UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

HUOMISEN KUIDUNVALMISTUSTA UPM FIBRES - PULP & TIMBER Paso de los Torosin uuden sellutehtaan myötä meistä tulee yksi maailman johtavia eukalyptussellun tuottajia.

STRATEGIAMME • Sellu: Kasvu asiakkaidemme kanssa. Monipuolisin selluvalikoima, vaativan tason tekniset palvelut ja luotettavat pitkäaikaiset toimitukset sekä vahva sitoutuminen kestävään kehitykseen. Kustannuskilpailukyvyn säilyttäminen toimintaa jatkuvasti parantamalla. • Sahaliiketoiminta: Visiomme mukainen kehitystyö saha-alan suunnannäyttäjäksi vastuullisuudessa. Kannattavuuden parantaminen tehokkaan puun käytön, täysin integroidun tuotannon ja kohdennetun kaupallisen strategian avulla. Aseman vahvistaminen valituilla tärkeimmillä markkinoilla ja loppukäyttösegmenteissä virtaviivaistetulla liiketoimintamallilla.

VAHVUUTEMME • Monipuolinen ja kestävästi tuotettu selluvalikoima erilaisiin käyttötarkoituksiin • Nykyaikaiset ja tehokkaat sellutehtaat ja asiantuntijatiimit, jotka ovat sitoutuneet kasvamaan asiakkaiden kanssa • Teollisuudenalan johtava metsänhoito ja kestävän kehityksen mukaiset eukalyptusviljelmät • Fossiilivapaa sahatavaran tuotanto ja sitoutunut globaali myynti- ja logistiikkaverkosto

AVAINLUVUT 2022

Tarjoamme markkinoiden laajimman valikoiman kestävästi tuotettuja lehti- ja havupuuselluja.

LIIKEVAIHTO

VERTAILUKELPOINEN LIIKEVOITTO

VERTAILUKELPOINEN ROCE

HENKILÖSTÖ

milj. euroa 2 704

milj. euroa 570

-9 %-yks. % 9,7

31.12. 2 688 Lisää avainlukuja sivu 128

-3 %

-27 %

CASE

Sellu vastaa vastuullisten ja uusiutuvien tuotteiden kasvavaan kysyntään, kun yhteis kunta pyrkii maailmanlaajuisesti vähentä mään riippuvuutta fossiilisista materiaaleis ta. Toimitamme asiakkaillemme kestävästi tuotettua eukalyptus-, koivu- ja havupuusel lua käytettäväksi monissa loppukäytöissä, kuten pehmopapereissa, erikoispapereissa, graafisissa papereissa, kartongeissa ja pakkausmateriaaleissa. Sahatavaraliiketoimintamme tar joaa sertifioitua sahatavaraa ja palvelee

asiakkaitamme huonekaluteollisuudessa, puusepänteollisuudessa, rakennusalalla ja pakkausteollisuudessa. Hyvä kysyntä ja ennätyshinnat Pehmopapereiden ja hygieniatuotteiden sekä pakkausmateriaalien hyvä kysyntä tuki sellun kysyntää globaalisti vuonna 2022. Kiinassa sellun kysynnän kasvu oli vakaata COVID-19:ään liittyvien sulkutoimien ja ra joitusten vaikuttaessa edelleen kulutukseen. Euroopassa markkinat pysyivät hyvällä

tasolla. Markkinakysyntä alkoi kuitenkin hidastua vuoden loppua kohti, ja Euroop paan muualta kohdistuva kilpailu palautui kahden vuoden tauon jälkeen. Sellun myyntihinnat nousivat ennätys tasolle ja olivat korkeimmillaan kolman nella neljänneksellä molemmilla päämark kinoilla. Sellun myyntihinnat laskivat viimeisellä neljänneksellä. Suomessa selluliiketoimintaan vaikut tivat tammi–huhtikuussa lakko sekä UPM Kaukaan ja UPM Pietarsaaren suunnitellut

ENEMMÄN SELLUA UUSILLE MARKKINOILLE

rimmat. Sellun kysyntä ja tuotannon volyymit kasvavat edelleen, vaikka vuosittainen kasvu ei välttämättä ole yhtä suurta kuin viime vuosikym meninä. Olemme sitoutuneet markkinoihin ja asiakkaisiimme ja haluamme tehdä yhteistyötä vakiintuneiden tuottajien kanssa. Uusien volyymien myötä alamme toimittamaan sellua myös Pohjois-Amerikan markkinoille. Maailman kolmanneksi suurimmilla sellumarkki noilla pidetään eukalyptuskuitua ja sen teknisiä

ominaisuuksia parhaina eri loppukäytöissä. Olemme tehtaan rakennusaikana vahvistaneet globaalia myyntiorganisaatiota, ja Pohjois-Ame rikkaa varten on perustettu oma myyntitiimi. Olemme kasvattaneet organisaatiota asteittain ja panostaneet osaamiseen ja digitalisointiin esimerkiksi logistiikassa ja teknisessä asiakaspal velussa.

Valtaosa markkinoille tulevasta UPM Paso de los Torosin tehtaan 2,1 miljoonasta sellutonnista toimitetaan nykyisille asiakkaille Aasiassa ja Euroopassa sekä uusille asiakkaille Pohjois-Ame rikassa. Markkinasellun kysynnän arvioidaan kasvavan noin 3 % vuodessa. Kiinan sellumarkkinat ovat maailman suu

www.upmpulp.fi

UPM VUOSIKERTOMUS 2022