UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

4.4 Liikearvo ja muut aineettomat hyödykkeet Valtaosa konsernin liikearvosta liittyy Suomen ja Uruguayn sellutoimintoihin, jotka kuuluvat UPM Fibres -liiketoiminta-alueeseen. Vuoden 2022 aikana konsernin liikearvo ja muut aineettomat hyödykkeet kasvoivat lähinnä AMC AG:n yrityshankinnan seurauksena UPM Raflatac liiketoiminta-alueella. Lisätietoja löytyy liitetiedosta 8.1 Liiketoimintojen hankinnat ja luovutukset.

Energiaosakkeet

Osakkeiden lukumäärä Konsernin omistusosuus %

Kirjanpitoarvo, milj. euroa 2022

Liikearvo liiketoiminta-alueittain

2021

Pohjolan Voima Oyj, A-sarja Pohjolan Voima Oyj, B-sarja Pohjolan Voima Oyj, B2-sarja

8 176 191 4 140 132 2 869 819

61,24 58,11 51,22

Uruguayn sellutoiminnot Suomen sellutoiminnot

Kemijoki Oy

UPM Raflatac UPM Plywood Muu toiminta

Länsi-Suomen Voima Oy

Liikearvo liiketoiminta-alueittain 2022

Muut

Yhteensä

UPM Plywood 5%

Liikearvo

PVO:n osakepääoma on jaettu osakesarjoihin. Pohjolan Voima Oyj:n B- ja B2-sarjat liittyvät osakeomistuksiin Teollisuuden Voima Oyj:ssä (TVO). UPM:llä ei ole suoria osakeomistuksia TVO:ssa. TVO käyttää kahta ydinvoimalaa Olkiluodossa (Olkiluoto 1 ja Olkiluoto 2) ja rakentaa uutta ydinvoimalaa (Olkiluoto 3) Olkiluotoon Suomessa. Olkiluoto 3 on edennyt koekäyttövaiheeseen. Toimintaa säätelevät kansainvälinen, Euroopan unionin sekä paikallinen ydinvoiman käyttöä koskeva lainsäädäntö ja hallinnolliset määräykset. Suomen ydinvastuulain mukaan ydinlaitoksen käyttäjä on ankarassa vastuussa vahingoista, jotka aiheutuvat ydintapahtumasta. Ydinvoimaloita omistavien ja käyttävien voimayhtiöiden osakkeenomistajat eivät ole vastuussa ydinvastuulain mukaan. Suomessa käytetyn polttoaineen käsittelystä, varastoinnista ja loppusijoituksesta, vähä- ja keskiaktiivisen jätteen käsittelystä ja ydinvoimalan käytöstä poistamisesta tulevaisuudessa aiheutuvat kustannukset katetaan valtion perustamasta ydinjätehuoltorahastosta. Mainittuun rahastoon maksettujen varojen on tarkoitus kattaa arvioidut tulevat kustannukset. Varojen maksut on huomioitu niihin liittyvien energiaosakkeiden käyvässä arvossa.

Keskeiset arviot ja harkintaan perustuvat ratkaisut

UPM Raflatac 16%

Uruguayn sellutoiminnot 39%

Kirjanpitoarvo 1.1

Käyvän arvon määrittäminen ja herkkyys Energiaosakkeiden arvostus vaatii johdolta useita tekijöitä koskevia oletuksia ja arvioita, jotka saattavat poiketa toteutuvasta tulemasta, ja tästä voi aiheutua merkittävä oikaisu omaisuuserän kirjanpitoarvoon. Käypä arvo määritetään diskontattujen rahavirtojen perusteella, ja keskeisiä vastaisiin rahavirtoihin vaikuttavia tekijöitä ovat sähkön tulevat hinnat, hintojen kehityssuunnat ja diskonttauskorot. Konsernin arvio sähkön hinnasta perustuu sähkön tulevaisuuden futuurihintoihin sekä simulointiin Suomen aluehinnasta. Sähkön hinnan 5 %:n nousu tai lasku muuttaisi omaisuuden arvoa noin 390 (370) miljoonaa euroa. Mallissa käytetty 7,13 %:n (5,08 %) diskonttauskorkokanta on määritetty käyttäen painotettua keskimääräistä pääomakustannusta. Diskonttaustekijässä 0,5 prosenttiyksikön nousu tai lasku muuttaisi omaisuuden arvoa noin 230 (330) miljoonaa euroa. Muut omaisuuden arvostukseen liittyvät epävarmuus- ja riskitekijät koskevat Olkiluoto 3 EPR -ydinvoimalan kiinteähintaisen, avaimet käteen -projektin käynnistysaikataulua. UPM:n epäsuora osuus Olkiluoto 3 EPR:n kapasiteetista on noin 31 % Pohjolan Voima Oyj:n B2-osakkeiden kautta. Muutoksilla toimintaa koskevassa sääntelyssä ja verotuksessa, kuten esimerkiksi Suomen hallituksen lakiesityksen mukaisella sähköalan väliaikaisella voittoverolla vuodelle 2023, on myös vaikutusta energiaosakkeiden arvoon.

Yrityshankinnat

Muuntoerot

Suomen sellutoiminnot 40%

Muut aineettomat hyödykkeet

OHJELMISTOT JA MUUT AINEETTOMAT HYÖDYKKEET

AINEETTOMAT OIKEUDET

MILJ. EUROA 2022 Hankintameno

YHTEENSÄ

482 -285 198

614 -494 120

Kertyneet poistot ja arvonalentumiset

-779 317

Energiaosakkeiden muutokset

Kirjanpitoarvo 1.1.

64 11 62 -17

Kirjanpitoarvo 1.1.

Lisäykset

14 62 -21

Vähennykset

Yrityshankinnat

Käyvän arvon muutos laajassa tuloslaskelmassa

Poistot

Siirrot erien välillä

Päästöoikeudet kirjanpitoarvo 1)

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet Konserni on tehnyt peruuttamattoman valinnan luokitella omistamansa energiaosakkeet oman pääoman ehtoisiksi instrumenteiksi, joiden käypien arvojen muutokset kirjataan muuhun laajaan tulokseen. Osakkeita ei pidetä kaupankäyntitarkoituksessa, sillä konsernilla on aikomus pitää osakkeita pitkäaikaisessa omistuksessa. Energiaosakkeiden ostot kirjataan alun perin ja siitä eteenpäin käypään arvoon muiden laajan tuloksen erien kautta, soveltuvin osin veroilla vähennettynä. Alkuperäinen käypä arvo on hankintahinta, sisältäen transaktiomenot. Ainoastaan saadut osinkotuotot kirjataan tulosvaikutteisesti. Kun sijoituksista luovutaan, omaan pääomaan kertyneet käyvän arvon muutokset siirretään käyvän arvon rahastosta kertyneisiin voittovaroihin. Energiaosakkeiden käyvät arvot kuuluvat käypien arvojen määrittämisen hierarkiassa tasolle 3.

Kirjanpitoarvo sisältäen päästöoikeudet, 31.12.

2021 Hankintameno

477 -279 198 199

541 -477

Kertyneet poistot ja arvonalentumiset

-756 262 267

Kirjanpitoarvo 31.12. Kirjanpitoarvo 1.1.

64 69 13 -18

Lisäykset

15 -21

Poistot

Siirrot erien välillä

Päästöoikeudet, kirjanpitoarvo 1)

Kirjanpitoarvo sisältäen päästöoikeudet, 31.12.

1) Lisätietoja päästöoikeuksista on » liitetiedossa 2.3 Liiketoiminnan kulut ja liiketoiminnan muut tuotot.

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2022 UPM VUOSIKERTOMUS 2022 186

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2022