UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

HUOMISEN KUIDUNVALMISTUSTA UPM FIBRES - PULP

UPM on rakentanut Uruguaysta ja Suomesta maailmanlaajuisen selluntoimitusverkoston.

FOKUKSESSA

VAHVUUTEMME • Monipuolinen ja kestävästi tuotettu

STRATEGIAMME • Kasvu asiakkaidemme kanssa • Monipuolisin selluvalikoima, vaativan tason tekniset palvelut ja luotettavat pitkäaikaiset toimitukset sekä vahva sitoutuminen kestävään kehitykseen • Säilytämme kustannuskilpailukyvyn parantamalla toimintaa jatkuvasti

selluvalikoima erilaisiin käyttötarkoituksiin • Nykyaikaiset ja tehokkaat sellutehtaat ja asiantuntijatiimit, jotka ovat sitoutuneet kasvamaan asiakkaiden kanssa • Teollisuudenalan johtava metsänhoito ja kestä vän kehityksen mukaiset eukalyptusviljelmät

ERINOMAISTA LAATUA

UPM FIBRES AVAINLUVUT 2023 (SELLU- JA SAHALIIKETOIMINTA)

UPM Paso de los Torosin uusi, huh tikuussa käynnistynyt sellutehdas on saavuttanut tuotteen korkean laadun alusta alkaen. Globaali asiakaskunta valmistaa sellusta pehmo- ja erikois papereita sekä paino- ja kirjoituspa pereita. Sellutoimitukset asiakkaille käynnistyivät toukokuussa. Tehdas saavutti teknisen valmiuden tuotannon käynnistämiseksi maalis kuun lopussa. Itse käynnistysvaihe koostuu lukuisista alaprosesseista, kun tuotantoa kasvatetaan vähitellen asteittain kohti täyttä kapasiteettia. Uruguayn ympäristöviranomaiset an toivat tarvittavan hyväksynnän kaikille tehtaan prosesseille, järjestelmille ja teknologioille. Hyväksyntä oli edellytys lopulliselle viranomaisten myöntämälle käynnistysluvalle. Hankkeen loppuun saattaminen on edellyttänyt valtavan määrän suunnittelua, osaamista ja kovaa työtä. Projektin vilkkaimmassa vaiheessa tehdasalueella työskenteli 7 500 ihmistä 60 maasta. Lopputulos on suuri saavutus tiimeille ja kaikille organisaa tiossa mukana olleille.

LIIKEVAIHTO

VERTAILUKELPOINEN LIIKEVOITTO

VERTAILUKELPOINEN ROCE

HENKILÖSTÖ

milj. euroa 3 044

milj. euroa 116

-8 %-yks. % 1,7

31.12. 2 775

-13 %

-80 %

Lisää avainlukuja sivu 129

UPM Fibres vastaa vastuullisten ja uusiu tuvien tuotteiden kasvavaan kysyntään, kun yhteiskunta pyrkii maailmanlaajuisesti vähentämään riippuvuutta fossiilisista materiaaleista. Selluliiketoiminta toimittaa asiakkailleen kestävästi tuotettua eukalyp tus-, koivu- ja havupuusellua käytettäväksi monissa loppukäytöissä, kuten pehmo- ja erikoispapereissa, graafisissa papereissa sekä kartongeissa. Sahatavaraliiketoiminta tarjoaa vastuullisesti tuotettua sahatavaraa ja palvelee asiakkaita huonekalu-, puuse pän-, rakennus- ja pakkausteollisuudessa. Parantamisen varaa Vuonna 2023 sellun maailmanlaajuinen kysyntä oli vakaata. Varastojen purkaminen vaikutti sellun kysyntään Kiinassa vuoden

ensimmäisellä puoliskolla, mutta kysyntä pa rani toisella puoliskolla loppukäyttömarkki noiden myönteisen kehityksen ansiosta. Eu roopassa sellun kysyntä oli heikkoa. Sellun myyntihinnat laskivat kaikilla markkinoilla pohjatasolle edellisvuoden ennätyksellisen hintahuipun jälkeen. Hinnat alkoivat toipua vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Uruguayssa UPM:n transformatiivi nen kasvuinvestointi uuteen UPM Paso de los Torosin sellutehtaaseen saatiin onnistuneesti päätökseen, ja tehdas aloitti toimintansa huhtikuussa (sivu 24). UPM Kymin ja UPM Kaukaan tehtaiden suun nitellut kunnossapitoseisokit toteutettiin onnistuneesti. Jatkoimme tuotevalikoiman kehittämistä ja lisäsimme havupuusellun osuutta Suomen sellutehtaissa.

Kestävän kysynnän näkymät Globaalit megatrendit lisäävät sellun kysynnän kasvua pitkällä aikavälillä. Sellun kysyntää ohjaavat Aasian keskiluokan kas vu, käytettävissä olevien tulojen kasvu sekä pehmo- ja hygieniapapereiden sekä paperi- ja kartonkipohjaisten pakkausmateriaalien käytön lisääntyminen. UPM:n asema kasvavilla sellumarkki noilla on hyvä. Uuden UPM Paso de los Torosin tehtaan myötä olemme nyt yksi maailman johtavia sellun tuottajia, joka valmistaa sellumarkkinoille lähes kuusi miljoonaa tonnia sellua vuodessa. Vahva asemamme ja vastuullinen toimintamme metsätalouden arvoketjussa Uruguayssa ja Suomessa mahdollistavat selluliiketoimintamme kasvun ja kilpailu

Inspiroidumme biotalouden rajattomista mahdollisuuksista.

Ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Sellu on biotalouden keskiössä. Kehitämme ja testaamme uusia kuitupohjaisia ja sellun valmistuksen ohessa saataviin biovirtoihin perustuvia kasvukonsepteja sellutehtaille yhteistyössä tutkimuslaitosten kanssa. Näemme etua ja synergioita yhtiön muiden liiketoimintojen kehittämissä vaih toehdoissa korvata fossiilisia materiaaleja uusiutuvilla, kuten esimerkiksi ligniinistä valmistettavat kemikaalit. Suomen ja Uru guayn tehtaamme tuottavat myös uusiutu vaa energiaa kansallisten sähköverkkojen käyttöön.

kyvyn. Uruguayssa olemme luoneet uuden erittäin kilpailukykyisen teollisen toimin tamallin, jolla taataan puun saanti, kestävä puuviljelmien hoito ja tehokas logistiikka. Uusi sellutehdas parantaa myös UPM Fray Bentosin sellutehtaan kilpailukykyä. Suomessa havupuun osuuden kasvu raaka-aineena on vahvistanut sellutuotevali koiman kustannuskilpailukykyä.

www.upmpulp.fi

UPM VUOSIKERTOMUS 2023