UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

Luokitusjärjestelmäkelpoinen liikevaihto (pois lukien ydinvoimaan ja fossiilisiin kaasuihin liittyvät toiminnot)

EU-Taksonomia Vuonna 2020 julkaistiin Euroopan unionin kestävän rahoituksen luokitusjärjestelmä eli taksonomia (EU:n asetus 2020/852). Vuonna 2021 Euroopan komissio hyväksyi taksonomia-asetuksen delegoidun tiedonantovelvoitesäädöksen, joka velvoittaa suuret rahoitusalan yritykset sekä muut kuin rahoitusalan yritykset esittämään tietoja varojensa ja taloudellisten toimintansa ympäristösuoriutumisesta sijoittajille. Vuodesta 2022 eteenpäin julkistettavissa vuosikertomuksissa suurten yritysten tulee esittää taksonomia- eli luokitusjärjestelmäkelpoinen osuus taloudellisista toiminnoistaan. Taksonomiakelpoinen toiminta on toimintaa, joka kuuluu taksonomiasääntelyn delegoitujen asetusten piiriin. Vuonna 2023 suurten yritysten tulee lisäksi raportoida sellaiset toiminnot, jotka ovat taksonomian mukaisia eli ne noudattavat asetuksen määrittelemiä ympäristötavoitteita ja niiden teknisiä luokitteluvaatimuksia. Alkuvaiheessa pääpaino on EU:n ilmastoa koskevan delegoidun säädöksen mukaisesti sellaisissa toiminnoissa, jotka myötävaikuttavat ympäristön kannalta kestäviin ilmastotavoitteisiin eli ilmastonmuutoksen hillintään ja ilmastonmuutokseen sopeutumiseen. Tämän lisäksi Euroopan komissio antoi maaliskuussa 2022 delegoidun asetuksen muutoksen, joka sisällyttää tiukoin edellytyksin tietyt ydin- ja kaasuenergiaan liittyvät toiminnot osaksi EU:n kestävän rahoituksen luokitusjärjestelmää. Se julkaistiin heinäkuussa 2022 ja astui voimaan tammikuusta 2023 alkaen. Vuonna 2021 UPM teki arvioinnin tunnistaakseen ne toiminnot, jotka ovat taksonomiakelpoisia eli ovat sisällytetty EU-taksonomian piiriin. Vuonna 2022 UPM suoritti perusteellisen arvioinnin taksonomian mukaisista eli ympäristön kannalta kestävistä toiminnoista sääntelyssä määriteltyjen kestävyysvaatimusten perusteella. Tarkemman arvioinnin perusteella UPM arvioi uudelleen joitakin taksonomiakelpoisiksi luokittelemiansa toimintoja. Arviointia johtivat UPM:n talous- ja vastuullisuustiimit, ja se toteutettiin yhteistyössä useiden UPM:n funktioiden ja liiketoimintojen kanssa. EU:n NACE-luokitusta (EU:n tilastollinen toimialaluokitus) käytettiin viitemateriaalina toimintojen tunnistamisessa. Tunnistetut taksonomiakelpoiset toiminnat keskittyvät ilmastonmuutoksen hillinnän tavoitteeseen. Arviointi ja sen tulokset perustuvat tämänhetkiseen tietämykseen ja saatavilla oleviin tulkintoihin EU:n asetuksesta ja se on kattanut 'merkittävän edistämisen'- ja 'ei merkittävää haittaa'- kriteerit vastaavien toimintojen osalta. Tämän lisäksi vähimmäistason suojatoiminen täyttyminen on arvioitu. Ydinenergiaan ja fossiilisiin kaasuihin liittyen, UPM indentifioi ydinvoimatoimintoja Pohjolan Voima Oyj:n (PVO) osakeomistustensa

kautta, jolla on suora osakeomistus Teollisuuden Voima Oyj:ssä. TVO käyttää kahta ydinvoimalaa Olkiluodossa (Olkiluoto 1 ja Olkiluoto 2) ja rakentaa uutta ydinvoimalaa (Olkiluoto 3) Olkiluotoon Suomessa. Olkiluoto 3 on edennyt koekäyttövaiheeseen. UPM ei tunnistanut delegoidun asetuksen muutoksen mukaisia fossiiliseen kaasuun liittyviä toimintoja. UPM arvioi uudelleen taksonomia- eli luokitusjärjestelmäkelpoisia toimintojaan ja teki seuraavat muutokset luokitteluihin vuoteen 2021 verrattuna: • UPM raportoi kaiken lämmön yhteistuotannon bioenergialla toiminnon 4.20 alla, ei enää jaoteltuna toimintoihin 4.15, 4.19 ja 4.20. • UPM luokitteli uudelleen biokemikaalijalostamonsa investoinnin toiminnosta 3.14 toimintoon 3.6, joka sisältää muiden vähähiilisten teknologioiden valmistuksen. • Paperin tuotanto enimmäkseen kierrätetyistä raaka-aineista sekä luokitusjärjestelmäkelpoiseksi toiminnoksi, johtuen Euroopan komission ilmoituksesta koskien delegoidun asetuksen tulkintaa (2022/C 385/01) liittyen arvoketjuihin. Muiden kuin rahoitusalan yritysten, jotka ovat Muun kuin taloudellisen tiedon raportointi -direktiivin piirissä, tulee esittää keskeisiä suorituskykymittareita ("KPI"). Nämä mittarit ovat liikevaihto, pääomamenot (CapEx) ja toimintamenot (OpEx) liittyen sellaisiin taloudellisiin toimintoihin, jotka ovat luokitusjärjestelmäkelpoisia sekä ympäristön kannalta kestäviä, kuten komission delegoidussa asetuksessa on määritelty. Luokitusjärjestelmäkelpoisiin sekä ympäristön kannalta kestäviin toimintoihin liittyvät taloudelliset tiedot on esitetty seuraavissa taulukoissa taksonomiasääntelyn 8. artiklan mukaisesti. Konserni on varmistanut, että jokainen toiminta on huomioitu ainoastaan kerran keskeisiä tuloskykymittareita laskettaessa. Vuonna 2022 UPM:n luokitusjärjestelmän mukainen eli ympäristön kannalta kestävä liikevaihto sisältäen ydinvoimatoiminnot oli yhteensä 896 miljoonaa euroa eli 8 % kokonaisliikevaihdosta, ympäristön kannalta kestävät pääomamenot olivat 424 miljoonaa euroa eli 26 % kokonaispääomamenoista ja ympäristön kannalta kestävät toimintamenot 109 miljoonaa euroa eli 17 % kokonaistoimintamenoista, kuten ne ovat määritelty komission delegoidussa asetuksessa. biokomposiittiliiketoiminta uudelleen luokiteltiin luokitusjärjestelmäkelpoisesta toiminnosta 5.9 ei

Ei merkittävää haittaa - kriteerit (DNSH: Does Not Significantly Harm)

Merkittävän edistämisen kriteerit

Ilmastonmuutokseen sopeutuminen

Vesivarat ja merten luonnonvarat

Vähimmäistason suojatoimet Luokitu sjärjest elmän mukain en osuus Luokitu sjärjest elmän mukai nen osuus

Biologinen monimuotoisuus ja Ilmastonmuutoksen hillintä

Biologinen monimuotoisuus ja

Ympäristön pilaantuminen

Ilmastonmuutoksen hillintä

Absoluuttinen liikevaihto

Osuus liikevaihdosta %

Luokk a (mah dollist ava toimin ta =M)

Luok ka (siirt ymä toim inta = S)

ekosysteemit

Kiertotalous

Koodit (t)

Taloudelliset toiminnat

liikeva ihdost a, 2021

liikevai hdosta, 2022

A. LUOKITUSJÄRJESTELMÄKELPOISET TOIMINNAT

milj. euroa

% %

K/E K/E K/E K/E K/E K/E K/E %

M S

A.1 Ympäristön kannalta kestävät (luokitusjärjestelmän mukaiset) toiminnat

A2.1, A2.2, A2.3

1.3. Metsänhoito

0% 100%

D35.1. 1

4.5. Sähköntuotanto vesivoimalla

1% 100%

M

4.13. Liikenteessä käytettävän biokaasun ja biopolttoaineen sekä bionesteiden valmistus

D35.2. 1 D35.1. 1, D35.3

3% 100%

M

4.20. Lämmön tai jäähdytyksen ja sähkön yhteistuotanto bioenergialla Ympäristön kannalta kestävistä (luokitusjärjestelmän mukaisista) toiminnoista saatu liikevaihto (A.1) A.2 Luokitusjärjestelmäkelpoiset mutta ei ympäristön kannalta kestävät (muut kuin luokitusjärjestelmän mukaiset) toiminnat

1% 100%

5% 100%

1.3. Metsänhoito

A2.40 24

H50.2 5

—%

Yhteensä (A.1+A.2)

5%

95%

B. EI LUOKITUSJÄRJESTELMÄKELPOISET TOIMINNAT

Ei-luokitusjärjestelmäkelpoisista toiminnoista saatu liikevaihto (B)

11 094 95%

11 720 100%

Yhteensä (A+B)

Ei luokitusjärjestelmäkelpoisista toiminnoista saatu liikevaihto (B) sisältää luokitusjärjestelmäkelpoiset ja ympäristön kannalta kestävät ydinvoimaan liittyvät toiminnot

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2022 UPM VUOSIKERTOMUS 2022 142

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2022