UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

UPM:n vuosi 2023 oli hyvä poikkeuksellisen haastavasta toimin taympäristöstä huolimatta. Saimme päätökseen kaksi merkittävää investointia, jotka luovat pitkän aikavälin arvoa sidosryhmillemme. KASVUA VAHVALLA POHJALLA

edistämme luonnon monimuotoisuutta. Hankimme raaka-aineemme kestävästi hoidetuista metsistä ja jalostamme niistä uusiutuvia tuotteita, jotka auttavat asiak kaitamme saavuttamaan omat vastuulli suustavoitteensa. Arvonluontia sidosryhmille Vaikka toimintaympäristöön liittyy edelleen monia epävarmuuksia, odotam me UPM:n koko vuoden 2024 tuloksen nousevan vuodesta 2023. Lähitulevaisuu dessa keskitymme hyvään suoritukseen, investointien tuottamiseen, tulevan kasvun valmisteluun sekä arvojemme pohjalta kehittymiseen. Vuosi 2023 osoitti, että toimintamallim me on vahva ja kykenemme suoriutumaan hyvin myös poikkeuksellisen haastavissa olosuhteissa. Tämän vankan pohjan raken tamisesta haluan kiittää edeltäjääni Jussi Pesosta, joka on tehnyt pitkän, erittäin ansiokkaan ja ihailtavan tuloksellisen uran UPM:n johdossa. Hänen toimitusjohtaja kaudellaan yhtiötä on uudistettu rohkeasti ja määrätietoisesti ja yhtiön omistaja-arvo on kasvanut merkittävästi. Vuosien järjestel mällisen työn tuloksista ovat hyötyneet kaik ki sidosryhmämme sekä koko yhteiskunta. Itse olen tarttunut toimitusjohtajan teh tävään vuoden 2024 alussa innostuneesti ja päättäväisesti. UPM on erinomainen yhtiö, jonka luotsaaminen on minulle kunnia-asia, ja kiitän hallitusta saamastani luottamuk sesta. Kiitän lämpimästi myös UPM:n henkilöstöä, asiakkaita, osakkeenomistajia ja muita sidosryhmiä hyvästä yhteistyöstä, jonka ansiosta meillä on erinomaiset edel lytykset menestyä myös jatkossa. Maailma tarvitsee vastuullisia ratkaisuja, ja meillä on kyky tuottaa niitä. Yhdessä luomme fossiilisista raaka-aineista riippumatonta tulevaisuutta!

Vuotta 2023 leimasivat voimakas geo poliittinen epävarmuus ja epätavallisen voimakkaat maailmantalouden suhdanteet. UPM:lle vuosi oli kaksijakoinen. Vuoden ensimmäisellä puoliskolla markkinoiden käänne huonompaan oli todella jyrkkä erityisesti Euroopassa. Ennennäkemätön varastojen purku vaikutti markkinatoimi tuksiin, ja samaan aikaan sellun ja energian hinnat laskivat. Vuoden edetessä monien tuotteidemme markkinat alkoivat elpyä vähitellen. Liikevaihtomme laski 11 % ja vertailu kelpoinen liikevoitto 52 % edellisvuoden ennätystasosta. Tuloksemme oli kuitenkin hyvä haastavassa toimintaympäristössä: vertailukelpoinen liikevoittomme oli 1 013 miljoonaa euroa ja liikevoittoprosentti 9,7. Onnistuimme katteiden hallinnassa, laskimme päättäväisesti muuttuvia ja kiin teitä kustannuksia ja sopeutimme kapasi teettiamme vastaamaan heikkoa kysyntää. Rahavirta oli ennätystasoa, ja taloudellinen asemamme säilyi vahvana. Olemme hyvissä asemissa, kun markkinat edelleen elpyvät. UPM:n hallitus ehdottaa, että vuodelta 2023 jaetaan osinkoa 1,50 (1,50) euroa osakkeelta, mikä kuvastaa UPM:n vahvaa taloudellista asemaa sekä hallituksen luottamusta yhtiön menestykseen tulevai suudessa. Investoinnit valmiina tuottamaan UPM:llä on selkeä strategia, ja tähtäämme kasvuun. Globaalit megatrendit tukevat monien tuotteidemme kysyntää, ja niin asiakkaamme kuin kuluttajatkin haluavat tehdä kestäviä valintoja. Olemme vauhdit taneet kasvua merkittävillä investoinneilla, joista kaksi valmistui vuoden 2023 aikana ja on nyt valmiina tuottamaan tulosta.

Uruguayssa valmistui yhtiön historian suurin investointihanke, joka kasvatti sellun tuotantokapasiteettimme yli 50 % noin 5,8 miljoonaan tonniin vuodessa. Kun tuotanto on optimoitu, Paso de los Torosin tehtaan kassakustannustaso toimitettua sellutonnia kohden on noin 280 US -dollaria, mikä tekee siitä yhden maailman kilpailukykyisimmistä sellutehtaista. Myös Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitosyk sikkö otettiin käyttöön vuonna 2023, ja se kasvatti UPM Energyn hiilidioksidivapaata sähköntuotantoa lähes 50 %. Investoinnilla on myös yhteiskunnallinen merkitys, sillä se parantaa Suomen energiaomavaraisuut ta ja tarjoaa hiilidioksidivapaata energiaa yhteiskunnan tarpeisiin. UPM:n biokemikaalijalostamohanke Leunassa, Saksassa edistyy täyttä vauh tia. Biojalostamo on ainutlaatuinen, sillä kyseessä on maailman ensimmäinen puusta biokemikaaleja valmistava laitos. Lukuisat uudet kumppanuudet osoittavat, että sen tuotteille on kysyntää. Myös Rotterdamiin mahdollisesti rakennettavan biopolttoaine jalostamon yksityiskohtainen kaupallinen ja tekninen suunnittelu jatkuu. Vastuullisuus toimintamme ytimessä UPM:n toiminnan tarkoitus on luoda fossiilisista raaka-aineista riippumatonta tulevaisuutta. Tarjoamme asiakkaille uusiu tuvia ja kierrätettäviä materiaaleja sekä vä häpäästöistä energiaa. Lisäksi innovoimme uusia ratkaisuja ja investoimme kestävään kasvuun. Vastuullisuus on strategiamme ja toimintamme ytimessä. Meillä on kunnian himoiset, tieteeseen perustuvat tavoitteet ja vankat näytöt konkreettisista toimista, joilla hillitsemme ilmastonmuutosta ja

Olemme vauhdittaneet kasvua merkittävillä investoinneilla, joista kaksi valmistui vuoden 2023 aikana ja on nyt valmiina tuottamaan tulosta.

Massimo Reynaudo Toimitusjohtaja

UPM VUOSIKERTOMUS 2023