UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

HENKILÖSTÖ ALUEITTAIN

muutoksia. Se kokoaa säännöllisesti yhteen liiketoimintayksiköiden henkilöstön edus tajia Euroopassa. Muut yhteistyöelimemme Suomessa ja Saksassa pyrkivät edistämään henkilöstön osallistumista ja vuoropuhelua liiketoiminta-alueiden ja toimivan johdon välillä sekä henkilöstöedustajien ja henki löstön välillä kummassakin maassa. Työehtosopimukset on neuvoteltu metsäteollisuusyritysten ja liittojen kesken sen jälkeen, kun Metsäteollisuus ry irtaan tui työehtosopimuksesta vuonna 2020. Huhtikuussa 2022 UPM allekirjoitti viisi liiketoimintakohtaista työehtosopimusta Paperiliiton kanssa Suomen sellu-, paperi-, tarra- ja biopolttoaineliiketoimintaan vai kuttaneen lakon jälkeen. UPM Plywood ja UPM Timber sopivat liiketoimintakohtaiset työehtosopimukset joulukuussa 2021. UPM:llä on nyt liiketoimintakohtaiset sopimukset kaikissa liiketoiminnoissaan Suomessa. Liiketoiminnoittain sovitut työehdot edistävät yksiköiden tuottavuutta sekä kilpailukykyä. Työehdot mahdollis tavat myös entistä joustavammat vuoro järjestelyt ja työajan käytön. Kausipalkan korvautuminen tuntipalkalla ja selkeämmät palkan muodostumisen perusteet vahvista vat menestymisen edellytyksiä. Sopimukset antavat paremmat mahdollisuudet myös palkita hyvistä työsuorituksista henkilö kohtaisilla lisillä. Yksiköissä on käynnis tetty liiketoimintakohtaiset työehtojen kehitysryhmät, ja työ jatkuu vuonna 2023.

UPM:n henkilöstö liiketoiminta-alueittain 2022

Muu toiminta 5,3 % UPM Plywood 11,5 % UPM Fibres 15,6% UPM Specialty Papers 11,4 % UPM Raflatac 19,3 % UPM Energy 0,5 %

Suomi 6 273

UPM Communi cation Papers 36,5 %

Pohjois Amerikka

Saksa Muu Eurooppa

Kiina

Muu Aasia

Kokoaikainen 97 % Vakituinen 89 %

Osa-aikainen 3 % Määräaikainen 11 %

Muu maailma

Uruguay

Yhteensä

Olemme järjestäneet viime vuosina useita onnistuneita, korkeakoulusta vastavalmis tuneille suunnattuja Graduate-ohjelmia. Oppisopimusohjelmillamme varmistamme nyt ja jatkossa uusien työntekijöiden osaa misen eri tehtävissä. Pääosin tuotannon ja kunnossapidon töihin suunnatut ohjelmat toteutetaan yhteistyössä koulutusyhteistyö kumppaneiden kanssa. Vuoden 2022 lopussa oppisopimusohjelmissa oli noin 350 henkilöä Suomessa ja Saksassa. Olemme laajentaneet työnantajakuvaam me uusille kasvualueille. Työympäristön järjestelmällisen kehittämisen ja vastuullise na työnantajana toteutettujen konkreettisten toimien ansiosta olemme saaneet ulkopuolis ta, opiskelijoiden ja ammattilaisten tunnus tusta Suomessa ja Kiinassa. Esimerkillä johtamista Kunnianhimoisten tavoitteiden saavutta miseen tarvitaan osaavia tekijöitä ja tiimejä, joita johtavat innostavat esihenkilöt. Kehitämme jatkuvasti esihenkilöiden johtamistaitoja. UPM:n arvot ja Aiming Hig her -ajattelutapa luovat perustan johtamisen koulutusohjelmille, joilla tuetaan UPM:n johtamisen kolmea kulmakiveä: itsensä johtaminen, henkilöstön johtaminen ja lii ketoiminnan johtaminen. Viime vuosina eri tyisiä kehityskohteita ovat olleet innostava ja tavoitteellinen johtaminen, valmentaminen,

itsensä johtaminen sekä resilienssi. Vuonna 2022 kannustimme edelleen edistämään kasvun asennetta ja kehittämään johtamistaitoja, joita tarvitaan mahdollista maan tiimien ja työntekijöiden menestys. Hyvästä suorituksesta palkitaan Palkitsemme ja annamme tunnustusta hyvästä suorituksesta. Mallimme koos tuu sekä aineellisesta että aineettomasta palkitsemisesta. Aineellinen palkitseminen ja tunnustus koostuvat peruspalkasta, luontaiseduista ja kannustepalkkioista. Ne määräytyvät yhtiön globaalien sääntöjen, paikallisen lainsäädännön, työehtosopi musten, paikallisten markkinakäytäntöjen, työntekijän aseman ja suorituksen mukaan. Sukupuoli, ikä, etninen tausta tai kansalli suus ei vaikuta palkkaan tai palkkioihin. Turvallinen työympäristö, kiinnostavat ja mielekkäät työtehtävät, hyvä johtaminen ja hyvät uramahdollisuudet ovat esimerkkejä aineettomasta palkitsemisesta ja tunnustuk sesta. Palkitsemiskäytäntöjen tavoitteena on edistää henkilöstön sitoutumista ja motivoi da huippusuorituksiin. Kaikki työntekijät kuuluvat yhtenäisen, vuosittain arvioitavan lyhyen aikavälin kannustepalkkiojärjestelmän piiriin. Järjes telmä kattaa konserni- ja liiketoimintatason, henkilökohtaiset ja tiimitason tavoitteet sekä henkilökohtaisen suorituksen arvioinnin

hyvien suoritusten palkitsemista varten. Vuonna 2022 henkilöstölle maksettiin vuoden 2021 lyhyen aikavälin kannuste palkkio-ohjelmasta palkkioita yhteensä 63 miljoonaa euroa, ja vuoden 2022 ohjelmas ta maksetaan palkkioita arviolta noin 53 miljoonaa euroa. Poikkeuksellisen hyvistä henkilökohtaisista tai tiimin saavutuksista voidaan palkita myös erillisellä kertapalkki olla, joiden tarkoituksena on tukea UPM:n tuloskulttuuria ja antaa tunnustusta yksit täisille työntekijöille ja tiimeille erinomai sesta työstä ja merkittävistä suorituksista. Lyhyen aikavälin kannustejärjestelmän lisäksi meillä on kaksi pitkän aikavälin kannusteohjelmaa: tulosperusteinen osa kepalkkiojärjestelmä ylimmälle johdolle ja viivästetty osakepohjainen kannustepalkki ojärjestelmä muille avainhenkilöille. Vuo sittaisten ohjelmien piiriin kuuluu yhteensä 477 henkilöä. Edistämme yhteistyötä Edistämme henkilöstön aktiivista osal listumista ja kuulemista kansainvälisten ja kansallisten sääntöjen ja määräysten mukaisesti. Tarjoamme monia eri väyliä työntekijöiden ja liiketoiminnon johdon väliseen vuoropuheluun. UPM:n European Forum -yhteistyöelin käsittelee pääasiassa liiketoimintaympäris töön liittyviä kysymyksiä ja yhtiön sisäisiä

HENKILÖSTÖ LUKUINA

2020 18 014

Henkilöstö

Henkilöstön vaihtuvuus, %

14,7

14,5

10,4

Henkilöstön vaihtuvuus, % (vapaaehtoinen)

6,8

5,6

3,5

Osallistava ja monimuotoinen työyhteisö sivu 68 Ihmisoikeudet kaikessa toiminnassa sivu 72

Henkilöstön keski-ikä

44,1

44,3

44,6

CASE

SITOUDUMME OIKEUDENMUKAISEEN PALKITSEMISEEN

henkilöstön palkat ovat riittävällä tasolla suhteessa paikallisiin elinkustannuksiin ja että tilanne tar kastetaan vuosittain. Jos arvioinnissa tunnistetaan puutteita, ne korjataan. Teemme yhteistyötä riippu mattoman kolmannen osapuolen kanssa ja saam me vertailutietoa toimintamaista ja -kaupungeista. Seuraava askel on ryhtyä edistämään elämiseen riittäviä palkkoja toimittajiemme kanssa. Olemme sitoutuneet myös varmistamaan suku puolten välisen palkkatasa-arvon. Vuosittaisella arvioinnilla voimme seurata mahdollisia suku

puolten välisiä palkkaeroja ja korjata ne. Teimme vuonna 2022 konsernilaajuisen arvioinnin ja toteutimme yhdenvertaisuuskorotukset selittämät tömien palkkaerojen osalta. Tämä sitoumus oikeudenmukaiseen palkitse miseen on poikkeuksellista ja osoittaa vahvaa tahtoa koko henkilöstön oikeudenmukaiseen koh teluun sekä kansallisesti että maailmanlaajuisesti.

Haluamme varmistaa oikeudenmukaisen, yhden vertaisen ja kilpailukykyisen palkitsemisen koko henkilöstölle globaalisti. Uuden oikeudenmu kaista palkitsemista koskevan sosiaalisen vastuun painopistealueen kaksi 2030-tavoitetta liittyvät elämiseen riittävään palkkaan ja sukupuolten väliseen palkkatasa-arvoon. Olemme sitoutuneet varmistamaan, että

www.upm.fi/vastuullisuus

UPM VUOSIKERTOMUS 2022