UPM Vuosikertomus 2023

TALOUDELLISET TIEDOT 2023

TOIMINTAA YMPÄRISTÖN HYVÄKSI

ritehtaiden lähiympäristöön tiettyjä lajeja lintujen ja hyönteisten elinolosuhteiden opti moimiseksi. UPM Schongaun paperitehtaalla kehittämämme konseptin avulla voidaan järjestelmällisesti arvioida ja vähentää tehtaan valaistuksen negatiivisia vaikutuk sia hyönteisiin ja ympäröiviin yhteisöihin. Tulokset ja palaute ovat olleet positiivisia, ja myös energiankulutus on pienentynyt.

luonnon monimuotoisuuteen. Olemme myös ennallistaneet elinympäristöjä, kehittäneet uusia ekologisesti kestäviä metsänhoitokäytäntöjä sekä parantaneet metsäekosysteemeihin kohdistuvien vaiku tustemme seurantaa ja mittaamista. Asetimme vuonna 2018 tavoitteen nettopositiivisesta vaikutuksesta luonnon monimuotoisuuteen omissa metsissämme Suomessa sekä indikaattorit edistymisen seurantaan. Uruguayssa tavoite asetettiin vuonna 2022. Suomessa käytössämme on yhdeksän indikaattoria: lehtipuun osuus, lahopuun määrä, metsien ikä, metsien rakenne, suojelualueet, avainbiotoopit, ennallistaminen, laji- ja elinympäristöhank keet sekä indikaattorien kehittäminen. Vuonna 2023 kehitys oli positiivista kaik kien mitattujen määrällisien indikaattoreiden osalta. Lehtipuiden osuus ja suojelualueiden määrä kasvoivat edelleen. Lahopuun määrän osalta uudet tiedot saadaan vuonna 2024 valtakunnan metsien inventoinnin yhteydes sä. Lahopuun määrän kasvu metsissämme oli suoraan yhteydessä lahopuusta riippuvaisten lajien määrän lisääntymiseen. Uruguayssa useimmat puuviljelmät pe rustetaan karjan laiduntamiseen aiemmin käytetyille ruohomaille. Ennen puuviljel män perustamista alueen luonnon moni muotoisuuteen liittyvät arvot arvioidaan, minkä pohjalta arvokkaat alueet ja luonnon metsät suojellaan. Keskitymme työssämme suojeltujen elinympäristöjen aktiiviseen hoitoon sekä haitallisten vieraslajien seurantaan. Toteu tamme Uruguayssa eriasteisia suojelutoi mia kaikkiaan 75 000 hehtaarin alueella. Niihin sisältyy 33 suojelualueen verkosto, joka kattoi yhteensä yli 14 500 hehtaaria vuonna 2023. Kullakin suojelualueella on omat hoitoa ja luonnon monimuotoisuu den seurantaa koskevat suunnitelmansa. Useimmat laji-indikaattorit ovat kehittyneet positiivisesti viimeisen viiden vuoden aikana verrattuna 15 vuoden takaiseen kehitykseen. Olemme jatkuvan seurannan avulla löytäneet Uruguaylle 33 uutta lajia ja yhden tieteelle kokonaan uuden lajin. Yhdysvalloissa olemme kehittäneet älyk kään metsänhoidon menetelmän (Smart Forestry™), jossa metsänhoitokäytännöt ja metsien biodiversiteetin ylläpito pohjautu vat kasviyhdyskuntiin ja ekologisiin peri aatteisiin. Menetelmä perustuu ekologiseen luokitteluun, jonka avulla optimoidaan

metsien arvoa ja laatua kasvupaikan ja puu lajien perusteella. Jokaisella hakkuualueella varmistetaan lahopuun kestävä määrä. Vesistöt ja biodiversiteetti Suomessa vesivoimalat ja muut esteet, ku ten padot, vaikuttavat ympäristöön muutta malla jokien virtaamia ja niiden ekosystee mejä. UPM:n virtavesiohjelmassa pyrimme purkamaan vaellusesteitä, elvyttämään kalakantoja eri puolella Suomea ja paranta maan virtavesilajiston elinolosuhteita. Tavoitteemme on avata esteettömiä virta vesiä yhteensä 500 kilometriä vuoteen 2030 mennessä. Näin voimme ohjata toimintaam me ja mitata vaikutuksia biodiversiteettiin. Vuoden 2023 loppuun mennessä avasimme 154 kilometriä virtavesiä omissa hank keissa ja 32 kilometriä rahoittamissamme yhteishankkeissa. Yksi esimerkki esteiden poistamisesta toteutettiin ennallistamalla Hiitolanjoki (vasemmalla). Kun Arvajankosken pato purettiin vuon na 2022, alueella jo 40 vuoden ajan tehtyä vaelluskalatutkimusta pystyttiin jatkamaan ja laajentamaan UPM:n rahoituksella. Tehdasalueiden monimuotoisuus Seuraamme päästöjemme ohella jatkuvasti myös erityisesti vesistöihin kohdistuvia vaikutuksiamme. Ennen uusien tehtaiden rakentamista teemme perustutkimuksen biodiversiteetin tason mittaamiseksi. UPM:n uudella Paso de los Torosin sellutehtaalla seuraamme jäteve sipäästöjä läheiseen jokeen sekä veden laatua ja biologista tilaa. Seuraamme myös ilmapääs töjä sekä ilman ja maaperän laatua. UPM Fray Bentosin sellutehtaalla tehdyt tutkimukset osoittavat, että tehtaan perustamisesta lähtien vuonna 2007 tehtaan toiminnalla ei ole ollut mitattavissa olevaa negatiivista vaikutusta luonnon monimuotoisuuteen. Vanhemmilla tehtailla, kuten yli 150 vuotta sitten toimintansa aloittaneella UPM Kymin tehtaalla, päästöjen vaikutusta teh taan lähivesistöön verrataan vastaaviin vai kutuksiin Kymijoen yläjuoksulla. Uusimmat tulokset vuodelta 2022 osoittavat, että UPM Kymin vesistökuormituksen ympäristövai kutus surviaissääskiyhteisöihin on vähäinen ja pohjaeläinyhteisöt indikoivat lievästi karua joen tilaa, eli ravinteiden määrä on alhainen. Monet tehtaat edistävät paikallista biodi versiteettiä aktiivisesti. Istutimme Saksassa UPM Ettringenin ja UPM Nordlandin pape

EDISTÄMME LUONNON MONIMUOTOISUUTTA Luonnon monimuotoisuus mahdollistaa liiketoimintamme elinvoimaisuuden.

2030-vastuullisuustavoitteemme sivu 32 Ilmastopositiivinen metsänhoito sivu 82

Luonnon monimuotoisuudella eli biodiver siteetillä viitataan maapallolla esiintyviin lajistoihin ja ekosysteemeihin. Jatkuvista ponnisteluista huolimatta YK:n mukaan ti lanne heikkenee globaalisti. Sen ennustetaan pahenevan, jos toimiin ei ryhdytä. Ilmaston muutoksen hillitseminen on tärkein yksittäi nen toimi biodiversiteetin suojelemiseksi. Biodiversiteetin edistäminen luo mah dollisuuksia ja vähentää riskejä samanaikai sesti. Toimintamme liittyy laajalti luonnon monimuotoisuuteen, ja puunhankinnalla on siinä merkittävin rooli. Huolehtimalla biodi versiteetistä varmistamme metsien terveen kasvun ja niiden sopeutumisen muuttuvaan ilmastoon. Jokien patoaminen on vaikuttanut virtaamiin ja muuttanut jokien lajiston elinolosuhteita. Hapen mahdollinen vähe neminen saattaa vaikuttaa elinolosuhteisiin esimerkiksi vesistöissä, joihin lasketaan jätevesiä. Parannamme tehdaspaikkakun tiemme paikallisen eläimistön ja kasviston elinoloja poistamalla virtausesteitä ja vähentämällä päästöjä ilmaan ja veteen. Haluamme nostaa luonnon monimuotoi Kosken kunnostamisen myötä järvilohi pääsee nousemaan joen latvavesien poikastuotanto alueille, ja myös virtavesiluonnon tila paranee. Vuonna 2021 käynnistyneestä hankkeesta saadut ensimmäiset tulokset ovat lohenpoikasten määrissä mitattuna lupaavia. Tarkempia tuloksia koko joen osalta saadaan vuonna 2024. Hanketta johti Etelä-Karjalan virkistysaluesää tiö (EKVAS), ja päärahoituksesta vastasi Maa- ja metsätalousministeriön Nousu-ohjelma. UPM:n lahjoitus on osa yhtiön Biofore Share and Care -ohjelmaa. Yhtiön virtavesiohjelman tavoitteena on vapauttaa tai kunnostaa 500 km virtavesiä vuoteen 2030 mennessä.

suuden entistä enemmän liiketoimintamme keskiöön. Vuonna 2020 sidoimme 750 mil joonan euron valmiusluottomme marginaa lin UPM:n omien metsien monimuotoisuu den edistämiseen Suomessa. Vuonna 2022 vahvistimme sitoumusta ja lisäsimme luon non monimuotoisuuden yhdeksi UPM:n johdon palkitsemisen mittariksi. Vuonna 2023 otimme käyttöön TNFD (Taskforce for Nature-related Financial Resources) -raportointiviitekehyksen (sivu 142). Lisäksi testaamme uusia tieteellisiä menetelmiä, kuten e-DNA:ta, luonnon mo nimuotoisuuden ja toimintamme vaikutus ten mittaamisessa. Metsätalous ja biodiversiteetti Turvaamme metsiemme biodiversiteettiä ja jatkamme edistäviä toimia osana UPM:n globaalia Forest Action -ohjelmaa. Metsäser tifioinnilla on keskeinen rooli luonnon moni muotoisuuden edistämisessä yhtiön omissa metsissä sekä muilla puunhankinta-alueilla. Olemme mukana FSC™:n johtamassa hankkeessa, jossa selvitetään ja mitataan metsäsertifioinnin positiivisia vaikutuksia

VAIKUTUS • Terveet metsät takaavat liiketoimintamme menestyksen • Ilmastonmuutokseen sopeutuvat metsät • Elinympäristöjen ja lajiston monimuotoisuuden sekä hyvin voivien ekosysteemien lisääntyminen

monimuotoisuuteen TAVOITTEET 2030

Positiivinen vaikutus metsien

Kokonaisuudessaan positiivista kehitystä mitattiin Suomessa ja Uruguayssa

TAVOITE • Edistämme luonnon monimuotoisuutta

FOKUKSESSA

ASETAMME TIETEESEEN PERUSTUVIA LUONTOTAVOITTEITA

Olemme mukana Science Based Targets -verkoston (SBTN) Corporate Engagement Programme -ohjelmassa kehittämässä menetelmiä, työkaluja ja ohjeistuksia tieteeseen perustuvien luontotavoitteiden asettamiseksi. Verkoston tavoitteena on tar jota yrityksille ja kaupungeille viisivaiheinen viitekehys. Sen avulla voidaan todentaa, että niiden toiminta tapahtuu ympäristön asettamissa rajoissa aiheuttamatta luon tokatoa. Ohjelmassa on mukana yli sata yritystä 30 maasta. Meidät on myös valittu SBTN-verkoston Initial Target Validation -ryhmään, jossa ryhmän nimen mukaisesti UPM yhdessä 16 muun yrityksen kanssa testaa ensimmäisenä kehitettyjen työkalujen käyttöä yrityksen omassa toimintaympäristössä. Työkalujen avulla arvioidaan yrityksen toiminnan vaikutuksia mm. maankäyttöön, maankäytön muutoksiin, vesivarojen käyttöön ja pilaantumiseen sekä maaperän pilaantumiseen. Arvioinnin tavoitteena on tunnistaa, millä yrityksen toiminnalla on merkittävimmät vaikutukset biodiversiteettiin, asettaa tavoitteita, ja luoda toimintasuunni telma toiminnan parantamiseksi. Osallistu minen tukee omia tavoitteitamme edistää luonnon monimuotoisuutta.

TEKOJA

Mikko Nikkinen

LISÄÄ JÄRVILOHIA HIITOLANJOKEEN

UPM on tukenut Etelä-Karjalassa sijaitsevan Hiitolanjoen kolmannen voimalapadon purkua ja Laatokan luonnonvaraisen järvilohen nousua vanhoille kutupaikoilleen. Järvilohi on äärimmäi sen uhanalainen, ja on tärkeää saada lajikanta elpymään. Vaelluskalojen reitit ja sopivat kutu- ja poikasalueet sekä muiden uhanalaisten lajien elinympäristöjen parantaminen ovat merkittäviä toimenpiteitä sisävesien monimuotoisuuden parantamiseksi.

UPM VUOSIKERTOMUS 2023

Made with FlippingBook - Share PDF online