UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

HIILIDIOKSIDIVAPAAN SÄHKÖN TUOTANNON LÄHES 50 %:N KASVU

Ilmastonmuutoksen hillintä edellyttää yhteis kunnan sähköistämistä edelleen ja ripeää fossiilisten polttoaineiden käytön vähentä mistä. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa ja siitä johtuva Euroopan energiamarkkinoiden turbulenssi korostavat huoltovarmuuden ja kilpailukyvyn merkitystä. UPM on osakkaana uudessa OL3-ydinvoi malaitosyksikössä, joka aloitti säännöllisen kaupallisen tuotannon toukokuussa 2023. Uusi yksikkö kasvattaa UPM Energyn hiilidiok Kestävien vaihtoehtojen tarve kuluttajatuotteiden fossiilipohjaisille kemikaaleille ja liikenteen ja il mailun hiilidioksidipäästöjen vähentäminen avaa vat merkittäviä uusia liiketoimintamahdollisuuksia. UPM odottaa kestävää kilpailuetua vastuullisista raaka-aineista, patentoiduista teknologiakonsep teista sekä korkealaatuisista, vaativille asiakasseg menteille suunnatuista tuotteista. UPM Biochemicals valmistautuu markkinoille tu loon kaupallisen mittakaavan tuotannolla. Seuraa van sukupolven biokemikaalijalostamon tuotannon arvioidaan käynnistyvän vuoden 2024 loppuun mennessä Leunassa, Saksassa. Biojalostamon vuo situotantokapasiteetti on 220 000 tonnia puupoh jaisia biokemikaaleja. Investoinnin kokonaisarvo on 1 180 miljoonaa euroa. UPM Biochemicals on edistynyt myös tuotteidensa kaupallistamisessa ja allekirjoitti ensimmäiset asiakassopimukset vuonna Globaalit kuluttajamegatrendit lisäävät kestävän kehityksen mukaisten ja turvallisten etiketti- ja pakkausratkaisujen kysyntää. Pitkän aikavälin kysynnän kasvunäkymät ovat hou kuttelevat ja ennallaan, vaikka markkinatoimi tukset olivat alhaiset vuonna 2023. Etsimme edelleen kasvua erikoispaperi- ja etikettimateriaalisegmenteistä. Laajennamme nykyistä asiakaskuntaamme sekä kehitämme jatkuvasti tuotevalikoimaamme. Vahva asema ja innovaatiot näissä teknisesti vaativissa ja nopeasti kasvavissa pakkaamisen arvoketjun segmenteissä tarjoavat houkuttelevia kasvu mahdollisuuksia.

sidivapaan sähkön tuotantoa lähes 50 %. Samalla se parantaa merkittävästi Suomen sähköjärjestelmän omavaraisuutta ja huolto varmuutta sekä vähentää päästöjä.

UPM Energy sivu 42

KASVUN KEIHÄÄNKÄRJET

UUTTA LIIKETOIMINTAA JA VAIHTOEHTOJA FOSSIILITALOUDEN RATKAISUILLE

2023. Käyttökohteita ovat muun muassa puupoh jaiset kierrätettävät PET-pullot, sähköajoneuvojen jäähdytysnesteet, tekstiilien raaka-aineet ja uusiutuvat toiminnalliset täyteaineet, joilla voidaan vähentää merkittävästi kumi- ja muovisovellusten hiilidioksidipäästöjä ja painoa. UPM Biofuels toimittaa jo nyt markkinoille uusiutuvaa UPM BioVerno -dieseliä ja -naftaa. UPM Biofuels käynnisti uusiutuvan polttoaineen sa sertifioimisen ilmailussa käytettäväksi kestävän kehityksen mukaiseksi lentopolttoaineeksi. Teemme parhaillaan perussuunnittelua mah dolliselle nykyistä suuremmalle biojalostamolle Rotterdamissa, Alankomaissa liiketoiminnan kasvattamiseksi.

Uudistumisemme etenee vauhdilla. Yhteensä 4,2 miljardin euron kasvuinvestointien arvioidaan valmistuvan vuoden 2024 loppuun mennessä. Vuonna 2023 tuotantonsa aloitti kaksi hanketta.

VAIKUTUS • Luomme fossiilisista raaka-aineista riippumatonta tulevaisuutta • Mahdollistamme asiakkaillemme ja kuluttajille vastuullisemmat valinnat

TOIMINTATAPAMME • Vastuulliset ja turvalliset ratkaisut • Vahvat pitkän aikavalin kysynnän kasvunäkymät • Korkea kynnys tulla markkinoille ja kilpailuetu

TAVOITTEET • Tuloskasvu • Houkutteleva tuotto • Onnistunut kaupallistaminen

• Tiukat tuottovaatimukset • Vetovoimainen työnantaja

UPM Biochemicals sivu 54 UPM Biofuels sivu 52

SELLULIIKETOIMINNAN YLI 50 %:N KASVU

Globaalit kuluttajamegatrendit ja tarve löytää kestäviä vaihtoehtoja fossiilipohjaisille materiaa leille tukevat markkinasellun kysynnän kasvua. Kilpailukykyisten uusien sellutehtaiden vaatimuk sia, kuten erittäin tuottavia puuviljelmiä, hyvää sijaintia ja tehokasta logistiikkaa, on vaikea täyttää, ja se luo meille kestävää kilpailuetua. UPM Paso de los Torosin sellutehtaan tuotanto käynnistyi huhtikuussa, ja asiakastoimitukset alkoivat toukokuussa. Vuonna 2023 tehdas tuotti noin 850 000 tonnia sellua, ja määrän odotetaan enemmän kuin kaksinkertaistuvan vuonna 2024. Tehtaan käyttökate oli positiivinen vuoden 2023 toisella vuosipuoliskolla, ja liikevoiton arvioidaan nousevan positiiviseksi vuoden 2024 ensimmäisen

puoliskon aikana. Asiakkaat ovat olleet tyytyväi siä uusiin eukalyptussellun toimituksiin. Sellutehtaan tuotantokapasiteetti on 2,1 milj. tonnia eukalyptusmarkkinasellua vuodessa. 3,47 mrd:n dollarin investointi on lisännyt sellun tuotantokapasiteettiamme yli 50 %. Erittäin kilpailukykyisiksi arvioitujen kustannusten ja tehtaan suuren kokoluokan ansiosta investoinnin odotetaan kasvattavan olennaisesti tuloksen tekokykyämme tulevaisuudessa. Uruguayn kilpailukykyinen liiketoiminta-alusta tarjoaa lisää kasvumahdollisuuksia tulevaisuudessa.

KASVUA JA TUOTEINNOVAA TIOITA ERIKOISPAKKAUS- MATERIAALEISSA

Vuonna 2023 UPM Raflatac integroi onnistu neesti saksalaisen tarramateriaaliyhtiön AMC AG:n liiketoiminnan vauhdittaakseen kasvustrategiaansa. Yrityskauppa lisää tarjontaamme uusia houkutte levia tuotesegmenttejä ja vahvistaa asemaamme filmituotteissa Keski-Euroopassa. UPM Specialty Papers on jatkanut barrier-paperien kaupallistamis ta. Paperit tarjoavat kierrätettävän ja vastuullisen pakkausmateriaalin esimerkiksi joustopakkauksissa.

UPM Raflatac sivu 44 UPM Specialty Papers sivu 46

UPM Pulp sivu 38 UPM Paso de los Toros sivu 24