UPM Vuosikertomus 2023

OLEMME SITOUTUNEET ILMASTOTEKOIHIN TOIMINTAA YMPÄRISTÖN HYVÄKSI

KOHTI NETTONOLLAPÄÄSTÖJÄ

VAIKUTUSKEINONA METSÄT

VAIKUTUSKEINONA PÄÄSTÖJEN VÄHENTÄMINEN (SCOPE 1,2,3)

VAIKUTUSKEINONA TUOTTEET

-5,4 milj. t CO 2 Hiilen korvaaminen Fossiilisen energian korvaaminen

+3,7 milj. t CO 2 Scope 1 ja 2 päästöt Oman energiantuotannon ja ostoenergian päästöt

+1,5 milj. t CO 2 Väliaikainen hiilivarasto Puupohjaisiin tuotteisiin sitoutunut hiili koko elinkaaren ajalta

Biofore-strategiamme ohjaa siirtymistä vähähiiliseen talouteen.

-4,8 milj. t CO 2 ekv. Hiilinielu Puihin ja maaperään sitoutunut hiili

BIO

+7,6 milj. t CO 2 ekv. Scope 3 päästöt Arvoketjun (ostetut tavarat, palvelut, kuljetukset jne.) päästöt

-5,2 milj. t CO 2 Hiilen korvaaminen Fossiilisia tuotteita korvaamalla saavutettu päästövähenemä

Pitkäaikainen hiilivarasto Puiden ja maaperän pitkäaikainen hiilivarasto

VAIKUTUS • Tuemme vähähiiliseen talouteen siirtymistä

Biofore-strategia ohjaa uudistumistamme biomateriaalien edelläkävijänä. Toimin tamme tarkoitus on luoda fossiilisista raaka-aineista riippumatonta tulevaisuutta. Metsillä, puupohjaisilla tuotteilla ja vähä hiilisellä energialla on erityinen roolinsa ilmastonmuutoksen vaikutusten hillitse misessä sekä strategiassamme. Olemme asettaneet kunnianhimoiset tavoitteet kaikille näille osa-alueille osana konsernin 2030-vastuullisuustavoitteita. Kohti nollapäästöjä Olemme sitoutuneet YK:n 1,5 asteen ilmasto tavoitteeseen, ja pyrimme osaltamme rajoit tamaan ilmaston lämpenemisen 1,5 asteeseen tieteeseen pohjautuvilla menetelmillä. Fossiilisten hiilidioksidipäästöjen vä hennystavoitteemme on Science Based Tar get (SBTi) -aloitteen vahvistama ja linjassa 1,5 asteen tavoitetta koskevan Pariisin sopi muksen kanssa. Tavoitteemme on vähentää vuoteen 2030 mennessä 65 % fossiilisia CO 2 -päästöjä (Scope 1 ja 2) vuoden 2015 tasosta sekä 30 % raaka-aineiden ja kulje tusten aiheuttamia fossiilisia CO 2 -päästöjä

(Scope 3) vuoden 2018 tasosta. Meillä on myös ilmastopositiivista maankäyttöä sekä ilmastopositiivisen tuoteportfolion kehittä mistä koskevat tavoitteet. The Climate Pledge -ilmastositoumuk sen allekirjoittajana olemme sitoutuneet nettonollapäästötavoitteeseen vuoteen 2040 mennessä. Osana YK:n Global Compactin Forward Faster -aloitetta sitouduimme vuonna 2023 myös asetta maan SBTin määrittelemän nettonolla päästötavoitteen. Vuoden 2022 lopulla liityimme GHG-protokollan pilottihankkeeseen testaamaan ja antamaan palautetta heidän metsä- ja maankäyttösektoriin liittyvään ohjeistukseensa. Ohjeistuksessa pyritään määrittelemään muun muassa, miten maan käyttöön liittyvät biogeeniset hiilipäästöt ja -poistumat sekä biogeenisiin tuotteisiin liittyvät ja teknologiset hiilipoistumat otetaan huomioon. Vuonna 2023 jatkoimme tutkimusta siitä, mitkä ovat konkreettiset askeleemme kohti nollapäästöjä ja vastaa vaa SBTi:n nettonollatavoitetta. Tavoitteen asettamisprosessin ja siihen liittyvän siir

tymäsuunnitelman odotetaan valmistuvan vuoden 2024 aikana. Vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet Ilmastonmuutoksen fyysisiä vaikutuksia ovat mm. toistuvat ja voimistuvat poikke ukselliset sääilmiöt, jotka voivat lisätä kui vuutta ja metsäpaloja. Ilmastonmuutos voi johtaa yhteiskunnallisiin muutoksiin ja lisä tä epätasa-arvoa ja työssäkäyvien köyhyyttä. Toimintamme ja toimitusketjumme päästöt myötävaikuttavat ilmastonmuutokseen. Toiminnallamme on kuitenkin myös positiivisia vaikutuksia. Vähennämme esimerkiksi fossiilisia hiilidioksidipäästöjä Vaikutuskeinona metsät: Metsät ja metsä luonnon monimuotoisuus ovat ratkaisevan tärkei tä ilmastonmuutoksen vaikutusten hillitsemiseksi. Varmistamme, että metsämme toimivat hiilinielui na, pysyvät vastustuskykyisinä ja monimuotoisina muuttuvissa ilmasto-olosuhteissa ja kasvavat hyvin tulevia sukupolvia varten.

on suurempi rooli. Asemamme on hyvä, sillä liiketoimintaportfoliomme joustaa havaittujen riskien ja mahdollisuuksien mukaisesti. Korkeiden päästöjen skenaariossa fyy siset vaikutukset ovat yleensä hallitsevia, ja niillä nähdään olevan vakavia seurauksia UPM:lle sekä ekosysteemeille ja yhteiskun nalle kaikkialla maailmassa. Innovoimme ilmastopositiivisia tuotteita sivu 29 2030-vastuullisuustavoitteemme sivu 32 Ilmastopositiivinen metsänhoito sivu 82 Scope 1–3 -päästökehitys sivu 90 Ilmastoon liittyvien riskien hallinta sivut 141–142 Vaikutuskeinona tuotteet: Biofore-strate giamme ytimessä ovat innovatiiviset uudet tuot teet, joissa ei ole käytetty fossiilisia raaka-aineita. Kehitämme turvallisia ja vastuullisia tuotteita, jotka tarjoavat vaihtoehtoja fossiilipohjaisille materiaaleille. Monet tuotteistamme ovat jo todistettavasti ilmastopositiivisia.

omassa toiminnassamme ja toimitusketjus sa sekä hoidamme metsiämme siten, että ne toimivat hiilinieluina. Sopeudumme muut tuvaan ilmastoon ja kehitämme jatkuvasti ilmastopositiivista tuotevalikoimaamme. Pyrimme toimillamme varmistamaan, että positiivinen kehitys toteutuu. Asemamme ja toimintavarmuutemme erilaisissa ilmastoskenaarioissa on arvioitu liiketoimintojen ja funktioiden osalta sekä fyysisestä että siirtymävaiheen näkökul masta. Arviossa on hyödynnetty tiedeyhtei sön asiantuntemusta. Yleisesti vähäisten ja keskitason pääs töjen skenaarioissa siirtymävaikutuksilla Vaikutuskeinona päästövähennykset: Fossiilisten polttoaineiden ja raaka-aineiden käytön vähentäminen on tärkein tapa hillitä ilmastonmuutosta. Suosimme uusiutuvia ja muita hiilineutraaleja energialähteitä ja tuotamme hiilidioksidivapaata vesi- ja ydinvoimaa Suo messa. Olemme myös sitoutuneet vähentämään toimitusketjumme päästöjä.

TAVOITTEET • Kehitämme ilmastoratkaisuja ja innovoimme fossiilisista raaka-aineista riippumatonta tulevaisuutta • Autamme rajoittamaan ilmaston lämpenemisen 1,5 asteeseen TOIMINTATAPAMME • Varmistamme puun saatavuuden kestävästi hoidetuista metsistä ja positiivisen vaikutuksen maankäyttöön • Käytämme energiaa tehokkaasti ja lisäämme uusiutuvan ja vähäpäästöisen energian osuutta • Käytämme ja kehitämme uusiutuvia ja kierrätet täviä tuotteita, materiaaleja ja ratkaisuja, jotka korvaavat fossiilipohjaisia materiaaleja • 2030-vastuullisuustavoitteet

UPM VUOSIKERTOMUS 2023

Made with FlippingBook - Share PDF online