UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

3. Henkilöstön palkitseminen 3.1 Henkilöstökulut

Toimitusjohtajan ja muiden johtajiston jäsenille maksetut palkat, palkkiot ja muut etuudet

Muut johtajiston jäsenet 1)

Toimitusjohtaja Jussi Pesonen

1 000 EUROA

2022 1 153 1 309 2 997

2021 1 093

2022 4 140 2 739 9 347

2021 3 958 2 054 5 979

Palkat

Lyhyen aikavälin kannustepalkkiot

MILJ. EUROA Palkat ja palkkiot

2022 2021

Osakepalkkiot

Etuudet

Osakeperusteiset maksut

Yhteensä

Eläke- ja muut työsuhteen jälkeiset etuudet, etuuspohjaiset järjestelyt 1) Eläkekulut, maksupohjaiset järjestelyt

1) 11 jäsentä vuonna 2022 ja 2021.

Muut henkilösivukulut 2)

Yhteensä

Vuonna 2022 Suomen lakisääteisen eläkejärjestelmän kustannus toimitusjohtajan osalta oli 458 000 (329 000) euroa ja maksut vapaaehtoiseen eläkejärjestelyyn 1 000 000 (1 200 000) euroa. Vuonna 2022 Suomen ja Saksan lakisääteisten eläkejärjestelmien kustannukset johtajiston jäsenten (pois lukien toimitusjohtaja) osalta olivat 941 000 (860 000) euroa ja maksut vapaaehtoiseen kokonaispalkitseminen koostuu peruspalkan ja etuuksien lisäksi lyhyen aikavälin kannustepalkkioista ja pitkän aikavälin osakepohjaisista kannustepalkkioista. Vuonna 2022 ja 2021, lyhyen aikavälin kannustepalkkiot perustuvat yhtiön lyhyen aikavälin kannustepalkkiojärjestelmään, ja ne maksetaan vuosittain rahana. Palkkion määrä perustuu johtajan asemaan ja vuosittain asetettavien tavoitteiden saavuttamiseen. Vuotuisen kannustepalkkion enimmäismäärä on 110 % liiketoiminta-alueen johtajan perusvuosipalkasta ja 90 % muun johtajiston jäsenen perusvuosipalkasta. Toimitusjohtajan vuotuisen kannustepalkkion enimmäismäärä on 150 % perusvuosipalkasta. Konsernin johtajiston osakeperusteisten maksujen tuloslaskelmaan kirjatut kulut olivat 3,6 (3,8) miljoonaa euroa. Toimitusjohtajasopimuksensa mukaan toimitusjohtaja olisi ollut oikeutettu jäämään eläkkeelle marraskuussa 2020 täyttäessään 60 vuotta, mutta yhtiön hallituksen pyynnöstä hän jatkaa tehtävässään. Toimitusjohtaja Jussi Pesonen on kuitenkin ilmoittanut käyttävänsä mahdollisuuttaan siirtyä yhtiöstä eläkkeelle vuoden 2024 aikana. Toimitusjohtajalla on vapaaehtoinen lisäeläke lakisääteisen työeläkkeen lisäksi. Toimitusjohtajan vapaaehtoinen lisäeläke oli 3.3 Osakeperusteiset maksut UPM:n palkitsemis- ja kannustejärjestelmissä korostetaan suoriutumisen merkitystä. Koko UPM:n henkilöstö kuuluu yhtenäisen, vuosittain arvioitavan lyhyen aikavälin kannustepalkkiojärjestelmän piiriin. Tämän lisäksi UPM:llä on kaksi pitkän aikavälin kannustepalkkiojärjestelmää: tulosperusteinen osakepalkkiojärjestelmä ylimmälle johdolle (Performance Share Plan, PSP) ja viivästetty osakepohjainen kannustepalkkiojärjestelmä muille avainasemassa oleville työntekijöille (Deferred Bonus Plan, DBP). Tulosperusteinen osakepalkkiojärjestelmä Tulosperusteinen osakepalkkiojärjestelmä on suunnattu toimitusjohtajalle ja muille johtajiston jäsenille sekä muille keskeisissä tehtävissä toimiville johtajille. Osakepalkkiojärjestelmien 2020–2022 ja 2021–2023 eläkejärjestelyyn 987 000 (1 035 000) euroa. Toimitusjohtajan ja johtajiston muiden jäsenten

järjestetty etuusperusteisena lisäeläkkeenä marraskuun 2020 loppuun asti. Viimeinen maksu etuusperusteiseen eläkejärjestelmään tehtiin vuonna 2020. Etuusperusteisen lisäeläkkeen mukainen tavoite-eläke oli 60 % kymmenen viimeisen kalenterivuoden keskimääräisestä indeksoidusta ansiosta laskettuna Suomen lakisääteisen eläkejärjestelmän mukaan. Toimitusjohtajan etuuspohjaisen eläkejärjestelyn tuotot vuonna 2022 olivat 0,5 miljoonaa euroa (vastaavat tuotot vuonna 2021 olivat 1,3 miljoonaa euroa). Järjestelyn varat olivat 10,8 (15,0) miljoonaa euroa ja velvoitteet 9,6 (12,8) miljoonaa euroa. Joulukuusta 2020 alkaen vapaaehtoinen lisäeläke on järjestetty maksuperusteisena. Ensimmäinen maksu maksuperusteiseen järjestelmään tehtiin vuonna 2021. Muiden johtajiston jäsenten eläkeikä on 63 vuotta ja he ovat maksuperusteisen eläkejärjestelyn piirissä. Mikäli yhtiö tai toimitusjohtaja irtisanoo toimitusjohtajasopimuksen, toimitusjohtajalle ei makseta muita korvauksia 12 kuukauden irtisanomisajan palkan lisäksi. Johtajiston jäsenille maksettava irtisanomiskorvaus vastaa 12 kuukauden palkkaa, minkä lisäksi irtisanomisajalta maksetaan kuuden kuukauden palkka, jollei irtisanomisilmoitusta anneta yksinomaan johtajasta johtuvista syistä. Johtajiston jäsenen irtisanoutuessa hänelle ei makseta muita korvauksia irtisanomisajan palkan lisäksi. Jos yhtiön määräysvallassa tapahtuu muutos, toimitusjohtaja voi irtisanoa johtajasopimuksensa kolmen kuukauden kuluessa ja jokainen johtajiston jäsen yhden kuukauden kuluessa määräysvallan muutoksesta ja saada 24 kuukauden peruspalkkaansa vastaavan korvauksen. perusteella luovutettavien UPM:n osakkeiden määrä perustuu osakkeen kokonaistuoton kehitykseen kolmen vuoden ansaintajakson aikana. Osakkeen kokonaistuotossa huomioidaan osakekurssin kehitys ja maksetut osingot. Osakepalkkiojärjestelmän 2022–2024 ansaintakriteereinä ovat osakkeen kokonaistuoton kehitys (80% painotus) sekä valitut vastuullisuustavoitteet (ESG), jotka ovat fossiilisten CO2 -päästöjen vähentäminen yhtiön käyttämien polttoaineiden ja ostosähkön osalta 65% vuoden 2015 tasosta vuoteen 2030 mennessä (10% painotus), positiivinen vaikutus metsäluonnon monimuotoisuuteen yhtiön omissa metsissä Suomessa (5% painotus) ja sukupuolten välisen palkkatasa-arvon varmistaminen (5% painotus). Kaikissa osakepalkkiojärjestelmissä ansaitut osakkeet luovutetaan kolmen vuoden ansaintajakson päättymisen jälkeen.

1) 2022 kulut sisältävät 69 miljoonan euron velvoitteen täyttämisestä johtuvan tappion Suomen etuuspohjaisen eläkejärjestelyn korvaamisesta maksupohjaisella eläkejärjestelyllä. 2) Muihin henkilösivukuluihin sisältyy pääasiassa lakisääteisiä sosiaalikuluja lukuunottamatta eläkekuluja. 3.2 Konsernin johtoon kuuluvat avainhenkilöt Hallituksen puheenjohtajan palkkiota päätettiin korottaa siten, että hallituksen puheenjohtajalle maksettiin 200 000 euron perusvuosipalkkio. Hallituksen varapuheenjohtajan ja muiden hallituksen jäsenten palkkiot pysyivät ennallaan ja hallituksen varapuheenjohtajalle maksettiin 140 000 euron ja muille hallituksen jäsenille 115 000 euron perusvuosipalkkio. Perusvuosipalkkio maksettiin yhtiön osakkeina ja rahana siten, että noin 40%:lla palkkion määrästä hankittiin hallituksen jäsenten nimiin ja lukuun yhtiön osakkeita ja loput maksettiin rahana. Yhtiö vastasi osakkeiden hankinnasta aiheutuvista kuluista ja varainsiirtoveroista.

Tarkastusvaliokunnan puheenjohtaja sai 35 000 euron vuosipalkkion ja nimitys- ja hallinnointivaliokunnan puheenjohtaja 20 000 euron vuosipalkkion. Palkitsemisvaliokunnan puheenjohtajan palkkiota päätettiin korottaa 27 500 euroon. Tarkastusvaliokunnan jäsenet saivat 15 000 euron vuosipalkkion ja muiden valiokuntien jäsenet 10 000 euron vuosipalkkion. Valiokuntien vuosipalkkiot maksettiin rahana. Vuonna 2022 hallituksen puheenjohtajalle ostettiin 2 489 (2 383) yhtiön osaketta, hallituksen varapuheenjohtajalle 1 742 (1 710) ja muille hallituksen jäsenille 1 431 (1 405) yhtiön osaketta.

Hallituksen jäsenten osakeomistukset (kpl) ja palkkiot

Vuosittainen valiokuntapalkkio (1 000 euroa)

Vuosittainen peruspalkkio (1 000 euroa)

Osakeomistus 31.12