UPM Vuosikertomus 2020

KIERTOTALOUS JA RESURSSITEHOKKUUS Käytämme raaka-aineita tehokkaasti, ja monet tuotteistamme on

valmistetaan uutta tarran taustapaperia. UPM on myös pitkään käyttänyt keräys paperia graafisen paperin valmistuksessa. Vuonna 2020 käytimme keräyspaperia noin 1,8 (2,3) miljoonaa tonnia. Kaikesta pape rintuotannossa käyttämästämme raaka-­ aineesta 26 (28) % oli kierrätyskuitua. Olemme esimerkiksi INGEDE-järjestön (International Association of the Deinking Industry) jäsen ja CLIC Innovation Oy:n osakas. CLIC Innovation on avoin suoma lainen innovaatioklusteri, jonka tavoitteena on läpimurtoinnovaatiot bio- ja kiertota loudessa sekä cleantech-hankkeissa. UPM Raflatac on aktiivinen kansainvälisen kier totalousajatusjohtajan Ellen MacArthur Foundationin jäsen. Vuonna 2020 olimme ensimmäistä kertaa mukana Ellen McArt hur Foundationin Circulytics-arvioinnissa, josta saimme yleisarvosanan B+. Vuonna 2020 UPM Specialty Papers ja UPMRaflatac liittyivät Euroopan CELAB-konsortioon tavoitteena edistää tarrateollisuuden kiertotaloutta. Olimme myös edelleen mukana suomalaisessa UUMA3-ohjelmassa, jonka tavoitteena on edistää kierrätysmateriaalien käyttöä maanrakennuksessa. Osallistuimme myös useampaan sivuvirtojemme hyödyntämi seen liittyvään tutkimushankkeeseen. Aktiivinen toiminta kiertotalous- verkostoissa

MERKITYS • Globaalit megatrendit, kuten väestönkasvu, johtavat kilpailuun niukkenevista luonnonvaroista • Kiertotalous ja resurssitehokkuus vähentävät resursseihin ja ympäristöön kohdistuvaa painetta ja luovat kilpailuetua TAVOITTEET • Materiaalivirtojen tehokkaan käytön edistäminen ja kiertotalousratkaisujen toteutus – vähennä, kierrätä ja käytä uudelleen TOIMINTATAPAMME • Kiertotalousajattelu • Tuotantojätteen kierrätys ja uudelleenkäyttö sekä sivutuotteiden hyödyntäminen • Parhaiden käytettävissä olevien tekniikoiden (BAT) hyödyntäminen • Eri toimijoiden välinen yhteistyö • 2030-vastuullisuustavoitteet

valmistettu sivuvirroista, tähteistä tai jätteestä. Kehitämme jatkuvasti uusia ratkaisuja vauhdittaaksemme siirtymistä kiertotalouteen. Näin vastaamme ilmastonmuutokseen ja luonnonvarojen niukkuuteen.

jätteiden ja sivutuotteiden parissa työs kentelee useita sisäisiä työryhmiä. Sellun tuotannosta tuleva viherlipeäsakka on eräs haastavimmista tähteistä, ja teemme paljon työtä löytääksemme sille uusia käyttöta poja. Tuotannon orgaaniset tähteet, kuten kuoret ja hakkuutähteet sekä siistauksessa ja vesien puhdistamisessa tarvittavat kui tupitoiset kiintoaineet, käytetään ensisijai sesti omassa energiantuotannossa. Poltta mattomia kuitupitoisia jätteitä käytetään tiilenvalmistukseen sekä maanrakennuk seen ja -parannukseen. UPM:n kiinteästä jätteestä suurin osa on biomassapohjaisesta energiantuotannosta syntyvää tuhkaa. Vuonna 2020 92 % tuhkasta käytet tiin esimerkiksi maanparannusaineena, sementtiteollisuudessa sekä omassa toi minnassa korvaamaan natriumhydroksidia ja paperin tuotannossa tarvittavan täyteai neen raaka-ainetta. Toinen kiertotalouteen liittyvä tavoit teemme on käyttää ainoastaan kierrätettyjä ravinteita jätevedenpuhdistuksessamme vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2020 kier rätettyjen ravinteiden osuus oli 28 %. (Lue lisää sivu 92.) Monet tuotteistamme valmistetaan sivu virroista. Esimerkiksi uusiutuvat UPM BioVerno -diesel ja -nafta valmistetaan kemiallisen selluntuotannon tähteenä syn tyvästä raakamäntyöljystä. Vanerin valmis tuksen öljypohjaisia kemikaaleja korvaa vassa WISA BioBond -liimausteknologiassa Sivuvirtojen ja kierrätysmateriaalien hyödyntäminen

Meille kiertotalous on kestävän tulevai suuden kulmakivi. Elinikäinen tuotevastuu kattaa tuotteen koko arvoketjun raaka-ai neiden hankinnasta lopputuotteisiin ja niiden kierrättämiseen tai hävittämiseen. Avoin ja läpinäkyvä tuoteviestintä vahvistaa toimintaamme. Vuodelle 2030 asetetuilla ympäristöta voitteilla tähtäämme siihen, että tuotan tomme toimii tehokkaasti ja vaikutamme positiivisesti YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen. Tavoitteemme on minimoida jätteen määrä ja maksimoida kierrätys sekä luoda lisäarvoa uusilla teknologiaratkaisuilla. Etsimme aktiivi sesti yhteistyökumppaneita, joiden kanssa voimme kehittää sivuvirtoja hyödyntäviä, tuotekehitystä tukevia ja toimitusketjun tehokkuutta parantavia kiertotalousinno vaatioita. Kiertotaloustavoitteemme Vuoteen 2030 mennessä emme vie pro sessijätettä kaatopaikalle tai polta sitä ilman energian talteenottoa. Vuonna 2020 keskimäärin 89 (89 %) UPM:n prosessijät teestä kierrätettiin tai käytettiin uudelleen. Energian talteenoton osuus tästä oli 19 %. UPM:n tuotantolaitoksista 64 % on jo saavuttanut sataprosenttisen hyötykäyt töasteen. Kokonaiskaatopaikkajätteemme määrä nousi kuitenkin 3 % verrattuna vuo teen 2019. Tämä johtui siitä, että joillakin paikkakunnilla hyötykäyttömahdollisuudet olivat rajalliset. Jaamme yhtiön sisällä parhaita käy täntöjä, tutkimustuloksia ja ideoita, ja

Prosessijätteiden määrä kaatopaikalle 1 000 t

Kohti fossiilisista raaka-aineista riippumatonta tulevaisuutta sivu 16 Metsistä kestäviksi tuotteiksi sivu 18 Kestävä metsänhoito sivu 86

Vastuullinen tuotteen elinkaari sivu 82 Energiatehokkuus ja ilmapäästöt sivu 88 Vastuullista vedenkäyttöä sivu 92 Hallituksen toimintakertomus sivu 118

Tavoite

Ei kaatopaikkajätettä tai jätteen polttoa ilman energian talteenottoa vuoteen 2030 mennessä 89 % prosessijätteestä

TAVOITTEET 2030

CASE

kierrätetty tai käytetty uudelleen

RATKAISUJA RULLAKÄÄREIDEN MUOVIHAASTEESEEN

selvitettiin, riittääkö tuo määrä suojaamaan paperia kosteudelta. Testit paljastivat, ettei po lyeteenin määrää voida ilman riskiä vähentää enempää. Toimien on laskettu vähentävän po lyeteenin määrää vuosittain noin 400 tonnilla, joka vastaa noin 15–20 rekkalastia. Hankkeella pyritään optimoimaan materiaalien käyttöä ja vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Samalla on kuitenkin varmistettava, että pa perirullat eivät vahingoitu kuljetuksessa, koska siitä syntyisi huomattavasti enemmän jätettä ja haittaa ympäristölle. Pitkän tähtäimen tavoitteemme on löytää vaihtoehtoja, joilla voimme korvata perinteisen muovin pakkaamisessa kokonaan.

käytetään selluntuotannon sivutuotteena syntyvää ligniiniä. Edistämme myös aktiivisesti kierrätet tävyyttä tuotteen koko elinkaaren osalta. UPMRaflatac kerää tarralaminaattijätettä 180 asiakkaalta ja kumppanilta maailman laajuisesti ja kierrättää sen Rafcycle®-pal velussaan. Palvelun ansiosta tarrajätteestä tehdään pintapaperia, aikakauslehtipaperia ja komposiittimateriaalia. UPM Specialty Papers on kehittänyt ainutlaatuisen UPM LinerLoop™ -konseptin, jossa kerätystä taustapaperista poistetaan silikoni ja siitä

UPM kehittää yhdessä arvoketjunsa toimijoiden, kuten pakkaamisen keskittyvän Walki Grou pin, kanssa innovatiivisia ratkaisuja muovin vähentämiseksi pakkauksissa. Uusimmassa yhteistyöhankkeessa tavoitteeksi asetettiin pie nentää fossiilipohjaisen polyeteenin (PE) määrää paperirullakääreissä riskeeraamatta kääreiden kosteuskestävyyttä. Hankkeessa testattiin muutamalla paperiteh taalla materiaalia, jossa osa fossiilipohjaisesta polyeteenistä korvattiin vastaavalla biopohjai sella muovilla, jonka raaka-aine on UPM:n sel lutuotannon tähteenä syntyvä raakamäntyöljy.

Testejä tehtiin kolmen kuukauden ajan, ja sa malla kerättiin palautetta koko toimitusketjulta. Testien perusteella materiaalien laadussa ei ole merkittäviä eroja. Polyeteenin määrä rullakääreissä väheni 20 grammasta 15 grammaan per neliö. Testeillä

UPM VUOSIKERTOMUS 2020

Made with FlippingBook - Online catalogs