UPM Vuosikertomus 2023

UPM BIOREFINING - UPM BIOFUELS

KASVUA KEHITTYNEILLÄ BIOPOLTTOAINEILLA

INNOVOIMME UUTTA

Tuotteemme vastaavat tarpeeseen vähentää liikenteen päästöjä ja löytää uusiutuvia vaihtoehtoja erilaisille fossiilipohjaisille muoveille.

STRATEGIAMME • Ainutlaatuiset ja vastuullisemmat kehittyneet biopolttoaineet ja biomateriaalit eri markkinoilla ja segmenteissä • Laajennamme biopolttoaineiden tuoteportfoliota ja liiketoimintaa

SUUNNITELLUT TOIMET VUONNA 2024 • Uuden sukupolven biojalostamon perussuunnitteluvaihe jatkuu Rotterdamissa • Arvioimme kasvumahdollisuuksia ja uusia kestävän kehityksen mukaisia raaka-aineita

SISÄISTÄ JA ULKOISTA KAUNEUTTA

Kosmetiikkayhtiö LUMENE toi mark kinoille biopohjaisen* kasvovoide purkin, joka käyttää raaka-aineena selluntuotannon tähteestä mäntyöljystä valmistettua puupohjaista muovia. Se on tiettävästi ensimmäinen kosmetiik kapurkki, jossa on käytetty uusiutuvaa materiaalia sekä purkissa että etiketissä. Uusi purkki vähentää fossiilipoh jaisten muovien käyttöä yli 60 tonnia vuodessa ja pienentää hiilidioksi dipäästöjä. 50 millilitran purkki on yhtiön myydyin pakkaus 1,5 miljoonan kappaleen vuosimyynnillään. LUMENE hyödyntää purkeissa ja etiketeissä puupohjaisesta tähteestä valmistettua UPM BioVerno™ -naftaa, jota kemianyhtiö SABIC on jatkojalos tanut. Etiketit on valmistettu UPM Rafla tac Forest Film™ -etikettimateriaalista. Kaikilla toimitusketjun osapuolilla on ISCC PLUS -kestävyyssertifikaatti. Yksi parhaista vaikuttamiskeinoista fossiilisten materiaalien käytön vähen tämiseen on yhteistyö arvoketjussa. Uusi, massataseajattelua* hyödyntävä 97-prosenttisesti biopohjainen purkki on yksi tapa vähentää fossiilisen muo vin käyttöä. *Massatasealähestymistavassa seurataan materiaalien kulkua monimut kaisessa arvoketjussa. Massataseajattelu säätelee sitä, miten biopohjainen sisältö jaetaan eri tuotteisiin, jotta sisältöä voi daan markkinoida "biopohjaisena".

Uusiutuvat ja kestävän kehityksen mukai set UPM:n biopolttoaineet auttavat hillit semään ilmastonmuutosta. Kehittyneet biopolttoaineemme vähentävät kasvihuo nekaasupäästöjä yli 80 % fossiilisiin polt toaineisiin verrattuna. Maantiekuljetusten aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen vä hentämisen lisäksi puupohjainen naftam me auttaa myös muita teollisuudenaloja irtautumaan fossiilisista raaka-aineista. Nafta on pääraaka-aine useissa eri ke mikaaleissa ja muoveissa. UPM BioVerno™ -nafta sopii sellaisenaan korvaamaan fossiilipohjaista naftaa, joten sen avulla voidaan tuottaa kestävän kehityksen mu kaisia kemikaaleja ja muoveja. Strategiam me perustuu omaan teknologiaan ja yhtiön integroituihin raaka-aineisiin. Keskiössä markkinoiden perustekijät Vuonna 2023 kehittyneiden biopolttoainei den kysyntä oli hyvällä tasolla, ja markkinat hyötyivät edelleen kehittyneitä biopoltto aineita koskevasta EU:n lainsäädäntöön perustuvasta pakollisesta erityissäädökses tä. Samanaikaisesti Euroopan biopolttoai nemarkkinoilla oli kuitenkin epävarmuutta, mikä johtui talouden hidastumisesta ja

Biofore-strategiassa (sivu 23). Seuraavan sukupolven biopolttoainejalostamon kaupallinen ja tekninen perussuunnittelu on parhaillaan käynnissä Alankomaiden Rotterdamissa. Uusi mahdollinen biojalos tamo tuottaisi korkealaatuisia uusiutuvia polttoaineita, kuten uusiutuvaa lentopolt toainetta sekä petrokemianteollisuuden raaka-aineita esimerkiksi biomuovin lop pukäyttöihin. Vuonna 2023 UPM Biofuels käynnisti uusiutuvan polttoaineensa serti fioimisen ilmailussa käytettäväksi kestävän kehityksen mukaiseksi lentopolttoaineeksi. UPM Lappeenrannan biojalostamon nykyinen raaka-aine on sellun tuotannon tähteenä syntyvä raakamäntyöljy. Kun suunnittelemme kehittyneiden biopolttoai neiden tuotannon kasvattamista, harkit semme myös muiden metsäteollisuuden tähdevirtojen ja sivutuotteiden käyttöä. Rotterdamin suunniteltu biojalostamo parantaisi myös materiaalitehokkuutta maailmanlaajuista ruoantuotantoa vaaran tamatta. Tulevaisuudessa eri liikenteen alojen irtautuminen fossiilisista polttoaineista pe rustuu yhä enemmän uusiutuviin synteet tisiin polttoaineisiin. Laaja osaaminen ja

kehittyneiksi luokiteltujen kiinalaisten biopolttoaineiden lisääntyneestä tuonnista. Kiinan tuonnin vaikutus pitkällä aikavälillä on edelleen epävarma. Tuotantopanosten kustannukset py syivät korkealla tasolla. Raakamäntyöljyn markkinat tiukkenivat edelleen fossiilisten polttoaineiden lisääntyneen korvaamisen ja kilpailun kiristymisen vuoksi. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla kunnossapi toseisokki vaikutti UPM Lappeenrannan biojalostamon tuotantomääriin. Vuoden jälkimmäisellä puoliskolla tuotantomäärät olivat hyvällä tasolla, ja tuotantotehokkuus parani seisokin jälkeen. UPM:n tavoitteena on nousta merkittäväksi eurooppalaiseksi toimijaksi kehittyneiden biopolttoaineiden tuotannossa. Markkinat jatkavat kasvuaan ilmastotavoitteiden oh jaamina. Arvioiden mukaan noin 30 % EU alueen kuljetuksissa käytetyistä fossiilisista polttoaineista voidaan korvata kehittyneillä biopolttoaineilla vuoteen 2050 mennessä. Kehittyneiden biopolttoaineiden jatkuvalla kasvulla on tärkeä rooli UPM:n Vihreän kasvun tarjoamia mahdollisuuksia

Puupohjaisten kehittyneiden biopolttoaineiden käyttö hillitsee ilmastonmuutosta.

kokemus biojalostamon prosesseista antaa UPM:lle kilpailuedun ja avaa kasvumah dollisuuksia vihreää vetyä hyödyntävissä sovelluksissa (sivu 91). Kohti vuotta 2030 UPM:n kehittyneet biopolttoaineet kuuluvat uusiutuvan energian direktiivin (RED II ja tuleva RED III)) vaativampaan kestävyysluokkaan, johon sisältyvät maa- ja metsätalouden tähteet. UPM Lappeenran nan biojalostamo on 130 000 tonnin vuosi kapasiteetillaan EU:n suurin yksinomaan kehittyneitä biopolttoaineita tuottava jalostamo. Uudessa RED III -direktiivissä kehit tyneiden biopolttoaineiden osuudelle

asetetaan korkeampi tavoite Euroopan liikenteen energialähteiden yhdistelmäs sä vuoteen 2030 mennessä. Se kasvattaa huomattavasti markkinoiden nykyistä tuotantokapasiteettia ja luo merkittäviä mahdollisuuksia uusille investoinneille.

www.upmbiopolttoaineet.fi

UPM VUOSIKERTOMUS 2023