UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

T&K:n rooli eri liiketoiminnoissa

kehittämisessä. Yli 520 patenttia ja patenttihakemusta suojaavat nykyisiä ja tulevia tuotteitamme. Biotieteissä päätuotteemme ovat 3D-solukasvatukseen soveltuva GrowDex®-hydrogeeli ja GrowDase™-entsyymi, jolla voidaan vapauttaa eläviä soluja geelistä. Nanoselluloosa sopii erinomaisesti yhteen vaativimpienkin solujen, esimerkiksi kantasolujen tai potilasperäisten solujen, kanssa. Vuonna 2022 pilottitutkimus GrowDex-hydrogeelin käytöstä maksan solupohjaisessa mallissa valmistui. Maksamalleja käytetään lähes jokaisen uuden lääkeainekandidaatin toksisuuden testaamiseen. Ensimmäiset pienoismaksat ja muut pienoiselimet kasvavat parhaillaan UPM:n omassa solulaboratoriossa, jotta voimme jatkossa paremmin tukea asiakkaitamme ja tuotekehitystiimiämme. GrowInk™-biomusteita käytetään 3D-biotulostukseen esimerkiksi syöpätutkimuksessa, jossa syöpäkasvainmalleja voidaan käyttää eri hoitomuotojen testaamiseen. Perimmäisenä tavoitteena 3D biotulostuksessa on mahdollistaa esimerkiksi elin- tai kudossiirteiden tulostaminen potilaille. Vuonna 2022 jatkoimme nanoselluloosan toimittamista Cellinkille. Monet suomalaiset kliinisen lääketieteen ammattilaiset ja sairaalat käyttävät jo CE-merkittyjä FibDex®-haavasidoksia. Tuotteet ovat myös koekäytössä tietyissä yliopistosairaaloissa Pohjoismaissa ja Saksassa. Vuonna 2022 käynnistimme uuden, ihon pinnallisiin palovammoihin keskittyvän kliinisen tutkimuksen, jota johtavat kokeneet plastiikkakirurgit Uppsalan ja Linköpingin yliopistollisissa sairaaloissa Ruotsissa. UPM Biocomposites - luokkansa paras UPM Biocomposites luo kiertotalousratkaisuja innovatiivisilla komposiittimateriaaleilla ja terassituotteilla. Materiaalit perustuvat yhtiön omaan tutkimus- ja kehitystyöhön.

UPM ProFi hyödyntää eurooppalaista kotitalousperäistä muovijätettä ja teollisuusperäistä tarrajätettä laadukkaiden komposiittiterassilautojen valmistuksessa. UPM Raflatacin ja sen asiakkaiden tarratuotannon sivuvirrat kerätään ja toimitetaan Saksaan terassituotteiden valmistusta varten. Käytämme tuotantoprosessissa myös eurooppalaisesta kuluttajajätteestä peräisin olevaa kierrätysmuovia. UPM ProFi Piazza -valikoiman tuotteet on valmistettu jopa 75 prosenttisesti kierrätysmateriaaleista ja ovat toimivuudeltaan luokkansa parhaita. Kuulumme EU:n Circular Plastics Alliance -foorumiin. Sen tavoitteena on kasvattaa EU:n kierrätysmuovimarkkinoita 10 miljoonaan tonniin vuoteen 2025 mennessä. Vuonna 2022 koronapandemian sulkutoimien päättyminen sekä kuluttajien ja rakentamisen epävarmuus heijastuivat UPM ProFin myyntiin. Onnistuimme kuitenkin lisäämään markkinaosuuksia Keski Euroopassa, missä paikallisesti tuotetuilla tuotteilla voimme erottautua vastuullisuudella ja kierrätettävyydellä. UPM ProFi Piazza - tuotevalikoimaa laajennettiin. UPM Formi kehittää ja valmistaa puupohjaisia biokomposiitteja, joiden avulla lopputuotteen hiilijalanjälkeä voidaan pienentää jopa 80 % verrattuna vastaaviin fossiilipohjaisiin tuotteisiin. Komposiittimateriaalit soveltuvat moniin käyttötarkoituksiin, kuten keittiövälineisiin, hygieniatuotteisiin ja akustisiin laitteisiin. Tuotteet ovat elintarviketurvallisuusstandardien ja muiden vastaavien laatuvaatimusten mukaisia. Liiketoiminnan kasvu jatkui vuonna 2022, ja asiakkaamme toivat markkinoille uusia tuotteita varastointilaatikoista design-esineisiin. Kehitimme ja pilotoimme materiaalin uusia loppukäyttöalueita yhdessä uusien ja olemassa olevien asiakkaiden kanssa. Kaupallinen kiinnostus näkyi lähes sataprosenttisesti biopohjaisen UPM Formi EcoAcen vahvana kysyntänä.

LIIKETOIMINTA-ALUE TOIMINTATAPA UPM Fibres

UPM:n useita maanosia kattavasta tutkimusasiantuntemuksesta oli selvää etua vuonna 2022. Maailmanlaajuisen tutkimus- ja kehitystyön ansiosta työskentelimme Aasiassa, Euroopassa ja Amerikassa nopeammin ja paremmin asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa tarvittavien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi. Koska meillä on paikallisia toimipaikkoja ympäri maailman, pystyimme toteuttamaan ratkaisuja myös poikkeuksellisen COVID-19-pandemian aikana. Sellutehtaidemme toiminnallisen luotettavuuden, turvallisuuden ja ympäristösuorituskyvyn parantamiseksi otettiin useita kehitysaskelia. UPM avasi uuden metsänhoidon tutkimuskeskuksen Uruguayn Paysandússa vahvistaaksemme strategiaamme ja sitoutumistamme kestävien ja laadukkaiden eukalyptusviljelmien kehittämiseen selluntuotantoa varten. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti kehittämään korkean tuottavuuden geneettisiä materiaaleja, parempaa puulaatua sekä vastustuskykyä tuholaisille ja taudeille, jotka voivat aiheuttaa vahinkoa viljelmille. Alustavassa ratkaisujen kehitysvaiheessa keskityttiin toiseen Uruguayssa avattavaan huippulaatuiseen eukalyptussellutehtaaseemme, jonka on määrä aloittaa toimintansa vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen loppuun mennessä. Sen jälkeen kiinnitettiin enemmän huomiota uusien kuitupohjaisten tuotteiden ja sivutuotteiden kasvukonseptien alkuvaiheiden kehittämiseen ja pilotointiin sellutehtailla. Samalla nähtiin selviä synergiaetuja, jotka saavutetaan hyödyntämällä konsernin sisäisiä liiketoimintoja, jotka keskittyvät fossiilisten materiaalien korvaamiseen uusiutuvilla ratkaisuilla. Näin voimme nopeuttaa asiakkaidemme menestymistä suunnittelemalla ja ottamalla käyttöön sivutuotteisiimme perustuvia ratkaisuja eri teollisuudenaloilla ja sovelluksissa Painopiste oli vesivoimalaitosten kustannuskilpailukyvyn ja ympäristösuorituskyvyn parantamisessa ja energiankulutuksen optimointiin ja kysyntäjoustoon liittyvän osaamisen ja liiketoiminnan kehittämisessä. Monien tutkimusohjelmien ja omien kehityshankkeidensa kautta UPM Energy pyrki edistämään UPM:n energiantuotantoon ja -kulutukseen liittyvää toimintaa muuttuvilla energiamarkkinoilla. Samalla kehitettiin uusia ratkaisuja, joilla voitaisiin lieventää vesivoimalaitosten vaikutuksia jokiin ja vaelluskalakantoihin. UPM Raflatacin strategisissa tulosyksiköissä ja globaalissa tuotekehityksessä tuetaan edelleen UPM:n kestävän kehityksen tavoitteita ja sitoumuksia tarramateriaalien osalta. Pakkausten kierrätettävyys, raaka-aineiden vähentäminen ja uudet uusiutuvat raaka-aineet ovat keskeisiä elementtejä kaikissa UPM Raflatacin tutkimus- ja kehityshankkeissa. Hankkeet ovat osa UPM:n Beyond Fossils -strategiaa. Raaka aineiden rajallinen saatavuus on ollut haasteellista viime vuosina, ja sitä on kompensoitu hyväksymällä vaihtoehtoisia ratkaisuja. Laadun ja kustannustehokkuuden jatkuva parantaminen on edelleen olennainen osa tuotteiden ja prosessien kehittämistä. AMC:n hankinta tuo mukanaan uutta teknologiaa ja tuotteita, jotka vahvistavat entisestään itsekiinnittyviin materiaaleihin liittyvää teknistä osaamista. Tämä tarjoaa uusia mahdollisuuksia tuotekehitykseen tulevaisuudessa. T&K- ja tuotekehityshankkeiden tavoitteena on arvoketjun korkea suorituskyky ja tehokkuus sekä kuitupohjaisten vaihtoehtojen kehittäminen uusiutumattomille materiaaleille. Nämä hankkeet myös tukevat kasvutavoitteita edistämällä uusiin käyttökohteisiin tarkoitettujen tuotteiden innovointia. Lisäsimme valikoimaamme uuden kuumasuljettavan barrier-paperin. Jatkossa keskitymme edelleen luomaan kestävän kehityksen mukaisia pakkauspapereita yhä vaativampia loppukäyttökohteita varten yhteistyössä pakkausten arvoverkoston kanssa. Tällä hetkellä käynnissä on useita yhteiskehityshankkeita, joita erinomainen tutkimus- ja kehitysinfrastruktuurimme tukee muun muassa Pohjois Euroopan ja Aasian tutkimuskeskuksista käsin. Toimme esimerkiksi markkinoille yhdessä laitevalmistajan BOBSTIN ja erikoiskemikaalien valmistajan Michelmanin kanssa uraauurtavan pakkausratkaisun elintarvikkeille, joiden säilyvyysaika on pitkä. UPM Specialty Papers jatkaa taustapaperien kehittämistä arvoketjun tehokkuuden parantamiseksi edelleen ja arvoketjun ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Tuemme asiakkaidemme materiaalitehokkuustavoitteita esimerkiksi pakkausten keventämishankkeilla. Pyrimme myös yhtenäistämään tarra- ja teippinauhojen taustapaperien sävyt kehittääksemme koko arvoketjun laajuista kierrätyssuunnittelua toimialalla. Tutkimus- ja kehityskeskuksemme Lappeenrannassa ja keskieurooppalainen tukitiimi Saksan Augsburgissa keskittyivät edelleen tutkimaan kuitukonsepteja erilaisia paperilajeja varten. Tiimit ovat optimoineet keräyspaperin (RCP) tarjonnan hyödyntämällä laatututkimusta ja kehittämällä laatusimulointimallin. UPM Communication Papers osallistui keräyspaperin kierrätyskelpoisuuden säilyttämistä tavoitteleviin projekteihin ja yhteishankkeisiin, kuten 4Evergreen-projektiin ja INGEDE:hen. Lisäksi tutkimus- ja kehitystiimimme tukivat siistausprosessin optimointia. Sen tavoitteena on minimoida materiaalihävikki ja vähentää energian- ja vedenkulutusta. Tuotevalikoiman kehittämisessä keskityttiin avainasiakasryhmien tarpeisiin sekä uusien, kannattavien loppukäyttökohteiden löytämiseen. Energiatoiminnoissa keskityttiin teknologisiin innovaatioihin, jotka minimoivat tuotantolaitosten energiantarpeet. Paperitehtailla kehitettiin myös älykkäitä ratkaisuja, joiden avulla sähkömarkkinoiden ja -verkkojen kysyntää voidaan hallita paremmin ja sitä kautta tukea järjestelmän vakautta ja vähentää päästöjä ruuhka-aikoina. Keskityimme tuotantotehokkuuden parantamiseen tähtäävässä tutkimus- ja kehitystyössämme useisiin tehtaisiin ja kohdennettuihin ratkaisuihin. Samalla myös turvallisuutta parannettiin. Optimoimme RCF:n toimitusvirtoja ja koneiden suorituskyvyn mittaamista kehittämällä, rakentamalla ja testaamalla digitaalisia ratkaisuja, mikä parantaa myös koneellista tilaustietojen lukemista. Tutkimus- ja kehitystiimien panos tuki 2030-vastuullisuustavoitteiden saavuttamisessa energiatoimintojen, vedenkulutuksen, jätevesien puhdistamisen ja resurssitehokkuuden aloilla. UPM Plywoodin tuotehallinta ja -kehitys tarjoaa kilpailukykyisiä tuotteita valituilla loppukäyttöalueilla yhteistyössä asiakkaidemme kanssa, korkealaatuista teknistä asiantuntemusta ja tukipalveluita asiakkaille sekä tukea kehitettyjen uusien tuotteiden ja sovellusten kaupallistamiseen. Hyvä esimerkki on ligniiniin perustuvan WISA BioBond -liimausteknologian käytön laajentaminen uusille tuotantolinjoille. UPM BioVerno -naftaan pohjautuvien uusiutuvien muovien uusien loppukäyttökohteiden kehittämiseen liittyvää yhteistyötä jatkettiin. Pilotointi, tutkimus ja prosessikehitys jatkuivat UPM:n biojalostamokehityskeskuksessa (BrDC) ja ulkoisten kumppanien kanssa. UPM tutkii ja testaa myös useita kestävän kehityksen kriteerit täyttäviä uusia raaka-aineita, kuten puuperäisiä tähteitä ja hiiliviljelystä peräisin olevia raaka-aineita. Tuloksia hyödynnetään mahdollisissa kasvuhankkeissa.

UPM Energy

UPM Raflatac