UPM Vuosikertomus 2020

VASTUULLISTA VEDENKÄYTTÖÄ Vedellä on oleellinen rooli liiketoiminnassamme vastuullisesta metsänhoidosta tuotantoon. Se on myös tärkeä uusiutuvan energian lähde.

YK:n Global Compact CEOWater Mandate -aloitteen allekirjoittajana noudatamme vastuullisen vedenkäytön periaatteita. Pyrimme käyttämään vettä ympäristön kannalta kestävällä, taloudellisella ja sosi aalisesti hyväksyttävällä tavalla. UPM oli yksi maailman kymmenestä yrityksestä, jotka CDP listasi AAA-luokkaan tunnustuksena merkittävistä toimistamme muun muassa vastuullisen vedenkäytön edistämiseksi. Vedenkäytön jatkuvaa parantamista Sellun ja paperin tuotantoprosesseissa tarvittavaa vettä kierrätetään ja käyte tään uudelleen mahdollisimman paljon. Prosessista syntyvän ja puhtaalla vedellä korvattavan jäteveden määrä on hyvin vähäinen. Noin 95 % paperitehtaiden prosesseissa käyttämästä vedestä kierräte tään uudelleen ja vain noin 5 % korvataan puhtaalla vedellä. Veden käytön vähentämi nen tarkoittaa myös sähkön, kemikaalien ja lämpöenergian käytön vähenemistä. Kaikkien UPM:n sellu- ja paperitehtai den jätevedet puhdistetaan sekä mekaa nisesti että biologisesti. Globaali vesiasi antuntijoiden verkosto jakaa parhaita käytäntöjä ja varmistaa parhaan mahdolli sen tuloksen. Jatkoimme useiden potentiaalisten kierrätysravinnelähteiden testaamista ja tehtaiden välisten yhteistyömahdolli suuksien kartoittamista. Esimerkiksi UPM Kymillä alettiin hyödyntää biokaasulaitok sen jätevettä, jolla voidaan korvata puolet ravinteena käytettävästä ureasta. Saksassa UPMHürth korvaa kaiken käyttämänsä urean kemianteollisuuden sivuvirtana

syntyvällä ammoniumsulfaatilla. Testaus jatkuu useilla tehtailla vuonna 2021. Kaikki sellu- ja paperitehtaat ovat laati neet suunnitelman vedenkäytön ja jätevesi kuormituksen vähentämiseksi vuoteen 2030 mennessä. Poikkeuksellinen vuosi 2020 toi haasteitamonelle tehtaalle, mutta positii vistakin kehitystä on nähtävissä. Esimer kiksi UPMPietarsaaressa jätevedenmäärä sellutonnia kohden laski 9%parannetun sellulinjan ja paremman pesutehokkuuden ansiosta. UPMChangshun tehdastoimintojen optimointi jatkui ja jäteveden määrä pape ritonnia kohden väheni edelleen 14 %. Teh das palkittiin lokakuussa jo toisen kerran vesitehokkuuden edelläkävijänä. Lisäksi useat tehtaat ottivat käyttöön kehittyneen prosessiseurannan tai enna koivat analytiikkamallit jätevedenkäsit telynsä edelleen optimoimiseksi. Uusien toimintatapojen ja teknologioiden sekä kemikaali- ja konetoimittajien kumppa nuuksien tutkiminen jatkui vuonna 2020. Joitakin teknologioita pilotoitiin vuosina 2019–2020, ja työ jatkuu vuonna 2021. Yhteistyötä sidosryhmien kanssa Vesivarat ja hyvä vesienhallinta kaikkialla missä toimimme ovat UPM:n vastuulli sen vedenkäytön ytimessä. Esimerkiksi UPMRaflatac tekee yhteistyötä WWF Puolan kanssa Rivers for Life -hankkeessa. Suomessa UPM toimii yhdessä Baltic Sea Action Groupin kanssa uusien kierrätys ravinnelähteiden löytämiseksi. Yhteistyö edistää yhtiön 2030-vastuullisuustavoitetta käyttää jätevedenpuhdistamoissaan ainoas taan kierrätysravinteita.

UPM:n prosessijäteveden määrä

m 3 /t

MERKITYS • Maailman vesivarat ovat niukat ja jokainen vesialue on ainutlaatuinen • Metsillä on ratkaiseva rooli veden kiertokulussa • Vesi on keskeinen resurssi sellun- ja paperinvalmistuksessa TAVOITTEET • Vastuullinen vedenkäyttö • Toiminnan vesivaroihin kohdistuvien negatiivisten vaikutusten minimointi TOIMINTATAPAMME • Vettä paljon vaativat toiminnot alueilla, joilla on riittävät vesivarat • Tehokas vedenkäyttö ja asianmukaiset kierrätystekniikat • Käytetyn veden puhdistaminen parhailla käytettävissä olevilla tekniikoilla • Veden palauttaminen alkuperäiselle vesialueelle aina kun mahdollista • Yhteistyö paikallisten sidosryhmien kanssa negatiivisten vaikutusten minimoimiseksi ja veden saatavuuden varmistamiseksi kaikille • 2030-vastuullisuustavoitteet

Tavoite

Paperitonnia kohti Sellutonnia kohti

TAVOITTEET 2030

Jäteveden määrää vähennetään 30 % vuoden 2008 tasosta vuoteen 2030 mennessä

10 % saavutettu keskimääräistä UPM:n tuotetta kohti

TAVOITTEET 2030

Kemiallista hapenkulutusta (COD) vähennetään 40 % vuoden 2008 tasosta vuoteen 2030 mennessä 33 % saavutettu keskimääräistä UPM:n tuotetta kohti

sidosryhmien kanssa näiden vaikutusten minimoimiseksi. UPM:n vaelluskalaohjelma jatkui Suo messa vuonna 2020. Pielisjoella vihittiin käyttöön Saimaan järvilohen poikastuo tantoalue ja Sapsokosken vanha mylly ja myllypato purettiin. Olemme mukana tutki musohjelmassa, joka arvioi uusia kohteita kalakantojen elvyttämiseksi.

Vesivoimalaitosten vaikutusten minimointi UPM on tuottanut vesivoimaa yli sadan vuoden ajan, ja UPMEnergy on Suomen toiseksi suurin sähköntuottaja. Vaikka vesivoima on kustannustehokas, uusiutuva ja päästötön tapa tuottaa sähköä, se voi myös vaikuttaa haitallisesti vesistöihin ja niitä ympäröiviin alueisiin. Teemme tiivistä yhteistyötä viranomaisten ja muiden

UPM VUOSIKERTOMUS 2020

Made with FlippingBook - Online catalogs