UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

RIIPPUMATTOMAN VARMENTAJAN RAJOITETUN JA KOHTUULLISEN VARMUUDEN ANTAVA VARMENNUSRAPORTTI UPM-KYMMENE OYJ:N VASTUULLISUUSTIEDOISTA

seikkoja, jotka antaisivat aiheen olettaa, ettei UPM-Kymmene Oyj kaikilta olennaisilta osiltaan soveltaisi AA1000 AccountAbility Principles -periaatteita ja etteivätkö valitut tunnusluvut ja valitut hiilidioksidipäästöt olisi kaikilta olennaisilta osiltaan luotetta via raportointikriteeristön perusteella. Yhteenveto rajoitetun varmuuden antavaa johtopäätöstä varten suoritetusta työstä Rajoitetun varmuuden antavassa varmen nustoimeksiannossa evidenssin hank kimistoimenpiteet ovat rajoitetumpia kuin kohtuullisen varmuuden antavassa varmennustoimeksiannossa, minkä vuoksi siinä saadaan vähemmän varmuutta kuin kohtuullisen varmuuden antavassa varmen nustoimeksiannossa. Rajoitetun varmuuden antavaan varmennustoimeksiantoon kuuluu toimenpiteitä evidenssin hankkimiseksi valittuihin tunnuslukuihin ja valittuihin hiilidioksidipäästöihin sisältyvistä luvuista ja niissä esitettävistä muista tiedoista sekä AA1000 AccountAbility Principles -peri aatteiden soveltamisesta yhtiössä. Toimen piteiden valinta perustuu varmentajan harkintaan ja arvioihin riskeistä, että vali tuissa tunnusluvuissa ja valituissa hiilidiok sidipäästöissä on olennainen virheellisyys ja arvioihin riskeistä, että yhtiö poikkeaa olen naisesti AA1000 AccountAbility Principles -periaatteiden soveltamisesta. Rajoitetun varmuuden antavaa varmen nustoimeksiantoamme suorittaessamme olemme toteuttaneet muun muassa seuraa vat toimenpiteet: • Haastatelleet yhtiön ylintä johtoa sekä valittujen tunnuslukujen ja valittu jen hiilidioksidipäästöjen keruusta ja raportoinnista vastaavia työntekijöitä konsernitasolla sekä toimipaikoilla. • Vierailleet yhtiön pääkonttorissa sekä kahdella toimipaikalla Euroopassa ja Etelä-Amerikassa. • Haastatelleet yhtiön työntekijöitä orga nisaation eri tasoilta koskien olennai suutta, sidosryhmien odotuksia, niihin vastaamista sekä sidosryhmävuorovai kutusta. • Arvioineet sidosryhmien osallistamista ja

havainnot ja suositukset eivät vaikuta edellä esittämiimme johtopäätöksiin ja lausuntoon. Sidosryhmien osallistaminen: UPM-Kymmene Oyj:llä on käytössään prosessit sidosryhmien osallistamiseen ja sidosryhmäyhteistyöhön sekä konserni- että liiketoimintojen tasolla. Suosittelemme yhtiötä jatkamaan eri mahdollisuuksien arvi ointia laajemmalle sidosryhmäyhteistyölle. Olennaisten vastuullisuusnäkökoh tien määrittäminen: UPM-Kymmene Oyj:llä on käytössään systemaattinen prosessi vastuullisuusnäkökohtien olennai suuden arvioimiseksi ja määrittämiseksi. Suosittelemme yhtiötä jatkamaan sekä olennaisten seikkojen että olennaisuuden määrittämisen prosessin säännöllistä arviointia. Sidosryhmien odotuksiin vastaami nen: UPM-Kymmene Oyj:llä on käytössään prosessit sidosryhmien tarpeisiin vastaa miseksi. Suosittelemme yhtiötä jatkamaan käytäntöä, jossa sidosryhmien tietotarpeita sekä vuoropuhelua käytetään apuna sään nönmukaisessa olennaisuuden arviointi prosessissa. Vaikutusten arviointi: UPM-Kym mene Oyj:llä on käytössään prosessit taloudellisten, ympäristö-, ja sosiaalisten vaikutusten seurantaan ja mittaami seen toiminnoissaan. Yhtiön valmistau tuessa kestävyysraportointidirektiivin (2022/2464/EU) mukaisiin raportointi vaatimuksiin se on ottanut olennaisuuden arvioinnissa taloudelliset vaikutukset huomioon aiempaa kattavammin.

odotuksiin vastaamista työntekijähaas tatteluiden, yhtiön dokumentaation ja sisäisen viestinnän perusteella. • Testanneet tietojen oikeellisuutta ja täy dellisyyttä alkuperäisistä dokumenteista ja järjestelmistä otospohjaisesti. • Testanneet tietojen yhdistelyä ja suorit taneet uudelleenlaskentaa otospohjai sesti. • Arvioineet valittujen tunnuslukujen ja valittujen hiilidioksidipäästöjen esitysta paa ja niissä esitettyjä tietoja. Suorittamiemme toimenpiteiden ja hankki mamme evidenssin perusteella tietoomme ei ole tullut mitään, mikä antaisi meille syyn uskoa, ettei UPM-Kymmene Oyj:n valittuja tunnuslukuja raportointikaudelta 1.1.- 31.12.2023 ole kaikilta olennaisilta osiltaan laadittu asianmukaisesti raportointikri teeristön perusteella tai etteivätkö valitut tunnusluvut olisi kaikilta olennaisilta osiltaan luotettavia raportointikriteeristön perusteella. Tietoomme ei myöskään ole tullut mitään, mikä antaisi meille syyn uskoa, ettei UPM-Kymmene Oyj:n valitut hiili dioksidipäästöt olisi kaikilta olennaisilta osiltaan luotettavia raportointikriteeristön perusteella tai ettei UPM-Kymmene Oyj kaikilta olennaisilta osiltaan soveltaisi AA1000 AccountAbility Principles (2018) -periaatteita. Kohtuullisen varmuuden antava lausunto Lausuntonamme esitämme, että UPM-Kymmene Oyj:n valitut hiilidioksidi päästöt raportointikaudelta 1.1. - 31.12.2023 on kaikilta olennaisilta osiltaan laadittu raportointikriteeristön mukaisesti. Havainnot ja suositukset Toteuttamiemme toimenpiteiden ja hank kimamme evidenssin perusteella rapor toimme seuraavat havainnot ja suositukset, jotka koskevat AA1000 AccountAbility Principles (2018) -periaatteiden sovel tamista UPM-Kymmene Oyj:ssä. Nämä Rajoitetun varmuuden antava johtopäätös

Käännös englanninkielisestä tekstistä (alkuperäinen)

UPM-Kymmene Oyj:n johdolle Olemme UPM-Kymmene Oyj:n (y-tun nus 1041090-0, jäljempänä myös yhtiö) johdon pyynnöstä suorittaneet rajoitetun varmuuden antavan varmennustoimek siannon, jonka kohteena ovat olleet tietyt taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristö vastuun tunnusluvut raportointikaudelta 1.1 - 31.12.2023, jotka käyvät ilmi yhtiön GRI-indeksistä 2023 (GRI Content Index 2023) ja jotka esitetään yhtiön Vuosikerto muksessa 2023 sekä yhtiön verkkosivuilla osiossa “Vastuullisuus” (jäljempänä “vali tut tunnusluvut”). Rajoitetun varmuuden antavan varmen nustoimeksiannon kohteena on lisäksi ollut AA1000 AccountAbility Principles (2018) -periaatteiden soveltaminen yhtiössä. Olemme yhtiön johdon pyynnöstä suo rittaneet kohtuullisen varmuuden antavan varmennustoimeksiannon yhtiön suorien ja epäsuorien (scope 1 + 2) hiilidioksidipääs töjen sekä osittaisten yhtiön epäsuorien arvoketjun hiilidioksidipäästöjen (scope 3, kategoria 4: Maritime logistics) tunnuslu kuihin raportointikaudelta 1.1 - 31.12.2023, jotka käyvät ilmi yhtiön GRI-indeksistä 2023 (GRI Content Index 2023) ja jotka esitetään yhtiön Vuosikertomuksessa 2023 sekä yhtiön verkkosivuilla osiossa “Vastuul lisuus” (jäljempänä “valitut hiilidioksidi päästöt”). Tämä rajoitetun ja kohtuullisen varmuu den antava varmennusraportti on laadittu toimeksiantomme ehtojen mukaisesti. Vastaamme työstämme, varmennusrapor tista ja esittämistämme johtopäätöksistä ja lausunnosta vain UPM-Kymmene Oyj:lle, emme kolmansille osapuolille. Johdon vastuu UPM-Kymmene Oyj:n johto vastaa valittujen tunnuslukujen ja valittujen hiilidioksidi päästöjen laatimisesta yhtiön raportoin tiohjeiden ja Global Reporting Initiativen laatiman yhteiskuntavastuun GRI Standards -raportointiohjeiston mukaisesti (molemmat jäljempänä yhdessä “raportointikriteeristö”).

UPM-Kymmene Oyj:n johto vastaa myös siitä, että yhtiö soveltaa AA1000 AccountAbility Principles -periaatteita (sidosryhmien osallistaminen, olennaisten vastuullisuusnäkökohtien määrittäminen, sidosryhmien odotuksiin vastaaminen, vai kutusten arviointi) AA1000 AccountAbility Principles Standard 2018:n mukaisesti. UPM-Kymmene Oyj:n johto vastaa myös sellaisen sisäisen valvonnan järjestämises tä, jonka johto katsoo tarpeelliseksi, jotta on mahdollista laatia valitut tunnusluvut ja valitut hiilidioksidipäästöt, joissa ei ole väärinkäytöksistä tai virheistä johtuvaa olennaista virheellisyyttä. Luontaiset rajoitteet Varmennusraporttiamme luettaessa on otettava huomioon vastuullisuustietojen tarkkuutta ja täydellisyyttä koskevat luon taiset rajoitteet. Varmentajan riippumattomuus ja laadunhallinta sekä pätevyys Olemme noudattaneet IESBAn (the International Ethics Standards Board for Accountants) antamien Eettisten sääntöjen tilintarkastusammattilaisille mukaisia riip pumattomuusvaatimuksia ja muita eettisiä vaatimuksia. Näiden sääntöjen pohjana olevat perusperiaatteet ovat rehellisyys, objektiivisuus, ammatillinen pätevyys ja huolellisuus, salassapitovelvollisuus ja ammatillinen käyttäytyminen. PricewaterhouseCoopers Oy soveltaa kansainvälistä laadunhallintastandardia ISQM 1, jonka mukaan tilintarkastusyhtei sön on suunniteltava, otettava käyttöön ja pidettävä toiminnassa laadunhallintajärjes telmä, mukaan lukien eettisten vaatimusten, ammatillisten standardien sekä sovellet tavien säädöksiin ja määräyksiin perustu vien vaatimusten noudattamista koskevat toimintaperiaatteet ja menettelytavat. Moniammatillisella yritysvastuun ja varmennuksen asiantuntijoista koostuvalla tiimillämme on tämän varmennustoimek siannon suorittamiseksi vaadittavat taidot

ja kokemus taloudellisten ja muiden kuin taloudellisten tietojen varmentamisesta, yri tysvastuun strategian ja johtamisen alueella, sosiaalisissa ja ympäristöön liittyvissä ky symyksissä sekä relevantti toimialatuntemus. Varmentajan velvollisuudet Meidän velvollisuutenamme on esittää suorittamiemme toimenpiteiden ja hankki mamme evidenssin perusteella rajoitetun varmuuden antava johtopäätös valituista tunnusluvuista ja AA1000 AccountAbility Principles -periaatteiden soveltamisesta yhtiössä sekä kohtuullisen varmuuden antava lausunto valituista hiilidioksidipääs töistä. Olemme suorittaneet rajoitetun varmuuden antavan varmennustoimek siantomme ja kohtuullisen varmuuden antavan varmennustoimeksiantomme kansainvälisen varmennustoimeksiantos tandardin (ISAE) 3000 (uudistettu) ”Muut varmennustoimeksiannot kuin mennyttä aikaa koskevan taloudellisen informaation tilintarkastus tai yleisluonteinen tarkastus” ja kasvihuonekaasupäästöjen osalta kan sainvälisen varmennustoimeksiantostan dardin (ISAE) 3410 ”Kasvihuonekaasura portteja koskevat varmennustoimeksiannot” mukaisesti. Nämä standardit edellyttävät, että suunnittelemme ja suoritamme rajoi tetun varmuuden antavan varmennustoi meksiantomme hankkiaksemme rajoitetun varmuuden siitä, onko valituissa tunnus luvuissa olennaista virheellisyyttä ja että suunnittelemme ja suoritamme kohtuul lisen varmuuden antavan varmennustoi meksiantomme saadaksemme kohtuullisen varmuuden siitä, onko valituissa hiilidioksi dipäästöissä olennaista virheellisyyttä. Olemme lisäksi suorittaneet työmme AA1000 Assurance Standard v3:n mukaises ti. Suorittaaksemme varmennustoimeksi annon yhtiön kanssa sovitulla tavalla Type 2 -muotoisena AA1000AS v3 edellyttää var mennustoimeksiannon suunnittelemista ja suorittamista siten, että saadaan rajoitettu varmuus siitä, ettei tietoomme ole tullut

Helsinki 16 helmikuuta 2024 PricewaterhouseCoopers Oy

Tiina Puukkoniemi Partner, KHT Yritysvastuun raportointi- ja varmennus palvelut