UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

Jatkoimme käyttäytymiseen pohjau tuvia, turvallisuusjohtamista koskevia koulutuksia UPM:läisille eri liiketoi minnoissa. Koulutus tukee esihenkilöitä turvallisuusjohtamisessa niin, että se on luonnollinen osa päivittäistä johtamista ja työskentelytapaa. Vuosittaiset työturvallisuusauditoinnit ovat olennainen osa työterveys- ja -turval lisuusjärjestelmäämme. Organisaatiorajat ylittävä auditointi antaa arvokasta palau tetta valituista työterveys- ja turvallisuus prosesseista ja jokapäiväisestä toiminnasta. Vuonna 2023 auditoinnit keskittyivät riskienhallintaan ja käyttölupiin. Tavoitteena terveys ja hyvinvointi Jatkoimme UPM:n kokonaisvaltaisen terveys- ja hyvinvointivision toteuttamis ta. Visio on jaettu neljään teemaan: keho, mieli, sydän ja merkityksellisyys. Toukokuussa toteutetun terveyden ja hyvinvoinnin kyselyn tulokset paranivat kaikkien kysymysten osalta vuodesta 2022. Järjestimme vuoden aikana koko UPM:n laajuisen virtuaalisen terveys- ja hyvinvoin tikampanjan sekä paikallista toimintaa. Psykososiaaliset riskit oli yksi koko yhtiön kattavan turvallisuusviikon painopis tealueista. Pilotoimme myös virtuaalisia mielenterveyden tukipalveluita valituilla toimipaikoilla. Kaikilla tehtailla on työterveys ja -tur vallisuusjohtamisen järjestelmä. ISO 45001 -sertifikaatti on 90 %:lla tehtaistamme, mikä tarkoittaa, että 74 % työntekijöistä kuuluu sertifioinnin piiriin. Koronapandemiaan liittyvät liiketoimin nan jatkuvuuden varmistamiseen tähtäävät

toimet jatkuivat edelleen vuonna 2023. Kes kityimme erityisesti pandemian paikalliseen hallintaan, sillä pandemiatilanne ja vaaditut toimenpiteet vaihtelivat merkittävästi eri maiden ja toimipaikkojen välillä.

TRIF-luku

Tavoite

UPM:n kokonaistyövoima Urakoitsijat mukaan lukien

TURVALLISUUS ENSIN Työterveys ja -turvallisuustyömme keskittyi työntekijöiden hyvinvointiin, prosessiturvallisuuteen sekä käyttäytymistieteitä hyödyntävään turvallisuusjohtamiseen. LUOMME ARVOA IHMISILLE JA YHTEISKUNNALLE

TEKOJA

Turvallisuuskävelyä ja -keskustelua 36 000 54 000 läheltä piti -tilannetta ja turvallisuushavaintoa Vuonna 2023 raportoitiin yhteensä

TRIF-luku alle 2 mukaan lukien urakoitsijat

TAVOITTEET 2030

KESKUSTELUT TYÖPAIKKAMME TURVALLISUUDESTA

5,2 saavutettu (tapaturmien määrä/milj. työtuntia)

Osana globaalia UPM Experience -ohjel maa käynnistimme vuonna 2023 uuden turvallisuusprojektin. Sen tavoitteena on kehittää turvallisuuskäytäntöjä enemmän työntekijän näkökulmasta ja sitouttaa hen kilöstöä turvallisuuteen syvemmin. Tehtailla ja muilla työpaikoilla fasilitoitiin syksyllä keskusteluja turvallisuudesta. Työntekijöiden näkemysten saamisen lisäksi ryhmäkes kusteluissa ja työpajoissa pyrittiin myös keräämään ideoita jatkokehitystä varten. Keskusteluissa haluttiin osallistaa koko henkilöstö tuomaan esiin kokemuksia oman työpaikan turvallisuudesta. Työntekijöille esitettiin konkreettisia kysymyksiä, joissa pyydettiin esimerkiksi kuvaamaan, miltä pa ras mahdollinen turvallisuustilanne näyttäisi ja miten työntekijät parantaisivat turvalli suutta tehtaalla. Vuoden 2023 loppuun mennessä kes kusteluihin osallistui yli 6 500 työntekijää yli 50 toimipaikassa. Vastaukset kootaan yhteen sekä paikallisesti että globaalisti. Työ jatkuu vuonna 2024 uuden turvalli suusvision kehittämisellä sekä erilaisissa kehityshankkeissa.

TAVOITTEET 2030

Yhtiön työntekijöiden poissaolojen määrä alle 2 %

Turvallisuustyömme perustuu pitkäjän teiseen suunnitteluun sekä tehokkaaseen viestintään ja johtamiseen. Turvallisuus näkökulma on mukana päivittäisessä toiminnassamme sekä kaikissa käynnissä olevissa ja uusissa hankkeissa, ja ennakoiva turvallisuus sisältyy hankesuunnitelmiin ja käytäntöihin. Tapaturmien ja onnet tomuuksien perusteellinen tutkinta ja tehokas riskienhallinta ovat tärkeä osa tur vallisuuden parantamista. Jaamme työtur vallisuushavaintoja ja parhaita käytäntöjä liiketoimintayksiköiden välillä. Tavoitteemme on nolla tapaturmaa. Huolimatta jatkuvista toimistamme ehkäis tä tapaturmat vuonna 2023 tapahtui viisi vakavaa tapaturmaa (kolme Suomessa, yksi Saksassa ja yksi Kiinassa). Viidestä tapa turmasta yksi sattui urakoitsijalle ja neljä UPM:n työntekijöille.

Tutkimme tapaturmat perusteellisesti tiiviissä yhteistyössä viranomaisten ja ura koitsijoiden kanssa. Ryhdyimme korjaaviin toimenpiteisiin, ja olemme jakaneet tärkeitä oppeja kaikille liiketoiminnoille, jotta vaka vilta onnettomuuksilta vältyttäisiin jatkossa. Palkitsemme esimerkilliset turvallisuus suoritukset konsernin turvallisuuspalkin noilla. Vuoden 2023 turvallisuuspalkinnon sai UPM Raflatacin Wroclawin tehdas Puolassa. Voittajan jatkuva parantaminen on nähtävissä tehtaan tiloissa ja tuotan nossa, päivittäisissä työskentelytavoissa ja turvallisuuskulttuurissa. Painopisteenä prosessiturvallisuus Jatkoimme järjestelmällistä prosessi turvallisuuden kehitystyötä. Otimme käyttöön konsernin prosessiturvalli suusstandardin, joka asettaa prosessitur

4,3 poissaoloprosentti teoreetti - sesta työajasta saavutettu

vallisuuden minimivaatimukset kaikissa liiketoiminnoissa, projekteissa ja funk tioissa. Kehitimme globaalin prosessi turvallisuuden verkkokoulutuksen, jolla pyrimme lisäämään koko organisaation turvallisuustietoisuutta. Arvioimme yhdessä työterveyden ja -turvallisuuden verkoston kanssa proses siturvallisuuden nykytilaa ja laadimme kehityssuunnitelmia tuleville vuosille. Prosessiturvallisuuden riskiarvioinnit sisällytettiin investointiprosessiin, ja tär keimmät prosessiturvallisuuden elementit integroitiin ulkoisen kumppanin tehtail lamme tekemiin kyselyihin, jotka koskivat vahinkojen ennaltaehkäisyä.

UPM:N TYÖVOIMA JA URAKOITSIJAT Tapaturmien kokonaismäärä milj. työtuntia kohden* Poissaoloon johtaneet tapaturmat milj. työtuntia kohden

2021

5,2 3,4