UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

Luokitusjärjestelmäkelpoinen liikevaihto (pois lukien ydinvoimaan ja fossiilisiin kaasuihin liittyvät toiminnot)

Vähimmäistason suojatoimet Vähimmäistason suojatoimien vaatimusten on tarkoitus varmistaa, että ympäristötavoitteiden tukemisen lisäksi yritys noudattaa kansainvälisiä sosiaalisia standardeja ja ohjeistuksia. UPM:n arvioi, että UPM:n Toimintaohje ja siihen liittyvät liiketoimintakäytännöt, toimenpiteet ja sitoumukset täyttävät kyseiset vaatimukset. UPM:n due diligence - prosessi ja korjaavat toimenpiteet ottavat huomioon sosiaaliset ja työntekijöitä koskevat asiat, ihmisoikeuksien kunnioittamisen sekä korruption ja lahjonnan torjunnan. UPM:n raportoinnissa käsitellään tarvittaessa pääasiallisia haitallisia vaikutuksia kestävyystekijöihin (PAI indikaattorit, principal adverse impacts), sellaisina kuin ne on määritelty EU:n SFDR:ssä. Käytäntöjemme ja arviointiemme dokumentaatio olennaisilla aihealueilla on esitetty yksityiskohtaisemmin tämän toimintakertomuksen seuraavissa kappaleissa: • Lähtökohtana kansainväliset kehykset ja sitoumukset, sivu 138 • UPM:n Toimintaohje (UPM Code of Conduct) ja muut yhtiön • politiikat, sivu 138 • Muiden kuin yhtiön taloutta koskevien asioiden hallinta, sivu 139 • UPM on sitoutunut korruptionvastaiseen toimintaan, sivu 139 • Ihmisoikeuksien kunnioittaminen, sivut 72–73 • Verotus, sivut 80–81 UPM:n taksonomian eli luokitusjärjestelmän mukaisuus vuonna 2023 ja sen kehitys edelliseen vuoteen verrattuna Vuonna 2023 UPM:n luokitusjärjestelmän mukainen eli ympäristön kannalta kestävä liikevaihto sisältäen ydinvoimatoiminnot oli yhteensä 995 (896) miljoonaa euroa eli 10 % (8 %) kokonaisliikevaihdosta, ympäristön kannalta kestävät pääomamenot olivat 460 (424) miljoonaa euroa eli 35 % (26 %) kokonaispääomamenoista ja ympäristön kannalta kestävät toimintamenot 141 (109) miljoonaa euroa eli 20 % (17 %) kokonaistoimintamenoista, kuten ne ovat määritelty komission delegoidussa asetuksessa 1) . Kaikki vuonna 2022 luokitusjärjestelmän mukaisiksi luokitellut toiminnot olivat luokitusjärjestelmän mukaisia myös vuonna 2023, perustuen vuosittain tehtävään arviointiin. Taksonomian mukainen liikevaihdon suorituskykymittari ("KPI") nousi 2 prosenttiyksikköä, johtuen pääasiassa biopolttoaineiden liikevaihdon kasvusta pitäen sisällään uusiutuvan biodieselin ja bionaftan myynnin (toiminta 4.13). Tämän lisäksi sähkön myyntivolyymit liittyen ydinvoimaan kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna Olkiluoto 3 ydinvoimalan toiminnan käynnistyttyä. Samanaikaisesti tätä vaikutusta kuitenkin tasoitti sähkön markkinanhintojen lasku (toiminta 4.27). Taksonomian mukaisten pääomamenojen (CapEx) osuus kasvoi 9 prosenttiyksikköä, johtuen erityisesti Leunan biokemikaalijalostamoon liittyvän investoinnin osuuden suhteellisesta kasvusta kokonaisinvestoinneissa sekä investoinneista aineettomin oikeuksiin (IPR) liittyen UPM Biochemicalsin SunCoal Industries GmbH:n yritysostoon (toiminta 3.6). Toimintamenojen (OpEx) suorituskykymittari nousi 3 prosenttiyksikköä, johtuen pääasiassa suunnitelluista huoltotöistä Lappeenrannan biojalostamolla (toiminta 4.13) sekä kasvaneista toimintamenoista Olkiluoto 3 ydinvoimalassa toiminnan käynnistyttyä (toiminta 4.27). Taksonomiaan liittyvä sääntely on edelleen kehityksen alla eikä vielä sisällä kaikkia ympäristön kannalta kestäviä taloudellisia toimintoja. Valtaosa UPM:n liikevaihtoa tuottavista tuotteista ja palveluista, kuten sellu, paperi, puutavara, vaneri ja tarramateriaalit eivät ole EU taksonomian piirissä, jonka vuoksi ei-luokitusjärjestelmäkelpoisten toimintojen osuus on korkea. 1) Ilmoitetut prosenttiosuudet eroavat liitteen II lomakkeissa esitetyistä prosenttiosuuksista, sillä ne sisältävät myös ydinvoimaan liittyvät toiminnot, joita ei esitetä liitteen II lomakkeissa. Ydinvoimaan liittyvät toiminnot esitetään käyttäen täydentävän delegoidun asetuksen liitteen XII mukaisia lomakkeita.

Suorituskykymittarit ("KPI") ja laskentaperiaatteet Taksonomia-asetuksen artikla 8 mukaiset luokitusjärjestelmäkelpoisuuteen ja luokitusjärjestelmän mukaisuuteen liittyvät taloudelliset tiedot on esitetty seuraavilla sivuilla taulukoissa Luokitusjärjestelmäkelpoinen liikevaihto, Luokitusjärjestelmäkelpoiset pääomamenot, Luokitusjärjestelmäkelpoiset toimintamenot ja Ydinvoimaan ja fossiilisiin kaasuihin liittyvät lomakkeet.

”Ei merkittävää haittaa” - kriteerit (DNSH: Does Not Significantly Harm)

Tilikausi 2023

Merkittävän edistämisen kriteerit

Ilmastonmuutokseen sopeutuminen