UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

PITKÄN AIKAVÄLIN ARVONLUONTIA

Huipputulokset mahdollistavat investoinnit kasvuun, innovaatioihin ja vastuullisuuteen Pyrimme parantamaan tulostamme jatkuvasti. Hyödynnämme kaupallisia strategioita, tiukkaa kustannusten hallintaa sekä materiaali- ja energiatehokkuutta. Pääoma kohdennetaan ja tehtaita käytetään tehokkaasti. Hyödynnämme ketterän toimintamallimme tarjoamat mahdollisuudet ja konsernisynergiat. Arvoa lisäävät kasvuhankkeet Kuluttajamegatrendit vauhdittavat useimpien tuotteidemme kysynnän kasvua. Kasvua kiihdyttää nopeasti lisääntyvä tarve löytää kestä viä vaihtoehtoja fossiilipohjaisille materiaaleille ja energialle. Kasvatamme liiketoimintoja, joiden pitkän aikavälin kysyntänäkymät ovat vahvat ja joissa meillä on selkeä kilpailuetu. Näin voimme tarjota houkuttelevaa sijoitetun pääoman tuottoa. Olemme intensiivisessä kasvuvaiheessa. Seuraavan 12 kuukauden aikana UPM Paso de los Torosin sellutehdas kasvattaa selluliike toimintaamme yli 50 % alhaisin kustannuksin, OL3-ydinvoimalaitosyksikkö lisää UPM Energyn päästöttömän sähkön tuotantoa lähes 50 % otolliseen aikaan, ja Leunan biojalostamo avaa meille aivan uuden kasvuliiketoiminnan biokemikaaleissa. Vastuullisuus on hyvää liiketoimintaa Kestävä kehitys on tärkeä kasvun ja kilpailukyvyn ajuri. Tartumme mahdollisuuksiin, joita kuluttajien vastuullisten valintojen lisääntyminen ja tiukkeneva sääntely esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillitsemisessä ja muovihaasteeseen vastaamisessa asettavat. Vastuullinen toiminta koko arvoketjussa auttaa vähentämään riskejä. Innovaatioita fossiilisista raaka-aineista riippumattomaan tulevaisuuteen Innovoimme uutta kasvuliiketoimintaa, jossa meillä on ainutlaatuinen kilpailuasema esimerkiksi biokemikaaleissa, biopolttoaineissa, biolääketieteessä ja erikoispakkausmateriaaleissa. Liiketoimintojen onnistunut kaupallistaminen ja kasvattaminen merkittävän kokoisiksi on tärkeää. Suojaamme immateriaalioikeuksiamme. Liiketoimintaportfolion kehittäminen parantaa kannattavuutta ja arvoa Kestävän kehityksen mukaisten ja korkeiden marginaalien kasvuliiketoimintojen osuuden kasvattaminen parantaa kannattavuuttamme pitkällä aikavälillä ja nostaa osakkeen arvoa. UPM:n kasvavat liiketoiminnot ovat keskimäärin yli kolme kertaa kannattavampia verrattuna elinkaaren kypsässä vaiheessa olevaan graafisten papereiden liiketoimintaan. Vahva tase Vahva tase auttaa vähentämään riskejä ja luo edellytykset kasvuhankkeidemme toteuttamiseen myös epävarmoina aikoina, kuten pandemiavuosina tai energiakriisin aikana. Houkutteleva osinko Pyrimme maksamaan houkuttelevaa osinkoa. Tavoitteena on osinko, joka on vähintään puolet vertailukelpoisesta voitosta osaketta kohti yli ajan.

Osakekohtainen osinko LUOMME OMISTAJA-ARVOA Pyrkimys vastuullisempiin valintoihin lisää tuotteidemme kysyntää ja sijoittajien mielenkiintoa. Tulevina vuosina tavoitteemme on kasvattaa yhtiön tulosta ja arvostusta samalla, kun tarjoamme omistajillemme houkuttelevaa osinkoa. +4,4 % Osakkeen hinta 2022 euroa Yritysarvo ja osingot milj. euroa

1,6

15,5 1,64

0,2