UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

KOHTI ENERGIASIIRTYMÄÄ UPM ENERGY

Tulevaisuuden sähkömarkkinoilla tarvitaan joustavuutta ja hiilidioksidivapaita ratkaisuja.

STRATEGIAMME • Kannattava kasvu hiilidioksidivapaan sähkön tuotannossa • Tarttuminen ilmastonmuutoksen hillinnän tuomiin mahdollisuuksiin • Ratkaisut teollisen energiankäytön optimointiin

AVAINLUVUT 2022

CASE

LIIKEVAIHTO

VERTAILUKELPOINEN LIIKEVOITTO

VERTAILUKELPOINEN ROCE

HENKILÖSTÖ

milj. euroa 734

milj. euroa 381

+0 %-yks. % 11,6

31.12. 79

TARJOAMME KRIISIAIKOINA JOUSTOA SÄHKÖJÄRJESTELMÄÄN

mutta testausvaiheessa havaittujen ongel mien vuoksi säännöllisen sähköntuotannon aloittamista siirrettiin huhtikuuhun 2023. UPM:n osuus uuden laitosyksikön tuotannosta on noin 500 MW Pohjolan Voiman omistuksen kautta. Olkiluoto 3 lisää merkittävästi hiilidioksidivapaan sähkön tarjontaa Suomessa. Kahden kosken ennallistaminen avasi kalojen vaellusreitit Suomessa vaelluskalojen reiteillä on monia tarpeettomia esteitä, kuten käytöstä poistettuja patoja, jotka avaamalla luonnon monimuotoisuutta voidaan edistää. Vuonna 2022 saatoimme päätökseen Sapsokosken ja Arvajankosken ennallista mishankkeet osana virtavesiohjelmaamme. Näiden koskien ennallistamisen myötä vael luskaloille avautui reittejä kaiken kaikkiaan yli 150 kilometriä. Ennallistaminen toteu tettiin yhteistyössä sidosryhmien kanssa, ja Arvajankosken hankkeeseen saatiin rahoi tusta myös maa- ja metsätalousministeriön Nousu-ohjelmasta.

valmistuu kokonaisuudessaan vuoden 2023 ensimmäisen neljänneksen aikana. Voimalan keskimääräisen energiantuotan non arvioidaan kasvavan nykyisestä 180 GWh:sta 195 GWh:iin vuodessa. Ydinvoima avainasemassa tavoiteltaessa riippumattomuutta fossiilisista polttoaineista Hiilidioksidivapaan sähköntuotannon tarve kasvaa yhteiskunnan sähköistyessä ja fossiilisista polttoaineista luovuttaessa. Suurin käynnissä oleva investointihanke on Teollisuuden Voiman (TVO) Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitosyksikön rakennustöiden viimeistely ja yksikön kaupallinen käyttöön otto. Olkiluoto 3 -hankkeen oli määrä aloittaa säännöllinen sähköntuotanto vuonna 2022, Vuonna 2023 lisäämme päästöttömän sähköntuotantoa lähes 50 %.

+40 %

+41 %

Sähkö on hyödyke, jota on vaikea varastoi da. Uusiutuvaa tuulivoimaa saadaan vain, kun tuulee ja aurinkovoimaa, kun paistaa. Sähkön kysynnän ja tarjonnan on kuitenkin oltava tasapainossa koko ajan. UPM Energy on Suomen toiseksi suurin sähköntuottaja, ja UPM:n tehtaat tarjoavat joustoa myös sähkön kulutuksessa. Osal listumme sähköjärjestelmän ylläpitämiseen eli autamme sähköpulan uhatessa joko vähentämällä kulutusta tai lisäämällä tuo tantoa vesivoimaloiden avulla. Ydinvoimalla taataan järjestelmään peruskuormakapasi teetti silloin, kun tuuli- tai aurinkovoimaa ei ole saatavilla. Toimivat sähkömarkkinat ovat riippuvaisia markkinaosapuolten toimista. Hintavaihtelu kannustaa markkinatoimijoita tasapai nottamaan tarjontaa ja kysyntää kaikissa tilanteissa. Vakaat markkinat ja ennustettava sääntely luovat pohjaa sähköntuotannon tule ville investoinneille. Siksi kriisiaikoina kaikkien poliittisten markkinainterventioiden vaikutukset olisi harkittava perusteellisesti, jotta vältetään sähkön tarjonnan ja kysynnän epätasapaino.

Lisää avainlukuja sivu 128

UPM:llä on sähkömarkkinoilla ainutlaa tuinen kaksoisrooli: tehtaamme kuluttavat paljon sähköä, mutta me myös tuotam me sitä tehtaillamme ja UPM Energyn voimalaitoksilla. Olemme Pohjoismaiden sähkömark kinoilla merkittävä toimija, joka tuottaa kilpailukykyistä, hiilidioksidivapaata vesivoimaa omissa voimaloissa ja lisäksi ydinvoimaa ja vesivoimaa osaomistusten kautta. UPM Energyn vesivoimalat vas taavat yhä kasvavaan uusiutuvan energian tarpeeseen. Vesivoima tarjoaa nopeaa sää tövaraa sähköjärjestelmään, jossa muiden tuotantoyksiköiden joustavuus vähenee ja sääriippuvaisten aurinko- ja tuuliener gian merkitys kasvaa jatkuvasti. Joustava vesivoima tasapainottaa järjestelmää, kun taas ydinvoimalla taataan järjestelmään luotettava peruskuormakapasiteetti. Myymme tuottamamme sähkön

pohjoismaisessa Nord Pool -sähköpörs sissä. Toimimme suoraan fyysisen sähkön ja sähköjohdannaisten kaupassa. Lisäksi tarjoamme optimointi- ja kulutusjoustopal veluita teollisille sähkönkäyttäjille ja muille energiayhtiöille. Markkinalähtöiset ratkaisut edesautta vat energiamarkkinoiden muutosta, ja uu sien siirtoyhteyksien myötä pohjoismaiset sähkömarkkinat ovat yhä vahvemmin kyt köksissä Manner-Euroopan markkinoihin. Sähköistymisellä on merkittävä rooli, kun yhteiskunnassa pyritään eroon fossiilisista polttoaineista. Hiilidioksidivapaan sähkön tuotantonsa ansiosta UPM Energylla on erinomainen asema energiamarkkinoiden murroksessa. Entistä epävakaammat markkinat Vuonna 2022 sähkön hinta nousi ennä tystasolle kaikkialla Euroopassa. Venäjän

hyökkäyssota Ukrainassa on vähentänyt maakaasun tuontia Eurooppaan, ja maa kaasusta riippuvaiset Keski-Euroopan maat joutuvat nopealla aikataululla vähentämään riippuvuutta venäläisestä maakaasusta. Venäläisen sähkön ja maakaasun tuonti Suomeen päättyi vuoden aikana. Venä jän vähennettyä energiatoimituksiaan Euroopan alueelle sähkön hinnat nousivat jyrkästi Euroopassa. UPM Energy hyötyi merkittävästi korkeammista sähkön markkinahinnoista ja onnistui tuotannon optimoinnissa ja arvonluonnissa volatiileilla markkinoilla. Vesivoiman tuotantomäärissä saavutettiin hyvä taso, ja Olkiluoto 3 -ydinvoimalai tosyksikön koekäyttö lisäsi hetkellisesti ydinvoimakapasiteettia syksyllä. Jatkoimme Kuusankosken vesivoi malaitoksen mittavaa peruskorjausta ja modernisointia. Vaiheittain etenevä hanke