UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

8.3 Lähipiiriliiketoimet Hallitus ja konsernin johtajisto

8.4 Myytävänä olevat omaisuuserät Myytävänä oleviksi luokitellut varat ja velat 31.12.2023 liittyvät kesäkuussa 2022 julkistettuun sopimukseen myydä 100% itävaltalaisen tytäryhtiön UPM-Kymmene Austria GmbH:n osakkeista HEINZEL GROUPille. Kauppa käsittää Steyrermühlin tehdasalueen sekä Steyrermühlin sahan liiketoiminnot. UPM Communication Papers lopetti sanomalehtipaperin tuotannon Steyrermühlin paperitehtaalla kesäkuussa 2023. Seuraavat varat ja velat on luokiteltu myytävinä oleviksi UPM-Kymmene Austria GmbH:n myyntiin liittyen 31.12.2023. 2.1.2024 UPM ilmoitti, että se on saattanut myynnin päätökseen.

OMISTUSOSUUS % 2023

OMISTUSOSUUS % 2022

TYTÄRYRITYS

REKISTERÖINTIMAA

UPM Raflatac (S) Pte Ltd UPM Raflatac (UK) Ltd. UPM Raflatac Chile SpA UPM Raflatac Co. Ltd. UPM Raflatac GmbH UPM Raflatac Iberica S.A. UPM Raflatac NZ Limited UPM Raflatac Oy UPM Raflatac Pty Ltd UPM Raflatac S.r.l. UPM Raflatac SAS UPM Raflatac Sdn.Bhd. UPM Raflatac Inc.

SG GB CL TH DE ES US MX NZ

100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 100,00 91,00

UPM:llä ei ole ollut merkittäviä liiketapahtumia hallituksen ja konsernin johtajiston jäsenten (johtoon kuuluvat avainhenkilöt), heidän läheisten perheenjäsentensä tai organisaatioiden kanssa, joihin hallituksen ja konsernin johtajiston jäsenillä tai heidän läheisillä on määräysvalta tai huomattava vaikutusvalta. Hallituksella ja konsernin johtajiston jäsenillä ei ollut lainaa konserniyhtiöiltä 31.12.2023 ja 31.12.2022. Hallituksen osakeomistukset sekä hallituksen ja johtajiston palkat ja palkkiot on esitetty » liitetiedossa 3.2 Konsernin johtoon kuuluvat avainhenkilöt. Osakkuus- ja yhteisyritykset Austria Papier Recycling GmbH ostaa kierrätyspaperia Itävallassa ja L.C.I s.r.l. ostaa Italiassa. ASD Altpapier Sortierung Dachau GmbH on saksalainen keräyspaperin lajitteluyhtiö. Liiketoimet osakkuus- ja yhteisyritysten kanssa on esitetty alla olevassa taulukossa. Konsernilla ei ole yksittäisiä olennaisia osakkuus- tai yhteisyrityksiä.

UPM Raflatac Mexico S.A. de C.V.

AU AR

EURm

Muut aineettomat hyödykkeet

FR

Aineelliset käyttöomaisuushyödykkeet Vuokratut käyttöomaisuushyödykkeet Muut pitkäaikaiset rahoitusvarat

MY ZA

UPM Raflatac South Africa (Pty) Ltd

UPM Raflatac Sp. z o .o.

PL

Laskennalliset verosaamiset

UPM S.A.

UY DE

MILJ. EUROA Saadut osingot

2023 2022

Pitkäaikaiset varat Vaihto-omaisuus

UPM Sales GmbH

UPM Sales Oy

FI FI FI

Raaka-aineiden ja palvelujen ostot

Myyntisaamiset ja muut saamiset Muut lyhytaikaiset rahoitusvarat

UPM Specialty Papers Oy

Lainasaamiset

UPM Sähkönsiirto Oy

Myyntisaamiset ja muut saamiset

Rahavarat

UPM Trading (Shanghai) Co

CN UY MT

Ostovelat ja muut velat

Lyhytaikaiset varat

93,55

Uruwood S.A.

93,25

Myytävänä oleviksi luokitellut varat

100,00

Werla Insurance Company Ltd

100,00

Tytäryritykset ja yhteiset toiminnot Tiedot tytäryrityksistä ja yhteisistä toiminnoista on esitetty » liitetiedossa 8.2 Tärkeimmät tytäryritykset ja yhteiset toiminnot.

Etuuspohjaiset eläkevelat, netto

1) Vuonna 2023 UPM sai päätökseen SunCoal Industries GmbH:n yrityskaupan. Lisätietoja » liitetiedossa 8.1 Liiketoimintojen hankinnat ja luovutukset.

Varaukset

Pitkäaikaiset korolliset velat

OMISTUSOSUUS % 2023

OMISTUSOSUUS % 2022

Pitkäaikaiset velat

YHTEISET TOIMINNOT

REKISTERÖINTIMAA

Eläkesäätiöt Isossa-Britanniassa eläkejärjestelyt ovat konsernista erillisen ja riippumattoman säätiön (Trust) hallinnoimia. Säätiön etuusjärjestelyt koostuvat useista etuuspohjaisista järjestelyistä, jotka ovat suljettuja sekä maksupohjaisesta järjestelystä, joka on avoin koko henkilöstölle. Konserni maksoi vuonna 2023 etuuspohjaisiin järjestelyihin kannatusmaksuina 0 (6) miljoonaa euroa. Säätiön varojen käypä arvo 31.12.2023 oli 297 (300) miljoonaa euroa, josta 16 % oli sijoitettu oman pääoman ehtoisiin instrumentteihin, 54 % vieraan pääoman Aiemmin osalle konsernin Suomen työntekijöistä oli järjestetty eläketurva TyELin mukaisessa säätiössä (UPM Sellutehtaiden eläkesäätiö), joka oli luokiteltu etuuspohjaiseksi. Vuonna 2022 säätiö korvattiin maksupohjaisella eläkejärjestelyllä. Säätiön varat ja velat siirrettiin eläkevakuutusyhtiölle ja yhtiö kirjasi 69 miljoonan euron tappion tulokseen. Velvoitteen täyttämisestä palautui yhtiölle käteisvaroja 128 miljoonaa euroa. ehtoisiin instrumentteihin, 7% kiinteistöihin, 17% rahamarkkinasijoituksiin ja 5 % muihin sijoituksiin.

Ostovelat ja muut velat

Oy Alholmens Kraft Ab (Pohjolan Voima Oyj, G-sarja sekä suora omistus) EEVG Entsorgungs- und Energieverwertungsgesellschaft m.b.H.

50,00 50,00 50,00 54,00 76,00

50,00 50,00 50,00 54,00 76,00 50,00 71,95

Lyhytaikaiset velat

AT

Myytävänä oleviksi luokitellut velat

Järvi-Suomen Voima Oy

FI FI FI

Kaukaan Voima Oy (Pohjolan Voima Oyj, G9-sarja) Kymin Voima Oy (Pohjolan Voima Oyj, G2-sarja)

Vuoden 2022 lopussa yhtiöllä ei ollut myytävänä oleviksi luokiteltuja omaisuus- tai velkaeriä.

Madison Paper Industries

US

Rauman Biovoima Oy (Pohjolan Voima Oyj, G4-sarja)

71,95

Tilinpäätöksen laatimisperiaatteet Myytävänä olevat pitkäaikaiset omaisuuserät (tai luovutettavien erien ryhmä) luokitellaan myytävänä oleviksi ja arvostetaan kirjanpitoarvoon tai sitä alempaan myynnistä aiheutuvilla menoilla vähennettyyn käypään arvoon, mikäli niiden kirjanpitoarvoa vastaava määrä tulee kertymään erittäin todennäköisesti omaisuuserän myynnistä. Poistot myytävänä olevista pitkäaikaisista omaisuuseristä tai luovutettavien erien ryhmästä lopetetaan luokitteluhetkellä.

Määräysvallattomat omistajat UPM:llä on määräysvallattomia omistajia pääsääntöisesti Uruguayn tytäryhtiöissä. Yhteenveto näiden tytäryhtiöiden taloudellisista tiedoista on esitetty alla olevassa taulukossa. Luvut on esitetty ennen eliminointeja.

MILJ. EUROA Kauden voitto

Kauden muut laajan tuloksen erät

Kauden laaja tulos

Määräysvallattomien omistajien osuus