UPM Vuosikertomus 2022

TALOUDELLISET TIEDOT 2022

KESTÄVÄ TUOTTEEN ELINKAARI TOIMINTAA YMPÄRISTÖN HYVÄKSI

Plus -sertifiointi UPM Raflatacin neljälle tehtaalle. UPM Raflatac tarjoaa myös Car bonNeutral®-sertifioitua RAFNXT+-tar ramateriaalia, ja UPM Communication Papers on luonut Gold Standard -sertifioi dun palvelun, jolla voidaan kompensoida hiilijalanjälkeä. Kaikilla UPM:n liiketoiminnoilla on puun alkuperän todentavat FSC™ - ja PE FC-sertifikaatit. Niillä varmistetaan puun alkuperä ja taataan, että kaikki tuotteissam me käytetty puu on peräisin vastuullisesti hoidetuista metsistä ja hankittu laillisesti.

Uudistetut tuoteturvallisuusvaatimukset ISO 9001 -laatujärjestelmä ja ISO 22000 -elintarviketurvallisuusjärjestelmä luovat edellytykset toiminnan jatkuvalle paran tamiselle. Kaikki tehtaamme on sertifioitu ISO 9001 -standardin mukaan. Kaikilla UPM:n sellutehtailla, UPM Raflatacin tehtailla, UPM Specialty Papersin tuotan tolinjoilla Euroopassa sekä UPM Kymin paperitehtaalla on sertifioitu ISO 22000 -standardin mukainen elintarviketurval lisuuden hallintajärjestelmä. UPM Chan gshun paperikoneella 3 Kiinassa on sekä ISO 22000- että FSSC 22000 -standardin mukainen sertifioitu elintarviketurvalli suusstandardi. Voimme näin tarjota useita tuotteita, jotka on suunniteltu ja valmistettu elintarvikepakkauksia koskevien vaatimus ten mukaisesti. Olemme kehittäneet kemikaalien ja raa ka-aineiden tuottajille ja asiakkaille kohdis tuvaa, tuoteturvallisuusvaatimuksiamme koskevaa viestintää. Pyrimme yhteistyössä useiden paperi- ja kemianteollisuuden yritysten kanssa lisäämään toimitusketjun läpinäkyvyyttä ja nopeuttamaan tiedon vaihtoa. Yhteistyön tuloksena käyttöön otetun harmonisoidun kyselyn ja työkalun avulla voimme arvioida etukäteen tuot teissa käytettäviä kemikaaleja ja varmistua tuotteidemme lainmukaisuudesta ja muista vaatimuksista, kuten ympäristömerkkien kriteerien täyttymisestä. Olemme kehittä neet asiakasviestintään tuoteturvallisuus selosteita ja kemiallisia aineita koskevia vakuuksia. Vuonna 2022 uudistimme kemikaalitie tokantamme parantaaksemme kemikaalei hin liittyvää raportointia, seurantaa sekä tiedon käytettävyyttä (oikealla). Läpinäkyvyyttä ympäristömerkeillä ja tuoteselosteilla Tarjoamme useimmille tuotteillemme tuo teselosteet ja ympäristötiedot. Ne kertovat asiakkaille tuotteiden ympäristösuoritusky vystä ja auttavat tekemään vastuullisia valintoja. Useimmille tuotteillemme on myönnet ty yleisesti tunnettuja ympäristömerkkejä, kuten EU Ympäristömerkki ja kansallisia ympäristömerkkejä graafisille papereille sekä RSB- ja ISCC-sertifioinnit biopolttoai neille. ISCC-sertifiointi on myönnetty myös UPM Formille ja UPM Pulpille sekä ISCC

Ympäristömerkittyjen tuotteiden saatavuus %

Tuotteemme hillitsevät ilmastonmuutosta korvaamalla fossiilisia materiaaleja ja fossiilisista raaka-aineista valmistettuja tuotteita uusiutuvilla vaihtoehdoilla.

Kehitämme aktiivisesti ratkaisuja, jotka ottavat huomioon tuotteen vaikutukset luontoon ja ympäröivään yhteiskuntaan materiaalivalinnoista kierrätettävyyteen koko elinkaaren osalta. Pyrimme tarjoa maan tuotteita, joiden avulla asiakkaamme voivat parantaa liiketoimintaprosessejaan ja tulostaan. Näin luomme arvoa molem mille osapuolille sekä yhteiskunnalle. Innovatiiviset ja vastuulliset puupohjai set biolääketieteen tuotteet sekä lääke teollisuuden ja terveydenhuollon etike töintiratkaisut ovat esimerkkejä suorasta yhteiskunnallisesta vaikutuksesta. Tule vaisuudessa puupohjaiset biokemikaalit tarjoavat uusiutuvia vaihtoehtoja monissa kuluttajatuotteissa mm. pakkausmateriaa leissa, autoteollisuudessa ja tekstiileissä. Monet tuotteemme edistävät biokiertota loutta, sillä ne valmistetaan sivuvirroista, tähteistä ja jätteistä (sivut 92-95). Jatkuvaa vuoropuhelua ja yhteistyötä asiakkaiden kanssa UPM:n liiketoiminnot tarjoavat useita erilaisia tuotteita ja palveluita. Kullakin

TOIMINTATAPAMME • Hyödynnämme kestävän tuotesuunnittelun konseptia tuotehityksessä • Kehitämme kemikaalien hallintaa tuoteturvallisuuden parantamiseksi • Vahva sitoutuminen pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin • Yhteistyö arvoketjussa • Avoin ja läpinäkyvä tuoteviestintä, ympäristömerkit, sertifikaatit ja tuoteselosteet • 2030-vastuullisuustavoitteet

Tavoite

Innovaatioita tulevaisuuteen sivu 26 Vastuullinen toimitusketju sivu 78 Ilmastopositiivinen metsänhoito sivu 82 Edistämme biokiertotaloutta sivu 92

merkittävissä TAVOITTEET 2030

100 % soveltuvista tuotteista ympäristö

saavutettu 87%

CASE

monimuotoisuuden edistämiseen liittyvät toimet. He arvostavat korkealle myös tuo teturvallisuuden, kestävän metsänhoidon, kierrätettävyyden ja ympäristömerkit. Kestävä tuotekehitys Vuonna 2021 kehitetty kestävän tuote suunnittelun konseptimme auttaa meitä kehittämään tuotteidemme ympäristö- ja yhteiskunnallista vastuullisuutta. Tes tasimme konseptia vuonna 2022 useissa tuotekehityshankkeissa eri liiketoimintojen kanssa ja määrittelimme selkeitä kestävää kehitystä edistäviä arvolupauksia. Esi merkiksi UPM Specialty Papers hyödynsi konseptia onnistuneesti pakkauspaperike hityksessään (vasemmalla). Arviointimme osoittavat, että uusilla tuotteillamme on ollut merkittäviä myöntei siä vaikutuksia YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Jos esimerkiksi käytämme vä hemmän materiaaleja, korvaamme fossiili sia raaka-aineita uusiutuvilla materiaaleilla tai parannamme kierrätettävyyttä, edistäm me kestävän kehityksen tavoitetta 12. Olemme myös lisänneet elinkaariarvi ointien käyttöä konseptin tukena. Ne tar joavat luotettavaa ja dokumentoitua tietoa käyttämiemme materiaalien ja tuotanto prosessien ympäristövaikutuksista.

UPM:N KEMIKAALITIETOKANTA UUDISTETTU

liiketoiminnolla on oma tapansa toimia ja hallita asiakassuhteita. Asiakassuhteet perustuvat markkinoiden syvälliseen ym märtämiseen sekä loppukäyttökohteiden ja asiakkaiden tarpeiden tuntemukseen. Käymme jatkuvaa vuoropuhelua asiakkaidemme kanssa. Monet yhteiset kehityshankkeet liittyvät tuotekehitykseen.

Liiketoimintomme mittaavat asiakastyyty väisyyttä säännöllisillä kyselyillä. Tulosten perusteella asiakkaiden keski määräinen kokonaistyytyväisyys UPM:ään toimittajana on 84 (86) %. Tulokset auttavat meitä myös kehittämään toimintaamme. Asiakkaamme asettavat edelleen etusijalle ilmastonmuutoksen hillitsemisen ja luonnon

Otimme vuonna 2022 käyttöön uuden globaalin järjestelmän kemikaalitiedon hallintaan. Uuden työkalun ja prosessin avulla yhdenmukaistamme tuotantoa, laboratorioita ja kunnossapitoa koskevat kemikaalitietomme. Kemikaalitietokanta mahdollistaa osaltaan kemikaalien turvallisen käytön kai kissa elinkaaren vaiheissa toimituksesta ja vastaanotosta käyttöön ja lopulta jätteiden hävittämiseen. Uusi toimintatapa auttaa varmistamaan, että täytämme kaikki turval lisuustavoitteet ja toimimme lainsäädännön vaatimusten mukaan. Asiakkaiden ja loppukäyttäjien kemi kaalien käyttöä koskevat tietovaatimukset kasvavat. Uusi prosessi täyttää viranomais ten vaatimukset ja asiakkaiden odotukset. Yhteistyö helpottuu, kun kemikaalitietojen saatavuus paranee. Hankkeessa on muka na 34 tehdasta kahdeksassa maassa.

CASE

UUSIA KIERRÄTETTÄVIÄ PAPEREITA ELINTARVIKEPAKKAUKSIIN

vat, ruokatuotteille soveltuvat barrier-paperit. Ne ovat turvallisia käyttää ja suunniteltu kierrä tettäväksi olemassa olevissa kierrätysvirroissa. Paperit on kehitetty UPM:n asiakkaiden tarpei den pohjalta. UPM:n tutkimuskeskus mahdollisti teknisesti vaativien papereiden ominaisuuksien, eri tyisesti kuumasaumattavuuden, testaamisen, analy soinnin ja pilotoinnin. Tuotekehitys perustuu UPM:n omaan kestävän tuotesuunnittelun konseptiin.

Tuotekehitysprosessin aikana UPM laajensi yhteistyötään ulkopuolisten kumppaneiden kanssa. Paperit suunniteltiin yhdessä niin, että lopputuloksena saatiin pakkausprosesseissa toi miva uusiutuva paperi, joka säilyttää elintarvi ketuotteen laadun parasta ennen -päivään asti.

Pakkausalalla näkyy ennennäkemätön muutos, kun kuluttajat ja lainsäätäjät haluavat uusiutuvia ja helposti kierrätettäviä pakkausvaihtoehtoja. Tämä ohjaa kehitystä koko pakkausarvoketjussa. UPM Specialty Papers toi markkinoille inten siivistä kehitystyötä vaatineet kuumasaumatta

www.upm.com/fi/tietoa-meista/ Toimittajille/Vaatimukset/yleiset-ja aihealuekohtaiset-vaatimukset

www.upmspecialtypapers.com (en)

UPM VUOSIKERTOMUS 2022