UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

KASVU-URALLA UPM RAFLATAC

Tarjoamme pitkän aikavälin arvoa houkuttelevassa pakkausmateriaalien arvoketjussa ja laajennamme tuotevalikoimaamme uusiin sovelluksiin.

VAHVUUTEMME • Turvalliset ja kestävät tuotteet erilaisiin käyttötarkoituksiin • Globaali asiakaskunta, jakeluverkosto ja tehokas toimitusketju • Globaali tutkimus- ja kehitystyö sekä tekninen osaaminen • Modernit, strategisesti sijoitetut tuotantolaitokset

FOKUKSESSA

AVAINLUVUT 2023

ENEMMÄN TIETOA ETIKETEISTÄ

Intiassa ja Afrikassa). Soprema muuttaa RafCycle™-kierrätyspalvelumme avulla kerätyn etikettijätteen uusiksi rakennus- ja eristysmateriaaleiksi. Päämäärämme on olla maailman ensim mäinen fossiilisista raaka-aineista riippu maton etikettimateriaaliyhtiö. Julkaisim me ensimmäisen ilmastokatsauksemme, joka kuvaa edistymistämme kolmella keskeisellä osa-alueella vuonna 2022: met sä ja maa-alueet, päästöt ja tehokkuus sekä tuotteet ja palvelut. Vuodelle 2030 asettamamme kunnianhi moiset ilmastotavoitteet perustuvat näihin osa-alueisiin. Onnistuimme saavuttamaan tavoitteemme käyttää ainoastaan serti fioituja papereita vuoden 2023 loppuun mennessä, kuusi vuotta etuajassa. Saavutimme tavoitteemme vuosia etuajassa: kaikki paperimme ovat nyt sertifioituja.

suutta tulevina vuosina. Vaikka etiketit ovat vain pieni osa pakkausta, niillä on tärkeä rooli ympäristöjalanjäljen pienentämisessä ja kierrätettävyyden parantamisessa. Vuonna 2023 laajensimme poispestä vien tuotteiden valikoimaamme uusilla paperietikettimateriaaleilla, jotka helpot tavat PET- ja HDPE-muovien kierrätystä. CarbonNeutral ® -sertifioidut tuotteemme kattavat nyt etiketin koko elinkaaren. Niiden ansiosta asiakkaamme voivat varmentaa, että heidän etikettinsä ovat hii lineutraaleja. Kehitys perustuu Label Life -elinkaariarviointipalveluumme, joka sai uuden varmennustodistuksen DEKRAlta (vasemmalla). Innovatiivinen Ocean Action -etiketti materiaalimme voitti kestävän kehityksen palkinnon Label Industry Global Awards 2023 -kilpailussa. Palkinto on tunnustus yrityksille, jotka edistävät kestävää tulevai suutta. Ocean Action -etiketti on maailman ensimmäinen sertifioitu etikettimateriaali, jonka avulla torjutaan muovisaasteen pää tymistä meriin. Olemme kehittäneet etikettijätteen kierrätyspalveluamme valitsemalla Sopreman pääyhteistyökumppaniksemme EMEIA-alueella (Euroopassa, Lähi-idässä,

LIIKEVAIHTO

VERTAILUKELPOINEN LIIKEVOITTO

VERTAILUKELPOINEN ROCE

HENKILÖSTÖ

UPM Raflatacin Label Life -palvelu tarjoaa tietoa etikettimateriaalien ym päristövaikutuksista elinkaariarvioinnin (Life Cycle Assessment, LCA) avulla. Vuonna 2023 kansainvälinen tar kastusyhtiö Dekra varmensi palvelun. Uusi varmennus takaa UPM Raflatacin elinkaariarviointien laajamittaiseen tuottamiseen liittyvän prosessin uskottavuuden sekä tukee asiakkaita ja brändejä päätöksenteossa sekä vastuullisuusviestinnässä. EU on kehittämässä digitaalista tuotepassia (DPP) kaikille markkinoilla oleville tuotteille. UPM Raflatac on suunnitellut oman tuotepassin proto tyypin (PPP) ympäristöselosteen, joka perustuu nykyisiin standardeihin ja jon ka DEKRA on varmentanut. Se sisältää useita mittareita tuotteen elinkaaren ajalta, raaka-aineen hankinnasta valmistukseen, toimituksen asiakkaalle, painatuksen sekä elinkaaren lopun. Label Life -palvelu on saatavilla yli 90 %:lle tuotevalikoimastamme.

milj. euroa 1 485

milj. euroa 103

-17 %-yks. % 14,0

31.12. 3 100