UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

Tutkimus ja kehitys Innovointia tulevaisuuteen

sekä satama- ja aputoimintoihin tarkoitetut alukset) on luokitusjärjestelmäkelpoista mutta ei luokitusjärjestelmän mukaista. Pääomamenot (CapEx) UPM on komission delegoidun asetuksen mukaisesti sisällyttänyt pääomamenoihin lisäykset aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin ennen poistoja, arvonalentumisia tai käyvän arvon muutoksia tilikauden aikana. Nämä erät on käsitelty IAS 16 Aineelliset hyödykkeet, IAS 38 Aineettomat hyödykkeet, IAS 41 Maatalous sekä IFRS 16 Vuokrasopimukset -standardien mukaisesti. Pääomamenot vastaavat Konsernin rahavirtalaskelmassa esitettyjä käyttöomaisuuden sekä metsäomaisuuden hankinnasta maksettuja rahavaroja oikaistuna raportointikauden lopussa jaksotetuilla mutta ei maksetuilla erillä, liiketoimintojen ja tytäryritysten hankintoja (aineettomat oikeudet), sekä lisäyksiä vuokrattuihin käyttöomaisuushyödykkeisiin. Katso Käyttöomaisuusinvestoinnit-, Metsävarojen lisäykset- ja Liiketoimintojen ja tytäryritysten hankinnat vähennettynä hankituilla rahavaroilla rivinimikkeet Konsernin rahavirtalaskelmassa sekä liite 5.2. Vuokrasopimukset UPM:n 2023 konsernitilinpäätöksessä. UPM:n vuosikertomuksen osiossa Muu taloudellinen tieto esitetty tunnusluku Investoinnit eroaa taksonomian mukaisista pääomamenoista, sillä se ei sisällä lisäyksiä metsävaroihin, liiketoimintojen ja tytäryritysten hankintoihin eikä vuokrattuihin käyttöomaisuushyödykkeisiin. Vuonna 2023 ja 2022 1) , suorituskykymittarin osoittaja koostuu seuraavista luokitusjärjestelmän mukaisten pääomamenojen eristä: 1.1 “Metsitys” pääomamenot sisältävät metsittämistä varten ostetut ja vuokratut maa-alueet. 1.3 “Metsänhoito” pääomamenot sisältävät kasvuajalta aktivoidut metsänuudistamiskustannukset. 3.6 “Muiden vähähiilisten teknologioiden valmistus” pääomamenot sisältävät investoinnit uuteen biokemikaalijalostamoon Saksan Leunassa sekä sekä aineettomat oikeudet liittyen UPM Biochemicalsin SunCoal Industries GmbH -yhtiön yrityskauppaa, joka vahvisti biokemikaaliliiketoiminnan teknologiaportfoliota ja uusiutuviin raaka aineisiin perustuvien toiminnallisten täyteaineiden tuotevalikoimaa. Konserni raportoi uuden-sukupolven biojalostamoon liittyvät pääomamenot kokonaisuudessaan luokitusjärjestelmän mukaisina. 4.13 “ Liikenteessä käytettävän biokaasun ja biopolttoaineen sekä bionesteiden valmistus" pääomamenot sisältävät aktivoidut kulut investoinneista biojalostamoon. 4.5 "Sähköntuotanto vesivoimalla" pääomamenot sisältävät aktivoidut kulut investoinneista vesivoimalaitoksiin. 4.20 "Lämmön tai jäähdytyksen ja sähkön yhteistuotanto bioenergialla" pääomamenot sisältävät aktivoidut kulut investoinneista toimintoon liittyviin yhteistoimintavoimalaitoksiin. Pääomamenot liittyen vuokrattuihin vesiliikennealuksiin (6.10. Meri- ja rannikkovesiliikenteen rahtialukset sekä satama- ja aputoimintoihin tarkoitetut alukset) olivat vuonna 2023 ja 2022 luokitusjärjestelmäkelpoisia mutta ei luokitusjärjestelmän mukaisia. toimintamenoihin IAS 38 Aineettomat hyödykkeet -standardin mukaisesti kirjatut tutkimus- ja kehitysmenot, IFRS 16 Vuokrasopimukset -standardin mukaisesti kirjatut kulut lyhytaikaisista vuokrasopimuksista sekä IAS 16 Aineelliset hyödykkeet -standardin mukaisesti kirjatut käyttöomaisuuden huoltomenot (eli korjaus- ja kunnossapitomenot). Käyttöomaisuuden huoltomenoihin sisältyy huoltohenkilöstön suoria palkkoja, huoltomateriaaleja sekä ulkoistettuja huoltopalvelumenoja. Lisäksi UPM omistaa huomattavan määrän metsävaroja ja pitää metsänkunnossapitokustannuksia sekä tukipalveluja sellaisina varojen huoltomenoina, jotka EU:n komission delegoidussa asetuksessa on määritelty. Toimintamenot sisältyvät konsernin tuloslaskelman riville Toimintamenot (OpEx) UPM on komission delegoidun asetuksen mukaisesti sisällyttänyt

analysointiin, mikä mahdollistaa saumattoman yhteistyön asiakkaiden, arvoketjun kumppaneiden ja tutkimuslaitosten, kuten yliopistojen, kanssa. Ne tekevät tiivistä yhteistyötä UPM:n tehtaiden, liiketoimintojen ja liiketoimintakohtaisten tutkimuskeskusten kanssa eri maissa. Vuonna 2023 jatkoimme infrastruktuurimme vahvistamista Saksassa, Suomessa, Sveitsissä ja Uruguayssa. Suncoal Industriesin hankinta tehostaa tulevan jalostamon biokemikaalien tutkimus- ja kehitystyötä ja pilotointia useissa laboratorioissamme Saksassa. Suomessa laajensimme Lappeenrannan tutkimuskeskusta biomolekyyleihin perustuvan liiketoiminnan kehittämiseksi. Uruguayssa keskityimme pilotoimaan sellun tulevaisuuden loppukäyttökohteita tiiviissä yhteistyössä eukalyptusviljelmiin erikoistuneen metsätalouden tutkimuskeskuksemme kanssa. UPM Biomedicals avasi uuden solulaboratorion Sveitsin Baselissa. Jatkoimme kestävän tuotesuunnittelun konseptin toteuttamista 2030-vastuullisuustavoitteemme ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet on integroitu tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Haluamme tuotteidemme luovan arvoa sidosryhmillemme tuotteiden koko elinkaaren ajan. Vuonna 2023 kartoitimme kehittämällämme työkalulla tuotekehityksen alkuvaiheessa tuotteidemme vaikutuksia suhteessa YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Jatkoimme työkalun kehittämistä arvioimalla ja muokkaamalla työkalussa käytettyjä kysymyksiä kerätyn palautteen pohjalta., Konseptia testattiin myös yhdessä UPM Biocompositesin ja UPM Raflatacin kanssa tutkimalla tuotteiden uusiokäyttöä. Mallissamme elinkaariajattelu ja elinkaariarviointi yhdistyvät kestävän tuotesuunnittelun käytännöiksi. Elinkaariarviointi (LCA) ja hiilijalanjälki ovat konseptimme keskeisiä työkaluja. Ne tarjoavat luotettavaa ympäristötietoa kehitteillä olevien ja markkinoilla jo olevien tuotteiden elinkaaren ajalta. Jatkoimme myös biohajoavuuden ja kierrätettävyyden testaamista. Kehitimme T&K-osaamista Tutkimus ja kehitys tukee kasvu- ja vastuullisuustavoitteitamme globaalisti, parantaa teknologiaan liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia ja ylläpitää nykyisten liiketoimintojen tuloksia. Kasvuliiketoiminnot sekä tiivis yhteistyö asiakkaiden ja tuotannon kanssa ovat työn keskiössä. Kehitämme osaamista jatkuvasti liiketoimintojemme tulevia tarpeita varten. Osaamisen kehittäminen, teknisten kyvykkyyksien lisääminen ja uudet työskentelytavat ovat välttämättömiä koko organisaatiolle. Keskityimme erityisesti kemikaaliturvallisuuteen ja työpaikan turvallisuuskäyttäytymiseen ottaen huomioon turvalliset ja riskialttiit toimintatavat. T&K- ja pilotointitiimimme ovat myös kansainvälistyneet onnistuneen rekrytoinnin ja perehdytyksen ansiosta. Sisäisen osaamisen kehittämisen lisäksi teemme yhteistyötä yliopistojen ja ammattikoulujen kanssa vastavuoroisen oppimisen kehittämiseksi. UPM Biofuels - kasvua kehittyneillä biopolttoaineilla Uusiutuvat ja kestävän kehityksen mukaiset UPM:n biopolttoaineet auttavat hillitsemään ilmastonmuutosta. Kehittyneet biopolttoaineemme vähentävät kasvihuonekaasupäästöjä yli 80 % fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna. Maantiekuljetusten aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen vähentämisen lisäksi puupohjainen naftamme auttaa myös muita teollisuudenaloja irtautumaan fossiilisista raaka-aineista. Nafta on pääraaka-aine useissa eri kemikaaleissa ja muoveissa. UPM BioVerno™ -nafta sopii sellaisenaan korvaamaan fossiilipohjaista naftaa, joten sen avulla voidaan tuottaa kestävän kehityksen mukaisia kemikaaleja ja muoveja. Strategiamme perustuu omaan teknologiaan ja yhtiön integroituihin raaka-aineisiin.

Liiketoiminnan kulut. Lisätietoja liitteessä 2.3. Liiketoiminnan kulut ja muut tuotot. Vuonna 2023 ja 2022 1) , suorituskykymittarin osoittaja koostuu seuraavista luokitusjärjestelmän mukaisten toimintamenojen eristä: 1.3 “Metsänhoito” toimintamenot liittyvät metsätalouden infrastruktuurin kunnossapitoon, metsäpalojen torjumiseen, metsänsuojeluun sekä ympäristötoimenpiteisiin. Metsänuudistuskustannukset kuten istutus, taimikoiden kasvatus sekä taimitarhojen operointi sisältyvät pääomamenoihin. 3.6 “Muiden vähähiilisten teknologioiden valmistus” toimintamenot sisältävät uuteen biokemikaalijalostamoon liittyviä T&K-kuluja. 4.5 "Sähköntuotanto vesivoimalla" toimintamenot sisältävät vesivoiman tuotantolaitosten kunnossapitomenoja. 4.13 “ Liikenteessä käytettävän biokaasun ja biopolttoaineen sekä bionesteiden valmistus" toimintomenot sisältävät biopolttoaineiden tuotantolaitosten kunnossapitomenoja. 4.20 "Lämmön tai jäähdytyksen ja sähkön yhteistuotanto bioenergialla" toimintamenot sisältävät toimintoon liittyvien tuotantolaitosten kunnossapitomenoja sekä seuraavan sukupolven biojalostamoon liittyviä T&K-kuluja. Toimintamenot liittyen vuokrattuihin vesiliikennealuksiin (6.10. Meri- ja rannikkovesiliikenteen rahtialukset sekä satama- ja aputoimintoihin tarkoitetut alukset) olivat vuonna 2023 ja 2022 luokitusjärjestelmäkelpoisia mutta ei luokitusjärjestelmän mukaisia. Ydinvoimaan ja fossiilisiin kaasuihin liittyvät toiminnot UPM raportoi erikseen aktiviteetit liittyen ydinvoimaan ja fossiiliseen kaasuun kuten määritelty komission delegoidun asetuksen muutoksessa (2022/1214). Luokitusjärjestelmäkelpoinen liikevaihto ydinvoimaan liittyvistä toiminnoista sisältää UPM:n myynnin kolmansille osapuolille liittyen olemassa oleviin ydinvoimalaitosyksiköihin (Olkiluoto 3 toiminta 4.27 ja Olkiluoto 1 & 2, toiminta 4.28). Luokitusjärjestelmäkelpoiset toimintamenot toiminnoissa 4.27 ja 4.28 sisältävät komission delegoidun asetuksen mukaisesti käyttöomaisuuden huoltomenot olemassa olevissa ydinvoimalaitosyksiköissä. UPM ei raportoi pääomamenoja ydinvoimatoiminnoistaan, sillä johtuen osakeomistustensa luonteesta PVO:ssa ydinvoimaan liittyvät pääoma menot eivät ole myöskään mukana UPM:n vuosikertomuksella esitetyissä Investoinneissa katso liite 4.3 Energiaosakkeet . Vuodelle 2023 UPM tunnisti mahdollisen uuden toiminnon 4.29 "Sähköntuotanto fossiilisista kaasumaisista polttoaineista" liittyen uuteen lämmön ja sähkön yhteistuotantolaitokseen (CHP) UPM:n Nordlandin paperitehtaalla Saksassa. Koska toiminnan raportoitavat määrät ovat kuitenkin tällä hetkellä vähäisiä eivätkä vaikuta raportoitaviin suorituskykymittareihin ("KP"I), UPM päätti raportoida toiminnan ei luokitusjärjestelmäkelpoisena. Kaikki raportoidut ydinvoimaan liittyvät toiminnot ja vastaavat tulosindikaattorit ovat sekä luokitusjärjestelmäkelpoisia että ympäristön kannalta kestäviä. 1) UPM uudelleenarvioi toimintojen luokitusjärjestelmäkelpoisuuden, ja teki seuraavan muutoksen vuoteen 2022 verrattuna: UPM uudelleenluokitteli T&K-kulut, jotka aiemmin raportoitiin toiminnon 9.1 Markkinalähtöinen tutkimus, kehitys ja innovointi alla, raportoitavaksi osana toimintoja 3.6. Muiden vähähiilisten teknologioiden valmistus ja 4.13 Liikenteessä käytettävän biokaasun ja biopolttoaineen sekä bionesteiden valmistus. Uudelleenluokittelulla ei ollut vaikutusta toimintojen luokittelujärjestelmän mukaisuuden tulkintaan. Muutos on sisällytetty myös vertailulukuihin.

Innovaatiot sekä tutkimus- ja kehitysohjelmat ovat keskeinen osa uusien tuotteiden ja teknologioiden kehittämistä. T&K-kustannukset kattavat uusien teknologioiden, liiketoimintojen ja prosessien kehittämisen. Vuonna 2023 UPM käytti tutkimukseen ja kehitykseen 538 (414) miljoonaa euroa, mikä on 23,7 (81,5) % UPM:n liiketoiminnan rahavirrasta. Lukuun sisältyvät tutkimuksen ja kehityksen suorat kustannukset 66 (55) miljoonaa euroa, sekä kehittyvien liiketoimintojen negatiiviset rahavirrat sekä investoinnit, liiketoimintojen merkittävät kasvuhankkeet ja digitalisaatiohankkeet. Innovaatioita suojaavat patentit, tavaramerkit ja muut immateriaalioikeudet tukevat innovaatioiden muuttamista liiketoiminnaksi. UPM:llä on globaalisti lähes 3 600 patenttia ja patenttihakemusta sekä yli 1 700 tavaramerkkiä. Innovaatioiden ja teknologioiden lisensointi antaa hyvän pohjan tulevalle arvonluonnille asiakkaiden ja teknologiakumppaneiden kanssa. Laaja yhteistyöverkosto Tiiviiseen yhteistyöverkostoomme kuuluu asiakkaita, yliopistoja, tutkimuslaitoksia, toimittajia ja kasvuyrityksiä. Yhteistyö nopeuttaa uusien liiketoimintaratkaisujen kehittämistä ja markkinoille pääsyä. Verkostoon kuuluvat muun muassa Circular Bio-based Europe Joint Undertaking (CBE JU), European Chemical Industry Council (Cefic) sekä Renewable Carbon Initiative (RCI). Olemme mukana Euroopan paperi- ja selluteollisuuden keskusjärjestö Cepin 4evergreen-hankkeessa, joka pyrkii kuitupohjaisten pakkausten 90 %:n kierrätysasteeseen vuoteen 2030 mennessä. Olemme myös eurooppalaisen EUROPEN-järjestön jäsen. Järjestön tavoitteena on hiilineutraali pakkausten arvoketju. Haluamme osallistua kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen. Vuonna 2023 osallistuimme aktiivisesti Suomen Vetyklusterin (Hydrogen Cluster Finland) toimintaan pyrkimyksenä luoda uusia teknologioita, liiketoimintamahdollisuuksia ja ilmastohyötyjä koko verkostolle. Painopisteemme vuonna 2023 Kehitimme ilmastopositiivisia tuotteita Rakenteilla oleva biokemikaalijalostamo Leunassa Saksassa mahdollistaa siirtymän fossiilisista raaka-aineista puupohjaisiin vaihtoehtoihin tekstiileissä, muoveissa, PET-pulloissa, pakkauksissa ja lääketeollisuudessa. UPM Biochemicals julkisti useita kumppanuuksia vauhdittamaan tuotekehitystä. Tuotesuunnittelu yhdessä asiakkaiden ja teknologiakumppaneiden kanssa jatkui. Esittelimme mm. maailman ensimmäisen fleecetakin, jossa on käytetty 30 % puupohjaista polyesteriä, täysin kuitupohjaisen kuumasaumautuvan pakkauksen ja biopohjaisen kosteusvoidepurkin. Siirtyminen pääasiallisesti fossiilipohjaisista muovipakkauksista biomateriaaleihin edellyttää monien alojen tutkimus- ja kehitystyötä. Leunan biokemikaalijalostamon lisäksi työmme keskittyi pakkauspaperin ja sellun arvoketjuihin, mukaan lukien sellun sivuvirrat, kuten ligniini. Johdimme yhteistyöprojektia, jossa pyrimme löytämään vaihtoehtoja fossiilipohjaisille sideaineille ja pinnoitteille. Tutkimme uusia tapoja hyödyntää uusiutuvia biomateriaaleja esimerkiksi tekstiileissä, kuitukankaissa, hygieniatuotteissa, tarroissa ja joustopakkauksissa. Selvitämme myös vihreän vedyn ja biogeenisen

hiilidioksidin tarjoamia mahdollisuuksia. Laajensimme T&K-infrastruktuuria

UPM:n kolme Biofore Base -tutkimuskeskusta nopeuttavat biopohjaisten tuotteiden kehittämistä. Keskukset keskittyvät tutkimukseen, pilotointiin ja

UPM:N TALOUDELLISET TIEDOT 2023 UPM VUOSIKERTOMUS 2023 154