UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

on, että naisten osuus näissä tehtävissä on 40 % vuoteen 2030 mennessä. Pyrimme kehittämään johtamista tätä monimuotois ta osaamista hyödyntämällä. Koska tilanne vaihtelee eri liiketoiminnoissa, niiden tulee laatia omat tavoitteensa ja suunnitelmansa naisten osuuden lisäämiseksi. Analyysim me mukaan miehillä ja naisilla on UPM:llä yhtäläiset mahdollisuudet edetä urallaan. Teimme palkkatasa-arvoselvityksen myös vuonna 2022 ja poistimme suku puolten väliset palkkaerot, joiden ei voida katsoa johtuvan tekijöistä, jotka tyypillises ti määrittävät henkilön palkkaa ja palkkake hitystä. Seuraamme kehitystä vuosittain ja teemme korjauksia tarvittaessa (sivu 67). Käynnistimme vuonna 2019 johtoryh missä vuoropuhelun osallistavan johtami sen ja kulttuurin kehittämiseksi, ja tätä työ tä jatkettiin koko organisaatiossa vuonna 2022. Yli 1 800 henkilöä osallistui tähän vuoropuheluun. Laajensimme ylimmän johdon ymmärrystä monimuotoisten tiimien johtamisesta ja lisäsimme tietoi suutta LGBTIQ+-monimuotoisuudesta ja osallistamisesta työpaikoilla vuonna 2022. Julkaisimme teemasta verkkokoulutuksen koko henkilöstölle ja vuonna 2023 perus tamme LGBTIQ+-työryhmän. Osallistaminen sisältyy johtamisen kehi tysohjelmiin ja UPM:n Toimintaohjeeseen liittyviin koulutuksiin. Vuonna 2022 aloim me mitata osallistavaa johtamista eli sitä, miten UPM:n johtajat arvostavat erilaisia nä kökulmia. Tämä on yksi kehitysalueistamme.

Henkilöstön yhteenkuuluvuutta koske van tavoitteen osalta vertaamme itseämme parhaimman 10 %:n vertailuryhmän yri tyksiin. Henkilöstökyselymme mittaa myös oikeudenmukaista kohtelua ja aitoutta eli tunnetta siitä, että työyhteisössä voi olla oma itsensä. Nämä ovat meille tärkeitä vah vuuksia, ja seuraamme niitä jatkuvasti. Säännöllinen seuranta Tarkastelemme monimuotoisuuden tilaa ja sitä koskevaa dataa säännöllisesti. Monimuo toisuus ja osallistaminen sisältyvät yhtiön johtoryhmien itsearviointeihin. Esihenki löillä ja HR:llä on näkymä monimuotoisuutta koskevaan dataan. Palkitsemista, rekrytointia ja muita prosesseja seurataan säännöllisesti. Raportoimme säännöllisesti edistymi sestä useille ulkoisille indekseille. Olimme mukana Bloombergin GEI-indeksissä (Gen der-Equality Index) viidettä vuotta peräk käin. Indeksi palkitsee sellaiset pörssiyh tiöt, jotka ovat sitoutuneimpia kertomaan pyrkimyksistään tukea sukupuolten välistä tasa-arvoa.

Naiset 23 % Työntekijät 57 %

Miehet 77 % Toimihenkilöt 43 %

Naiset esihenkilöinä 22 %

Monikansalliset tiimit 23 %

Iän suhteen monimuotoiset tiimit 56 %

Henkilöstökyselyn tulos

Aitous 78

Oikeudenmukainen kohtelu 74

UPM on yritysten parhaan 10 %:n vertailuryhmässä henkilöstön yhteenkuu luvuudessa

OSALLISTAVA JA MONIMUOTOINEN TYÖYHTEISÖ LUOMME ARVOA IHMISILLE JA YHTEISKUNNALLE Kehitämme organisaatiokulttuuria ja paikallisia olosuhteita, jotka varmistavat monimuotoisen ja osallistavan työympäristön.

TAVOITTEET 2030

maassa 79 44 kansallisuutta

Yhteenkuuluvuutta UPM:ssä koskevan kysymyksen keskiarvotulos, 12 pistettä alle vertailuryhmän

CASE

UUDISTIMME PERHEVAPAA KÄYTÄNTÖMME SUOMESSA

eläkkeen määrään. UPM:n henkilöstöstä Suomes sa 79 % on miehiä, ja toivomme, että palkallinen vapaa toimii konkreettisena kannustimena isille. Uudistus lisää työelämän tasa-arvoa ja joustoja erilaisissa perhetilanteissa sekä ottaa huomioon erilaiset perhemuodot entistä paremmin. Ennen lakiuudistusta äidit käyttivät Suomessa noin 90 % kaikista vanhempainpäivärahapäivistä. Uudistuk sessa vanhempainvapaat ja vanhempainraha päivät on jaettu puoliksi. Palkallisen jakson saavat jatkossa myös vanhempien puolisot tai lapsen muut huoltajat, kun he käyttävät vanhempainvapaata.

Arvostamme monimuotoisuutta ja pyrim me osallistavaan kulttuuriin ja työympä ristöön. Kunnioitamme työntekijöidemme yksityisyyttä ja edistämme kaikille tasapuo lisia ja yhtäläisiä mahdollisuuksia työtehtä vien ja uran kehittämiseen. Kaikkia UPM:n työntekijöitä kohdellaan yksilöinä sukupuolesta, iästä, etnisestä alkuperästä tai kansallisuudesta riippumat ta, ja globaaliin tiimiimme ovat tervetulleita erilaista osaamista tai taustaa edustavat henkilöt. Monimuotoisuus ja osallistaminen

osa-alueesta: sitoutuminen monimuotoi suuteen ja osallistamiseen, osallistavan kulttuurin ja johtamisen kehittäminen sekä datan ja prosessien säännöllinen tarkastelu. Allekirjoitimme EU:n monimuotoisuus sitoumuksen vuonna 2016. Vuonna 2021 uudistetut monimuotoiseen ja osallista vaan työympäristöön liittyvät sosiaalisen vastuun tavoitteet keskittyvät henkilöstön yhteenkuuluvuuteen ja naisten osuuden lisäämiseen asiantuntija- ja johtotehtä vissä. Kunnianhimoinen tavoitteemme

työpaikalla eivät ole vain oikea tapa toimia vaan liiketoiminnan menestymisen edelly tys. Näkemysten rikkaus parantaa päätök sentekoa ja liiketoiminnan tuloksia. Monimuotoisuus ja osallistaminen ovat osa Aiming Higher -ajattelutapaa ja kult tuurimme kehittämistä. Kehitämme työta pojamme nykyaikaisiksi ja osallistaviksi. Kolme osa-aluetta Monimuotoisen ja osallistavan työym päristön kehittäminen koostuu kolmesta

UPM:läisillä vanhemmilla ja huoltajilla on nyt yhdenvertainen mahdollisuus palkalliseen van hempainvapaaseen. UPM maksaa 32 arkipäivän palkallisen vapaan kaikille perhevapaauudistuk sen mukaan vanhempainpäivärahaan oikeutetuille työntekijöilleen sukupuolesta ja perhemuodosta riippumatta. Uusi laki ei tähän velvoita, mutta haluamme tarjota tämän edun työntekijöillemme. Perhevapaiden tasaisempi jakautuminen heijastuu positiivisesti esimerkiksi naisten palk kakehitykseen, uralla etenemiseen ja aikanaan