UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

MITÄ MAAILMA TARVITSEE Elintason noustessa ja väestön ikääntyessä kaupungistunut, kasvava keskiluokka kuluttaa enemmän ja pidempään. Samalla maailma on edelleen hyvin riippuvainen ilmastonmuutosta aiheuttavista fossiilisista raaka-aineista ja energialähteistä. Kuluttajat, yritykset ja lainsäätäjät etsivät ratkaisuja, jotka mahdollistavat vastuullisemman modernin elämäntavan. Ratkaisumme vastaavat näihin megatrendien aiheuttamiin haasteisiin nyt ja tulevaisuudessa.

RATKAISUMME: KORVAAMME FOSSIILISIA MATERIAALEJA • Materiaaleja erilaisiin kuluttajatuotteisiin, kuten tekstiileihin, muovipulloihin, pakkauksiin, kosmetiikkaan ja lääketeollisuuden tuotteisiin • Fossiilipohjaisten muovien korvaaminen TULEVAISUUDEN INNOVATIIVISET TUOTTEET Asiakkaat ja kuluttajat tarvitsevat fossiilipohjaisille tuotteille vaihtoehtoja, jotka mahdollistavat vastuullisemmat valinnat. Uudenlaisilla ratkaisuilla yhteiskunta voi siirtyä käyttämään uusiutuvia raaka-aineita ja energiaa sekä vähentää riippuvuutta fossiilitaloudesta.

MIKSI VÄHÄHIILINEN TALOUS? Maailman väkiluku on nyt yli kolme kertaa suurempi kuin 1900 luvun puolivälissä. Väestön, talouksien ja elintason kasvaessa myös kasvihuonekaasupäästöjen kumulatiivinen määrä kasvaa. Ilmaston lämpenemisen hillitseminen edellyttää nopeaa siirtymistä vähähiiliseen talouteen. • Maailman väestön arvioidaan ylittävän 10 mrd. vuoteen 2060 mennessä. • Yli puolet maailman väestöstä asuu kaupungeissa. Vuoteen 2050 mennessä yhä useamman ihmisen odotetaan muuttavan maaseudulta kaupunkeihin erityisesti Aasiassa.

• Uusiutuvat rakennusmateriaalit • Hiiltä varastoivat rakennukset

KESTÄVÄ ELÄMÄNTAPA Terveys ja hyvinvointi edellyttävät

RATKAISUMME: VÄHÄPÄÄSTÖINEN ENERGIA JA POLTTOAINEET • Hiilidioksidivapaa sähkö • Uusiutuva energia ja polttoaineet • Luotettava ja säädettävä energia • Vähäpäästöinen liikenne ja lentoliikenne kaikista kasvihuonekaasupäästöistä on yli 70 %. Vähähiiliseen talouteen siirtyminen edellyttää, että fossiilivapaat energialähteet otetaan käyttöön mahdollisimman nopeasti. SIIRTYMINEN UUSIIN ENERGIAMUOTOIHIN Maailmanlaajuisen energiasektorin osuus

turvallisia hygieniatuotteita arkikäytössä ja terveydenhuollossa. Vastuullisesti tuotettuja pakkauksia ja luotettavaa tietoa tarvitaan joka päivä.

RATKAISUMME: VASTUULLISIA TUOTTEITA PÄIVITTÄISIIN TARPEISIIN

UPM VUOSIKERTOMUS 2023