UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

KANNATTAVAA KASVUA UPM RAFLATAC

Tarjoamme pitkän aikavälin arvoa houkuttelevassa pakkausmateriaalien arvoketjussa kestävän kehityksen mukaisilla tarramateriaaleilla.

VAHVUUTEMME • Turvalliset ja vastuulliset tuotteet eri käyttötarkoituksiin • Globaali asiakaskunta, jakeluverkosto ja tehokas toimitusketju • Globaali tutkimus- ja kehitystyö sekä tekninen osaaminen • Modernit, strategisesti sijoitetut tuotantolaitokset

CASE

Laajennamme tuotevalikoimaamme uusiin loppukäyttöihin.

loppukäyttöportfolion kysyntä on kuitenkin suhteellisen joustavaa ja tarrojen pitkän aikavälin näkymät ovat edelleen positiivisia. Ensimmäinen fossiilisista raaka-aineista riippumaton tarramateriaaliyhtiö Jatkoimme pyrkimyksiämme tulla maailman ensimmäiseksi fossiilisista raaka-aineista riippumattomaksi tarramateriaaliyhtiöksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sertifioitujen kuitujen käytön ja biopohjaisten materi aalien jäljitettävyyden lisäämistä, kasvi huonekaasupäästöjen vähentämistä sekä innovatiivisten, brändien ilmastotoimia tukevien tuotteiden ja palvelujen kehittä mistä. Pyrimme suunnittelemaan parempia ratkaisuja pakkausteollisuudelle, käyttämään materiaaleja järkevästi ja parantamaan pak kausten kierrätettävyyttä ja uudelleenkäyt töä. Saamamme tunnustukset osoittivat, että olemme lähestymässä näitä tavoitteita. Pakkauksia ja pakkausjätettä koskevan lainsäädännön kehitys jatkuu globaalisti ja vaikuttaa tulevaisuuden tuote- ja palve lusuunnitteluun sekä kestävän kehityksen mukaisten tarraratkaisujen kysyntään. Tuotevalikoiman lisäksi kehitämme edelleen myös palveluvalikoimaamme, kuten RafCy cle TM -kierrätyspalvelua sekä Label Life -elin kaariarviointia. RafCycle-palvelussa on mu kana yli 400 kumppania maailmanlaajuisesti.

MUOVIROSKASTA ARVOSTETUKSI TUOTTEEKSI

UPM Raflatac on ensimmäinen tarrama teriaalivalmistaja, joka käyttää raa ka-aineena Ocean bound -muovia. Uusi Ocean Action Label -tarramateriaali on valmistettu massabalanssiperiaatteella kemiallisesti kierrätetystä, pääasiassa Kaakkois-Aasian rannikkoalueilta kerätys tä muovijätteestä. Nykyään vain noin 10 % muovijät teestä kierrätetään. Arvioiden mukaan 80 % meren roskasta tulee ocean bound -muovijätteestä, joka syntyy 50 kilomet rin säteellä rantaviivasta ja on vaarassa päätyä mereen. Tuotekehityksessä UPM on tehnyt yhteistyötä useiden arvoketjun kumppanien kanssa. Luotettavuuden varmistamisessa on käytetty Ocean Bound Plastic- ja ISCC PLUS-sertifikaatteja. Tarramateriaali on suunniteltu kosme tiikka-, kodinhoito- ja hygieniatuotteisiin sekä juoma- ja elintarvikepakkauksiin. Se kiinnostaa brändinomistajia, jotka ovat sitoutuneet käyttämään kierrätysmateri aaleja pakkauksissaan. Esimerkiksi kodin käyttötavaroiden valmistaja Orthex on valinnut tämän tarramateriaalin tuotesar jaansa, jonka valmistuksessa hyödynnetään käytettyjä kalaverkkoja ja köysiä.

AVAINLUVUT 2022

LIIKEVAIHTO

VERTAILUKELPOINEN LIIKEVOITTO

VERTAILUKELPOINEN ROCE

HENKILÖSTÖ

Natural Capital Partners CarbonNeut ral-protokollan mukaisesti.

milj. euroa 1 982

milj. euroa 214

-9 %-yks. % 31,5

31.12. 3 319