UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

KARTOITTAMASSA UUSIA MAHDOLLISUUKSIA UPM ENERGY

Energiasiirtymä edellyttää hiilidioksidivapaata sähköä, joustavuutta ja uusia innovaatioita.

STRATEGIAMME • Kannattava kasvu hiilidioksidivapaan sähkön tuotannossa • Tartumme ilmastonmuutoksen hillinnän tuomiin mahdollisuuksiin • Hyödynnämme energiamarkkinoiden murroksen mahdollisuuksia

TEKOJA

AVAINLUVUT 2023

taa Suomessa merkittävästi, ja Olkiluodon ydinvoimalat tuottavat nyt 30 % Suomen sähköntarpeesta. Vesistön tutkimus jatkuu Vaelluskaloilla on Suomessa monia turhia esteitä, kuten käytöstä poistettuja patoja. Niiden purkamisella voidaan parantaa luonnon monimuotoisuutta. UPM:n virta vesiohjelma pyrkii vapauttamaan virtavesiä 500 kilometrin matkalta vuoteen 2030 mennessä. Vuoden 2023 loppuun mennessä olimme saavuttaneet tavoitteesta 186 km. Vuonna 2023 ohjelmamme rahoitti vaelluskalatutkimushanketta Arvajan koski reitillä, jonka kunnostus saatiin päätökseen vuonna 2022. UPM rahoitti myös Hiitolan joki-hankkeen kolmatta ja viimeistä vaihetta Kaakkois-Suomessa, missä Ritakosken pato purettiin ja alue kunnostettiin (sivu 84). Kasvatimme CO 2 -vapaan sähkön tuotantokapasiteettiamme lähes 50 % vuonna 2023.

Sähkön hinnat olivat Euroopassa edelleen koholla, ja hintojen merkittävästä vaihte lusta on tullut uusi normaali. Lisääntynyt sähköntarjonta ja vähen tynyt kysyntä johtivat sähkön hintojen mer kittävään laskuun Suomessa. UPM Energy onnistui optimoimaan tuotantoa ja luo maan arvoa epävakailla markkinoilla, mutta tulos ei yltänyt vuoden 2022 ennätystasolle. Vesivoiman tuotantomäärät nousivat hyväl le tasolle, ja OL3:n kaupallisen tuotannon käynnistyminen toukokuussa tarjosi Suo melle tasaisen peruskuormakapasiteetin. Kuusankosken vesivoimalaitoksen laaja peruskorjaus ja nykyaikaistaminen saatiin päätökseen keväällä. Laitoksen keskimää räinen vuotuinen energiantuotanto kasvoi 180 gigawattitunnista 195 gigawattituntiin, jolloin samalla vesimäärällä voitiin tuottaa enemmän sähköä. Vastaamme hiilidioksidivapaan sähkön tuotannon tarpeen kasvuun yhteiskunnan sähköistyessä ja fossiilisista polttoaineista luovuttaessa. UPM:n osuus uuden OL3-yk sikön tuotannosta on noin 500 MW Poh jolan Voiman omistuksen kautta. OL3 on lisännyt hiilidioksidivapaan sähkön tarjon OL3 tuottaa hiilidioksidivapaata sähköä

PERINTEINEN VESIVOIMA KOHTAA UUDET MENETELMÄT

LIIKEVAIHTO

VERTAILUKELPOINEN LIIKEVOITTO

VERTAILUKELPOINEN ROCE

HENKILÖSTÖ

Vuonna 2017 joukko UPM Energyn vesivoiman asiantuntijoita kokosi yhteen kehitteillä olevia konsepteja ja antoi hankkeelle nimeksi Smart River (älyjoki). Hankkeen tavoitteena on automatisoida prosessit toimimaan tehokkaammin. Nyt hankkeessa on jo kahdeksan eri konseptia, joissa on jossain muodossa mukana modernia teknologiaa, digita lisaatiota, tekoälyä, teollista internettiä (Internet of Things, IoT), ja paljon pitkäjänteistä kehittämistä. Vuonna 2023 keskityimme erityisesti IoT inflow -konseptin kehittämiseen, missä voima loiden lähivesistöihin lisättiin antureita keräämään dataa. Tietoja käytetään mm. tulovirtaamien ennustamiseen varsinkin kevättulvien aikaan, jolloin tämä on ollut hankalaa. Näitä konsepteja käytetään mm. kaupankäyntiin, voimaloiden kunnos sapitoon, virtaamien ennustamiseen ja jokien optimaaliseen juoksuttamiseen.

milj. euroa 628

milj. euroa 182

-6 %-yks. % 6,0

31.12. 81

-14 %

-52 %

Lisää avainlukuja sivu 129

UPM Energyn hiilidioksidivapaan sähkön tuotanto yhdistettynä sen optimointi- ja innovaatio-osaamiseen tekevät UPM:stä vihreän siirtymän mahdollistajan. Kartoi tamme aktiivisesti energiamarkkinoiden murroksen tuomia mahdollisuuksia. UPM Energy on merkittävä toimija poh joismaisilla sähkömarkkinoilla. Tuotam me kilpailukykyistä, hiilidioksidivapaata vesivoimaa omissa voimalaitoksissamme, ja lisäksi ydin- ja vesivoimaa osakkuus yhtiöiden kautta. Vesivoimalaitoksemme vastaavat uusiutuvan energian kasvavaan kysyntään. Ne mahdollistavat nopean sopeutumisen sähköjärjestelmään, jossa muiden tuotantoyksiköiden joustavuus vähenee ja säästä riippuvaisen aurinko- ja tuulivoiman merkitys kasvaa jatkuvasti.

Joustava vesivoima tasapainottaa järjes telmää, kun taas ydinvoimalla taataan järjestelmään luotettava peruskuormaka pasiteetti. Tuottamamme sähkö myydään pohjois maisille sähkömarkkinoille. Toimimme suoraan fyysisen sähkön ja sähköjohdan naisten kaupassa. Olemme myös lisänneet kahdenvälistä kaupankäyntiä ulkoisten kumppanien kanssa. UPM vastaa markki noiden erilaisiin vaatimuksiin optimoimalla sähkönkulutusta ja -tuotantoa ja tasapai nottamalla siten sähköverkkoa. Sähköistymisellä on merkittävä rooli, kun yhteiskunta pyrkii eroon fossiilisista polttoaineista. Sähkön kysynnän odotetaan kin kasvavan kaikkialla Euroopassa. Uudet siirtoyhteydet yhdistävät pohjoismaiset

sähkömarkkinat entistä tehokkaammin Manner-Euroopan markkinoihin. Hiilidioksidivapaan sähköntuotantonsa ansiosta UPM Energyllä on erinomainen asema energiamarkkinoiden murroksessa. Puhtaan sähkön tuotantokapasiteettim me on kasvanut lähes 50 % Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitosyksikön (OL3) käyttöön oton myötä. Tutkimme myös aktiivisesti energiamurroksen mukanaan tuomia uusia mahdollisuuksia, kuten vetytaloutta. Markkinat rauhoittuivat Vuonna 2023 Euroopan energiakriisi rauhoittui, mutta kriisin perimmäinen syy säilyi ennallaan. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa jatkuu, ja Keski-Eurooppa etsii yhä maakaasua korvaavia energianlähteitä.

www.upmenergy.fi

UPM VUOSIKERTOMUS 2023