UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

PAINOPISTEEMME VUONNA 2023

KEHITIMME ILMASTO- POSITIIVISIA TUOTTEITA

UPM:n kolme Biofore Base -tutkimuskeskusta nopeut tavat biopohjaisten tuotteiden kehittämistä. Keskukset keskittyvät tutkimukseen, pilotointiin ja analysointiin, mikä mahdollistaa saumattoman yhteistyön asiakkai den, arvoketjun kumppaneiden ja tutkimuslaitosten, kuten yliopistojen, kanssa. Ne tekevät tiivistä yhteis työtä UPM:n tehtaiden, liiketoimintojen ja liiketoimin takohtaisten tutkimuskeskusten kanssa eri maissa. Vuonna 2023 jatkoimme infrastruktuurimme vahvistamista Saksassa, Suomessa, Sveitsissä ja Uruguayssa. Suncoal Industriesin hankinta tehostaa Rakenteilla oleva biokemikaalijalostamo Leunassa mahdollistaa siirtymän fossiilisista raaka-aineista puupohjaisiin vaihtoehtoihin tekstiileissä, muoveis sa, PET-pulloissa, pakkauksissa ja lääketeollisuu dessa. UPM Biochemicals julkisti useita kumppa nuuksia vauhdittamaan tuotekehitystä. Tuotesuunnittelu yhdessä asiakkaiden ja tekno logiakumppaneiden kanssa jatkui. Esittelimme mm. maailman ensimmäisen fleecetakin, jossa on käytetty 30 % puupohjaista polyesteriä, täysin kuitupohjaisen kuumasaumattavan pakkauksen ja biopohjaisen 2030-vastuullisuustavoitteemme ja YK:n kestävän kehityksen tavoitteet on integroitu tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Haluamme tuotteidemme luovan arvoa sidosryhmillemme tuotteiden koko elinkaaren ajan. Kartoitimme kehittämällämme työkalulla tuote kehityksen alkuvaiheessa tuotteidemme vaikutuksia suhteessa YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Jatkoimme työkalun kehittämistä arvioimalla ja muokkaamalla työkalussa käytettyjä kysymyksiä kerätyn palautteen pohjalta. Konseptia testattiin Tutkimus ja kehitys tukee kasvu- ja vastuullisuusta voitteitamme globaalisti, parantaa teknologiaan liittyviä liiketoimintamahdollisuuksia ja ylläpitää nykyisten liiketoimintojen tuloksia. Kasvuliiketoimin not sekä tiivis yhteistyö asiakkaiden ja tuotannon kanssa ovat työn keskiössä. Kehitämme osaamista jatkuvasti liiketoimintojem me tulevia tarpeita varten. Osaamisen kehittäminen, teknisten kyvykkyyksien lisääminen ja uudet työsken telytavat ovat välttämättömiä koko organisaatiolle.

tulevan jalostamon biokemikaalien tutkimus- ja ke hitystyötä ja pilotointia useissa laboratorioissamme Saksassa (sivu 54). Suomessa laajensimme Lappeenrannan tutkimus keskusta biomolekyyleihin perustuvan liiketoiminnan kehittämiseksi. Uruguayssa keskityimme pilotoi maan sellun tulevaisuuden loppukäyttökohteita tiiviissä yhteistyössä eukalyptusviljelmiin erikoistu neen metsätalouden tutkimuskeskuksemme kanssa. UPM Biomedicals avasi uuden solulaboratorion Sveitsin Baselissa. kosteusvoidepurkin. Siirtyminen pääasiallisesti fos siilipohjaisista muovipakkauksista biomateriaaleihin edellyttää monien alojen kehitystyötä. Työmme keskit tyi myös pakkauspaperin ja sellun sivuvirtoihin, kuten ligniiniin. Johdimme yhteistyöprojektia, jossa pyrimme löytämään vaihtoehtoja fossiilipohjaisille sideaineille ja pinnoitteille. Tutkimme uusia tapoja hyödyntää uusiutuvia biomateriaaleja esim. tekstiileissä, kuitu kankaissa, hygieniatuotteissa ja tarroissa. Selvitämme myös vihreän vedyn ja biogeenisen hiilidioksidin tarjoamia mahdollisuuksia (sivu 91). myös yhdessä UPM Biocompositesin ja UPM Rafla tacin kanssa tutkimalla tuotteiden uusiokäyttöä. Mallissamme elinkaariajattelu ja elinkaariar viointi (LCA) yhdistyvät kestävän tuotesuunnittelun käytännöiksi. Konseptimme keskeiset työkalut, elin kaariarviointi ja hiilijalanjälki, tarjoavat luotettavaa ympäristötietoa kehitteillä olevien ja markkinoilla jo olevien tuotteiden elinkaaren ajalta. Jatkoim me myös biohajoavuuden ja kierrätettävyyden testaamista. Keskityimme erityisesti kemikaaliturvallisuuteen ja työpaikan turvallisuuskäyttäytymiseen ottaen huomioon turvalliset ja riskialttiit toimintatavat. T&K- ja pilotointitiimimme ovat myös kansainvä listyneet onnistuneen rekrytoinnin ja perehdytyk sen ansiosta. Sisäisen osaamisen kehittämisen lisäksi teemme yhteistyötä yliopistojen ja am mattikoulujen kanssa vastavuoroisen oppimisen kehittämiseksi.

INNOVAATIOITA TULEVAISUUTEEN

LAAJENSIMME T&K-INFRASTRUKTUURIA

Kehitämme ilmastopositiivisia tuotteita ja luomme niistä kasvavaa liiketoimintaa.

Tuotteemme tarjoavat ratkaisuja ilmaston muutoksen hillitsemiseen korvaamalla fossii lisia raaka-aineita uusiutuvilla vaihtoehdoilla. Ilmakehästä sidottu hiili pysyy tuotteissam me koko niiden elinkaaren ajan, joka pitenee kierrättämisen myötä. Kehitämme uusia ratkaisuja yhdessä liiketoimintojemme, tek nologiakumppaneiden ja asiakkaiden kanssa. Innovaatiot sekä tutkimus- ja kehitysoh jelmat ovat keskeinen osa uusien tuotteiden ja teknologioiden kehittämistä. T&K-kus tannukset kattavat uusien teknologioiden, liiketoimintojen ja prosessien kehittämi sen. Vuonna 2023 käytimme tutkimukseen ja kehitykseen 538 (414) miljoonaa euroa, mikä on 23,7 (81,5) % liiketoiminnan raha virrasta. Lukuun sisältyvät tutkimuksen ja kehityksen suorat kustannukset 66 (55) miljoonaa euroa, sekä kehittyvien liike toimintojen negatiiviset rahavirrat sekä investoinnit, liiketoimintojen merkittävät kasvuhankkeet ja digitalisaatiohankkeet. Innovaatioita suojaavat patentit, tava ramerkit ja muut immateriaalioikeudet tukevat innovaatioiden muuttamista liike toiminnaksi. UPM:llä on globaalisti lähes 3 600 patenttia ja patenttihakemusta sekä yli 1 700 tavaramerkkiä. Innovaatioiden ja teknologioiden lisensointi antaa hyvän pohjan tulevalle arvonluonnille asiakkaiden ja teknologiakumppaneiden kanssa.

VAIKUTUS • Vastaamme globaaleihin megatrendeihin ja biopohjaisten tuotteiden kasvavaan kysyntään • Vähennämme fossiilisten raaka-aineiden käyttöä ja riippuvuutta fossiilipohjaisesta taloudesta • Tarjoamme vastuullisempia vaihtoehtoja asiakkaille ja kuluttajille TAVOITTEET • Korvaamme fossiilisia raaka-aineita uusiutuvilla vaihtoehdoilla • Vauhditamme biopohjaisten ratkaisujen kaupallistamista kannattaviksi teollisiksi prosesseiksi • Luomme uutta liiketoimintaa ja kilpailuetua TOIMINTATAPAMME • Vahva asiantuntijuus metsäbiomassan jalostuksessa • Vastuullisuus ja biokiertotalous • Kestävä tuotesuunnittelu • Teknologiakehitys ja immateriaalioikeudet • Innovaatiokulttuuri, nykyinen ja tuleva osaaminen • Laaja yhteistyöverkosto

Laaja yhteistyöverkosto Tiiviiseen yhteistyöverkostoomme kuuluu asiakkaita, yliopistoja, tutkimuslaitoksia, toimittajia ja kasvuyrityksiä. Yhteistyö nopeuttaa uusien liiketoimintaratkaisujen kehittämistä ja markkinoille pääsyä. Verkostoon kuuluvat muun muassa Circular Bio-based Europe Joint Under taking (CBE JU), European Chemical Industry Council (Cefic) sekä Renewable Carbon Initiative (RCI). Olemme muka na Euroopan paperi- ja selluteollisuuden keskusjärjestö Cepin 4evergreen-hankkees sa, joka pyrkii kuitupohjaisten pakkausten 90 %:n kierrätysasteeseen vuoteen 2030 mennessä. Olemme myös eurooppalai sen EUROPEN-järjestön jäsen. Järjestön tavoitteena on hiilineutraali pakkausten arvoketju. Haluamme osallistua kasvihuone kaasupäästöjen vähentämiseen. Vuonna 2023 osallistuimme aktiivisesti Suomen Vetyklusterin (Hydrogen Cluster Finland) toimintaan pyrkimyksenä luoda uusia tek nologioita, liiketoimintamahdollisuuksia ja ilmastohyötyjä koko verkostolle.

JATKOIMME KESTÄVÄN TUOTESUUNNITTELUN KONSEPTIN TOTEUTTAMISTA

KEHITIMME T&K-OSAAMISTA