UPM Vuosikertomus 2020

ENERGIATEHOKKUUS JA ILMAPÄÄSTÖT

Etsimme jatkuvasti uusia ratkaisuja, joilla voimme minimoida ym päristövaikutuksemme. Valitsemme optimoituja energialähteitä ja tuotantomenetelmiä sekä parannamme energiatehokkuutta.

Suosimme uusiutuvien ja muiden hiilineut raalien energialähteiden käyttöä. UPM:n käyttämistä polttoaineista 72 (70) % on biomassapohjaisia polttoaineita. Säästä riippuvaisten energiantuotantomuotojen lisääntyessä eri puolilla maailmaa säätö voiman tarve energiajärjestelmissä kasvaa. Vesivoima on tehokkain ja kestävin tapa tuottaa säätövoimaa. UPM:llä on merkit tävä määrä vesivoimaloita Suomessa. Sähköä ja lämpöä käyttävät paperi- ja sellutehtaat muodostavat merkittävimmän osan yhtiön energiankulutuksesta. Energiaa kuluu mekaanisen massan valmistukseen, pumppaamiseen ja kuivattamiseen. Tuo tamme höyryä ja sähköä lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitoksissa (CHP) kaikilla sellutehtailla ja lähes kaikilla paperiteh tailla. Joillakin tehtailla ulkopuoliset tai osaomisteiset voimalaitosyhtiöt tuottavat kaiken tai osan energiasta. Energiatehokkuutta parannetaan jatkuvasti Pyrimme jatkuvasti parantamaan toimin tojemme energiatehokkuutta auditointien, innovaatioiden ja investointien avulla. Vuonna 2020 emme kuitenkaan saavutta neet vuosittaista yhden prosentin energia tehokkuuden parannustavoitettamme. Vuonna 2020 toteutuneiden energian säästöinvestointien ansiosta yhtiön ener

dipäästöjen ja happamoittavien savukaasu jen (NOx ja SO 2 ) vähentämistavoitteita. Pyrimme tavoitteisiin jatkuvalla paranta misella ja investoinneilla. UPMNordlandin paperitehtaalle Sak saan rakennetaan maakaasua hyödyntävä lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitos. UPM on tehnyt E.ON:n kanssa sopimuk sen bioenergiaa käyttävän kattilan asen tamisesta UPMHürthin paperitehtaalle Saksaan. Uusi kattila korvaa nykyisen

giakustannukset laskivat 0,3 (1,2) miljoonaa euroa, hiilidioksidipäästöt vähenivät 2 400 (12 800) tonnia ja energian kulutus väheni 13 000 (41 000) MWh. Vuositasolla hank keilla säästettiin 0,8 (1,4) miljoonaa euroa, 8 600 (15 600) tonnia hiilidioksidipäästöjä ja 44 000 (49 000) MWh energiaa. Vähensimme päästöjämme ilmaan Tammikuussa 2020 tiukensimme vuodelle 2030 asettamiamme fossiilisten hiilidioksi

UPM VUOSIKERTOMUS 2020