UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

KESTÄVÄÄ ARVOA PAPERISTA UPM COMMUNICATION PAPERS

Uskomme paperiin ja paperin tulevaisuuteen.

STRATEGIAMME • Turvaamme paperiliiketoiminnan

TEKOJA

AVAINLUVUT 2023

KORVAAMME SÄHKÖ KATTILOILLA FOSSIILISIA POLTTOAINEITA

LIIKEVAIHTO

VERTAILUKELPOINEN LIIKEVOITTO

VERTAILUKELPOINEN ROCE

HENKILÖSTÖ

Sähköistämme paperitehtaiden läm mön- ja höyryntuotantoa Suomessa ja Saksassa. Kahdeksan sähkökattilaa korvaavat fossiilisten polttoaineiden, pääasiassa maakaasun, turpeen ja öljyn, käyttöä. Suomessa uudet sähkökattilat voivat vähentää fossiilisten polttoaineiden käytöstä aiheutuvia hiilidioksidipäästöjä noin 50 000 tonnia vuodessa. Saksas sa päästövähennysten lisäksi sähkökat tiloilla parannetaan myös lämmön- ja höyryntuotannon toimitusvarmuutta. Sähkökattilat turvaavat paperi- ja sellutehtaiden höyryntuotantoa myös muissa polttoainepulatilanteissa, kuten mahdollisessa kaasupulassa. Sähkö kattilat lisäävät merkittävästi tehtaiden mahdollisuuksia tarjota joustokapasi teettia sähköjärjestelmän ja -markki noiden tasapainottamiseen. Saavu tamme merkittäviä kustannussäästöjä alhaisen sähkönhinnan ajanjaksoja hyödyntämällä.

milj. euroa 3 598

% 32,4

milj. euroa 462

31.12. 6 005

2030 mennessä. Olemme ryhtyneet toimiin päästöjen vähentämiseksi ja edistäneet siirtymistä uusiutuvan energian käyttöön asentamalla uudet sähkökattilat paperiteh taillemme Suomessa ja Saksassa. Tehtaiden lämmöntuotantojärjestel mien tehokkuutta parantamalla uudet sähkökattilat voivat samanaikaisesti alentaa energiakustannuksia, turvata lämmöntuotannon ja lisätä tehtaiden kykyä tarjota kysyntäjoustoa sähköjärjestelmään ja markkinoille. Sähkökattilat ovat tärkeitä tehtaille ja sähköverkolle kansallisella tasolla. Ne aut tavat tasapainottamaan tarjontaa ja lisäävät verkon turvallisuutta. (vasemmalla) Olemme luotettava, laatuun keskittyvä ja vastuullinen pitkäaikainen kumppani.

demme muuttuviin tarpeisiin ja aktiivisesti edistää paperin arvoa konkreettisena, aitona viestintävälineenä. Asiakkaidemme liiketoi mintaa tukevat luotettavat kumppanuudet ovat edelleen toimintamme ytimessä. Uskomme, että paperilla on keskeinen ja pysyvä rooli vaurauden luomisessa, ja se tuo jatkossakin mahdollisuuksia ja hyvinvointia ihmisille, yrityksille ja yhteiskunnalle. Viimeisimmässä, kahden vuoden välein tehtävässä Two Sides Trend Tracker -tutki muksessa (kyselyyn osallistui 10 000 kulutta jaa 16 maasta) todettiin, että eurooppalaisten kuluttajien mieltymys painotuotteisiin on jälleen nousussa pandemian jälkeen. Kyselyn mukaan valtaosa eurooppalaisista kulutta jista lukee mieluummin painettuja kirjoja (65 %) ja lehtiä (51 %). Painettujen lehtien suosio on kasvanut 35 % edellisestä kyselys tä, mikä kertoo merkittävästä muutoksesta. Ratkaisu päästöjen vähentämiseksi Vauhditamme osaltamme UPM:n tavoitetta vähentää polttoaineista ja ostosähköstä syntyviä hiilidioksidipäästöjä 65 % vuoteen

-26 %

-25 %

-9 %-yks.