UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

ILMASTOPOSITIIVINEN METSÄNHOITO TOIMINTAA YMPÄRISTÖN HYVÄKSI Liiketoimintamme perustuu kestävään metsien hoitoon ja käyttöön. Kasvatamme ja korjaamme puuta ja valmistamme siitä uusiutuvia materiaaleja ja tuotteita.

ja Uruguayhin FSC-sertifiointiryhmät, jotka tukevat pienten metsänomistajien mahdollisuuksia saada sertifiointi. Vuonna 2023 UPM:n FSC-ryhmäsertifioinnin piirissä oleva metsäpinta-ala Suomessa oli noin 570 000 hehtaaria ja Uruguayssa yli 13 000 hehtaaria. CDP on vuodesta 2016 lähtien listannut UPM:n A-luokkaan tunnustuksena yhtiön merkittävistä toimista ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja metsäkadon estämiseksi. Yhteistyötä sidosryhmien kanssa Olemme tehneet pitkään yhteistyötä tutkijoiden, korkeakoulujen, ympäristö järjestöjen ja muiden sidosryhmien kanssa kestävän metsänhoidon edistämiseksi. Vuonna 2023 käynnistimme Suomessa Tapio Oy:n kanssa metsäpölyttäjähankkeen, josta odotamme kattavia ja ajantasaisia tutkimukseen perustuvia ohjeita pölyttä jien huomioon ottamisessa talousmetsien hoidossa. Monet pölyttäjät käyttävät avo hakkuualueita nk. korvaavina elinympäris töinä ja löytävät niiltä monia tarvitsemiaan resursseja, mutta tätä osaa monimuotoisuu desta ei ole käytännössä erityisesti käsitelty. Yhdysvalloissa aloitimme yhteistyön alkuperäiskansojen yhteisöjen kanssa, jotta voisimme oppia lisää heidän lähes tymistavastaan metsänhoitoon. Pyrimme tekemään enemmän tämänkaltaista työtä tulevaisuudessa.

Uruguayssa teimme yhteistyötä sidos ryhmien ja kansalaisjärjestöjen, kuten Vida Silvestre Uruguayn, kanssa. Laadimme jär jestön kanssa hoitosuunnitelman Uruguayn ensimmäiselle kansalliseen suojelualuejär jestelmään kuuluvalle, yksityisen yhtiön hallinnoimalle suojelualueelle (sivu 25). Toimimme metsä- ja ympäristöaiheisis sa sidosryhmäfoorumeissa. Suomessa osal listuimme luonnon monimuotoisuuteen keskittyviin pyöreän pöydän keskustelui hin. Myös aktiivinen yhteistyö FSC Inter nationalin ja PEFC:n kanssa jatkui kestävän metsänhoidon edistämiseksi globaalisti.

UPM:N METSÄT JA PUUVILJELMÄT 2008

2023

Metsät ja puuviljelmät, omat ja vuokratut (1 000 ha) Puuston kasvu (milj. m³) Hakkuut omista metsistä ja puuviljelmiltä (milj. m³) Metsien ja puuviljelmien arvo, mukaan lukien maa-alueet (milj. euroa)

11,5

4,3

7,0

2,2

Suomi ja Uruguay ovat UPM:n puunhankin nan suurimmat alueet. Vuoden 2023 lopussa omistimme noin 903 000 hehtaaria metsä alueita Suomessa, Uruguayssa ja Yhdysval loissa. Suurin osa alueista sijaitsee Suomessa, yhteensä noin 523 000 hehtaaria. Uruguays sa on noin 304 000 hehtaaria eukalyptus viljelmiä, ruohomaata ja suojelualueita, ja Yhdysvalloissa metsää 76 000 hehtaaria. Lisäksi vuokraamme noin 170 000 hehtaa ria puuviljelmiä Uruguayssa ja hoidamme noin 1,5 miljoonaa hehtaaria yksityismetsiä Suomessa. Noudatamme samoja tiukkoja vastuullisuusvaatimuksia kaikkialla. Yhtiön omistamista metsämaista noin 135 000 hehtaaria (15 %) on globaalisti suojeltu tai niiden käyttöä on rajoitettu. Suojeltuihin alueisiin kuuluu arvokkaita elinympäristöjä, luonnonmetsiä ja muita arvokkaita alueita, kuten kosteikkoja tai tärkeitä kulttuurikohteita. Neljästä nykyaikaisesta taimitarhas tamme kolme sijaitsee Uruguayssa ja yksi Suomessa. Uusin taimitarhamme Uruguayn keskiosissa toimi täydellä kapasiteetilla vuonna 2023, joten vuotuinen istutuskapa siteetti UPM Paso de los Torosin selluteh taan tarpeisiin voidaan taata. Korkealaatuiset taimet varmistavat hyvät kasvuolosuhteet metsille. Taimet ovat tärkeitä paitsi puuraaka-aineen tuotannolle, myös hiilen sitomiselle, luonnon monimuo toisuuden ennallistamiselle ja ilmaston muutoksen resilienssin parantamiselle. Vuonna 2023 jatkoimme Forest Action -ohjelmaamme, joka sisältää mitattavissa olevia toimia viidessä pääryhmässä: ilmasto, biodiversiteetti, vesi, maaperä ja yhteiskun nallinen vaikutus. Puunkorjuussa jätämme koskematto Forest Action: globaali metsävastuullisuusohjelma

mia puskurivyöhykkeitä vesistöjen äärelle. Metsävarajärjestelmiämme päivitetään vuosittain arvokkaiden elinympäristöjen ja vesistöjen sijainnin osalta suhteessa puunkorjuuseen. Uruguayssa yhteistyöverkosto on jo vuosikymmenten ajan tutkinut ja valvo nut vedenkäyttöä eukalyptusviljelmillä. Viljelmiä ei kastella taimitarhoja lukuun ottamatta. Puuviljelmät vähentävät sade veden nopeaa valumista maan pintaa pitkin ja ehkäisevät siten eroosiota. Uruguayssa vuosien 2021–2023 ennätyksellisen kuivuu den jälkeen kehitimme menetelmän, jolla satelliittikuvien avulla selvitettiin kuivuu den vaikutusta puuviljelmiin. Puuta kor jataan eniten vahinkoa kärsineiltä alueilta tuotannonmenetysten minimoimiseksi. Suomessa olimme yksi rahoittajista kan sallisessa pieniin sisävesistöihin liittyvässä ennallistamishankkeessa vuosina 2022– 2023. Vuonna 2023 kartoitimme paikkoja ja asetimme ennallistamistavoitteet omille metsillemme Suomessa. Yhdysvalloissa jatkoimme sekametsän ennallistamista noin 324 hehtaarin alueella. Uusi kumppa nuus Minnesotan yliopiston kanssa mittaa sekametsänhoidon tuottavuus- ja biodi versiteettihyötyjä. Uusi metsäinventaario yhteistyö Minnesotan luonnonsuojeluvi raston kanssa auttaa meitä ymmärtämään syvällisemmin metsiämme ja niiden roolia hiilinieluina. Metsät ja ilmasto Olemme sitoutuneet ilmastopositiiviseen metsänhoitoon ja luonnon monimuotoisuu den edistämiseen omissa metsissämme Suo messa. Metsät ja metsien monimuotoisuus ovat ratkaisevan tärkeitä ilmastonmuutoksen vaikutusten lieventämisessä. Varmistamme, että metsämme toimivat hiilinieluina, pysy vät vastustuskykyisinä ja monimuotoisina

muuttuvissa ilmasto-olosuhteissa ja kasvavat hyvin tulevia sukupolvia varten. Jotta metsiemme hiilinielut säilyisivät, kasvun on ylitettävä puunkorjuun määrä. Yhtiön Suomessa ja Yhdysvalloissa sijaitse vien omien metsien ja Uruguayssa sijaitse vien omien ja vuokrattujen puuviljelmien viideltä viime vuodelta laskettu hiilinielu on ollut keskimäärin -4,8 miljoonaa hiilidiok sidiekvivalenttitonnia. Hiilinielujen las kennan menetelmät kehittyvät ja laskelmat tarkentuvat koko ajan. Edellisvuoden luku ei siis ole täysin vertailukelpoinen. Pyrimme jatkuvasti parantamaan tie tämystämme hiilestä. Vuonna 2022 käyn nistimme yhdessä Luonnonvarakeskuksen kanssa hankkeen, joka pyrkii kehittämään Uruguayn maaperän hiilimalleja todellisten maastomittausten avulla. Eukalyptusviljelmi en kenttämittaukset aloitettiin vuonna 2023, ja ne jatkuvat vuoden ajan. Vuoden 2024 hiililaskelmissa käytetään paranneltua mallia. alkuperän. Emme hanki puuta laittomista lähteistä tai alueilta, joilla korkean suoje luarvon metsät ovat uhattuina. Puunhan kintamme ei aiheuta metsäkatoa, mistä on todisteena se, että metsäpeitteen määrä on vakaa tai kasvava kaikilla puunhankin ta-alueilla. Emme käytä geenimuunneltua puuta. Riippumaton kolmas osapuoli valvoo näiden vaatimusten noudattamista. Kaikki omat metsämme on sertifioitu tai sertifiointi on meneillään, mikäli kyseessä on uusi kohde. Vuonna 2023 UPM:n omista metsistä 91 % oli FSC™- ja PEFC-kaksois sertifioituja ja 8 % ainoastaan PEFC (SFI) -sertifioituja. Edistämme myös yksityismetsänomis tajien ja muiden asiakkaidemme metsien sertifiointia. Olemme perustaneet Suomeen Kolmannen osapuolen varmennus Tiedämme aina käyttämämme puun

VAIKUTUS • Kestävä metsänhoito on tärkeä keino sopeu tua ilmastonmuutokseen • Metsillä ja puupohjaisilla tuotteilla on erityi nen rooli ilmastonmuutoksen hillitsemisessä • Hyvin hoidetut metsät ja puuviljelmät ovat kestävä ja tehokas tapa vastata kasvavaan maailmanlaajuiseen kuidun kysyntään • Puupohjaisten tuotteiden kysyntä luo vahvan taloudellisen kannustimen hyvälle metsänhoi dolle ja -kasvulle • Metsätalous rakentaa paikallisyhteisöjen vaurautta ja hyvinvointia • Kestävästi hoidetut metsät tarjoavat puhdasta ilmaa ja vettä sekä virkistystä TAVOITTEET • Ilmastopositiivinen metsänhoito ja hiilinielujen ylläpito • Tehokas laadukkaan puun tuotanto erilaisiin käyttötarkoituksiin • Edistämme luonnon monimuotoisuutta • Turvaamme metsien ekosysteemipalvelut TOIMINTATAPAMME • Kolmannen osapuolen varmentamat ja serti fioimat puun alkuperän seurantajärjestelmät, täydellinen jäljitettävyys • Ei trooppisista sademetsistä tai luonnonmetsien tilalle raivatuilta puuviljelmiltä hankittua puuta • Ei metsäkatoa • Kunnioitamme ihmisoikeuksia ja alkuperäis kansojen oikeuksia kaikilla toiminta-alueilla • Ei uusia puuviljelmiä alueilla, joilla on pulaa vedestä • Vahva sidosryhmäyhteistyö • Pitkän aikavälin biodiversiteettitavoitteet kytkeytyvät UPM:n rahoitukseen ja johdon palkitsemiseen

Edistämme luonnon monimuotoisuutta sivu 84 Vastuullinen toimitusketju sivu 78

TEKOJA

TUTKITTUA TIETOA AVOHAKKUU ALUEIDEN LAJISTOSTA

Luonnonvarakeskuksen (Luke) tutkimus pyrki selvittämään, miten hakkuussa säästetyn lahopuun ja jätettyjen säästöpui den määrä, laatu sekä hakkuusta kulunut aika vaikuttavat uudistusalalla esiintyvän kääpä- ja kovakuoriaislajiston monimuo toisuuteen. Tutkimuksessa kiinnosti erityisesti uhanalaisten ja silmälläpidettävien lajien esiintyminen. Tutkimus toteutettiin UPM:n metsissä Etelä-Suomessa. Tutkimuksessa verrattiin kolmella eri ajanjaksolla toteutettuja hakkui ta, sillä säästöpuusuositukset ja -ohjeet ovat vaihdelleet eri aikoina. UPM:n uudistusaloilta löydettiin runsaasti kääpä- ja lahopuukovakuoriaislajistoa. Lajistokartoitus osoittaa, että lahopuun säästäminen ja säästöpuiden jättäminen vaikuttavat myönteisesti metsien monimuo toisuuteen. Tutkimuksen mukaan uudis tushakkuualat voivat toimia lahopuusta riippuvaisen uhanalaisen ja silmälläpidet tävän lajiston elinympäristöinä, ja lajien esiintymistä voidaan parantaa luonnonhoi totoimilla. UPM:n omien metsien uudistus hakkuualoilla järeä lahopuu on lisääntynyt selkeästi viime vuosikymmeninä, mikä turvaa metsälajien monimuotoisuutta.

Sertifioidun kuidun osuus %

Tavoite