UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

biotuotteiden kehittämiseen. Keskukset keskittyvät tutkimukseen, pilotointiin ja analysointiin, mikä mahdollistaa saumattoman yhteistyön asiakkaiden, arvoketjun kumppaneiden ja tutkimuslaitosten, kuten yliopistojen, kanssa. Ne tekevät tiivistä yhteistyötä UPM:n tehtaiden, liiketoimintojen ja liiketoimintakohtaisten tutkimuskeskusten kanssa eri maissa. UPM:n ensimmäinen eukalyptusviljelmiin erikoistunut metsätalouden tutkimuskeskus aloitti toimintansa Uruguayn Paysandússa vuonna 2022. Tutkimustyö keskittyy erityisesti korkean tuottavuuden geneettisiin materiaaleihin, optimaaliseen puulaatuun sekä kehittämään vastustuskykyä tuholaisille ja taudeille, jotka voivat aiheuttaa vahinkoa viljelmille. Uudessa keskuksessa on huippuluokan laboratoriot ja laitteet sekä erityiset kasvihuoneet ja taimitarhat erilaisiin tutkimustarkoituksiin. Kehitimme T&K-osaamista Tutkimus- ja kehitys tukee kasvu- ja vastuullisuustavoitteitamme globaalisti, parantaa teknologian aktivoimia liiketoimintamahdollisuuksia ja ylläpitää nykyisten liiketoimintojen tuloksia. Kasvuliiketoiminnot sekä tiivis yhteistyö asiakkaiden ja tuotannon kanssa ovat työn keskiössä. Kehitämme osaamista jatkuvasti liiketoimintojemme tulevia tarpeita varten. Osaamisen kehittäminen, teknisten kyvykkyyksien lisääminen ja uudet työskentelytavat ovat välttämättömiä koko organisaatiolle. Vuonna 2022 keskityimme erityisesti digi- ja data- sekä kemiaosaamisen kehittämiseen. Aloitimme myös uusien laboratorioteknikoiden ja pilotointilaitoksen operaattoreiden oppisopimuskoulutuksen näiden alojen kasvaviin tarpeisiin. Sisäisen osaamisen kehittämisen lisäksi teemme yhteistyötä yliopistojen ja ammattikoulujen kanssa vastavuoroisen oppimisen kehittämiseksi esimerkiksi Aalto International Talent -mentorointiohjelmassa. UPM Biochemicals - kasvatamme uutta liiketoimintaa Maailman ensimmäisen teollisen mittakaavan puupohjaisia biokemikaaleja valmistavan biojalostamon rakennustyöt Leunassa ovat hyvässä vaiheessa, vankka liiketoimintamalli on lähes valmis ja uudet asiakaskumppanuudet lujittavat kaupallisesti lupaavaa tulevaisuutta. Teollisten toimijoiden on pienennettävä hiilijalanjälkeään välittömästi. UPM:n uuden sukupolven biokemikaalit antavat brändeille mahdollisuuden määrittää nettonollatavoitteensa uudelleen, vähentää merkittävästi Scope 3 -päästöjään ja luopua fossiilipohjaisten kemiallisten raaka-aineiden käytöstä lopullisesti. Innovatiiviset biokemikaalimme tukevat siirtymistä kemianteollisuudesta kohti uusiutuvaa biokiertotaloutta. Niiden raaka-aine on hankittu kestävästi ja vastuullisesti hoidetuista metsistä. UPM:n 750 miljoonan euron investointi Leunassa muotoutuu hyvää vauhtia, ja laitoksen arvioidaan käynnistyvän vuoden 2023 loppuun mennessä. Biojalostamo on maailman ensimmäinen teollisen mittakaavan laitos laatuaan, ja tarkkuutta vaaditaan sen kaikissa suunnittelu- ja rakennusvaiheissa. Biojalostamossa valmistetaan puusta uuden sukupolven biokemikaaleja: bio-monoetyleeniglykolia (BioMEG) ja uusiutuvia toiminnallisia täyteaineita. Lisäksi biojalostamo tuottaa bio monopropyleeniglykolia (BioMPG) ja teollisia sokereita. Tammikuussa 2022 päivitimme biojalostamon uuden käynnistymisaikataulun, minkä jälkeen onnistuimme ratkaisemaan globaaleista hankintaketjujen häiriöistä aiheutuneet haasteet. Työmaa on edistynyt niin, että betoniperustukset on valettu, sähköverkkoa kantava suuri putkiteline on rakennettu ja ensimmäiset rakenteet ovat lähes valmiita. Samalla kun rakennamme biojalostamoa, valmistelemme liiketoimintaa täyteen valmiuteen. Olemme palkanneet biojalostamon

toiminnasta vastaavat operaattorit ja aloittaneet heidän kouluttamisensa sekä perustaneet luotettavia toimitusketjuja. Olemme myös laajentaneet raaka-aineiden hankintaverkostoamme, minkä ansiosta ensimmäiset puutoimitukset toimitettiin työmaalle marraskuussa. Puutoimitusten myötä olemme voineet aloittaa puunkäsittelyn ja -jalostuksen testaamisen. Yhdessä metsäarvoketjun kumppanien kanssa rakennetut verkostot ovat auttaneet meitä osoittamaan puun käytön hyötyjä laajasti sidosryhmillemme. Etenimme tuotteidemme kaupallistamisessa kansainvälisillä markkinoilla. Esittelimme ligniinipohjaisen uusiutuvat toiminnalliset UPM BioMotion™ -täyteaineemme (Renewable Functional Filler, RFF) maailman suurimmilla kumiteollisuuden messuilla Nürnbergissa sekä vahvistimme jakeluverkostoamme. European Rubber Journal -lehti arvosti täyteaineet joustomuovi- ja kumiteollisuuden merkittävimmiksi vastuullisiksi tuotteiksi. Uusiutuvat UPM BioPura™ -monoetyleeniglykolimme (bMEG) olivat ehdolla Packaging Europe -lehden vuoden 2022 Sustainability Awards - innovaatiopalkinnon saajaksi. Lisäksi ilmoitimme UPM BioPuran arvoketjujen hiilijalanjälkeä eri teollisuudenaloilla muuttavista kaupallisista kumppanuuksista. Globaali jalkinetuotemerkkien toimittaja Dongsung Chemical ja johtava moottori- ja akkujäähdytysnesteiden valmistaja Haertol voivat näin edistää sitoutumistaan nettonollatavoitteeseen ja saavuttaa kilpailuetua maailmanlaajuisilla markkinoilla, joilla kestävän kehityksen mukaisten tuotteiden kysyntä kasvaa. Vuonna 2022 lisäsimme henkilöstöä myös tutkimus- ja sovelluskehityslaboratorioihin. Niiden avulla voimme varmistaa laadukkaan, jatkuvan prosessien optimoinnin sekä nykyisen biokemikaalivalikoimamme tutkimus- ja kehitystoiminnan jatkumisen. Vaikka keskitymme täysin hankkeen loppuunsaattamiseen ja liiketoiminnan kasvattamiseen, olemme luoneet myös perustan biokemikaaliliiketoiminnan kasvulle. Asiantuntijatiimimme arvioi ja tutkii biokemikaalien tulevia sovelluksia. Tutkimme mahdollisuuksia vastata kemianteollisuuden arvoketjujen uusiin tarpeisiin hyödyntämällä parhaillaan valmistuvaa teknologista alustaa sekä sivuvirtoihin perustuvia tuotteita. Uusiutuvien materiaalien kysynnän kasvu jatkuu, kun hiilidioksidipäästöjä pitää vähentää. Pyrimme aktiivisesti biojalostamomme tuotteiden hiilineutraaliuteen – tai jopa hiilinegatiivisuuteen optimoimalla prosesseja ja materiaalivirtoja päästöjen vähentämiseksi entisestään. Biomassan vastuullinen hankinta on tärkeää liikekumppaneillemme. UPM:n uusiutuvien biokemikaalien valmistuksessa käytettävä puu on sataprosenttisesti sertifioitua, ja se hankitaan Leunan ja sen lähiympäristön paikallisista pyökkimetsistä luonnon monimuotoisuus ja ekosysteemit huomioon ottaen. Kaikki käytetty puu on täysin jäljitettävissä, mitä tukee kolmannen osapuolen vahvistama alkuperäketju. UPM Biomedicals - edistämme innovaatioita UPM Biomedicals on biotieteiden ja kliinisten sovellusten kaupallistamisen sekä innovaatioiden edelläkävijä. UPM Biomedicals kehittää ja tarjoaa innovatiivisia ja vastuullisia puupohjaisia biolääketieteen tuotteita lääketieteen ja biotieteiden sovelluksiin. Laadukkaiden tuotteidemme pääraaka-aine on koivusta jalostettu nanoselluloosa. Kaikki tuotteet ovat vapaita eläinperäisistä aineista. Teemme aktiivista yhteistyötä yliopistojen, tutkimuskeskusten ja keskeisten teollisuuskumppaneiden kanssa lääkeaineiden tehoseulonnan, yksilöllisen terveydenhoidon, soluterapian, 3D biotulostuksen, kudosteknologian ja edistyneen haavanhoidon

AIHE

HALLINTA

TUNNUSLUVUT

TULOKSET 2022

Vesi

UPM:n tavoitteena on minimoida yhtiön toiminnan vaikutukset vesistöihin, suojella veden luonnollista kiertokulkua metsissä ja ylläpitää vesiekosysteemien toimintaa.

Jäteveden määrää vähennetään 30 % vuoteen 2030 mennessä, vertailuvuosi 2008 Ei kaatopaikkajätettä tai jätteenpolttoa ilman energian talteenottoa vuoteen 2030 mennessä Kaikki kuitu sertifioitua vuoteen 2030 mennessä Positiivinen vaikutus metsien monimuotoiseen Suomessa (jatkuva)

Jäteveden määrä on vähentynyt 13 % keskimääräistä UPM:n tuotetta kohti vuoteen 2008 verrattuna.

Jätteet

Kiertotalous on tehokasta sekä talouden että ympäristön kannalta. UPM pyrkii uudelleenkäyttämään materiaaleja ja tuotteita, vähentämään kiinteän jätteen määrää ja lisäämään kierrätystä ja talteenottoa toiminnassaan. UPM on sitoutunut kestävään metsätalouteen ja todentaa kolmannen osapuolen varmentamilla seurantajärjestelmillä, että kaikki hankittu puu on kestävästi hoidetuista metsistä ja laillista. UPM:n pyrkii parantamaan biodiversiteettiä konkreettisilla toimilla ja maksimoida myönteisiä vaikutuksia sekä lieventää mahdollisia negatiivisia vaikutuksia maalla, virtavesissä ja tehdasympäristöissä

90 (89) % UPM:n prosessijätteestä on kierrätetty ja uudelleenkäytetty. Kaatopaikkajätteen kokonaismäärä laski 40 % vuodesta 2021. 86 (84) % UPM:n käyttämästä puusta on peräisin sertifioiduista metsistä Kokonaisuudessaan mitattiin positiivista kehitystä, kaikki alaindikaattorit positiivisia

Metsä

Luonnon monimuotoisuus

Kuvaus olennaisista riskeistä ja niiden hallinnasta on hallituksen toimintakertomuksessa sivuilla 132-137 ja vuosikertomuksessa sivuilla 32–33. Tietoja yhtiön riskienhallintajärjestelmästä on yhtiön internetsivujen Hallinnointi-osiossa ja vuoden 2022 hallinto- ja ohjausjärjestelmää koskevassa selvityksessä, joka on saatavilla myös erillisenä raporttina yhtiön internetsivuilla osoitteessa upm.fi/hallinnointi. Lisätietoja yhtiön tulokseen liittyvistä muista kuin yhtiön taloutta koskevista aiheista on saatavilla vuosikertomuksen yleisessä osiossa ja internet-sivuilla upm.fi .

Tutkimus ja kehitys Innovointia tulevaisuuteen

Painopisteemme vuonna 2022 Otimme käyttöön kestävän tuotesuunnittelun konseptin 2030-vastuullisuustavoitteemme ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet on integroitu tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Haluamme tuotteidemme luovan arvoa sidosryhmillemme tuotteiden koko elinkaaren ajan. Vuonna 2022 aloimme toteuttaa kestävän tuotekehityksen konseptia ja uusien tuotteiden kehityshankkeissa muodostimme kestävyyttä edistäviä arvolupauksia. UPM Specialty Papers -liiketoiminnassa konseptia hyödynnettiin onnistuneesti kehitystyössä ja uuden pakkauspaperin tuomisessa markkinoille. Uusi konsepti otetaan asteittain käyttöön kaikissa liiketoiminnoissa. Mallissamme elinkaariajattelu ja elinkaariarviointitiedot yhdistyvät kestävän tuotesuunnittelun käytännöiksi. Käytämme tuotekehityksessä elinkaariarviointeja ja muita kestävän kehityksen työkaluja sekä testaamme biohajoavuutta ja kierrätettävyyttä. Elinkaariarviointi on hyvä työkalu yritysten vastuullisuusviestinnän tukemiseen. Kehitimme ilmastopositiivisia tuotteita Rakenteilla oleva biokemikaalijalostamo Leunassa Saksassa mahdollistaa siirtymän fossiilisista raaka-aineista vastuullisempiin puupohjaisiin vaihtoehtoihin tekstiileissä, muoveissa, PET-pulloissa, pakkauksissa sekä lääke- ja kosmetiikkatuotteissa. Toimme markkinoille UPM BioPura™ -materiaalin, hiilineutraaleista raaka-aineista valmistetun uusiutuvan biomonoetyleeniglykolin (bMEG). Olemme uuden sukupolven biopolttoainejalostamon perussuunnitteluvaiheessa. Biojalostamo tuottaisi korkealaatuisia uusiutuvia polttoaineita, kuten kestävän kehityksen mukaista lentopolttoainetta. Tuotteet pienentäisivät merkittävästi maantiekuljetusten ja lentoliikenteen hiilijalanjälkeä, ja korvaisivat kemikaalien ja muovien fossiilisia raaka-aineita. Tutkimme myös uusia tapoja hyödyntää uusiutuvia kuitupohjaisia materiaaleja, joita voi käyttää mm. tekstiileissä, kuitukankaissa, hygieniatuotteissa, tarroissa ja joustopakkauksissa. Tutkimme myös vihreän vedyn ja biogeenisen CO2:n tarjoamia mahdollisuuksia. Laajensimme T&K-infrastruktuuria UPM:n neljä Biofore Base -tutkimuskeskusta nopeuttavat biopohjaisten tuotteiden kehittämistä. Uusin keskus Leunassa Saksassa toimii tulevan biokemikaalijalostamon yhteydessä ja erikoistuu uusien molekulaaristen

Innovaatiot sekä tutkimus- ja kehitysohjelmat ovat keskeinen osa uusien tuotteiden ja teknologioiden kehittämistä. T&K-kustannukset kattavat uusien teknologioiden, liiketoimintojen ja prosessien kehittämisen. Vuonna 2022 UPM käytti tutkimukseen ja kehitykseen 414 (266) miljoonaa euroa, mikä on 81,5 (21,3) % UPM:n liiketoiminnan rahavirrasta. Lukuun sisältyvät tutkimuksen ja kehityksen suorat kustannukset 55 (46) miljoonaa euroa, sekä kehittyvien liiketoimintojen negatiiviset rahavirrat sekä investoinnit, liiketoimintojen merkittävät kasvuhankkeet ja digitalisaatiohankkeet. Innovaatioita suojaavat patentit, tavaramerkit ja muut immateriaalioikeudet tukevat innovaatioiden muuttamista liiketoiminnaksi. UPM:llä on globaalisti yli 3 000 patenttia ja patenttihakemusta sekä lähes 1 400 tavaramerkkiä. Innovaatioiden ja teknologioiden lisensointi antaa hyvän pohjan tulevalle arvonluonnille asiakkaiden ja teknologiakumppaneiden kanssa. Esimerkiksi UPM Biochemicals omisti 592 patenttia ja patenttihakemusta vuoden 2022 lopussa, ja sen kumppanit omistivat 433 koko arvoketjun teknologiaa ja tuotteita kattavaa patenttia ja patenttihakemusta. Laaja yhteistyöverkosto Tiiviiseen yhteistyöverkostoomme kuuluu asiakkaita, yliopistoja, tutkimuslaitoksia, toimittajia ja kasvuyrityksiä. Yhteistyö nopeuttaa uusien liiketoimintaratkaisujen kehittämistä ja markkinoille pääsyä. Verkostoon kuuluvat mm. EU:n ja biomassoja jalostavan sektorin tutkimus- ja innovaatioyhteenliittymä (BBI) sekä Euroopan kemianteollisuuden järjestö (CEFIC). Olemme mukana Renewable Carbon Initiative (RCI) -aloitteessa sekä Euroopan paperi- ja selluteollisuuden keskusjärjestö CEPIn 4evergreen-hankkeessa, joka pyrkii kuitupohjaisten pakkausten 90 %:n kierrätysasteeseen vuoteen 2030 mennessä. Liityimme myös eurooppalaiseen EUROPEN-järjestöön, jonka tavoitteena on pakkausten arvoketjun hiilineutraalius. Haluamme osallistua kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen. Vuonna 2022 toimimme aktiivisesti Hydrogen Cluster Finland - vetyklusterissa, EU:n puhtaan vedyn tuotantoa edistävässä Clean Hydrogen Alliance -yhteenliittymässä sekä teollisuuden toimijoiden puhtaan vedyn tuotantoon liittyvässä Clean Hydrogen -työryhmässä.

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2022 UPM VUOSIKERTOMUS 2022 150

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2022