UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

9. Taseen ulkopuoliset erät 9.1 Vastuusitoumukset

10. Muut liitetiedot 10.1 Uudet standardit ja tulkinnat, joita ei ole vielä otettu käyttöön Muutamat uudet julkaistut standardien muutokset ja tulkinnat tulevat voimaan vasta 1.1.2023 alkaneen tilikauden jälkeen. Näillä muutoksilla ja tulkinnoilla ei odoteta olevan olennaista vaikutusta tilikauteen tai myöhempiin tilikausiin eikä myöskään ennakoitavissa oleviin tulevaisuudessa toteutuviin liiketoimiin, eikä niitä ole otettu käyttöön ennenaikaisesti.

Emoyhtiön tilinpäätös (suomalainen tilinpäätöskäytäntö) Tuloslaskelma MILJ. EUROA

UPM tekee tavanomaiseen liiketoimintaansa liittyen erilaisia sopimuksia, joiden perusteella tarjotaan taloudellisia tai suoritustakeita kolmansille osapuolille. Niiden maksujen enimmäismäärät, joista UPM on vastuussa, on sisällytetty alla olevaan taulukkoon kohtaan Muut vastuusitoumukset. Omien sitoumusten vakuudeksi annettuun kiinnitettyyn omaisuuteen kuuluu aineellisia käyttöomaisuushyödykkeitä, teollisuuskiinteistöjä ja metsämaata.

LIITE

1.1.-31.12.2023 1.1.-31.12.2022

Liikevaihto

Valmiiden ja keskeneräisten tuotteiden varastojen muutos

Valmistus omaan käyttöön Liiketoiminnan muut tuotot

Materiaalit ja palvelut Aineet, tarvikkeet ja tavarat, ostot tilikauden aikana

MILJ. EUROA Muiden puolesta Takaukset

2023 2022

-1 935

-1 449

Varastojen muutos Ulkopuoliset palvelut

-43

-98

-8

-6

Muut vastuusitoumukset Leasingvastuut, erääntyminen seuraavien 12 kuukauden aikana IFRS 16 mukaisesti

-1 987

-1 553

Henkilöstökulut

Muut vastuusitoumukset

Palkat ja palkkiot Henkilösivukulut Eläkekulut

-198

-194

Yhteensä

-36

Leasingvastuut vuokrasopimuksista, joiden alkamisajankohta on tilinpäätöspäivän jälkeen, ovat noin 176 miljoonaa euroa ja ne liittyvät pääasiassa rautatiepalvelusopimukseen Uruguayssa sekä tuotantohyödykkeiden ja jätevesien käsittelyä koskeviin vuokrasopimuksiin Leunassa, Saksassa. Vastaavat leasingvastuut vuoden 2022 lopussa olivat 245 miljoonaa euroa. Muiden vastuusitoumusten lasku johtuu pääasiassa PVO:lle annetun osakaslainasitoumuksen erääntymisestä vuoden 2023 lopussa.

Muut henkilösivukulut

-7

-241

-106

Poistot ja arvonalentumiset Suunnitelman mukaiset poistot

-112 -112 -349

-117 -117 -289 446

Liiketoiminnan muut kulut Liikevoitto (-tappio)

9.2 Riita-asiat Vastuusitoumukset

Konserni on vastaajana tai kantajana useissa sen toimintaan liittyvissä oikeusmenettelyissä, joissa on esitetty enimmäkseen kaupallisista asioista johtuvia korvausvaateita. Konserniyhtiöt Yhtiön johdolla ei ole tiedossa olennaisia riita-asioita vuoden 2023 lopussa. Lokakuussa 2021 Euroopan komissio teki ennalta ilmoittamattoman tarkastuksen UPM:n toimitiloihin. Komission 12.10.2021 julkaiseman tiedotteen mukaan komissio on huolissaan siitä, että tarkastusten kohteena olevat sellumarkkinoilla toimivat yhtiöt ovat saattaneet rikkoa EU:n kilpailuoikeussääntöjä, jotka kieltävät kartellit ja kilpailua rajoittavat käytännöt. 15.6.2023 komissio julkaisi tiedotteen, että se on päättänyt lopettaa sellumarkkinoita koskevan kilpailuoikeudellisen tutkinnan. Komissio toteaa tiedotteessaan, että se päätti lopettaa tutkinnan todistusaineiston huolellisen analyysin ja arvioinnin jälkeen. 9.3 Tilinpäätöspäivän jälkeiset tapahtumat 2.1.2024 UPM ilmoitti, että se on saattanut päätökseen kesäkuussa 2022 ilmoitetun Steyrermühlin tehtaan ja kaikkien siihen liittyvien omaisuuserien myynnin HEINZEL GROUPille.

Muut korkotuotot muilta

Muut rahoitustuotot saman konsernin yrityksiltä

Muut rahoitustuotot muilta

Arvonalentumiset (-) ja -palautumiset (+) pysyvien vastaavien sijoituksista