UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

6. Riskien hallinta 6.1 Rahoitusriskien hallinta

Omat osakkeet 31.12.2022 yhtiön hallussa oli 411 653 (411 653) omaa osaketta eli 0,08 (0,08) % osakemäärästä. Rahastot MILJ. EUROA 2022 2021 Käyvän arvon rahasto 3 062 2 012 Suojausrahasto -627 -96 Osakeperusteisten maksujen rahasto 25 21 Muut rahastot yhteensä 2 460 1 938 Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto 1 273 1 273 Muuntoerorahasto 449 329 Rahastot yhteensä 4 182 3 539 Käyvän arvon rahasto Rahastoon sisältyy osakesijoitusten käyvän arvon kertynyt netto- muutos, joka koostuu pääasiassa energiaosakkeiden käyvän arvon muutoksista. Rahastoon kirjatut määrät siirretään kertyneisiin voittovaroihin, jos omaisuuseristä luovutaan. Suojausrahasto Rahasto sisältää vielä toteutumattomiin suojattuihin liiketapahtumiin liittyvien rahavirran suojausinstrumenttien tehokkaan osuuden käyvän arvon kertyneen nettomuutoksen sekä suojauksen kustannuksen silloin kun se kirjataan laajaan tuloslaskelmaan. Rahastoon sisältyvät määrät kirjataan tulosvaikutteisesti, kun niihin liittyvät suojatut tapahtumat vaikuttavat tulokseen, tai ne sisällytetään aineellisten käyttöomaisuushyödykkeiden hankintamenoon. Vuonna 2022 kirjattiin 5 (9) miljoonan euron voitto suojausrahastosta muihin rahoitustuottoihin ja -kuluihin tehottomuudesta johtuen.

Osakeperusteisten maksujen rahasto Osakeperusteisten maksujen rahastoon kirjataan tulospohjaiseen osakepalkkiojärjestelmään (Performance Share Plan) perustuvien oikeuksien ja viivästettyyn osakepohjaiseen kannustinjärjestelmään (Deferred Bonus Plan) perustuvien oikeuksien myöntöpäivän käypä arvo oikeuden ansaitsemisajanjakson kuluessa. Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto Sijoitetun vapaan oman pääoman rahasto sisältää osakeyhtiölain mukaisesti osakkeiden merkintähinnan, ellei yhtiö nimenomaisesti ole päättänyt toisin. Muuntoerorahasto Rahasto sisältää ulkomaisten yksikköjen tilinpäätösten muuntamisesta aiheutuvat muuntoerot sekä valuuttakurssivoitot ja -tappiot tapahtumista, jotka suojaavat konsernin nettosijoitusta ulkomaisiin yksikköihin. Tilikauden aikana muuntoerorahastosta ei tehty ulkomaisiin yksiköihin tehtyjen nettosijoitusten suojausten tehottomuudesta johtuvia siirtoja tuloslaskelmaan. Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet Uusien osakkeiden tai optioiden liikkeeseenlaskuun välittömästi liittyvät transaktiomenot kirjataan veroilla vähennettynä saatujen maksujen vähennykseksi omaan pääomaan. Kun joku konserniyhtiöistä hankkii emoyhtiön omia osakkeita, vähennetään emoyhtiön omistajille kuuluvaa omaa pääomaa määrällä, joka muodostuu maksetusta vastikkeesta mukaan lukien välittömät transaktiomenot verojen jälkeen kunnes omat osakkeet mitätöidään tai lasketaan uudelleen liikkeelle. Jos ostetut omat osakkeet lasketaan uudelleen liikkeelle, saatu vastike, vähennettynä transaktiomenoilla verojen jälkeen, merkitään emoyhtiön omistajille kuuluvaan omaan pääomaan.

12 kuukauden nettoriskivaluuttavirta ja suojat 2022

Rahoitusriskien hallinnan tavoitteena on suojata konsernia rahoitus- markkinoilla tapahtuvilta epäsuotuisilta muutoksilta ja siten auttaa kannattavuuden turvaamisessa. Rahoitustoiminnon tavoitteet ja sitä koskevat rajoitukset on määritelty yhtiön hallituksen hyväksymässä rahoituspolitiikassa. Rahoitusriskien hallinnassa käytetään erilaisia rahoitusinstrumentteja konsernin rahoituspolitiikan asettamissa rajoissa. Tähän tarkoitukseen käytetään vain instrumentteja, joiden markkina arvoa ja riskiprofiilia pystytään seuraamaan jatkuvasti ja luotettavasti. Rahoituspalvelut ja rahoitusriskien hallinta on keskitetty konsernin rahoitus- ja riskienhallintaosastolle. Valuuttariski Liiketoiminnan globaalin luonteen vuoksi UPM on altis riskeille, jotka liittyvät muutoksiin valuuttakursseissa, erityisesti Yhdysvaltain dollarin, Englannin punnan ja Uruguayn peson kurssissa. Valuuttariskiä aiheutuu sopimuksiin perustuvista ja odotettavissa olevista kaupalliseen toimintaan liittyvistä maksuista (transaktioriski), taseeseen merkittyjen ulkomaanrahan määräisten varojen ja velkojen arvojen muutoksesta sekä ulkomaisten tytäryritysten varojen ja velkojen arvojen muutoksesta (translaatioriski). Valuuttariskien hallinnan tavoitteena on rajoittaa rahavirtojen tulevaan arvoon, tulokseen ja konsernin taseeseen liittyvää valuuttakurssimuutoksista johtuvaa epävarmuutta suojautumalla ennakoituihin rahavirtoihin ja taseeseen liittyvältä valuuttariskiltä. Valuuttakurssimuutoksilla voi olla myös epäsuoria vaikutuksia, kuten kilpailukykyyn eri valuutta-alueiden välillä. Transaktioriski Konserni suojaa erittäin todennäköiset ulkomaanvaluutan määräiset valuuttavirrat rullaavasti seuraavan 12 kuukauden ajalta liiketoiminta alueiden ennusteiden perusteella. Transaktioriski aiheutuu sellaisten todennäköisten kaupallisten rahavirtojen valuuttakurssien muutoksista, joiden odotetaan tapahtuvan muussa kuin yhtiön toiminnallisessa valuutassa. Nettoriskivaluuttavirrasta suojataan rahoituspolitiikan mukaisesti keskimäärin 50 %. Yksittäisiä erittäin todennäköisiä ulkomaanvaluuttamääräisiä valuuttavirtoja on suojattu myös yli 12 kuukauden pituisilla sopimuksilla poiketen samalla riskineutraalista suojaustasosta. Ennakoidusta 12 kuukauden valuuttavirrasta oli 31.12.2022 suojattu 51 % (49 %). Konserni sopii ulkoisia termiinisopimuksia, jotka kohdistetaan tulevaisuudessa toteutuvan valuuttamääräisen virran suojaukseen konsernitasolla. Rahavirran suojauslaskentaa sovelletaan kun se on mahdollista. Jos suojauslaskennan soveltaminen ei ole mahdollista, suojausinstrumentin käyvän arvon muutokset kirjataan heti tulosvaikutteisesti. Vuoden 2022 lopussa UPM:n arvioitu nettoriskivaluuttavirta seuraaville 12 kuukaudelle oli 2 291 (1 886) miljoonaa euroa. Painotettu keskimääräinen suojauskurssi euroa vastaan oli 1,05 USD, 46,18 UYU sekä 0,87 GBP. Kaupallisen valuuttavirran lisäksi UPM on suojannut investointeihin liittyvää valuuttavirtaa. Suojauksiin sovelletaan rahavirran tai käyvän

-300 0 300 600 900 1200 1500 1800

milj. euroa

USD GBP

UYU Muut

Suojat

Valuuttavirta

12 kuukauden nettoriskivaluuttavirta ja suojat 2021

-300 0 300 600 900 1200 1500 1800

milj. euroa

USD GBP

UYU Muut

Suojat

Valuuttavirta

Suojausrahasto

Translaatioriski Konsernin taseeseen sisältyy useita valuuttamääräisiä varoja ja velkoja kuten joukkovelkakirjalainoja, pankkilainoja ja talletuksia, konsernin sisäisiä lainoja ja rahavaroja, jotka ovat muun valuutan kuin yhtiöiden toimintavaluuttojen määräisiä. Tavoitteena on taseeseen liittyvän riskin suojaaminen kokonaisuudessaan. Konsernilla voi kuitenkin olla suojaamattomia taseriskejä konsernin rahoituspolitiikan määräämissä rajoissa. Korollisiin varoihin ja velkoihin liittyvälle taseriskille alttiina oleva suojaamaton määrä 31.12.2022 oli 8 (9) miljoonaa euroa. Suojauslaskentaa ei sovelleta, ja kaikki suojausinstrumenttien käyvän arvon muutokset kirjataan heti tulosvaikutteisesti. Lisäksi konsernilla on valuuttamääräisiä myyntisaamisia ja ostovelkoja. Tavoitteena on kokonaisuudessaan suojautua tärkeimpiin valuuttoihin liittyvältä nettoriskiltä. Ostovelkojen ja myyntisaamisten suojaamiseen käytettyjen suojausinstrumenttien nimellisarvo oli 410 (352) miljoonaa euroa. Suojauslaskentaa ei sovelleta, ja kaikki suojausinstrumenttien käyvän arvon muutokset kirjataan heti tulosvaikutteisesti. Konsernilla on ulkomaisiin yksiköihin tehtyjä nettosijoituksia, jotka ovat alttiina valuuttamuutoksista syntyvälle muuntoerolle. Kurssierot, jotka johtuvat ulkomaisiin yksiköihin tehtyjen nettosijoitusten muuntamisesta ja jotka kirjataan muihin laajan tuloksen muuntoerorahastoon liittyvät pääasiallisesti USD-, CNY- ja GBP määräisiin sijoituksiin. Näitä nettosijoituksia ei pääsääntöisesti suojata. Tilinpäätöshetkellä konserni on osittain suojautunut nettosijoituksiin

VALUUTTA MÄÄRÄISTEN RAHAVIRTOJEN SUOJAUKSET

SÄHKÖN OSTON JA MYYNNIN SUOJAUKSET

SUOJAUKSEN KUSTANNUS

MILJ. EUROA

VERO YHTEENSÄ

2022 Suojausrahasto 1.1.

-32 65 24

-84

22 -94

-96

Tulosvaikutteisiksi siirretyt erät

Käyttöomaisuuden hankintamenoon siirretyt erät

Suojaavien johdannaisten muun laajan tuloksen kautta kirjatut käyvän arvon muutokset

-15

-16

Käyttöomaisuuden hankintamenoon siirretyt erät

-14

arvon suojauslaskentaa. Vuoden 2022 lopussa suojattu nettoriskivaluuttavirta oli 141 (360) miljoonaa euroa.

-70

-143