UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

UPM BIOREFINING - UPM BIOCHEMICALS KASVATAMME UUTTA LIIKETOIMINTAA

Maailman ensimmäinen teollisen mittakaavan puupohjaisten biokemikaalien jalostamo on edennyt käyttöönottovaiheeseen. Rakennamme kaupallista menestystä samalla, kun valmistaudumme jalostamon käynnistymiseen vuoden 2024 lopussa.

STRATEGIAMME • Vakiinnutamme biokemikaalit laajalti hyväksytyksi uusiutuvien ratkaisujen tuoteryhmäksi • Avaamme uusia, merkittäviä kasvunäkymiä tarjoavia loppukäyttömarkkinoita UPM:lle • Käynnistämme liiketoiminnan onnistuneesti • Erottaudumme ainutlaatuisilla vastuullisilla tuotteilla ja teemme hyvää tulosta

toimiluvan vuonna 2023, mikä on tärkeä toiminnan käynnistämisen virstanpylväs. Investointihankkeen kokonaiskustannuk siksi arvioidaan 1,18 miljardia euroa. Jalostamo valmistaa uuden sukupolven biokemikaaleja puusta: biomonoetyleenigly kolia (BioMEG) ja uusiutuvia toiminnallisia täyteaineita (Renewable Func- tional Fillers, RFF). Jalostamo tuottaa myös biomonopropyleeniglykoleja (BioMPG) ja teollisia sokereita. Jalostamon vuosittainen kokonaiskapasiteetti on 220 000 tonnia. Raaka-aineiden hankintaverkosto on kasvanut entisestään. Jatkamme strate gisten kumppanuuksien solmimista, jotta varmistamme sertifioidun kestävästi han kitun pyökkipuun tasaisen saatavuuden. Aktiivinen roolimme Saksan ja Euroopan biomassapohjaisia materiaaleja koskevan lainsäädännön kehittämisessä on saanut poliittisten päättäjien tuen ja parantaa tuotteiden markkinoillepääsyä. VAHVUUTEMME • Ainutlaatuinen ja innovatiivinen teknologiakonsepti • Kestävän kehityksen mukaiset sertifioidut raaka-aineet • Muovi-, tekstiili- ja kumisovelluksissa sekä teollisuusnesteissä käytettävät korkealaatuiset tuotteet, joiden vastuullisuuden ansiosta erotumme muista • Vetovoimainen brändi monissa kuluttajatuotteissa pakkaus-, auto- ja tekstiiliteollisuudessa sekä muilla teollisuudenaloilla • Vankka skaalautuva liiketoimintamalli

Positiivinen vastaanotto markkinoilla ja ensimmäiset myydyt tuotteet Uusien tuotteidemme vastaanotto markki noilla on ollut erittäin myönteinen. Tehok kaan myynnin ja markkinoinnin ansiosta olemme saaneet aktiivista tukea globaaleilta kuluttajabrändeiltä sekä useilta tuotekehi tyskumppaneilta vastuullisten kemikaalien keskeisillä markkinoilla. Viimeistelimme ligniinipohjaisten uusiutuvien toiminnallisten täyteainei den jakelusopimukset. Panostimme myös sovelluskehitykseen niin, että ne täyttävät auto-, muoti-, rakennus- ja muoviteollisuu den vaatimukset. Saksalaisen SunCoal Industries -yhtiön oston myötä vahvistimme ligniinipohjaisten kumiteollisuuden ratkaisujen teknologia- portfoliota. Innovatiivinen asiantuntijaryhmä lisää myös prosessi- ja tuoteosaamistamme. European Rubber Journal -lehti arvioi jälleen UPM BioMotion™ -täyteaineet ja käynnistämme jalostamon asteittain • Varmistamme turvallisen ja tehokkaan käynnistyksen koulutettujen tiimien avulla • Saatamme päätökseen myyntiä koskevat kaupalliset sopimukset • Kehitämme uusia RFF-tuotesovelluksia ja rakennamme kaupallisia yhteyksiä • Optimoimme kestävän kehityksen mukaisen tuotevalikoiman suorituskyvyn • Vahvistamme raaka-aineiden vastuullisuutta entisestään SUUNNITELLUT TOIMET VUONNA 2024 • Saatamme loppuun jalostamon rakennustyöt

INNOVOIMME UUTTA

Kohti tuotannon käynnistämistä ja kaupallisen toiminnan aloittamista Jalostamon rakennustyömaalla työskente lee yli 1 400 urakoitsijaa viimeistelemässä hanketta. Töiden pääpaino on putkistois sa, sähköistämisessä ja automaatiossa. Jalostamoa tulevaisuudessa operoiva tiimi on koulutettu, ja se alkaa ottaa vastuuta prosesseista ja johtaa aktiivisesti käyttöön otto- ja käynnistysvalmisteluja. Kaikki kriittiset materiaalit on hankittu, ja yhteistyö urakoitsijoiden kanssa sujuu hyvin. Voimme luottavaisin mielin ja aika taulussa käynnistää Leunan biojalostamon ensimmäiset yksiköt. Olemme sopineet tehokkaasta hankinta- ja toimitusketjusta, joka tukee ylösajoa ja tehtaan käynnis tymistä vuodesta 2025 alkaen. Olemme vahvistaneet myös olennaiset kumppanuu det, jotka mahdollistavat tuotteidemme tehokkaan tuotannon ja jakelun. Vauhditamme tuotteillamme siirtymistä biokiertotalouteen.

joustomuovi- ja kumiteollisuuden merkit tävimmiksi vastuullisiksi tuotteiksi. Uusiutuvissa UPM BioPura™ -biomo noetyleeniglykoleissa (BioMEG) laajensim me kehitysyhteistyötä Dongsungin kanssa. Dongsung on Etelä-Korean markkinoiden johtava glykolien valmistaja ja myyjä sekä yksi alueen suurimmista globaalien jalkine merkkien materiaalitoimittajista. Dong- sungin ja maailman johtavan kemikaalien jakeluyhtiön, Brenntagin, avulla myimme myös ensimmäiset tuotteet, mikä vahvisti BioMEG:n arvo-odotuksia. Menestyksekäs yhteistyö saksalaisen ulkoiluvaatemerkin VAUDEn kanssa herätti suurta kiinnostusta kuluttajissa. Esittelim me yhdessä maailman ensimmäisen polyes terifleecetakin, joka sisältää 30 % uusiutu vaa BioPura™ -materiaalia (vasemmalla). UPM Biochemicalsin ainutlaatuisuu desta kertovat tietopalveluja tarjoavan Independent Commodity Intelligence Services -yhtiön (ICIS) arvostettu Best Process Innovation from a Large Company Award -palkinto sekä tekstiiliteollisuuden International Textile Manufacturers Forum -verkoston (ITMF) Sustainability and Inno vation Award -palkinto.

TULEVAISUUDEN KANKAITA

UPM Biochemicals ja saksalainen ulkoiluvaatetoimittaja VAUDE ryhtyvät valmistamaan biopohjaisista kemikaa leista tehtyjä ulkovaatteita. Yhtiöt ovat valmistaneet maailman ensimmäisen fleecetakin, jossa on käytetty 30 % puupohjaista polyesteriä. Tekstiiliteollisuus on jo pitkään etsi nyt kestävämpiä ratkaisuja polyesterin ja polyuretaanin tuotantoon, sillä kaikista muotiteollisuuden käyttämistä materiaaleista noin 60 % on valmis tettu fossiilipohjaisista polymeereistä. Polyesteri on maailman käytetyin kuitu, mutta vain 15 % on peräisin kierräte tystä raaka-aineesta. UPM:n ja VAUDEn hankkeessa polyesterin valmistuksessa käytetyn hartsin fossiilipohjainen MEG-aines osa korvataan uudella UPM BioPura™ -biomonoetyleeniglykolilla (BioMEG). Materiaalia voidaan käyttää suoraan nykyisessä tuotantoprosessissa.

Globaalit brändit syventävät kuluttajille suunnattuja kestävyyslupauksiaan, mark kinoivat hiilidioksidioptimoituja tuotteita sekä lisäävät toimitusketjun vastuullisuutta. UPM Biochemicals -liiketoiminnan asema on erinomainen: se valmistaa kestävästi hanki tusta puusta uusiutuvia kemikaaleja, joiden hiilijalanjälki on huomattavasti pienempi kuin fossiilipohjaisten kemiantuotteiden. Tuotteet on myös luotettavasti dokumen toitu kolmannen osapuolen varmentamassa elinkaariarvioinnissa (LCA). Tuotevali koimamme auttaa brändejä irtautumaan fossiilisista raaka-aineista ja on herättänyt kiinnostusta keskeisillä markkinoillamme. Maailman ensimmäisen teollisen mitta kaavan puupohjaisten biokemikaalien jalos tamon suurimmat rakennustyöt Leunassa Saksassa saatiin päätökseen vuonna 2023, ja jalostamo otetaan käyttöön asteittain vuoden 2024 aikana. Saksan viranomai set myönsivät jalostamolle alustavan

www.upmbiochemicals.com (en)

UPM VUOSIKERTOMUS 2023