasienten siirtoistutuksia yhteis työssä Luonnonvarakeskuksen ja Helsingin yliopiston kanssa. Toteutimme ELY-kes kuksen ja muiden sidosryhmien kanssa laji- ja elinympäristöhankkeita, kuten uhanalai sen rupiliskon elinympäristön kunnostami nen, kulotukset ja haitallisten vieraslajien poistaminen kulotusympäristöistä. Käyn nistimme myös lähde-elinympäristöjen kunnostushankkeen. Rakensimme yhdessä Sääksisäätiön ja Pohjois-Karjalan lintutie teellisen yhdistyksen kanssa tekopesäver kostoa petolinnuille. Toimimme edelleen aktiivisesti metsä- ja ympäristöaiheisissa sidosryhmäfooru meissa. Suomessa osallistuimme ympä ristöministeriön sekä maa- ja metsätalo usministeriön koordinoimiin, luonnon monimuotoisuuteen keskittyviin round table-keskusteluihin. Aktiivinen yhteistyö FSC Internationalin kanssa jatkui kestävän metsänhoidon edistämiseksi maailmanlaa juisesti. Liityimme myös PEFC Internatio naliin kansainvälisenä sidosryhmäjäsenenä kestävän metsätalouden edistämiseksi.

Vuonna 2020 kehitys oli positiivista kaikilla määrällisillä indikaattoreilla mitat tuna. Kehitämme edelleen indikaattoreita ja niiden seurantaprosesseja, jotta saamme tarkempaa ja kattavampaa tietoa luonnon monimuotoisuudesta. Esimerkiksi sään nöllinen lahopuun määrän seuranta on yksi tärkeä indikaattori tulevaisuudessa. Vuonna 2020 laadimme luonnon moni muotoisuutta koskevat ohjeet Uruguayn puuviljelmille ja muille yhtiön omistamille maa-alueille. (Lue lisää sivu 44.) Kolmannen osapuolen varmentama toimitusketju Tiedämme aina puun alkuperän. Emme hanki puuta laittomista lähteistä tai alueilta, joilla ihmisoikeudet tai korkean suojeluarvon metsät ovat uhattuina. Puun hankintamme ei aiheuta muutoksia maan käyttöön. Emme käytä geenimuunneltua puuta. Riippumaton kolmas osapuoli valvoo näiden vaatimusten noudattamista. Kaikki omistamamme metsät on serti fioitu tai sertifiointi on meneillään, mikäli kyseessä on uusi kohde. Edistämme myös yksityismetsänomistajien ja muiden asiak kaidemme metsien sertifiointia. Olemme perustaneet FSC® -ryhmäsertifikaatin, ja vuonna 2020 UPM:n FSC-ryhmäsertifioin nin piirissä oleva metsäpinta-ala Suomessa oli noin 460 000 hehtaaria ja Uruguayssa yli 13 000 hehtaaria. Osallistumme aktiivisesti metsäser tifioinnin kehittämiseen Suomessa ja maailmalla. Aktiivinen vuoropuhelu FSC®- ja PEFC-organisaatioiden kanssa jatkuu, ja olemme mukana sertifiointia kehittävissä kansallisissa ja kansainvälisissä työ ryhmissä. CDP on listannut UPM:n AAA-luokkaan maailmanlaajuisesti yhtenä kymmenestä yrityksestä tunnustuksena yhtiön mer kittävistä toimista ilmastonmuutoksen ja metsäkadon estämiseksi. Yhteistyötä sidosryhmien kanssa Olemme jo pitkään tehneet yhteistyötä tutki joiden, korkeakoulujen, ympäristöjärjestöjen jamuiden sidosryhmien kanssa kestävän metsänhoidon edistämiseksi. Pitkäaikainen yhteistyö Sääksisäätiön kanssa Suomessa sekä Aves Uruguayn ja Vida Silvestren kanssa Uruguayssa jatkui vuonna 2020. Venäjällä laadimme yhteistyössäWWF Venäjän kanssa

MERKITYS • Uusiutuva puu on tärkein raaka aineemme • Luonnon monimuotoisuus on erilaisten metsien tuottamien hyötyjen perusta • Kestävä metsänhoito on tärkeä keino sopeutua ilmastonmuutokseen • Metsillä ja puupohjaisilla tuotteilla on erityinen rooli ilmastonmuutoksen hillitsemisessä • Metsät ovat osa veden kiertoa • Metsät tukevat paikallisyhteisöjen hyvinvointia TAVOITTEET • Ilmastopositiivinen metsänhoito ja hiilinielujen ylläpito • Luonnon monimuotoisuuden ylläpitäminen ja lisääminen • Metsien ekosysteemipalvelujen turvaaminen TOIMINTATAPAMME • Kolmannen osapuolen varmentamat ja luotettavat sertifiointijärjestelmät omissa metsissämme • Kolmannen osapuolen varmentamat ja sertifioimat puun alkuperän seuranta järjestelmät, joilla varmistetaan puun alkuperän täydellinen jäljitettävyys • Ei trooppisista sademetsistä tai luon nonmetsien tilalle raivatuilta puuviljel miltä hankittua puuta • Ei toimintoja alueilla, joilla alkuperäis kansojen oikeudet ovat vaarantuneet • Ei puuviljelmiä alueilla, joilla on pulaa vedestä

Suomi ja Uruguay ovat UPM:n puunhankin nan tärkeimmät alueet. Vuoden 2020 lopussa UPMomisti noin 870 000 hehtaariametsä alueita Suomessa, Uruguayssa ja Yhdysval loissa. Suurin osa alueista sijaitsee Suomessa, yhteensä noin 515 000 hehtaaria. Uruguayssa puuviljelmiä on noin 280 000 hehtaaria ja Yhdysvalloissametsää 76 000 hehtaaria. Lisäksi vuokraamme noin 152 000 hehtaaria puuviljelmiä Uruguayssa ja hoidamme noin 1,2miljoonaa hehtaaria yksityismetsiä. Nou datamme samoja tiukkoja vastuullisuusvaati muksia kaikkiallamissä toimimme. Yhtiön omista metsäalueista noin 180 000 hehtaaria (20 %) on suojeltu. Suojeltuihin alueisiin kuuluu arvokkaita elinympäristöjä, luonnonmetsiä ja muita arvokkaita alueita. UPM:llä on kolme nykyaikaista taimi tarhaa: yksi Suomessa ja kaksi Uruguayssa. Laadukkaat taimet takaavat puiden hyvät kasvuedellytykset ja luovat tärkeän perus tan tutkimukselle. Suomessa yhtiö alkoi kasvattaa pieniä määriä leppää ja tammea. Lehtipuiden osuuden lisääminen Suomen metsissä edistää luonnon monimuotoi suutta, ilmastotavoitteita ja metsien hyvin vointia (lue lisää oikealla). Kolmannen taimitarhan rakentaminen Keski-Uruguayhin aloitettiin vuonna 2020. Vuonna 2022 käyttöönotettava uusi taimi tarha turvaa taimien riittävyyden uuden Paso de los Torosin sellutehtaan tarpeisiin. Metsät ja ilmasto Olemme sitoutuneet ilmastopositiiviseen metsänhoitoon ja luonnonmonimuotoisuu den lisäämiseen. Metsät ja niidenmonimuo toisuus ovat hyväksi ilmastolle. Varmis

tamme, että metsämme toimivat edelleen hiilinieluina, pysyvät vastustuskykyisinä ja monimuotoisina muuttuvissa olosuhteissa ja kasvavat hyvin tuleviakin sukupolvia varten. Jotta metsämme säilyvät hiilinieluina, niiden kasvun on oltava käyttöä suurempaa. Pyrimme parantamaan metsiemme elinvoi maisuutta, kasvua ja hiilensidontaa. Omien ja vuokrametsien vuosittainen hiilinielu on vastannut keskimäärin 6,1 miljoonaa tonnia hiilidioksidia edellisten viiden vuoden aikana. (Suomen osuus on 1,1 miljoonaa tonnia, Uruguayn 4,9 ja USA:n 0,1). Kehi tämme edelleen yhdessä tiedeyhteisöjen kanssa hiililaskentaa ja seurantaa. Pyrimme yhtenäistämään maankäytön ja metsien hiililaskentaa eri maiden välillä. Teemme jatkuvasti työtä luonnon moni muotoisuuden parantamiseksi yhtiön metsissä Suomessa. Edistämme monimuo toisuutta osana jokapäiväistä metsänhoitoa sekä suojelun ja sidosryhmäyhteistyöhank keiden avulla. Vuonna 2020 kehitimme yhteistyössä tutkijoiden kanssa indikaat torit, joiden pohjalta seuraamme luonnon monimuotoisuuskehitystä suhteessa asetta maamme tavoitteeseen. Indikaattorit ovat: Luonnon monimuotoisuuden parantaminen

Sertifioidun kuidun osuus %

Vastuullinen hankinta sivu 80 Vastuullinen tuotteen elinkaari sivu 82

Tavoite

TAVOITTEET 2030

Sertifioidun kuidun osuus 100 % vuoteen 2030 mennessä 83 % saavutettu

• Vahva sidosryhmäyhteistyö • 2030-vastuullisuustavoitteet

CASE

UPM kaksinkertaistaa lehtipuuston määrän omissa metsissään Suomessa. Lehtipuiden lisää minen parantaa metsän kasvua ja tuottoa sekä monipuolistaa metsälajistoa. Luonnon moni muotoisuus auttaa metsiä kestämään paremmin ilmastonmuutoksen aiheuttamia sääilmiöitä ja pysymään terveempinä. Tavoitteen myötä lehtipuuston osuus nousee viidesosaan koivulle soveltuvissa kohteissa. UPM:n omalla taimitarhalla Joroisissa on kasva LEHTIPUIDEN LISÄÄMINEN PARAN TAA ILMASTOKESTÄVYYTTÄ

tettu myös pieniä määriä tammea ja tervaleppää, joiden avulla voidaan lisätä luonnon monimuo toisuutta. Lajien välinen lisääntyvä kilpailu luo ekosysteemiin tasapainoa ja vähentää yksittäisten lajien ylivallan riskiä ja vahingollisia vaikutuksia. Useammat lajit tarjoavat mahdollisuuksia laajentaa puupohjaisten tuotteiden valikoimaa, ja elinvoimai set sekametsät kasvattavat myös hiilinielua. UPM on ensimmäinen metsäyhtiö, joka on asettanut tavoitteen parantaa todennetusti metsäluonnon tilaa omissa metsissään Suomessa .

UPM:N METSÄT JA PUUVILJELMÄT 2008

Metsät ja puuviljelmät, omat ja vuokratut (1 000 ha)

• Puulajit • Metsien ikä • Metsien rakenne • Suojelualueet • Avainbiotoopit • Ennallistaminen

7,2